شناسه خبر : 109232
پنجشنبه 24 اسفند 1402 , 11:24
اشتراک گذاری در :
عکس روز

حمله موشکی به ناوشکن آمریکایی در دریای سرخ

فاش نیوز - فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) روز چهارشنبه گفت که ارتش یمن موشکی بالستیک به یک ناوشکن آمریکایی در دریای سرخ شلیک کرد.
تا سال ۲۰۱۵ یعنی تا زمانی که ائتلاف عربستان با چراغ سبز و حمایت تمام جانبه آمریکا جنگ بزرگ علیه یمن را آغاز کرد، صنعا از نیروی دریایی که قادر به تعیین معادلات در دریای سرخ و یا حمایت از آب‌های منطقه‌ای یمن باشد، برخوردار نبود و یک پایگاه دریایی در الحدیده با سلاح‌های دفاعی قدیمی و فرسوده داشت. اما دولت یمن علی‌رغم سال‌ها جنگ گسترده، محرومیت و تحریم طی دهه گذشته موفق شد ناوگان دریایی خود را از شرایط کاملاً ضعیف به سطحی ارتقا دهد که بتواند آمریکا و متحدان غربی آن را به چالش بکشد؛ چالشی که گویا تا اطلاع ثانوی پایانی ندارد. در همین چند ماه اخیر و در حمایت از مردم غزه انصارالله حدود 60 کشتی و ناو جنگی را هدف قرار داده است.
سنتکام در بیانیه‌ای در پلتفرم «ایکس» مدعی شد: «بین ساعت ۲:۰۰ بامداد تا ۴:۳۰ بامداد (به وقت صنعا) در روز ۱۲ مارس، حوثی‌ها (انصارالله) یک موشک بالستیک کوتاه‌برد را از مناطق تحت کنترل خود در یمن به سمت ناو آمریکایی «USS Labone» در دریای سرخ شلیک کردند که این موشک به کشتی اصابت نکرد و خسارت یا خساراتی گزارش نشد.» به گزارش ایسنا از خبرگزاری اسپوتنیک، این بیانیه در ادامه ادعاهای آمریکا می‌افزاید: «فرماندهی مرکزی ایالات متحده و یک کشتی ائتلاف دریایی همچنین موفق شدند ۲ پهپاد را که از یمن پرتاب شده بودند، رهگیری و منهدم کنند.» ارتش یمن به این ادعای آمریکا تا این لحظه – زمان تنظیم این گزارش– واکنشی نشان نداده است و باید دید طی امروز در این رابطه بیانیه‌ای صادر خواهد شد یا نه.
لیبرمن: بازدارندگی اسرائیل مقابل حزب‌الله به صفر رسیده است
خبر دیگر از مقاومت لبنان است. «آویگدور لیبرمن»، وزیر جنگ اسبق رژیم آپارتاید اسرائیل، گفته است که بازدارندگی اسرائیل در مقابل حزب‌الله از بین رفته و به صفر رسیده است. نتانیاهو پنج ماه است که شهرک‌نشین‌ها را در منطقه شمالی بی‌دفاع رها کرده است. اکنون ۸۰ هزار اسرائیلی در آوارگی به‌سر می‌برند که ۶۰ هزار نفر از آن‌ها با دستور کابینه، خانه‌های خود را ترک کرده و ۲۰ هزار نفر دیگر نیز از ترس و به صورت اختیاری از مناطق سکونت خود خارج شده‌اند که هیچ‌کدام از این دو گروه تصمیمی به بازگشت به شهرک‌های خود ندارند. منطقه الجلیل بی‌دفاع رها شده و به جای اشغال منطقه میان مرز تا رودخانه لیتانی، مرزها تا نزدیک «الخضیره» عقب کشیده شده است.
از طرف دیگر، وزیر امنیت ملی رژیم صهیونیستی از وزیر جنگ این رژیم خواست علیه لبنان اعلام جنگ کند. به گزارش ایسنا، «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت ملی رژیم صهیونیستی شامگاه سه‌شنبه در توئیتی خطاب به «یوآو گالانت» وزیر جنگ این رژیم نوشت: «فرماندهی ارتش در اختیار توست. منتظر چه اتفاقی هستی؟ بیش از ۱۰۰ موشک به سمت اسرائیل پرتاب شده و تو بی‌حرکت هستی؟ انتشار ویدئوهای نصرالله را متوقف کنید و بیایید شروع به پاسخ دادن کنیم بیایید هم اکنون جنگ با نصرالله را آغاز کنیم.»
هراس شهرک‌نشینان از موشک‌های حزب‌الله
«اوری کلنر»، سرهنگ احتیاط رژیم صهیونیستی و رئیس شورای منطقه‌ای جولان، در گفت وگو با رادیو رژیم صهیونیستی به حمله سنگین موشکی حزب‌الله در روز سه‌شنبه به شهرک‌های صهیونیست‌نشین در شمال فلسطین اشغالی و جولان اشغالی واکنش نشان داد. وی گفت: صبح سه‌شنبه دوازدهم مارس ۲۰۲۴ (۲۲ اسفندماه) شاهد حمله سنگین موشکی حزب‌الله به شمال (فلسطین اشغالی) بودیم. موجی از موشک‌ها در اطراف ما فرود آمد. در همین حال، «ایتای داویدی» شهردار شهرک صهیونیست نشین «مرگلیوت» در شمال فلسطین اشغالی نیز ضمن اذعان به موشکباران این مناطق از سوی مقاومت اسلامی لبنان گفت: ما در معرض حمله موشکی قرار گرفتیم، بدون اینکه هشداری در کار باشد و این در هفته گذشته هم رخ داد. وی افزود: ما این‌جا بسیار نزدیک هستیم، زمان هم برای هشدار نیست. هفته گذشته آژیر خطر پس از اصابت موشک‌ها به صدا درآمدند، مسافت تا این اندازه نزدیک است. زمانی برای فرار نیست. اگر زمان حمله در مکان نامناسبی باشیم، خونمان گردن خودمان است. به گزارش ایرنا، داویدی ادامه داد: اوضاع در الجلیل با بلندی‌های جولان متفاوت است. طی پنج ماه گذشته امنیتی را در این‌جا شاهد نبوده ایم. ما این‌جا هر لحظه در معرض خطر قرار داریم، حتی در داخل منازلمان، به دنبال مقایسه نیستیم، اما انتقاد شدیدی به کابینه اسرائیل داریم. این مسئول صهیونیستی اضافه کرد: به شدت به موضوع مهار اوضاع اعتراض دارم، کابینه باید به گونه‌ای دیگر برخورد کند و برخورد کوبنده باید به محض حمله به مرگلیوت انجام شود. مرگلیوت مانند تل‌آویو است، اما شاهد این موضوع نیستیم. تهدید علیه شهرک‌ها باید از بین برود. ما می‌دانیم که این آسان نیست اما چاره دیگری نداریم.
آژیرهایی که قطع نمی‌شوند!
خبر دیگر آنکه دیروز نیز منابع از به صدا درآمدن آژیرهای هشدار در تعدادی از شهرک‌های شمال اراضی اشغالی خبر دادند. این آژیرها هر روز تکرار و موجب وحشت صهیونیست‌ها می‌شوند. خبرنگار الجزیره اعلام کرد آژیرهای هشدار در الجلیل الاعلی در شمال اراضی اشغالی به صدا درآمد. ارتش رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد آژیرهای هشدار در شهرک «حانیتا» در شمال اراضی اشغالی به صدا درآمد. پیش از این نیز رسانه‌های عبری گزارش دادند حزب‌الله لبنان موشک‌هایی را به منطقه الجلیل شلیک کرد.
حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان
همچنین از جنوب لبنان خبر می‌رسد که منابع فلسطینی از شهادت یکی از رهبران جنبش حماس در حمله پهپادی ارتش رژیم صهیونیستی به شهر صور لبنان خبر دادند. «هادی مصطفی» از رهبران جنبش حماس در اردودگاه الرشیدیه شهر صور لبنان، طی حمله امروز پهپادی ارتش رژیم صهیونیستی به شهادت رسید. ساعتی پیش از آن رسانه‌های لبنانی از حمله پهپادی ارتش رژیم صهیونیستی به یک دستگاه خودرو در مسیر میان شهر صور و الناقوره خبر داده بودند. این منابع اعلام کرده بودند که در این حمله یک نفر شهید و دو نفر دیگر زخمی شده‌اند.
منابع حماس: با حزب‌الله مشورت می‌کنیم
یک روزنامه لبنانی نوشت جنبش حماس، حزب‌الله را در جریان جزئیات مذاکرات و حقایق میدانی گذاشته است. منابعی در رهبری جنبش حماس در گفت‌وگو با روزنامه لبنانی الجمهوریه اعلام کردند: مشورت با همپیمانان در محور مقاومت یک مسئله ضروری است چرا که همگی ما در یک درگیری در جبهه‌های مختلف هستیم. امکان ندارد که وارد مذاکراتی شویم یا توافقی را امضا کنیم بدون اینکه حزب‌الله را در جریان آن بگذاریم. ما درباره تمام تحولات میدانی یا سیاسی با حزب‌الله مشورت می‌کنیم و طبیعی است که بعد از دور مذاکراتی که اخیراً برگزار شد با حزب‌الله دیدار کنیم تا این حزب را در جریان جزئیات واقعیت نظامی و انسانی در نوار غزه بگذاریم.
مشاور امنیت ملی عراق
 احتمال فعالیت موساد را تأیید کرد
خبر دیگر از عراق است، عراقی که در آن حملات مقاومت علیه اشغالگران آمریکایی و نیز حملات ایران به مواضع موساد بارها مورد توجه و تیتر رسانه‌های مختلف جهان بوده است. «قاسم الاعرجی»، مشاور امنیت ملی عراق، با حضور در برنامه «نصف دائره» شبکه العهد این کشور اظهار داشت: من حضور افرادی در اربیل اقلیم کردستان که با پاسپورت خارجی با موساد کار می‌کنند را رد نمی‌کنم همان‌طور که ممکن است این افراد با گذرنامه‌های اروپایی، استرالیایی، آلمانی، آمریکایی یا سایر کشورها در استان‌های دیگر حضور داشته باشند. به گزارش ایرنا، الاعرجی درباره پایان ماموریت نیروهای نظامی ائتلاف بین‌المللی در عراق نیز تأکید کرد که دولت عراق با گام‌های استوار برای پایان مأموریت نیروهای ائتلاف بین‌المللی در این کشور تلاش می‌کند.
طرح امنیتی حشدالشعبی به مناسبت ماه رمضان
خبر دیگر آن‌که «صلاح فاضل العیساوی» یکی از فرماندهان نیروهای حشدالشعبی مستقر در استان الانبار اعلام کرد که این نیروها مأموریت حمایت از امنیت شهروندان عراقی را در طول ماه مبارک رمضان عملیاتی می‌کنند. وی افزود: این نیروها امنیت نمازگزاران را در مسجدهای منطقه عامریه الصمود واقع در جنوب شهر الفلوجه تأمین می‌کنند. فرماندهان امنیتی تلاش دارند امنیت ساکنان استان الانبار را در ماه مبارک رمضان تأمین کنند. العیساوی اضافه کرد: نیروهای حشد شعبی با همکاری و هماهنگی دیگر نیروهای امنیتی عراق عملیات ورود به مسجدها و بازرسی نمازگزاران را در طول ماه مبارک رمضان انجام خواهند داد.
همچنین یک منبع امنیتی عراقی از شناسایی و بازداشت یک سرکرده برجسته تشکیلات تروریستی داعش در استان الانبار خبر داد. وی افزود: نیروهای حشدالشعبی همچنین موفق شدند این سرکرده تروریست را که قصد ورود به منطقه راوه واقع در غرب استان الانبار داشت بازداشت کنند. به گزارش مهر، سرکرده تروریست بازداشت شده یکی از برجسته‌ترین افراد تحت پیگرد نیروهای امنیتی عراق به شمار می‌رود که پیشتر دست به عملیات تروریستی در جریان آزادسازی خاک عراق از دست داعش زده بود.
این اخبار در حالی منتشر می‌شود که «عبدالقادر النایل» فعال سیاسی عراقی در گفت‌و‌گو با اسپوتنیک تأکید کرد: درست است که تشکیلات تروریستی داعش در عراق از لحاظ نظامی عقب رانده شده اما مهم‌تر از آن تفکرات این تشکیلات است که باید از طریق کار فرهنگی از بین برود. وی افزود: داعش در عراق هنوز به صورت کامل از بین نرفته چرا که نابودی آن تنها بُعد نظامی ندارد. النایل تصریح کرد: اینکه حرف و حدیث‌ها درخصوص عملیات داعش در عراق افزایش یافته در شرایط کنونی به نفع آمریکا است تا حضور خود را در این کشور توجیه کند. بنابراین اکثر این عملیات‌های نظامی رنگ و بوی سیاسی دارند.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi