شناسه خبر : 108651
چهارشنبه 02 اسفند 1402 , 12:05
اشتراک گذاری در :
عکس روز

آخرین خبرها از انتخابات

تلاش نیروهای انقلاب برای تهیه فهرست واحد نامزدها

فاش نیوز - نیروهای انقلاب در تشکل‌های مختلف در حال رایزنی برای اشتراک حداکثری و رسیدن به لیست واحد نامزدهای انتخابات هستند.

روز جمعه ۱۱ اسفند انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی همزمان با انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در سراسر کشور برگزار خواهد شد. زمان زیادی تا انتخابات نمانده است و نیروهای انقلاب در تشکل‌های مختلف در حال رایزنی برای اشتراک حداکثری و رسیدن به لیست واحد نامزدهای انتخابات هستند. تعداد نهائی نامزد‌ها از ۱۵ هزار و ۲۰۰ نفر فراتر رفته و امروز فهرست نهائی آنها از سوی وزارت کشور اعلام می‌شود.
تلاش جدی شورای ائتلاف و جبهه پایداری برای رسیدن به لیست مشترک
طبق اطلاعات رسیده به تسنیم جلسات مشترک شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و جبهه پایداری به‌ شکل جدی ادامه دارد و برخی منابع نیز از احتمال بالای ائتلاف این دو جبهه در انتخابات پیشِ‌رو خبر می‌دهند.
دوشنبه‌شب، دو عضو برجسته شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی با برخی اعضای شاخص جبهه پایداری برای رسیدن به یک لیست مشترک جلسه مشترک دیگری برگزار کردند که این جلسه با موضوع بررسی شاخصه‌های «نماینده اصلح» تا پاسی از شب ادامه داشته است.
بر‌خلاف برخی اخبار، تاکنون نه شورای ائتلاف و نه جبهه پایداری هیچ‌کدام درباره تعداد افراد مدنظر خود بحثی نداشته‌اند و تنها درباره معیارها بحث کرده‌اند و همچنین اینکه جبهه پایداری و شورای ائتلاف درباره برخی گزینه‌ها، نظرات سلبی داشته‌اند که گفته شده است درباره برخی از آنها توافقاتی صورت گرفته است، اما طبق این گزارش درباره برخی گزینه‌های دیگر همچنان اختلافاتی وجود دارد.
بر اساس اخبار رسیده به تسنیم، نمی‌توان به‌طور قطع گفت که شورای ائتلاف و جبهه پایداری به یک لیست واحد خواهند رسید اما منابع مختلف، روند این جلسات را مثبت ارزیابی کردند و احتمال ائتلاف «شانا» (شورای ائتلاف نیروهای انقلاب) و «جبهه پایداری» در حال تقویت است.
حجت‌الاسلام پورمحمدی: شورای وحدت و امنا برای ائتلاف گفت‌وگو می‌کنند
حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز در گفت‌وگو با ایرنا در سومین روز نمایشگاه رسانه‌های ایران در پاسخ به سؤالی در خصوص رایزنی شورای وحدت و امنا، گفته است: همکاری و ائتلاف بین گروه‌های سیاسی همسو و همگرا کار مثبتی است که دوستان ما در شورای وحدت اعلام آمادگی کردند و امیدواریم که به نتیجه برسد.
وی افزوده است: در شورای وحدت با گروه‌های مختلف و همچنین امنا گفت‌وگو شده است که امیدواریم به نتیجه نهائی برسیم، دستیابی به قاعده‌ای که طرفین پذیرفته باشند، نیاز به گفت‌وگوی بیشتری دارد، در حال حاضر به جمع‌بندی نرسیدیم.
دبیرکل جامعه روحانیت مبارز وی درباره اینکه آیا فهرست مستقل ارائه می‌دهید، می‌گوید: فهرست شورای وحدت اصولگرایان کامل شده است اما اگر توافقی سیاسی با گروه‌های دیگر صورت بگیرد، امکان تغییر لیست وجود دارد.
در شهرستان‌ها در برخی موارد فهرست شورای وحدت و شورای ائتلاف مشترک است
عضو شورای وحدت اصولگرایان بیان داشته است: در شهرستان‌ها در برخی موارد فهرست شورای وحدت و شورای ائتلاف مشترک است.
رسولی: امیدواریم با اجماع حداکثری به نتیجه خوبی برسیم
امیر ابراهیم رسولی، سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی نیز ضمن بازدید از غرفه خبرگزاری جمهوری اسلامی در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران، خاطرنشان کرد: با تشویق حضور مردم در انتخابات می‌توانیم به نتیجه مثبت برسیم. معتقدیم اگر نمایندگان این دوره از مجلس کارآمد نبودند، راهش این است که در انتخابات شرکت کنیم چون در این صورت تغییر و تحول رخ می‌دهد و آنهائی هم که معتقدند این مجلس خوبی است، باز هم برای تقویت مجلس آینده نیاز به شرکت در انتخابات وجود دارد.
اسامی داوطلبان، دو تا سه روز آینده با تشکیل جلسه نهائی اعلام می‌شود
وی درباره اقدامات شورای ائتلاف برای حضور در انتخابات نیز گفته است: شورای ائتلاف از ۱۴۰۰ نفری که ثبت‌نام کرده بودند، به ۹۰ نفر رسید و امروز از این لیست می‌توانیم به لیست ۳۰ نفره شورای ائتلاف نیروهای انقلاب برسیم. اسامی داوطلبان، دو تا سه روز آینده با تشکیل جلسه نهائی اعلام می‌شود.
سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی با بیان اینکه شاکله لیست تقریبا بسته شده است، می‌گوید: نمایندگانی از تهران بر اساس کار گروه ارزیابی نظارتی که داشتیم علی‌رغم ارادتی که به آنها داریم مجبوریم از آنها خداحافظی کنیم چون گفتیم که عقد اخوت با کسی نبسته‌ایم و تلاش می‌کنیم نمایندگان بهتری را برای ورود به مجلس به مردم معرفی کنیم.
وی افزوده است: با گروه‌های سیاسی مذاکراتی انجام شده و تلاش می‌کنیم تا روند کار تکمیل شود و امیدواریم با اجماع حداکثری به نتیجه خوبی برسیم و تا جمعه جلسه پایانی شورای انتخاب را برگزار کنیم.
آیت‌الله صدیقی: در انتخابات خبرگان
اصالت با لیست جامعه مدرسین است
در عرصه انتخابات خبرگان، حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران در گفت‌وگو با تسنیم خاطرنشان کرد: اگر مردم بخواهند در رویداد‌های مهم بدون هیچ تردیدی تصمیم بگیرند و برای تصمیم‌شان یک حجت‌ شرعی داشته باشند، بهتر است به نظر جامعه مدرسین عمل کنند چرا که فقهای برجسته جامعه مدرسین بر اساس حجت‌ شرعی تصمیم‌ می‌گیرند و مردمی که به نظر جامعه مدرسین عمل می‌‌کنند، پیش خدا حجت شرعی خواهند داشت.
وی با بیان اینکه در انتخابات مجلس خبرگان اصالت با لیست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خواهد بود، تأکید کرد: نظر و مشورت جامعه مدرسین یک چراغ روشن برای همه متدینین است.
ادعای عضو جبهه شریان درباره محسن رضایی تکذیب شد
یک منبع نزدیک به دفتر محسن رضایی، اظهارات عضو شورای مرکزی جبهه شریان مبنی بر اینکه محسن رضایی خواستار جلسه برای اعطای سهمیه به شریان بود، را رد کرد.
به گزارش ایرنا، این منبع نزدیک به محسن رضایی گفت: آقای رضایی هیچ‌گونه صحبتی با هیچ حزب و جبهه‌ای در راستای اعطای سهمیه انتخاباتی نداشته است.
وی افزود: محسن رضایی هیچ حزب و گروه سیاسی ندارد و اعتقاد دارد که همه نیروهای انقلاب باید با هم وحدت کنند و سهم‌خواهی و تفرقه را کنار بگذارند. او بر این باور است که وجود همه گروه‌های انقلابی با هر سلیقه و اختلاف نظری که با یکدیگر دارند، برای پویایی جبهه انقلاب ضروری است.
وی گفت: آقای رضایی هیچ‌گاه وارد مسائل جزئی و اختلاف زا چون سهم‌خواهی لیستی نمی‌شود و معتقد است نیروهای انقلاب باید از با خودگذشتگی و برادری اختلافات را حل کنند تا بتوانند کشور را از مشکلات عبور دهند.
صالح اسکندری، عضو شورای مرکزی شریان روز دوشنبه در نشست خبری گفته بود: ما از آقای حدادعادل انتظار داشتیم به عنوان بزرگ‌تر حداقل یک بار جبهه شریان را دعوت کند.
وی با بیان اینکه محسن رضایی خواستار جلسه برای اعطای سهمیه به شریان بود اما ما قبول نکردیم، گفته بود: مذاکرات بین شریان و شورای وحدت برای ائتلاف وجود دارد.
آگهی نهائی انتخاباتی از امروز به وسیله فرمانداری‌ها اعلام می‌شود
دستگاه‌های مسئول در عرصه انتخابات نیز مشغول فعالیت و تدارک برای برگزاری انتخابات 11 اسفند هستند.
محسن اسلامی، دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور در نشست خبری «انتخابات، دانشگاه و مشارکت» در خصوص آخرین اخبار انتخاباتی گفت: دوشنبه شب از ناحیه شورای نگهبان آخرین فهرست تایید صلاحیت‌شدگان را دریافت کردیم که به همین واسطه آگهی نهائی انتخاباتی از روز چهارشنبه به وسیله فرمانداری‌ها اعلام می‌شود. همچنین تا ساعت 8 صبح دهم اسفند یعنی 24 ساعت قبل از انتخابات امکان تبلیغات نامزد‌ها وجود دارد.
به گزارش تسنیم، وی در خصوص شعب اخذ رای خاطرنشان کرد: چیزی حدود 59000 شعبه در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری وجود دارد که 35000 شعبه شهری و 24000 روستایی که 44000 شعبه ثابت و 15000 شعبه به صورت سیار وجود دارد. همچنین شعب سیار در پارک‌ها و بوستان‌ها و مراکز عمومی در خدمت مردم خواهند بود.
جمع رأی دهندگان و واجدین شرایط 61 میلیون و 172 هزار و 298 نفر است
اسلامی با توجه به اعلام رسمی ثبت احوال، جمع رای‌دهندگان و واجدین شرایط را 61 میلیون و 172 هزار و 298 نفر عنوان کرد و گفت: از این تعداد 30 میلیون و 945 هزار مرد و 133 نفر و 30 میلیون و 227 هزار و 165 نفر زن هستند که این آمار واجدین شرایط داخل کشور را محسوب می‌شوند.
سخنگوی ستاد انتخابات کشور ادامه داد: در رابطه با آمار تایید صلاحیت‌شدگان 49000در پیش ثبت‌نام شرکت کردند که 38000 نفر واجد شرایط برای ادامه روند انتخابات بودند که 25000نفر آنها ثبت‌نام نهائی کردند و با توجه به عدم احراز صلاحیت برخی افراد و همچنین انصراف برخی دیگر 15000 نفر از این جمع تایید صلاحیت شدند که 20 درصد نامزد‌های نهائی را فرهنگیان ودانشگاهیان تشکیل دادند.
اسلامی در رابطه با تعرفه‌های انتخاباتی نیز گفت: تعرفه‌ای موجود در شعب اخذ رای یک تعرفه یکپارچه است که تعرفه قسمت بالا برای مجلس شورای اسلامی و تعرفه پایین برای مجلس خبرگان رهبری است.
وی افزود: به علت تسهیل روند انتخابات دو تعرفه مجلس و خبرگان در یک برگه است و همچنین دو صندوق با درب‌های قرمز برای مجلس شورای اسلامی و آبی برای مجلس خبرگان رهبری مد نظر قرار گرفته است.
اسلامی در رابطه با برگزاری انتخابات الکترونیک با اشاره به اینکه 4 حوزه انتخابیه آبادان، ملایر، رشت و قم به صورت الکترونیکی است، خاطرنشان کرد: هر شعبه 5 صندوق الکترونیکی دارند و کاملا الکترونیکی است.
سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: این برگزاری انتخابات الکترونیکی آزمایشی است تا بتوانیم در ادوار آینده همه انتخابات را به صورت الکترونیکی برگزار کنیم.
اتمام بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس
تعداد نهائی نامزد‌ها از ۱۵ هزار و ۲۰۰ نفر فراتر رفت
دکتر‌ هادی طحان‌نظیف، عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان نیز در گفت‌وگویی که با بخش خبری ۲۱ سیما داشت از پایان یافتن مهلت بررسی شکایات و اعتراضات داوطلبان انتخابات مجلس در هیئت‌های نظارت و شورای نگهبان خبر داد.
وی بر همین اساس اظهار داشت: پس از سه ماه، فرآیند بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی توسط هیئت‌های نظارت و شورای نگهبان، دوشنبه شب به پایان رسید.
۷۵ درصد داوطلبان تاییدصلاحیت شدند که یک نصاب قابل توجه در برگزاری انتخابات‌ها در نظام جمهوری اسلامی ایران است و تاکنون سابقه نداشته است
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد: با اتمام بررسی‌ها در مجموع در این دوره بیش از ۱۵ هزار و ۲۰۰ نفر از داوطلبان مورد تایید قرار گرفتند. در این دوره صلاحیت حدود ۷۵ درصد داوطلبان مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت که یک نصاب قابل توجه در برگزاری انتخابات‌ها در نظام جمهوری اسلامی ایران است و تاکنون سابقه نداشته است.
وی عنوان کرد: قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مراحل مختلفی اعم از هیئت‌های اجرائی، هیئت‌های نظارت و شورای نگهبان پیش‌بینی کرده است. شورای نگهبان مرجع نهائی و قطعی برای اعلام بررسی صلاحیت‌هاست. این اعلام نهائی می‌باشد و ان‌شاءالله تغییری نخواهد داشت.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: بر اساس قانون انتخابات از روز‌های آینده تبلیغات انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به صورت رسمی آغاز خواهد شد.
طحان‌نظیف همچنین اعلام کرد: این خبر را هم داد: پس از اعلام وزارت کشور، نامزد‌ها می‌توانند با مراجعه به سامانه «داوطلب» نمایندگان خود را برای حضور در شعب اخذ رای معرفی کنند.
فهرست‌های انتخاباتی باید با موافقت کتبی نامزدها منتشر شود
عبدالله مرادی، مدیرکل سیاسی وزارت کشور نیز در گفت‌وگو با تسنیم، درباره شیوه انتشار فهرست‌های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی و هماهنگی آن با وزارت کشور، بیان کرد: طبق ماده 8 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، بعد از اعلام صلاحیت‌ها امکان طرح فهرست‌های انتخاباتی برای هر حوزه انتخابیه از جمله حوزه‌های یک‌کرسی و چندکرسی وجود دارد.
وی افزود: فهرست‌ها باید به وزارت کشور اعلام شود و نکته مهم اینکه طبق تبصره 2 ماده 8 قانون انتخابات مجلس، باید موافقت کتبی نامزدهایی که می‌خواهند در آن فهرست باشند نیز به وزارت کشور داده شود.
مدیرکل سیاسی وزارت کشور خاطرنشان کرد: خود فهرست نیز باید با امضای بالاترین مقام یک جبهه و یا حزب به وزارت کشور به‌صورت رسمی معرفی شود.
مرادی همچنین اضافه کرد: طبق تبصره 4 ماده 8 قانون انتخابات، احزاب و جبهه‌های استانی باید در سطح استان مربوطه فهرست‌شان را اعلام کنند.
فهرست جبهه‌ها، احزاب و گروه‌های سیاسی دارای پروانه فعالیت منتشر شد
خبر دیگر اینکه، فهرست جبهه‌ها، احزاب و گروه‌های سیاسی دارای پروانه فعالیت معتبر که طبق زمان مندرج در اساسنامه و نصاب قانونی اقدام به برگزاری مجامع عمومی و تشکیل ارکان حزب کرده‌اند در راستای اجرای ماده ۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی منتشر شد.
به گزارش فارس، در این فهرست، ۷۴ حزب ملی، ۳۱ حزب استانی به همراه ۲۱ جبهه و ائتلاف سیاسی قرار گرفته است.
در ماده ۸ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی آمده است صرفا احزاب و جبهه‌ها می‌توانند پس از تأیید صلاحیت داوطلبان، فهرست انتخاباتی خود را به صورت مجزا برای حوزه‌های انتخابیه دارای بیش از یک کرسی و تا سقف کرسی‌های آن حوزه انتخابیه تنظیم و حسب مورد به ستاد انتخابات کشور یا فرمانداری‌ها اعلام کنند. این امر مانع از حمایت‌های احزاب و جبهه‌ها از نامزدها در حوزه‌های انتخابیه تک کرسی نخواهد بود.
نعیمی‌پور: رویکرد صادرکنندگان بیانیه موسوم به روزنه‌گشایی در جهت تأمین امنیت و منافع ملی کشور است
محمد نعیمی‌پور، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با تسنیم، در واکنش به انتشار بیانیه 110 نفر از چهره‌های سیاسی و رسانه‌ای جریان اصلاحات مبنی بر لزوم حضور فعالانه در انتخابات پیش‌روی مجلس گفت: این بیانیه برخلاف برخی اظهارنظرات بر اصلاحات تدریجی تاکید دارد که من موافق این نظر هستم. چرا که اصلاحات باید به شکل توأمان در جامعه و سیاست دنبال شود.
وی اظهار داشت: رویکرد صادرکنندگان بیانیه موسوم به روزنه‌گشایی در جهت تامین امنیت و منافع ملی کشور است.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi