شناسه خبر : 108362
دوشنبه 23 بهمن 1402 , 09:57
اشتراک گذاری در :
عکس روز

دلایل شکست جدید رژیم صهیونیستی مقابل مقاومت

فاش نیوز - «در مسئله‌ غزّه پیش‌بینی‌ها دارد به‌تدریج خودش را کاملاً نشان می‌دهد. از اوّل پیش‌بینیِ روشن‌بینانِ دنیا، چه این‌جا و چه جاهای دیگر این بود که در این قضیه آنی که پیروز خواهد شد، مقاومت فلسطین است، آنی که شکست خواهد خورد، رژیم خبیثِ ملعونِ صهیونیست است. رژیم صهیونیستی بعد از این قریب صد روز جنایتی که دارد انجام می‌دهد، به هیچ‌کدام از هدف‌هایش نرسیده است. اعلام کردند حماس را از بین می‌بریم، نتوانستند. اعلام کردند مردم غزه را منتقل می‌کنیم، نتوانستند. اعلام کردند جلوی اقدامات مقاومت را می‌‌گیریم، نتوانستند.» این جملات بخشی از بیانات رهبر انقلاب اسلامی در روز ۱۹ دی‌ماه است که در آن به شکست رژیم صهیونیستی در تحقق اهداف خود در نوار غزه اشاره کرده‌اند. اکنون که ۱۰۰ روز از تهاجم رژیم صهیونیستی به نوار غزه می‌‌گذرد، ناکامی تل‌آویو در جامه عمل پوشاندن به اهدافی که وعده تحقق آن‌ها را داده بود، بیش از هر زمان دیگری نمایان شده است. 
نابودی حماس؛ رؤیایی که تبدیل به واقعیت نشد
«حماس باقی نخواهد ماند، زیرا ما آن را نابود می‌کنیم.»«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ۸ دسامبر ۲۰۲۳ این مسئله را بیان کرد. او در ۳۱ همان ماه نیز در سخنانی مدعی شد: «هدف ما از جنگ [علیه غزه] نابودی کامل حماس است.» 
از زمان آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به نوار غزه پس از عملیات «طوفان‌الاقصی» رژیم صهیونیستی بارها از نابودی جنبش مقاومت اسلامی حماس به عنوان اصلی‌ترین هدف خود یاد کرده است. اما افزایش آمار و ارقام تلفات ارتش رژیم صهیونیستی، حکایت از چیز دیگری دارد. ارتش رژیم صهیونیستی شمار تلفات خود از ۷ اکتبر تا ۹ ژانویه را ۵۱۹ نفر اعلام کرده است. البته «ابوعبیده» سخنگوی کتائب القسام اعلام کرده که تعداد تلفات صهیونیست‌‌ها بسیار بیشتر از آمار اعلامی آن‌هاست.
روحیه ایمانی و جهادی رزمندگان مقاومت در کنار شاکله قدرتمند نظامی، از مهم‌ترین دلایل ایستادگی و شکست ناپذیری آن پس از ۱۰۰ روز جنگ همه‌جانبه است. مسعود اسداللهی کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با KHAMENEI.IR، اتخاذ راهبرد اشتباه ورود زمینی به غزه توسط ارتش اسرائیل و راهبرد صحیح گروه‌های مقاومت در ایستادگی مقابل رژیم را مهم‌ترین علت نظامی شکست نظامی آنها عنوان کرده و در ادامه ایمان و اعتقاد اسلامی رزمندگان مقاومت را مهم‌ترین دلیل شکست رژیم صهیونیستی پس از ۱۰۰ روز جنایت عنوان می‌کند. کما اینکه روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارانوت» نیز در این خصوصا اذعان کرده است: «حماس ثابت کرد که یک ارتشِ پایان‌ناپذیر است؛ بنابراین سخن گفتن از نابودی آن چیزی جز یک توهم نیست.» رهبر انقلاب اسلامی نیز در روز ۱۹ دی‌ماه تأکید کردند: «مقاومت زنده، سرحال، آماده، رژیم صهیونیستی، خسته، سرافکنده، پشیمان و داغ باطله جنایتکار به پیشانی‌اش خورده است. این وضعی است که امروز وجود دارد.»
از سوی دیگر، «آوراهام شاما» استاد دانشگاه «نورث ویسترن» آمریکا در تحلیل نبرد کنونی غزه می‌گوید: «فارغ از آنچه که هم‌اکنون در غزه می‌گذرد باید بگویم که حقیقتا اسرائیل شکست خورد و حماس پیروز شد.» افزون‌براین، جنبش حماس و مقاومت فلسطین، مقاومت مردمی و دارای پایگاه و پشتوانه اجتماعی است و نمی‌توان از نابودی آن سخن گفت. این همان مسئله‌ای است که «ریچارد سیلورستاین» تحلیلگر آمریکایی به آن اشاره کرده و می‌گوید: «حماس صرفا یک تشکیلات نظامی نیست بلکه یک جنبش مبارزه ملی محسوب می‌شود و به همین دلیل نابودی آن غیرممکن است.»
رسوایی تل‌آویو در آزادسازی اسرای صهیونیست
یکی دیگر از مهم‌ترین اهداف تل‌آویو از تجاوز نظامی به غزه که نتانیاهو خود تاکنون چند مرتبه وعده تحقق آن را داده، آزادی اسرای صهیونیست بوده است. با این حال، در مدت ۱۰۰ روزی که از جنگ علیه غزه سپری می‌شود، رژیم صهیونیستی حتی از آزادسازی یک اسیر خود - خارج از چارچوب مذاکره و گفت‌وگو- عاجز بوده است. 
تنها در طول آتش بس ۷ روزه که از ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳ برقرار شد، مقاومت در چارچوب فرآیند مبادله، شماری از اسرای صهیونیست را آزاد کرد. این بدان معناست که صهیونیست‌ها نه‌تنها در آزادسازی اسرای خود با توسل به زور ناکام ماندند، بلکه مجبور شدند برای رسیدن به این هدف، با مقاومتی که مدعی بودند هرگز با آن مذاکره نخواهند کرد، مذاکره کنند.
صهیونیست‌ها نه تنها در تحقق هدف اعلامی‌شان در آزادی اسرا ناکام ماندند، بلکه در تلاشهایشان برای آزادی اسرا یک رسوایی به بار آوردند. ماجرا به ۱۵ دسامبر بازمی‌گردد، یعنی زمانی که ارتش اسرائیل اعلام کرد نیروهایش در جریان عملیات آزادسازی شماری از اسراء در غزه ۳ تَن از آن‌ها را به اشتباه به قتل رساندند. این رسوایی بزرگ، موجی از اعتراضات در اراضی اشغالی را به دنبال داشت و فشارهای داخلی علیه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را بیش از پیش تشدید کرد. «هرتزی‌هالیوی» رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل در واکنش به این رسوایی گفت: «ارتش اسرائیل در مأموریتی که برای آزادسازی اسراء ترتیب داده بود، شکست خورد.»
«ابوعبیده» سخنگوی شاخه نظامی حماس نیز اعلام کرد: «اسرائیل جز از طریق فرآیند تبادل و عمل به شروط مقاومت نخواهد توانست اسرایش را زنده بازپس‌گیرد.»
امین حطیط، استراتژیست لبنانی نیز در گفت‌وگو با KHAMENEI.IR و در تحلیل چرایی ناکامی صهیونیست‌ها در آزادسازی اسرای خود گفت: «هیچ‌یک از عملیات‌های مسلحانه اسرائیل به آزادی اسرای آن منجر نشد، زیرا مقاومت تمامی تدابیر لازم برای دور نگاه داشتن اسراء از دسترس رژیم صهیونیستی را به خوبی اتخاذ کرد. در واقع، مقاومت باعث شد رژیم صهیونیستی در برابر دو گزینه قرار گیرد؛ یا همه اسراء را به قتل برساند یا برای آزاد کردن‌شان تن به مذاکره و گفت‌وگو دهد.»
شکست در نابود ساختن زیرساخت نظامی مقاومت
«دانیل هگاری» سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در روز سوم نوامبر ۲۰۲۳ مدعی شد که نیروهای ارتش این رژیم ضمن پیشروی در غزه زیرساخت‌های نظامی در زیر و روی زمین را از بین می‌برند. با تمامی این‌ها، شلیک موشک از نوار غزه به سمت اراضی اشغالی همچنان ادامه دارد و همین مسئله نشان می‌دهد که صهیونیست‌ها در ضربه زدن به زیرساخت‌های نظامی مقاومت نیز ناکام مانده‌اند.
کتائب القسام با هدف به تصویر کشیدن عمق ناکامی رژیم صهیونیستی، در همان دقایق نخست سال ۲۰۲۴ با شلیک ۲۱ موشک «M ۹۰» مناطقی در تل‌آویو را هدف قرار داد. شلیک این تعداد موشک آن هم در «ساعت صفر» سال ۲۰۲۴، مسئله‌ای است که بیانگر قدرت فرماندهی مقاومت در تعیین زمان و مکان حملات موشکی است. حماس با این اقدام، ادعای اسرائیل مبنی بر نابود ساختن ۸۰ درصد از توانمندی‌های نظامی مقاومت در حوزه عملیات موشکی را برملا ساخت. بدون تردید، شبکه پیچیده تونل‌های حفرشده در سراسر نوار غزه نیز یکی از مهم‌ترین علل و عوامل ناکامی رژیم صهیونیستی در مخدوش ساختن توانمندی نظامی مقاومت بوده است.
 ناکامی در کوچاندن اجباری مردم غزه
همان‌طور که رهبر انقلاب اسلامی در بیانات اخیرشان اشاره کردند، ناکامی صهیونیست‌ها در کوچاندن اجباری مردم غزه از مناطق محل سکونت‌شان به سرزمینی خارج از فلسطین، یکی دیگر از ناکامی‌های رژیم در تحقق اهداف اعلامی‌شان است. پیشتر صهیونیست‌ها رسما از تصمیم خود برای انتقال ساکنان غزه به خارج از این باریکه سخن گفته بودند. 
در همین‌ ارتباط، «ایتمار بن‌غفیر» وزیر امنیت داخلی کابینه «نتانیاهو» در سخنانی گفته بود: «مهاجرت مردم غزه اجازه شهرک‌سازی در این باریکه را به ما می‌دهد.» 
در همین حال، «بتسالل اسموتریچ» وزیر دارایی رژیم صهیونیستی نیز بر لزوم مهاجرت مردم غزه و انتقال آن‌ها به خارج از این باریکه سخن گفت. او در این خصوص تأکید کرد: «جنگ این اجازه را به ما می‌دهد که بر روی موضوع مهاجرت مردم غزه متمرکز شویم.» او همچنین گفت: «بهترین راهکار از نظر من انتقال مردم غزه به کشورهایی است که تمایل به پذیرش آنها دارند.»
تمامی این اظهار نظرها حاکی از آن هستند که کوچاندن اجباری مردم غزه یکی از اهداف رژیم صهیونیستی از جنگ علیه مردم و مقاومت در این منطقه بوده و هست. با این حال، صبر و پایداری مردم غزه به صهیونیست‌ها اجازه نداده است تا به این هدف خود جامه عمل بپوشانند.
مقاومت و پایمردی مردم غزه در سرزمین خود موجب شده است تا آن‌ها علی‌رغم فقدان آب، برق، غذا و ابتدائی‌ترین امکانات زندگی حاضر به تسلیم در برابر فشارها برای مهاجرت و کوچ اجباری نباشند. این صبر و ایستادگی تا حدی پیش رفت که «نهاد ابو غوش» کارشناس و تحلیلگر سیاسی جهان عرب می‌گوید: «فلسطینی‌های ساکن غزه مُردن در این باریکه را به مهاجرت ترجیح می‌دهند.» رهبر انقلاب اسلامی در تمجید از این صبر و پایداری تأکید کردند: «گروه کوچکی از مردم در زمینی کوچک، آمریکا با آن همه ادعا و رژیم صهیونیستی آویزان به آمریکا را با قدرت صبر و ایستادگی خود، عاجز کرده‌اند.»
امین حطیط، تحلیلگر استراتژیک لبنان در گفت‌وگو با KHAMENEI.IR درخصوص نقش صبر، مقاومت و استقامت مردم غزه در ناکام گذاشتن طرح کوچ اجباری ساکنان این باریکه می‌گوید: رژیم صهیونیستی بیرون راندن مردم غزه از سرزمین خود را به عنوان یکی از اهداف اصلی‌شان دنبال کردند. با این حال، ما دیدیم که حتی زمانی که خانه‌های این مردم تخریب شد، نشستن بر روی ویرانه‌های خانه‌های‌شان را بر مهاجرت و تسلیم در برابر کوچ اجباری ترجیح دادند. مردم غزه این‌گونه نقشه دشمن را ناکام گذاشتند.
منبع: کیهان
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi