شناسه خبر : 109019
چهارشنبه 16 اسفند 1402 , 11:02
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تاوانی که شیعیان عربستان برای اعتقادات خود می پردازند

فاش نیوز - اعدام، تیراندازی و قتل از روی خونسردی؛ تاوانی است که شیعیان عربستان برای اعتقادات خود می پردازند. شیعیان عربستان از هنگام روی کار آمدن ملک سلمان در سال 2015 تاکنون، درحال دست و پنجه نرم کردن با یکی از بدترین دوره‌های حاکمیت خاندان سعودی بر سرزمین‌های قطیف، نجد و حجاز هستند و در این مدت ده‌ها شهروند شیعی توسط حکومت و به شیوه‌های مخلتف جان خود را از دست داده اند.

همزمان با روی کار آمدن ملک سلمان در 23 ژانویه 2015 روزگار سخت شیعیان ساکن در شرق عربستان آغاز گردید و درست 4 ماه بعد یعنی در 23 می 2015 حملات انتحاری برعلیه مساجد و حسینه‌های این اقلیت مذهبی با هدف قرار گرفتن مسجد امام علی علیه السلام در القدیح قطیف، کلید خورد. این حمله منجر به شهادت 22 نمازگزار و زخمی شدن بیش از 100 نفر گردید.

تنها چند روز بعد از انفجار قطیف، نماز جمعه شیعیان در مسجد امام حسین علیه السلام در شهر الدمام مورد حمله مشابهی قرار گرفت، که این حمله به سبب هوشیاری برخی از نمازگزاران و پی بردن آنان به هدف فرد انتحاری، وی از ورود به مسجد بازماند و خود را در میان همان اشخاص منفجر کرد و 4 تن از آنان را به شهادت رساند.

با وجود این حملات، حکومت سعودی درخواست شیعیان را برای تشکیل یگان‌های مسلح حمایت از مساجد و حسینه ها را رد کرده و  تلاشی جدی برای جلوگیری از تکرار این فجایع ننمود که در نتیجه آن بسیاری از مساجد و حسینه‌های شیعیان در قطیف، احسا، سیهات و دیگر مناطق شیعه نشین، از ترس تکرار چنین فجایعی تعطیل گردید.

از سوی دیگر مطرح شدن شبهاتی در میان مردم پیرامون اهمال امنیت منطقه از سوی حکومت و حتی دست داشتن مستقیم یا غیر مستقیم نیروهای سعودی در این انفجارها خشم شیعیان قطیفی را برانگیخت و به منجر به حضور ده‌ها هزار نفر از مردم در تشییع شهدای این انفجارها گردید، موضوعی که به شدت نگرانی حکومت سعودی را برانگیخت و به سفر محمد بن نایف مسول پرونده امنیت سعودی و ولیعهد وقت به منطقه و وعده رسیدگی به وضعیت امنیتی با هدف آرام کردن شیعیان خشمگین، منجر گردید.

اما این وعده‌ها نه تنها عملی نشد بلکه با آغاز سال 2016 موج جدیدی از خشونت علیه شیعیان آغاز گردید. در روز دوم آغاز سال جدید شیخ باقر النمر، عالم برجسته قطیفی در اقدامی تحریک آمیز اعدام گردید و کمتر از یک ماه بعد، مسجد امام رضا علیه السلام در احسا مورد حمله یک انتحاری قرار گرفت و منجر به شهادت تعدادی از نمازگزاران مسجد گردید و خاطره حملات خونین سال 2015 را مجددا در اذهان مردم منطقه زنده کرد.

اعدام عالم دین سرشناس شیعی از سوی مردم منطقه عبور آل سعود از خط قرمز شیعیان تلقی گردیده و اعتراضات را افزایش داد اما پاسخ سعودی به این اعتراضات شدت بخشیدن به موج اعدام‎ها با هدف ارعاب شیعیان بود. بسیاری از زندانیان سیاسی شیعه که عمدتا پس از اعتراضات مسالمت آمیز سال 2011 دستگیر شده بودند، با پرونده سازی و به اتهامات واهی، گردن زده شدند، به گونه‌که از سال 2016 تاکنون نزدیک به 100 شیعی اعدام و بیش از 30 نفر دیگر در تیراندازی پلیس و نیروهای امنیتی سعودی و نزدیک به 10 نفر در زندان تحت شکنجه یا عدم مراقبت پزشکی به شهادت رسیدند. افزون بر این، هم اکنون نیز حکم اعدام، بیش از 55 نفر از زندانیان سیاسی شیعه عربستان را تهدید می کند و ممکن است هر لحظه حکم آنان به اجرا درآید.

از دیگر شیوه های قتل و تصفیه شیعیان در عربستان زیر گرفتن اشخاص با خودرو و عمدتا خودروهای نظامی است که به گفته فعالان عربستانی، هدف از این نوع قتل با خونسردی، اثبات قساوت نیروهای سرکوبگر از یک سو و تحقیر و ارعاب مردم بی‌پناه این منطقه است.

آخرین نمونه این گونه بی‌مبالاتی‌ها، به گزارش فعالان شیعه معارض سعودی، کشته شدن یک جوان موتور سوار به نام علی احمد عاشور از شهر العوجام قطیف در 9 فوریه 2024 (20بهمن ماه 1042) توسط یک خودروی نیروهای امنیتی می باشد. این حساب کاربری به دو مورد دیگر از این نمونه زیر گرفتن ها که منجر به کشته شدن توسط نیروهای نظامی و امنیتی در سال های پیش نیز اشاره کرده است.

|| مطالعات خلیج فارس

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi