شناسه خبر : 108142
یکشنبه 15 بهمن 1402 , 09:50
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گزارشی از نشست علمی بررسی عملیات تروریستی کرمان از منظر جنگ شناختی

دشمن تلاش کرد تا با تکنیک‌های جنگ شناختی بر عواطف و احساسات و نگرش مردم و همچنین بر ادراک نخبگان اثرگذاری داشته باشد و ایران را به جنگ ...

فاش نیوز - نشست مقدماتی علمی _ تخصصی بررسی و تحلیل عملیات تروریستی کرمان از منظر جنگ شناختی و ابعاد حقوقی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ما، به همت انجمن حمایت از قربانیان تروریسم و با همکاری بسیج اساتید دانشگاه پیام نور تهران جنوب نشست علمی _ تخصصی بررسی و تحلیل عملیات تروریستی کرمان از منظر جنگ شناختی و ابعاد حقوقی با حضور علیرضا رجائی، رییس کمیسیون حقوقی و روابط بین المللی تشکل‌های شاهد و ایثارگر، گنجی‌پور قائم مقام مرکز پژوهش های بنیاد شهید برگزار شد.

علیرضا رجائی طی سخنانی بر ضرورت جلوگیری از ارائه آدرس غلط و شناسایی منشاء اصلی تروریسم مقوله مدارس استشهاد و تروریسم و همچنین دوستی ایران و تاجیکستان و رعایت حقوق همسایگان بخصوص پاکستان تاکید کرد.
در این نشست ابتدا دکتر محمدحسن بصیری‌پور توضیحاتی در خصوص علل برگزاری نشست، اقدامات و حوزه فعالیت‌های انجمن بین‌المللی حمایت از قربانیان تروریسم و نشست‌های تخصصی که انجمن پیش از این برگزار نموده‌ ارائه کرد.
در ادامه این نشست سعید عبدالملکی، روان‌شناس سیاسی و عضو هیئت‌ علمی دانشگاه به بازخوانی مبانی، مفاهیم، اهداف و ابزارهای جنگ شناختی دشمن در دو سطح مردم عادی و نخبگان پرداخت و سپس عملیات تروریستی ۱۳ دی در کرمان را در چارچوب جنگ شناختی و ۴ سناریو تحلیل کرد.

وی گفت: سناریوی اول اتهام زنی به نظام در ساعات اولیه عملیات توسط رسانه‌های معاند و برخی عناصر داخلی آن‌ها بود. سناریوی دوم نیز زمانی رخ داد که داعش این عملیات را بر عهده گرفت و متعاقب آن دشمن از طریق جنگ رسانه‌ای تلاش کرد از طرفی اسرائیل را سفیدشویی کند و از طرفی احساس ناامنی، ترس و اضطراب را به مردم القا کند.

عبدالملکی، روان‌شناس سیاسی و عضو هیئت‌ علمی دانشگاه خاطرنشان کرد: در سناریوی سوم رسانه‌های اپوزیسیون خارج نشین با خبرسازی و القای روایت‌های متضاد در خصوص نهادهای اطلاعاتی و امنیتی در کشور و با قصد ناکارآمد نشان دادن آنها و اختلاف افکنی خط خبری خود را دنبال کردند.

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه متذکر شد: در سناریوی چهارم دشمن تلاش کرد تا با تکنیک‌های جنگ شناختی بر عواطف و احساسات و نگرش مردم و همچنین بر ادراک نخبگان اثرگذاری داشته باشد و ایران را به جنگ بکشاند تا با منطقه‌ای کردن جنگ بر شکست‌های اسرائیل سرپوش گذاشته شود. اما نه تنها نخبگان سیاسی و نظامی کشور در دام اختلال ادراکی دشمنان نیفتادند بلکه با صبر استراتژیک و محاسبات منطقی پاسخ سخت به عوامل عملیات تروریستی کرمان دادند.
در ادامه نشست عبدالله عابدینی، عضو هیئت‌ علمی دانشگاه و پژوهشگر حقوق بین‌الملل از منظر حقوقی به موضوع پرداخت و به بندها و مواد قانونی که امکان پیگیری حقوقی این عملیات تروریستی در مجامع حقوقی بین‌المللی را دارد اشاره کرد.

در پایان این نشست از سوی حضار سوالاتی پیرامون موضوعات روز مطرح و از سوی کارشناسان پاسخ داده شد.

گفتی‌ست این نشست علاوه بر حضور اساتید و پژوهشگران در سالن جلسات دانشگاه پیام نور تهران جنوب، به صورت مجازی و آنلاین نیز برگزار شد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi