شناسه خبر : 108624
چهارشنبه 02 اسفند 1402 , 08:42
اشتراک گذاری در :
عکس روز

هشتمین جشنواره آموزشی تحصیلی جایزه ملی ایثار برگزار شد

فاش نیوز - هشتمین جشنواره آموزشی تحصیلی جایزه ملی ایثار با حضور رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، صبح روز سه‌شنبه یکم اسفندماه برگزار شد.
 
هشتمین جشنواره آموزشی تحصیلی جایزه ملی ایثار برگزار شد

به گزارش «ایثار»، دکتر سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی، معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در آیین برگزاری هشتمین «جایزه ملی ایثار» گفت: بسیار خوشحالم که امروز در جمع دانش‌‌آموزان، دانشجویان و طلاب ساعی ایثارگر هستم؛ کسانی که در سنگر تحصیل کارشان را جدی گرفتند و در مسیر تعالی علمی کشور از فرصتی که خداوند به آنان اعطا کرده به خوبی استفاده کردند و همچنین از والدین آنان و اساتید گرامی این عزیزان تقدیر می‌کنم.
وی ادامه داد: ما توفیق داریم در این جلسه در خدمت مدیران ارشد دستگاه‌های مختلفی که مرتبط با موضوع هستند، باشیم و این به منزله جدیت این موضوع است. در واقع ساحت علم طبق فرمایشات مقام معظم رهبری قدرت‌آفرین است.
معاون رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: در طول تاریخ جوامع انسانی توانسته‌اند تمدن ایجاد کنند که واجد دانایی و دانش شده‌اند. هیچ کشوری جز با پشتوانه علم، اقتصاد، هنر و قدرت نظامی که از طریق این علم ایجاد شده نمی تواند تمدن بزرگ ایجاد کرده، کشورگشایی و جهان گشایی کند.
وی تشریح کرد: زمانی که تاریخ اروپا را مطالعه می کنیم، می‌بینیم که اروپا شامل قومیت‌های زیادی بود و هر بخش در خدمت قدرت‌های مختلفی قرار داشت که با یکدیگر در حال نزاع بودند و تلاش می‌کردند از کشتار داخلی دست بردارند، در خاک اروپا مناطقی به مثلث مرگ تاریخ معروف است؛ چراکه در آنجا جنگ‌های خونینی با یکدیگر داشتند و این در حالی است که در همان ایام، در شرق، شاهد رشد تمدنی گسترده بودیم.
وی گفت: با انقلاب صنعتی که نوعی انقلاب علمی بود، برگشت مردم اروپا به علم و دانش اتفاق افتاد و آنجا بود که قدرت علم را درک کردند. در آن زمان اروپایی‌ها با علم و دانش ایجاد قدرت و کشورگشایی کرده و در ادامه دارایی‌های آن کشورها را به تاراج بردند. همچنین با کمک دانشمندان کشورهای جهان سوم و ثروت آنان توانستند ۳۰۰ سال در جهان سروری کنند و کشورها را مستعمره خود بدانند و این نشان‌دهنده قدرت علم است برای اینکه کشوری مستقل یا مستعمره باشد.
رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران اشاره کرد: باید بدانیم علم را برای چه مسیری می‌خواهیم. در جهان دانشمندان زیادی وجود دارند که دنیا به آنان افتخار می‌کند اما باید اثر عمل آنان را دید؛ برای نمونه جایزه جهانی نوبل و دانشمندی که دینامیت را اختراع کرد سراغ داریم که همین فرد می‌گوید من از اختراع خود پشیمان شدم اما در مقابل انیشتین را می‌بینیم که علوم را دگرگون کرد و در حقیقت باید آثار عمل دانشمندان بر جهان را دید.
معاون رییس جمهور با بیان اینکه باید بدانیم علم و عالم به یکدیگر پیوند خورده‌اند، ادامه داد: اینکه از قدرت علم برای رشد، سعادت، کمال و مبارزه با فقر و سلطه گری در عالم استفاده کرد یا اینکه دانشمندان عالم را برای تاراج دیگران به اختیار بگیریم، نگاهی متفاوت است. انقلاب اسلامی ایران تمام ابزار مادی دنیا را مانند خود اسلام به رسمیت می‌شناسد و در واقع اسلام همه را به رسمیت می‌شناسند و نقطه تفاوت میان اسلام و سایر ادیان این است که علم را برای چه هدف، مسیر و کدام انسان و انسانیت در نظر بگیریم و نتیجه حاصل از آن چه خواهد بود.
 وی گفت: ما در اول انقلاب و همینطور در حال حاضر در محاصره و تحریم هستیم اما اکنون با زمان اوایل انقلاب متفاوت است. دشمنان ابتدای انقلاب الان نیز دشمن ما هستند، آنها در آن زمان در خود برای مبارزه با ما قدرتی می‌دیدند و نگران چیزی نبودند، اما الان همان قدرت و هم‌پیمانانشان در منطقه و خارج از منطقه جرات تهدید نظامی ایران را به خود راه نمی‌دهند چراکه این موضوع به همت قدرت علمی ایجاد شده توسط دانشمندان جوان ایرانی که توانسته‌اند امنیت ایجاد کنند، رخ داده است.
دکتر قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه در ابعاد مختلف کشور دارای مسایل گسترده ای در همه حوزه های اقتصادی، انسانی، کشاورزی و غیره است و نیاز به حل مسایل در این زمینه ها وجود دارد، تاکید کرد: در واقع هیچ حوزه ای نیست که نیاز به تلاش نداشته باشد و خوشحالیم که ایثارگران عزیز مانند اوایل انقلاب در حل و فصل مسائل و مشکلات کشور پیشتاز هستند.
وی ادامه داد: در حقیقت برگزاری این جلسات بهانه ای برای الگوسازی و معرفی نمونه‌های مختلف است تا مسئولیت‌های مشترک را یادآوری کرده که این نهضت را در همه ابعاد قدرتمند کنیم چراکه نیاز است در این زمینه کار جدی تری اتفاق بیفتد و نسل‌های بعدی بتوانند در حوزه های مختلف تلاش کرده تا شاهد رشد همه جانبه باشیم. امیدوارم در بنیاد شهید و امور ایثارگران بتوانیم با طراحی درست مسیری را برای نمونه باز کنیم.
گفتنی است در انتهای این مراسم از دانش‌آموزان، دانشجویان و طلاب ممتاز تجلیل شد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi