شناسه خبر : 108247
سه شنبه 17 بهمن 1402 , 13:14
اشتراک گذاری در :
عکس روز

اجرایی شدن قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران؛ مهم‌ترین مطالبه جامعه ایثارگری

اجرایی شدن قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران؛ مهم‌ترین مطالبه جامعه ایثارگری

فاش نیوز - بابک نگاهداری در همایش نقش تشکل‌های ایثارگری در دفاع از مبانی و آرمان‌های انقلاب اسلامی، گفت: مهم‌ترین مطالبه جامعه ایثارگران و خانواده شهدا اجرایی شدن قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران است که در این مرکز تاکنون چند گزارش در راستای این مطالبه به حق، تدوین شده است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از خانه ملت، بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در همایش «نقش تشکل‌های ایثارگری در دفاع از مبانی و آرمان‌های انقلاب اسلامی»، ضمن تبریک ایام‌الله دهه فجر، ایثارگران و خانواده‌های آنان را صاحبان اصلی انقلاب دانست و اظهار کرد: خانواده‌های شهدا و ایثارگران نماد شرافت و اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران هستند که بدون ایثار، جهاد و شهادت نه انقلاب پیروز می‌شد و نه تداوم می‌یافت.
وی با بیان اینکه شهادت نعمت و هدیه الهی است که خداوند این موهبت را به ملت ایران اعطا کرده است، درحالی‌که نعمت شهادت به آسانی به کسی اعطا نمی‌شود؛ اضافه کرد: شهادت، مرگ ناگزیر همگانی همه انسان‌ها را به یک پدیده افتخارآمیز در دنیا و آخرت تبدیل می‌کند و البته شهیدان با اطمینان و سکینه قلبی وارد آخرت شده و هیچ خوف و اندوهی برای آنان نیست. اینکه انسان روغن ریخته جان خود را نذر امامزاده کند و قبول شود، نعمت خدا نیست؟ اینکه مرگ ناگزیر را به قیمت بهشت و سعادت ابدی به خداوند بفروشد.
رئیس مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه شهادت هدیه و نعمتی است که مختص اسلام و مسلمانان نیست، گفت: در تورات و انجیل هم وعده اعطای این هدیه بزرگ الهی به بشر داده شده است. خداوند دو اجر بزرگ را به شهدا داده است؛ شهادت و نجات کشور که به معنی حفظ آبروی اسلام و مسلمانان در دوران تسلط مادی‌گری بوده است.
یاری خداوند به حفظ اسلام از طریق شهدا و ایثارگران
نگاهداری خطاب به خانواده شهدا و ایثارگران، عنوان کرد: دست نصرت خدا از آستین فرزندان شما بیرون آمد و به حفظ اسلام کمک کرد. هزاران نفر از جان خود مایه گذاشتند و خداوند به این تلاش مخلصانه آنان برکت داد و یاری خود را بر این ملت نازل کرد.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به اینکه کشورهای اسلامی بیش از 2 قرن در استعمار کشورهای غربی بودند، گفت: امروز هم استکبار جهانی بر بخشی از دنیای اسلام مسلط است اما برای پیروزی و موفقیت، علاوه بر ایمان داشتن و نماز و روزه به‌جا آوردن، مجاهدت هم نیاز است. یک ملت در سایه مجاهدت می‌تواند هویت، تاریخ، فرهنگ، افتخارات، ناموس، استقلال و آزادی خود را حفظ کند.
نگاهداری با اشاره به اینکه شهدا و ایثارگران مسیر تاریخ را تغییر دادند، افزود: فرزندان شهدا باید به پدران خود افتخار کنند؛ مردانی که قوی‌پنجه‌ترین و وحشی‌ترین مستکبران دنیا را به ‌زانو درآوردند، ملت خود را سرافراز کردند و دین خدا را به پا داشتند.
مقابله با انحرافات رسالت مهم خانواده شهدا و ایثارگران است
وی با بیان اینکه نباید از دشمنی دشمن غافل شد، گفت: میدان نبرد، همیشه نظامی نیست، گاهی سیاسی، گاهی فرهنگی و گاهی اقتصادی و... است. بنابراین دشمن سعی می‌کند از کارزارهای‌ غیر از صحنه نبرد نظامی به ملت رخنه کند و باید بتوانیم رخنه‌های فرهنگی و سیاسی را بشناسیم و جلوی آن‌ها را بگیریم.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح‌ کرد: یکی از رسالت‌های مهم بازماندگان نبرد حق علیه باطل، ترویج ارزش‌ها و مقابله با انحرافات و کم‌کاری‌ها است. وقتی سیره پیامبر (ص) یا واقعه عاشورا را مطالعه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که اهل‌بیت (ع) و بازماندگان پیامبر (ص) و امام‌حسین (ع)، رسالت ترویج ارزش‌های آنان را برعهده داشتند.
رسالت تشکل‌های ایثارگری در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت
نگاهداری ادامه ‌داد: فعالیت‌های ترویجی از سوی بازماندگان و افراد مرتبط با رخدادهای بزرگی مانند دفاع مقدس، اهمیت بسیاری دارد و نقش و رسالت فرزندان شهدا و ایثارگران در جامعه امروز ما در بیان حوادث مربوط دوران دفاع مقدس، بسیار مهم و اثرگذار است.
وی تصریح ‌کرد: اینجاست که نقش تشکل‌های ایثارگری مهم و حیاتی می‌شود. به عقیده بنده این تشکل‌ها دو رسالت خطیر در جامعه ما دارند، یکی رسالت معطوف به مردم است و رسالت دیگر معطوف به مسئولان.
وی با تأکید بر اینکه نخستین رسالت این نهادهای مردم‌نهاد، مطالبه‌گری و رساندن صدای ایثارگران و شرایط آنها به مسئولان است، افزود: این تشکل‌ها به‌دلیل ارتباط نزدیکی که با جامعه ایثارگری و نظام مسائل آنان دارند، بهترین مجرا برای گزارش میزان اثربخشی قوانین و کیفیت خدمات ارائه شده و سیاست‌گذار‌ی‌های حوزه ایثارگری به مسئولان در کشور ما هستند.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس بیان کرد: این تشکل‌ها رسالتی دیگر در نسبت با آحاد شهروندان جامعه دارند، اینکه می‌توانند فرهنگ ایثار و شهادت را با تبیین سیره و منش شهدا و به تصویر کشیدن سبک زندگی آن‌ها برای مردم و به‌ویژه نسل جوان الگوسازی کنند.
نگاهداری توضیح داد: به‌ دلیل همین نقش حیاتی است که رهبر فرزانه انقلاب درخصوص اهمیت تشکل‌های مردم‌نهاد در پیشبرد گام دوم انقلاب فرمودند که این تشکل‌ها باید براساس ارزش‌ها و اصول انقلاب اسلامی عمل کنند و به ترویج این ارزش‌ها در جامعه بپردازند.
وی ادامه ‌داد: رهبری همچنین در سال 95 با صراحت بیان کردند که برای ایشان تشکل‌های انقلابی با تشکل‌هایی که نسبت به مسائل انقلابی بی‌تفاوتند، یکسان نیستند. ایشان فرمودند که تشکل‌های انقلابی را باید تقویت کرد، باید کمک کرد، باید قدر دانست، آینده کشور را اینها می‌سازند. آینده انقلاب را این‌ها تضمین می‌کنند. بر همین اساس ضروری است که تشکل‌های ایثارگری به‌خوبی از ظرفیت‌های خود جهت طرح مسائل و مشکلات ایثارگران و ترویج ارزش‌هایی که آنها در جامعه ما خلق کردند، استفاده‌کنند.
ظرفیت تشکل‌های مردمی در طرح مسائل ایثارگران
نگاهداری در بخش دیگر صحبت‌های خود گفت: سال گذشته، به مناسبت سالروز تأسیس بنیاد شهید و انقلاب اسلامی و هم‌زمان با اعیاد شعبانیه، ما در مرکز پژوهش‌ها از جمعی از تشکل‌های ایثارگری دعوت کردیم تا شنوای مطالبات تقنین و نظارتی آنان باشیم. در آن جلسه بحث‌های مفصلی درباره خلأهای اجرایی و قانونی که پیرامون مسائل جامعه ایثارگری وجود دارد، مطرح شد.
مطالبه خانواده ایثارگران در اجرایی شدن قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس بیان کرد: مطالبه عزیزان تشکل‌های ایثارگری در آن جلسه، پیگیری میزان عملیاتی‌شدن «قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران»، به‌عنوان مهم‌ترین سند اجرایی خدمات رسانی به جامعه ایثارگری، بود.
نگاهداری با اشاره به اینکه باوجود گذشت 11 سال از تصویب این قانون، همچنان ابهامات فراوانی درباره میزان عملیاتی‌شدن آن وجود دارد، گفت: یک دولت می‌گوید که 90 درصد این قانون را اجرایی کرده است، دولت بعدی می‌گوید که قبل از ما این قانون کمتر از 20 درصد اجرا شده بود.
وی تأکید کرد: مطالبه تشکل‌های ایثارگری در جلسه سال گذشته، به غایت حق بود و اصلاً زیبنده جامعه ایثارگری نیست که مهم‌ترین قانون خدمات‌رسانی به آن‌ها تا این اندازه اسیر تفاسیر مختلف و بی‌مبالاتی در اجرا شده باشد.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه کارشناسان این مرکز مطالعاتی درخصوص اجرایی شدن این قانون انجام دادند، گفت: ماحصل زحمات کارشناسان مرکز در مجموعه گزارش‌های کارشناسی با عنوان «ارزیابی میزان اجرایی شدن قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران» به اطلاع عموم مردم رسید که در نهایت پنج گزارش سیاستی معطوف به قانون و یک گزارش مطالعه تطبیقی و مرور تجارب جهانی در حوزه ارائه خدمات به کهنه سربازان جنگی و بازماندگان آن‌ها شد.
نقش مرکز پژوهش‌های مجلس در مطالبه‌گری خانواده ایثارگران
نگاهداری ادامه ‌داد: گزارش‌های یکم و دوم این مجموعه، مربوط به فصول اول تا پنجم این قانون و گزارش مرور تجارب جهانی در حال حاضر چاپ شده و در سایت مرکز قابل دسترسی است. مراحل نگارش و داوری گزارش‌های سوم، چهارم و پنجم نیز به اتمام رسیده است و تا پایان بهمن ماه و قبل از اعیاد شعبانیه چاپ خواهند شد.
وی با اشاره به تدوین نخستین گزارش تخصصی بودجه در حوزه ایثارگری در سال 1401، گفت: پس از آن گزارشی درباره جایگاه احکام حوزه ایثارگری در برنامه هفتم توسعه تدوین شد و در کنار مطالبات به‌حق جامعه ایثارگری، به مجلس مشورت دادیم.
نگاهداری تأکید کرد: اگر نبود ارتباطات مستمر کارشناسان ما با تشکل‌های شاهد و ایثارگر، هیچ‌وقت گزارشات ما تا این اندازه همدلانه، راهگشا و تخصصی نمی‌شد.
وی با بیان اینکه امروز و در این محفل، نوید دیگری به جامعه سربلند ایثارگری می‌دهم، گفت: کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس در حال تدوین کتابی در حوزه سیاستگذاری اجتماعی خدمات رسانی به ایثارگران هستند که از ماحصل مطالعات تخصصی در حوزه ایثارگری به‌دست آمده است.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به اینکه این اقدام در این مرکز بی سابقه بوده، گفت: امیدواریم این کتاب که علمی‌ترین و تخصصی‌ترین اثر در حوزه ملزومات تکریم ایثارگران و خانواده آنان در نظام حکمرانی ما است، تا اوایل بهار سال آینده آماده انتشار شود./

اینستاگرام
یکی از مهمترین مطالبات ایثارگران...، دائمی شدن قانون تبدیل وضعیت نیروهای طرحی هست. ... خواسته ای مهم که اگر این قانون ادامه دار نشود طرحی های آینده بیچاره میشوند، ظلم و تبعیض تا کجا؟؟؟## فاش نیوز به دادمون برس . چرا مجلس این دست و آن دست میکند ، چرا این چند روز هیچ کاری نکردند؟ آقای امیر آبادی هم ما را دست به سر میکنند .. ! چرا هیچ کس جوابگو نیست؟ حرف کجا ،عمل کجا
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi