شناسه خبر : 109324
دوشنبه 28 اسفند 1402 , 08:47
اشتراک گذاری در :
عکس روز

آزادگان، خاطرات خود را در این سایت ثبت کنند +آموزش تصویری

فاش نیوز - سامانه «ویکی آزادگان» فضایی است که هر آزاده‌ای می‌تواند گوشه‌ای از خاطرات تلخ و شیرین خود از دوران اسارت را در آن ثبت کند.

سامانه «ویکی آزادگان»برای نمایش اطلاعات قابل استناد آزادگان دوران دفاع مقدس در فضایی شبیه ویکی‌پدیا طراحی شده است. فضایی که هر گوشه آن اطلاعات متفاوتی از دوران اسارت آزاده‌ای به چشم می‌خورد و هر آزاده‌ای نیز می‌تواند هر گوشه از خاطرات تلخ و شیرین خود را در آن ثبت کند.
آزادگان می‌توانند هر کدام از اتفاقاتی که در دوران اسارت برایشان رخ داده را در قالب‌های مختلف این سامانه ثبت کنند. سپس صحت اطلاعاتشان توسط کارشناسان این سامانه بررسی شده و سپس در دسترس عموم قرار می‌گیرد. کسانی که در دوران جنگ تحمیلی تجربه اسارت داشته‌اند، می‌توانند با کلیک بر کلمه «اینجا» نوار بنفش رنگ، وارد صفحه ثبت اطلاعات شوند.
سپس وارد صفحه زیر می‌شوید که باید اطلاعات خود را به طور دقیق در بخش‌های مربوطه وارد کرده و سپس خاطره خود را بنویسید. در پایان بر دکمه «ارسال» که در سمت راست پایین‌ترین بخش صفحه قرار دارد کلیک کنید.
تنها آزادگان نیستند که می‌توانند خاطرات خود را وارد کنند، بلکه هر یک از بستگان یا اطرافیان آزادگان می‌توانند خاطراتی که از زبان آن‌ها شنیده‌اند یا متوجه شده‌اند در این سایت ثبت کنند. پر کردن همه خانه‌های صفحه ثبت خاطره اجباری است و اگر یکی از خانه‌ها را پر نکنید، مطالب شما ارسال نشده و صفحه به شکل زیر در می‌آید:
پس از تأیید اطلاعات، پیام زیر در صفحه نمایش ظاهر می‌شود. خاطره فرد برای کارشناسان این سامانه فرستاده می‌شود و آن‌ها بعد از بررسی اطلاعات آزاده، شماره تلفن او را از بانک اطلاعات آزادگان در مؤسسه پیام آزادگان که به طور تخصصی در حوزه آزادگان و اسارت فعالیت می‌کند، پیدا کرده و تا حداکثر ۲ ماه آینده، با او تماس می‌گیرند. با این اوصاف میترا صمیعی مدیر پروژه سامانه ویکی آزادگان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، توصیه کرد که اگر آزاده یا یکی از بستگان آزادگان قصد ثبت خاطرات خود را دارند، در پایان متن خاطره شماره تماس خود را نیز وارد کنند تا دسترسی به آن‌ها آسان‌تر شود. او همچنین از برنامه‌اش برای اضافه کردن باکس شماره تلفن و آدرس ایمیل به صفحه اطلاعات فردی، تا ساعات آینده خبر داد.
اطلاعات ثبت شده برای ارزیاب‌های محتوایی ویکی‌آزادگان، که خود از آزادگان جنگ تحمیلی هستند، ارسال شده و توسط تیم پژوهش مورد راستی‌آزمایی قرار می‌گیرد یا از منابع معتبر استعلام گرفته می‌شود. اطلاعات فرستاده شده پس از تأیید ارزیاب‌های محتوایی و نهایی شدن اطلاعات ثبت شده، در سایت ویکی آزادگان به نمایش در می‌آیند. صمیعی معرفی آزادگان و ثبت خاطرات آن‌ها در حوزه‌های موضوعی مختلف را از اهداف این سامانه دانست. بخشی‌ از دسته‌بندی موضوعی این سامانه را می‌توانید در صفحه اصلی ویکی‌آزادگان مشاهده کنید:
در بخش «فهرست موضوعات دانشنامه» کنار هر یک از موضوعات یک مثلث مشاهده می‌کنید که با کلید بر آن مثلث، زیردسته‌های آن موضوع به نمایش در می‌آیند. یکی از مهم‌ترین موضوعات «اردوگاه‌ها» بوده که اگر روی مثلث سمت راست آن کلیک کنید، نام تمامی اردوگاه‌های رژیم بعث به نمایش در می‌آید.
اگر روی نام و یا مثلث کنار هر یک از اسامی اردوگاه‌ها کلیک کنید، ۲۷ زیر رده مربوط به آن اردوگاه به نمایش در می‌آیند که در انتظار بارگزاری اطلاعات از طرف مؤسسه پیام آزادگان و آزادگان هستند.
تاکنون اطلاعات زیادی از طرف مؤسسه پیام آزادگان در این سامانه بارگزاری شده که می‌توانید در بخش‌های مختلف ویکی‌آزادگان آن‌ها را مطالعه کنید.

صمیعی به خبرنگار فارس گفت: «ما قصد داریم آزادگان را در این سایت معرفی کنیم و عکس، اطلاعات، خاطرات و ... آزادگان در سامانه ویکی‌آزادگان درج شود.»مدیر این پروژه از اضافه شدن امکان بارگزاری فیلم و عکس توسط آزادگان به این سامانه در‌ آینده نیز خبر داد و گفت: «سعی کردیم این سامانه را به ۲ زبان فارسی و انگلیسی تهیه کنیم؛ چرا که احساس کردیم ضروری است این‌ اطلاعات در اختیار افرادی که خارج از کشور هستند و می‌خواهند با این مفاهیم آشنا شوند هم قرار بگیرد.»

منبع: خبرگزاری فارس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi