شناسه خبر : 108646
چهارشنبه 02 اسفند 1402 , 11:33
اشتراک گذاری در :
عکس روز

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی

۸۰ درصد از تجهیزات صنایع پالایشی در داخل کشور تولید می‌شود

فاش نیوز - مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از سرمایه‌گذاری ۷۰ میلیون یورویی توسعه صنایع پالایشی خبر داد و گفت: بیش از 80 درصد کالاهای صنایع پالایشی در داخل کشور تولید می‌شود.

به گزارش کیهان، توافق‌نامه کارتخوان‌های سامانه هوشمند سوخت به‌منظور ساخت دو نوع کارتخوان، روز گذشته در مراسمی با حضور مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با دو شرکت دانش‌بنیان امضا و از کارتخوان‌های ساخت داخل که با توان دانش‌بنیان‌های ایرانی تولید می‌شود، رونمایی شد. هدف از این توافق‌نامه که با حمایت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اجرایی شده، استفاده از توان داخلی برای توسعه زیرساخت‌های زنجیره توزیع سوخت و ارتقای امنیت سامانه هوشمند توزیع سوخت در کشور است.
«جلیل سالاری»، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در این مراسم گفت: در شرایط تحریم، رویکرد ما به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان بود و از فرصت طلایی تحریم استفاده کردیم و کارهای بزرگی در این زمینه در دو سال گذشته انجام شد که طرح‌های فراسرزمینی پالایشی و صدور خدمات فنی - مهندسی از آن جمله بوده است.
وی تأکید کرد: در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نزدیک به 70 میلیون یورو قرارداد در جهت توسعه زیرساخت‌های صنایع پالایشی داریم و تاکنون سه تا چهار دانش فنی را در شرکت‌های پالایشی در زمینه تولید کاتالیست، کمپرسورسازی و کیفی‌سازی نفت‌کوره به طور کامل بومی‌سازی کرده‌ایم.
50 میلیون یورو انتقال خدمات و تجهیزات برون‌مرزی
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، در پاسخ به خبرنگار ما اظهار کرد: اکنون بیش از 80 درصد تجهیزات صنایع پالایشی در داخل کشور تولید می‌شود اما زنجیره تولید معیوب است و باید بتوانیم ضمن برندسازی و بومی‌سازی، به سمت صادرات حرکت کنیم.
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش بیان کرد: در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی شرکت‌های دانش‌بنیان، تاکنون نزدیک به 50 میلیون یورو انتقال خدمات و تجهیزات در حوزه برون‌مرزی انجام شده است.
سالاری با اشاره به اینکه به‌منظور افزایش سهم شرکت‌های دانش‌بنیان در طرح‌های پالایشی لازم است مولدسازی انجام شود، افزود: تاکنون در زمینه توانمندسازی موفق عمل کردیم ‌اما آنچه مغفول مانده، بحث زنجیره کالایی است که اگر بتوانیم برندسازی و بومی‌سازی کنیم و یک زنجیره کالایی در حوزه نفت و نیازمندی‌ها شکل‌ بگیرد و همه شرکت‌های دانش‌بنیان زیر یک سقف قرار بگیرند، می‌توانیم در قالب یک مشارکت از ظرفیت‌ این‌ها استفاده کنیم و ‌اتفاق‌های بزرگ‌تری رخ خواهد داد.
معاون وزیر نفت در امور پالایش تصریح کرد: پیگیر هستیم تا شرکت‌های دانش‌بنیان در کنار همکاران ما مشارکت کنند و الگوی سهامداری را با توجه به مالکیت معنوی پیاده کنیم که در چنین شرایطی دانش فنی در اختیار دو مجموعه قرار خواهد گرفت.
وی با اشاره به اینکه در قانون جهش تولید نیز اتفاق‌های خوبی افتاده است و به سمت اقتصاد دانش‌بنیان حرکت کرده‌ایم، گفت: ضرورت دارد در این مرحله، تسریع در نظام ارزیابی طرح‌ها به‌ویژه در طرح‌های ساخت بار اول انجام شود و از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت نفت نیز درخواست می‌کنیم در ارزیابی طرح‌ها تسریع انجام شود که حدود پنج تا 10 هزار میلیارد تومان نیاز به سرمایه‌گذاری است.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: طرح‌هایی برای کیفی‌سازی 9 پالایشگاه نفتی در کشور ارائه شده است که اگر شکل بگیرد بیش از شش میلیارد دلار رقم سرمایه‌گذاری این طرح‌ها خواهد بود. همه این ظرفیت‌ها قابل تحقق است و همت آن نیز در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت نفت نیز وجود دارد. مقام معظم رهبری نیز در فرمایشات اخیرشان بر اجرای این طرح‌ها تأکید داشتند و فرصتی است که کارگزاران نظام از این فرصت استفاده کنند و صنعت نفت نیز همه ظرفیت‌ها را داخل مجموعه به‌کار بگیرد.
پیش‌بینی افزایش ۱۲ درصدی مصرف بنزین در نوروز
در حاشیه این مراسم نیز «جعفر سالاری‌نسب»، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به آمادگی کامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای توزیع سوخت نوروزی، گفت: همه انبارها و ذخیره‌سازی‌های کشور در شرایط مطلوب به سر می‌برند و هیچ کمبودی در زمینه توزیع سوخت نوروزی در کشور وجود ندارد.
وی افزود: کارت‌های آزاد بنزین در همه کلانشهرها و شهرهای بزرگ به مقدار کافی موجود است و تعدادی کارت آزاد جدید نیز تولید و در جایگاه‌های کشور توزیع شده است تا ایام نوروز هیچ کمبودی برای توزیع سوخت به مسافران نوروزی وجود نداشته باشد.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تأکید کرد: به صورت میدانی در حال پایش وضعیت هستیم و این پایش تا پایان یافتن سفرهای نوروزی مسافران ادامه خواهد داشت.
سالاری‌نسب با تأکید بر آمادگی کامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای توزیع سوخت در ایام نوروز گفت: هم‌اکنون به‌طور میانگین روزانه 115 میلیون لیتر بنزین در کشور به مصرف می‌رسد که پیش‌بینی می‌کنیم این رقم در ایام نوروز 10 تا 12 درصد افزایش یابد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi