شناسه خبر : 108835
پنجشنبه 10 اسفند 1402 , 08:32
اشتراک گذاری در :
عکس روز

حیرت رسانه آمریکایی از تنوع و قدرت تسلیحات مقاومت یمن

فاش نیوز - زیردریایی‌های بی‌سرنشین انصارالله یمن، تهدید جدیدی برای آمریکاست.
وبسایت رادیو فردا در گزارشی که به انبار تسلیحات مقاومت یمن اختصاص داشت، نوشت: گروه حوثی‌های یمن به تهدید امنیت و ثبات در دریای سرخ ادامه می‌دهد و به‌تازگی هم تهدید کرده که از «سلاح زیردریایی‌ها» استفاده خواهد کرد.
عبدالملک الحوثی سوم اسفند گفت که این گروه «سلاح زیردریایی‌ها» را وارد عملیات خود علیه کشتی‌ها کرده است؛ عملیاتی که ادعا می‌کنند برای همبستگی با فلسطینی‌ها در جنگ غزه است. پیش از آن، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده بود که به حملات دفاعی علیه پنج هدف در مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن اقدام کرده است. این حملات پس از آن انجام شد که حوثی‌ها برای اولین بار از زیردریایی‌ بدون سرنشین استفاده کردند.
حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ باعث افزایش قیمت بیمۀ کشتی‌ها شده است؛ مسئله‌ای که بسیاری از شرکت‌های باربری را بر آن داشته تا از مسیر دریای سرخ چشم‌پوشی کنند؛ مسیری حیاتی که بنا به گزارش رویترز، حدود ۱۲ درصد از تجارت دریایی بین‌المللی از آن عبور می‌کند.
جنگ در یمن سال ۲۰۱۴ آغاز شد و طی آن گروه حمایت‌شده از سوی جمهوری اسلامی ایران، مساحت بزرگی از یمن از جمله صنعا، پایتخت این کشور را به تصرف خود در آوردند. یک سال بعد، عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف نظامی در حمایت از دولت یمن وارد جنگ شد. این جنگ صدها هزار کشته و تلفات بر جا گذاشت.
به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، حوثی‌ها در سال‌های اخیر به توسعه توانایی‌های نظامی هوائی خود مشغول بوده‌اند، از موشک‌های بالستیک و موشک‌های کروز گرفته تا پهپادهای ساخته‌شده از ابزارها و تجهیزات ایرانی. جنگ‌افزاری که اخیراً به انبار تسلیحاتی حوثی‌ها افزوده شده، زیردریایی‌های بدون سرنشین است که از راه دور کنترل می‌شود؛ زیر دریایی‌هایی که اخیراً پنتاگون به کارگیری‌شان توسط حوثی‌ها را رصد کرده است.
محمد الباشا، تحلیلگر مجموعه مشورتی آمریکایی «ناوانتی»، در مصاحبه با الحره گفت: «ایران و گروه‌های نیابتی‌اش کارنامۀ بلندبالایی از توسعۀ تسلیحات غیرمتعارف دارند. عکس‌ها و ویدئوها نشان می‌دهد که سپاه پاسداران به‌طور بی‌وقفه اقدام به توسعۀ تسلیحات بدون سرنشین از هواپیما گرفته تا قایق و اخیراً زیردریایی‌های هوشمند کرده است.»
الباشا همچنین گفته زیردریایی بدون سرنشینی که در اختیار حوثی‌ها قرار دارد، احتمالاً همان زیردریایی بدون سرنشینی باشد که سپاه پاسداران ماه مارس ۲۰۲۲ در مراسم هشتمین مرحله از تجهیز نیروی دریایی‌اش به جنگ‌افزارهای دفاعی تخصصی، به نمایش گذاشت. این مراسم برای نخستین بار شاهد رونمایی از زیردریایی‌های بدون سرنشین بود. ویژگی جدید این زیردریایی بدون سرنشین این است که می‌تواند کلاهک انفجاری حمل کند. حوثی‌ها سال ۲۰۰۸ زیردریایی هوشمند «ریمس ۶۰۰» را به چنگ آوردند و احتمالاً موفق به کپی‌برداری آن شدند، به‌گونه‌ای که قادر به انجام عملیات تهاجمی همچون اژدر ضد اهداف دریایی باشد.
مایک ماولوری، تحلیلگر دفاعی، هم به شبکه «ای‌بی‌سی نیوز» گفته است: زیردریایی بدون سرنشین قایقی است که می‌تواند زیر دریا حرکت کند و نشان از توان پیشرفتۀ حوثی‌ها و استراتژی متغیرشان دارد.
مایک مالوری که از مسئولان سابق وزارت دفاع آمریکاست، همچنین گفته: «شناسایی و انهدام زیردریایی‌های بدون سرنشین سخت‌تر از شناسایی و انهدام پهپادها و موشک‌های ضدکشتی است. امکان ندارد که حوثی‌ها به تنهائی بتوانند این اسلحه را بسازند و به احتمال زیاد این جنگ‌افزار از ایران به آن‌ها رسیده باشد. این زیردریایی‌های حوثی ممکن است موفق شوند دریانوردان آمریکایی را هدف قرار دهند. این جنگ‌افزار، تهدید خطرناکی را شکل می‌دهد، زیرا از راه حملۀ چندجانبه که حملۀ گله‌ای نامیده می‌شود، می‌تواند سامانه‌های دفاعی کشتی‌ها را از کار بیندازد.
حوثی‌ها مدعی‌اند که پهپادهایشان را به‌صورت محلی می‌سازند. آن‌ها این پهپادها را سال ۲۰۲۱ در یک رژه نظامی به نمایش گذاشتند. انبار پهپادهای حوثی‌ها شامل پهپاد ایرانی «شاهد-۱۳۶» می‌شود که روسیه نیز از آن در جنگ علیه اوکراین استفاده می‌کند. بُرد این پهپاد حدود دو هزار کیلومتر برآورد می‌شود.
حوثی‌ها همچنین پهپادهای «صماد ۳» در اختیار دارند. فابین هینز، کارشناس مسائل نظامی به خبرگزاری فرانسه گفت: «اطلاعی از برد دقیق پهپاد صماد-۳ نداریم، اما فرض این است که بردش به حدود ۱۶۰۰ کیلومتر برسد. پیشتر حوثی‌ها از این پهپاد در حملات به عربستان سعودی و امارات استفاده کرده‌اند. پهپاد «صماد ۳» توانایی حمل ۱۸ کیلوگرم مواد منفجره را دارد.
انبار تسلیحاتی حوثی‌ها شامل موشک‌های بالستیک از نوع «طوفان» هم می‌شود که در اصل موشک‌های «قدر» ایرانی هستند اما نام‌شان عوض شده است. بُرد این موشک‌ها ۱۶۰۰ تا ۱۹۰۰ کیلومتر است. این موشک‌ها احتمالاً به اسرائیل برسند.
حوثی‌ها که پس از تصرف صنعا و مناطق اطراف آن زاغه‌های تسلیحات ارتش یمن را به چنگ آوردند، مدعی‌اند که موفق به ساخت موشک‌، زره‌پوش و پهپاد شده‌اند. آنها موشک‌های ایرانی «کروز» از مدل «قدس» را نیز در اختیار دارند. بُرد گونه‌های متنوعی از این موشک‌ها، به حدود ۱۵۶۰ کیلومتر می‌رسد؛ مسافتی که برای هدف قرار دادن اسرائیل کافی است. سال ۲۰۲۲ حوثی‌ها از به‌کارگیری موشک‌های «قدس۲» برای حمله به ابوظبی، پایتخت امارات، خبر داد. آن هنگام این موشک‌ها مسیر ۱۱۲۶ کیلومتری از شمال یمن را طی کردند. حوثی‌ها سال ۲۰۲۰ نیز برای حمله به اهدافی در عربستان اقدام به پرتاب موشک‌های «قدس۲» کرده بودند.

اینستاگرام
اجرکم مندالله دمتون گرم ای واالله واقعا من خودم ۶۰سالمه.همین الان بگن می رم ((یمن)). به قول امام رحمت والله (ع)...اسراییل. یابد از..بین.برود.... کل اعراب کشیدن عغب ولی باز دمشون گرم که این مجاهدان وایسادن
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi