شناسه خبر : 108506
شنبه 28 بهمن 1402 , 11:49
اشتراک گذاری در :
عکس روز

قهرمان عملیات والفجر ۸ از نگاه شهید سلیمانی

فاش نیوز - مهم‌ترین بازتاب عملیات والفجر ۸، کاهش قیمت نفت بود که با هدف کاستن از توان اقتصادی و درآمد ارزی جمهوری اسلامی انجام شد. این کاهش تا مرز هر بشکه ۶ دلار پیش یافت. عربستان به همراه کشور‌های دیگر تولیدکننده نفت با افزایش تولید و اشباع بازار نفت، نقش بسزایی در ایجاد این وضعیت داشتند.

کد خبر: ۶۵۱۴۸۴
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۴:۴۰ - 15February 2024
 

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، عملیات والفجر ۸ که منجر به تصرف شبه‌جزیره فاو در غرب رودخانه اروند و در خاک عراق توسط رزمندگان ایرانی شد، یکی از مهم‌ترین و در عین‌ حال شگفت‌انگیزترین عملیات‌های هشت سال دفاع مقدس، بلکه طول قرن است. گذشته از اهمیت سیاسی که تصرف این بخش از خاک عراق برای ایران داشت و باعث می‌شد که جمهوری اسلامی از موضع قدرت در فرآیند مربوط به چانه‌زنی و مذاکرات پایان جنگ وارد شود، خود شیوه و شکل عملیات و عبور از رودخانه پهناور و پرخروش اروند برای رسیدن به خط اول دشمن در آن‌ سوی ساحل، مبحث مهم، راهبردی و مهیجی است که حیرت بسیاری از استراتژیست‌های نظامی دنیا را به همراه داشت.

بمباران شیمیایی، پاسخ عراق به حملات زمینی رزمندگان بود. در این بمباران‌ها ۱۷ هزار رزمنده مجروح شدند. برای مقابله با این اقدام بعثی‌ها، رزمندگان واحد بهداری و ش.م.ر وارد عمل شدند.در مرحله چهارم عملیات، یگان‌های خودی تا نیمه‌های کارخانه نمک و جاده ام‌القصر پیشروی کردند. وضعیت خاص کارخانه نمک و جاده ام‌القصر باعث شد که درگیری ایران و عراق در این منطقه یک ماه به طول انجامد.

به هرحال، منطقه عملیات والفجر ۸ تا قبل از آغاز دفاع متحرک عراق، حدود ۷۰ روز فعال بود و توان سپاه به طور کامل صرف آن شد. با شروع حملات جدید عراق در محور‌های مختلف مرزی و نیز تثبیت منطقه تصرف شده فاو، به تدریج سپاه نیرو‌های خود را کاهش داد و مشغول برنامه‌ریزی برای عملیات‌های آینده شد.

انهدام ۳ ناوچه جنگی

در این عملیات ۵۰ هزار نفر از نیرو‌های دشمن کشته و مجروح شدند که در میان آن‌ها یک فرمانده لشکر، ۵ فرمانده تیپ و تعداد زیادی افسران ارشد و جز بودند. همچنین دو هزار و ۱۳۵ نفر بعثی به اسارت نیرو‌های ایرانی درآمدند و سه ناوچه جنگی عراق نیز در این عملیات منهدم شد. عملیات والفجر ۸ باعث شد عراق شکست سنگینی را به اجبار بپذیرد و شهر فاو آزاد شود.

پشتیبانی هوایی ارتش

توان موشکی و پوشش هوایی مناسب منطقه به طور قابل توجهی فعالیت نیروی هوایی صدام را محدود کرد. مهم‌تر از آن، به کارگیری تاکتیک جدید برای فریب هواپیما‌های عراق به منظور جلوگیری از حمله به سایت‌های موشکی بود. به همین منظور، سایت‌های ارتش با توان بسیار زیادی مورد استفاده قرار گرفت و از توپ‌های ضدهوایی نیز به شکل انبوه استفاده شد. به همین دلیل، انهدام نیرو در عملیات والفجر ۸، در طول جنگ بی‌سابقه بود. طبق اسناد معتبر، ۴۵ تا ۴۷ فروند از هواپیما‌های عراقی در این عملیات سرنگون شدند و احتمالا تعداد دیگری نیز آسیب دیدند که توانستند خود را به داخل عراق برسانند.

عبور از اروند

عبور از اروند سخت‌ترین کار در جریان عملیات بود. به عقیده بسیاری از کارشناسان عبور از این رودخانه وحشی و خروشان غیرقابل ممکن بود اما برخی از رزمندگان اطلاعات و عملیات بار‌ها از این رودخانه عبور کردند. به طور مثال طلبه شهید «حسن یزدانی» از نیرو‌های اطلاعات عملیات لشکر ۴۱ ثارالله (ع)، ۳۰ بار از این رودخانه عبور کرد و به گفته سرلشکر قاسم سلیمانی او قهرمان عملیات والفجر هشت بود.

عبور از اروند بسیار پیچیده و خطرناک بود و این کار می‌بایست با محاسبات دقیق صورت می‌گرفت، در غیر اینصورت بسیاری از غواصان به شهادت می‌رسیدند. آموزش‌های خاص برای عبور از اروند، انتخاب حساب شده غواص‌ها، انتخاب مناسب‌ترین نقطه برای عبور باتوجه به عرض رودخانه، توجه کافی به حالت‌های جزر و مد و عوامل دیگر سبب شد تا فرماندهان نظامی ایران بتوانند شکل جدیدی از عملیات نظامی که در جهان بی‌سابقه بود را ارائه دهند.

ماهر عبدالرشید، فرمانده سپاه سوم عراق می‌گوید: ایران در عملیات جاری خود روش‌های نظامی نوینی را به کار برده است و برخلاف توقع، در شرایط جوی سختی که باران‌های شدید می‌بارید، با استفاده از مردان قورباغه‌ای و پیش‌قراولان رزمی، حمله خود را به موضع ما آغاز کرد.

سفر جورج بوش پدر به کشور‌های عربی

با پیروزی ایران در این عملیات، آمریکا حضور نیرو‌های نظامی ایران در کنار مرز کویت را تهدیدی برای خود به حساب آورد و دست به تحرکات دیپلماتیک زد. جورج بوش رئیس جمهور آمریکا به کشور‌های عربستان، بحرین، عمان و یمن شمالی سفر کرد و با مقامات این کشور‌ها دیدار کرد.

ریچارد مورفی معاون وزیر خارجه آمریکا، با طارق عزیز وزیر امور خارجه عراق، ملاقات کرد. مهمترین محور گفت‌وگو در این ملاقات‌ها، گسترش جنگ ایران و عراق بود. همچنین آمریکایی‌ها اعلام کردند که در صورت به خطر افتادن تردد کشتی‌ها در خلیج فارس، وارد عمل می‌شوند و با همین بهانه، چهار فروند قایق خود را به بهانه تضمین امنیت کویت، گشت‌زنی و محافظت از سواحل کویت وارد شمال خلیج فارس کردند.

کاهش قیمت نفت توسط عربستان

اقدام دیگر مقامات آمریکا، ایفای نقش در شورای امنیت برای تصویب قطعنامه جدید علیه ایران و کاهش قیمت نفت بود. آن‌ها همچنین به کمک رسانه‌های غربی، موج جدیدی را درباره نسبت دادن تروریسم به ایران و جوسازی در مورد خرید‌های تسلیحاتی ایران به راه انداختند. کشور‌ها و سازمان‌های عربی نگرانی خود در مورد پیروزی ایران را آشکار کردند. عربستان سعودی در یک اقدام جانبدارانه از عراق، به ترکیه پیشنهاد داد در صورتی که این کشور روابط تجاری خود را با ایران قطع کند، ضرر و زیان مالی آن را بر عهده می‌گیرد.

مهمترین بازتاب این عملیات، کاهش قیمت نفت بود که با هدف کاستن از توان اقتصادی و درآمد ارزی جمهوری اسلامی انجام شد. این کاهش تا مرز هر بشکه شش دلار پیش رفت. عربستان به همراه کشور‌های دیگر تولیدکننده نفت با افزایش تولید و اشباع بازار نفت، نقش بسزایی در ایجاد این وضعیت داشتند.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi