شناسه خبر : 108214
سه شنبه 17 بهمن 1402 , 09:43
اشتراک گذاری در :
عکس روز

واقعیت «مجنون» در موقعیت «سینما» با روایتِ رشادت شهیدان زین‌الدین

فاش نیوز - نمایش چهره و رشادت فرماندهان شهید دفاع مقدس در سینما، تنها با یک هدف بالقوه شد؛ معرفی و شناساندن این چهره‌ها به‌عنوان قهرمانان ملی و میهنی به نسلی که جنگ را ندیدند.

کد خبر: ۶۴۹۴۶۴
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۳ - 06February 2024
 

واقعیت «مجنون» در موقعیت «سینما» با روایتِ رشادت شهیدان زین‌الدینگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس- رسول شادمانی؛ «مجنون» به کارگردانی «مهدی شامحمدی» پرتره‌ای از شهیدان مهدی و مجید زین‌الدین است. محصول سازمان هنری سینمایی اوج، به تهیه‌کنندگی عباس نادران که اولین تجربه سینمایی کارگردان است. 

شامحمدی در مجنون، برشی از حماسه‌آفرینی شهیدان زین‌الدین و رزمندگان لشگر ۱۷ علی‌بن‌ابی‌طالب علیه‌السلام در جزیره مجنون و عملیات خیبر را به تصویر کشیده است. 

نمایش چهره و رشادت فرماندهان شهید دفاع مقدس در سینما، تنها با یک هدف بالقوه شد؛ معرفی و شناساندن این چهره‌ها به‌عنوان قهرمانان ملی و میهنی به نسلی که جنگ را ندیدند. 

تبلور تولید این آثار بیش از پیش به دهه ۸۰ می‌رسد. فیلم‌هایی که عموماً به‌دلیل ضعف در فرم، به‌ویژه محتوا نتوانستند آنطور که باید در ماموریت خود موفق عمل کنند و با عدم استقبال و مخاطب در اکران مواجه شدند. در این میان اما بودند فیلم‌های که به توفیقاتی رسیدند. «ایستاده در غبار» با روایتی از زندگی حاج احمد متوسلیان به کارگردانی محمدحسین مهدویان، «موقعیت مهدی» برشی از زندگی شهیدان مهدی و حمید باکری ساخته‌ی هادی حجازی‌فر و «غریب»، پرتره‌ی شهید محمد بروجردی به کارگردانی محمدحسین لطیفی از این جمله‌اند؛ و حالا «مجنون» تازه‌ترین محصول سازمان اوج تصویری ماندگار از شهیدان زین‌الدین را در قاب سینما ماندگار کرده است. 

سر و شکل دادن به فیلمنامه این قبیل موضوعات و دراماتیزه کردن آنها به‌دلیل مستند بودن وقایع، برخلاف تصور کار دشواری است که این مهم در مجنون به‌خوبی حاصل شده است. روند واقعه در بستری دراماتیک و منطقی روایت شده است. شخصیت پردازی‌ها باورپذیر است و مخاطب نه تنها با قهرمان بلکه با دورترین شخصیت‌ها همزادپنداری می‌کند. 

فیلم در فرم هم مستندگونه و مفهوم است. پرداکشن به‌جا و دور از هیجان، به ساختار کمک زیادی کرده است. طراحی صحنه منطقی و مستندوار در قاب تصویر نشسته و مخاطب را به واقعه متصل می‌کند. فیلمبرداری و انتخاب قاب‌ها کم‌نقص و قابل پذیرش است که در این‌ گونه فیلم‌ها بسیار تاثیرگذار است. 

بازی بازیگران، به‌ویژه «سجاد بابایی» در نقش مهدی زین‌الدین به‌دور از اضافه کاری، روان و نزدیک به شخصیت است. 

از نکات قابل توجه فیلم آهنگسازی «مجید انتظامی» پس از یک دهه دوری از سینماست که الحق حضوری درخشان هم داشته‌ و نقس ویژه‌ای در تکمیل پازل مجنون دارد.

شهید مهدی زین‌الدین فرمانده لشکر ۱۷ علی ابن ابیطالب علیه‌السلام در دوران دفاع مقدس و از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در طول جنگ تحمیلی بود که در سال ۶۳ در منطقه سردشت درپی درگیری مستقیم با نیرو‌های مسلح دشمن در سن ۲۵ سالگی به شهادت رسید. 

مجنون را باید به‌عنوان فیلمی موفق به کارنامه‌ی سینمای دفاع مقدس الصاق کرد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi