شناسه خبر : 31245
دوشنبه 06 بهمن 1393 , 11:22
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نشر خاطرات شهدا با هماهنگی بنیاد

به گزارش «ایثار» آیت الله محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت اهواز، با اشاره به ضرورت یادآوری و ثبت و ضبط خاطرات دوران انقلاب، به خبرگزاری شبستان گفت: برای ملتی که بخواهد شکر نعمت به جا بیاورد و در این مسیر صبر و مقاومت و پایداری داشته باشد، یاد آوری آن روزها لازم است.

وی با بیان اینکه این اقدام پشتوانه معنوی است و می تواند چراغ راه آینده باشد که اگر مورد غفلت قرار بگیرد نسل های فعلی و آینده از نسل گذشته گسسته می شوند و صدمات و زیان های جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت، افزود: یک سری از خاطرات شهدا توسط خانواده های آنها جمع آوری شده ولی کم است.

وی بر همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران برای برقراری ارتباط و هماهنگی با خانواده های شهدا از طریق بانک اطلاعاتی که در اختیار دارد، جهت ثبت خاطرات شهدا و چاپ و نشر آنها تاکید کرد و ادامه داد: در شکل گیری انقلاب اسلامی همه اقشار از طلبه، دانشجو، روستایی، بازاری، کارمند و... مشارکت داشتند و این نهضت کاملا مردمی بود.

آیت الله حیدری، با اشاره به اینکه در نهضت انقلاب، یک جوان طلبه 21 ساله بودم که در مدرسه علمیه آیت الله مرعشی تحصیل می کردم، یاد آور شد: یکی از خاطراتی که از آن دوران به یاد دارم، روز 27 دی معروف به چهارشنبه سیاه بود، در آن روز دو تجمع در اهواز برپا بود یکی در حسینیه اعظم با سخنرانی حجت الاسلام پیشوایی و دیگری در دانشگاه جندی شاپور با حضور آیت الله خزعلی.

وی اضافه کرد: من در حسینیه اعظم بودم که پس از سخنرانی حجت الاسلام پیشوایی، جمعی از ارتشی ها برای پیوستن به مردم آمده بودند، ما هم به استقبال آنها رفتیم و شعار می دادیم «درود بر برادر ارتشی»؛ به نزدیک آنها که رسیدیم ارتشیانی که در ردیف جلو و بدون سلاح بودند کنار رفتند و گروه دیگر به سمت مردم تیراندازی کردند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، با بیان اینکه در آن روز با چشم خود دیدم که مردم چگونه زخمی و شهید می شوند، تصریح کرد: این خاطرات از سوی کسانی که در آن دوران حضور داشتند و از نزدیک این وقایع را مشاهده کردند باید نقل شود و با ثبت این خاطرات، آنها را به نسل های بعدی منتقل کنیم.

وی با اشاره به اینکه در این میان طلبه های مبارز بسیاری بودند که با وجود فعالیت های اثرگذاری که داشتند در گمنامی ماندند و نامی از آنها به میان نیامده، عنوان کرد: این احجاف است که خاطرات و مبارزات آنها ثبت نشود، از جمله این شهدا می توان به شهید سبحانی در دزفول اشاره کرد که در زیر شکنجه شهید شد.

امام جمعه موقت اهواز، با بیان اینکه کسانی که دست اندرکار هستند و اصحاب قلم، باید خاطرات این بزرگواران را بازگو کنند، اذعان داشت: از دیگر شهدای انقلاب می توان از روحانی شهید عبدالحسن موسوی نام برد که فردی انقلابی و مقلد امام خمینی(ره) بود و به جرم داشتن رساله امام(ره) دستگیر، شکنجه و شهید شد.

وی اظهار کرد: دو تن از طلاب نیز در دوران انقلاب و دفاع مقدس نقش بسیار مهمی ایفا کردند که یکی از آنها سید محمد موسوی طره که طلبه ای مبارز و بی نظیر بود و دیگری شهید عبدالهادی کرمی بود که شاگردانی همچون سید حسین و سید کاظم علم الهدی را تربیت کرد و انسانی مبارز، شجاع و نترس بود.

آیت الله دکتر حیدری، خاطر نشان کرد: این دو طلبه، «پل گریم» رئیس آمریکایی شرکت نفت در جنوب را کشتند؛ «پل گریم» آنقدر مستحکم و پرهیمنه بود که کسی جرات نداشت در شرکت نفت اعتصاب کند و با کشته شدن او، اعتصابات در شرکت نفت آغاز شد و رژیم شاهنشاهی در سرازیری سقوط قرار گرفت.

وی ابراز کرد: سید محمد موسوی طره همچنین در دوران انقلاب نقش بسیار مهمی ایفا کرد و با شروع جنگ، 500 اسلحه برنو از لشکر 92 رزهی تحویل گرفت و بسیج عشایر را در استان راه اندازی و ساماندهی کرد و از این طریق به مقابله با رژیم بعث عراق پرداخت؛ وی خدمات خالصانه بسیاری انجام داد ولی نامی از وی به میان نیامده است.

وی با اشاره به اینکه ما باید این مبارزان و مجاهدان فی سبییل الله را معرفی و خاطرات آنها را بازگو کنیم به خصوص طلابی که در گمنامی فعالیت و حرکت کردند و شهید شدند و نامی از آنها به میان نمی آید، تاکید کرد: لازم است با انتشار فراخوان نسبت به جمع آوری خاطرات دوران انقلاب اقدام و این خاطرات را ثبت کنیم

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi