شناسه خبر : 108532
یکشنبه 29 بهمن 1402 , 09:38
اشتراک گذاری در :
عکس روز

با دستور رئیس‌جمهور

آغاز عملیات اجرایی ساخت ۵۹ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی دانشگاهیان

فاش نیوز - مراسم آغاز عملیات اجرائی ساخت حدود 54 هزار واحد مسکونی برای نخبگان، اعضای هیئت‌های علمی، کارکنان و حدود 6 هزار خوابگاه متاهلی دانشگاه‌های دولتی و آزاد اسلامی با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد.
همزمان با چهاردهمین جلسه شورای‌عالی مسکن در دولت مردمی، آیین آغاز عملیات اجرائی ساخت حدود 54 هزار واحد مسکونی برای نخبگان، اعضای هیئت‌های علمی، کارکنان و حدود 6 هزار خوابگاه متاهلی دانشگاه‌های دولتی و آزاد اسلامی با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی برگزار شد.
وی در این مراسم مسئله مسکن اساتید و خوابگاه‌های متاهلی را از دغدغه‌های جدی دولت مردمی برشمرد و آغاز عملیات اجرائی احداث واحدهای مسکونی و خوابگاه‌های متاهلی در 1500 هکتار زمین احصا شده در دانشگاه‌ها را گام مهمی برای رفع بخشی از این دغدغه دانست.
رئیس‌جمهور با تاکید بر تکمیل هرچه سریع‌‌تر این واحدهای مسکونی و خوابگاه‌های متاهلی، از همه دست‌اندرکاران این کار خواست در تخصیص زمین به این نیاز، به ضرورت توسعه آتی دانشگاه‌ها در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی نیز توجه داشته باشند تا دانشگاه‌ها در آینده برای توسعه بخش‌های آموزشی و پژوهشی با کمبود و فقدان زمین مواجه نشوند.
رئیسی همچنین ضمن تاکید به بانک‌ها برای همکاری هرچه بیشتر در اعطای تسهیلات به ساخت  این واحدهای مسکونی دانشگاهیان و خوابگاه‌های متاهلی تصریح کرد: در تامین زمین و ساخت واحدهای مسکونی مشمول این طرح، نیاز اساتید جوانی که به تازگی جذب می‌شوند یا در آینده جذب خواهند شد نیز لحاظ شود.
عملیات اجرائی ساخت 59 هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی و خوابگاه متاهلی دانشگاهیان در حالی آغاز شد که در حوزه وزارت علوم از ابتدای تاسیس دانشگاه تهران در سال 1313 تاکنون کمتر از هزار واحد خوابگاه متاهلی احداث و در اختیار دانشجویان متاهل قرار داده شده بود، اما از ابتدای دولت مردمی حدود 350 واحد خوابگاه متاهلی تکمیل و واگذار شده و تا پایان امسال نیز 3 هزار 200 واحد دیگر تکمیل و واگذار خواهد شد. همچنین احداث 2 هزار و 600 واحد خوابگاه متاهلی دیگر نیز در دست اقدام می‌باشد.
همچنین کار احداث بیش از 30 هزار واحد مسکونی ویژه اساتید، نخبگان، اعضای هیئت‌های علمی و کارکنان دانشگاه‌ها در اراضی مازاد وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری آغاز  شد.
در حوزه وزارت بهداشت نیز در حالی که تا پیش از دولت مردمی تنها 800 واحد خوابگاه متاهلی وجود داشت، در 2.5 سال گذشته 351 واحد دیگر احداث و واگذار شده و 2 هزار و 581 خوابگاه متاهلی و 2 هزار و 621 خوابگاه مجردی دیگر نیز در دست احداث است.
در دانشگاه آزاد نیز در مجموع برای احداث یکصد هزار واحد مسکونی و خوابگاه دانشجویی در اراضی مازاد این دانشگاه برنامه‌ریزی شده که 50 هزار واحد آن از سوی دانشگاه در قالب واحد مسکونی به اساتید، اعضای هیئت‌های علمی و کارکنان و در قالب خوابگاه به دانشجویان واگذار و 50 هزار واحد دیگر نیز در قالب نهضت ملی مسکن واگذار خواهد شد.
مسکن از بخش‌های پیشران اقتصاد است
و ضمن رونق تولید، آثار ضدتورمی جدی و مؤثری دارد
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در چهاردهمین جلسه شورای‌عالی مسکن در دولت مردمی، با قدردانی از همه تلاش‌های صورت گرفته برای تسریع در پیشبرد نهضت ملی مسکن، از جمله آغاز عملیات اجرائی  ساخت 59 هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی برای دانشگاهیان و نیز خوابگاه‌های متاهلی در دانشگاه‌ها، تصریح کرد: مسکن از بخش‌های پیشران اقتصاد بوده و ضمن رونق تولید آثار ضدتورمی جدی و مؤثری دارد.
وی با بیان اینکه اقدامات انجام شده در چارچوب نهضت ملی مسکن به لحاظ کیفی و کمی خوب بوده اما همچنان جای کار بیشتری دارد، افزود: باید چارچوب و دستورالعمل دقیقی برای تسهیل و تسریع موضوع ساخت واحدهای مسکونی برای دانشگاهیان و خوابگاه‌های متأهلی در دانشگاه‌ها تبیین شود تا موضوع با جدیت و جامعیت بیشتر به پیش برود.
رئیس‌جمهور اجرای قانون مولدسازی را یکی از مهم‌ترین راهکارهای تأمین منابع لازم برای پیشبرد طرح‌های ساخت مسکن عنوان کرد و دستور داد، برای نتیجه‌گیری بهتر از قانون مولدسازی طرحی با همکاری استان‌ها تهیه شود که مطابق آن میزان درآمدهای اجرای طرح مولدسازی و حوزه‌هایی که قرار است این درآمدها در آنها هزینه شود، از جمله طرح‌های ساخت مسکن به شکل دقیق پیش‌بینی شود.
رئیسی همچنین با اشاره به طرح موضوع تجمیع اعتبارات در نظر گرفته شده برای اعطای تسهیلات مسکن در بانک مسکن در چندین جلسه، اظهار داشت: وزیر محترم راه و شهرسازی این موضوع را در جلسه‌ای با حضور رئیس کل بانک مرکزی و مدیران عامل بانک‌ها بررسی کرده و نظر نهائی و قطعی در این باره را به جلسه آتی شورای‌عالی مسکن ارائه کند.
وی از ساخت واحدهای مسکونی از سوی بانک‌ها نیز استقبال، اما تاکید کرد که فعالیت بانک‌ها در این حوزه یک فعالیت تجاری بوده و منابع صرف شده در این بخش نباید جزو تسهیلات تکلیفی آنها در بخش مسکن منظور شود.
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش اظهارات وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را درباره اولویت کارکنان دستگاه‌ها برای بهره‌مندی از ساختمان‌ها و اراضی که در این دستگاه‌ها برای اختصاص به طرح نهضت ملی مسکن شناسایی می‌شوند، مورد تایید قرار داد.
رئیسی همچنین خواستار توجه جدی به تامین زیرساخت‌های لازم برای واحدهای مسکونی در حال احداث شد و گفت: تامین نیازمندی‌ها و تامین زیرساخت‌هایی همچون آب، برق، گاز و دیگر نیازها مثل مدرسه همزمان با احداث واحدهای مسکونی دنبال شود تا خانه‌های تکمیل شده معطل تامین زیرساخت‌ها نمانند.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi