شناسه خبر : 74993
پنجشنبه 01 خرداد 1399 , 10:35
اشتراک گذاری در :
عکس روز

دکتر خالد قدومی نماینده جنبش حماس:

اسرائیل بدتر از کرونا است

اشاره: امسال در شرایطی به استقبال روز جهانی قدس می‌رویم که به‌دلیل شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان امکان برگزاری تظاهرات علیه جنایت‌های رژیم صهیونیستی و اعلام همبستگی با ملت مظلوم فلسطین عملاً وجود ندارد به همین دلیل در بسیاری از کشورها از جمله کشور عزیزمان مردم و مسئولان تصمیم گرفته‌اند ظرفیت فضای مجازی را برای بزرگداشت این روز تاریخی به خدمت بگیرند. در آستانه روز جهانی قدس به سراغ دکتر «خالد قدومی» نماینده محترم جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) رفتیم. ایشان در این مصاحبه که به‌صورت غیرحضوری انجام شد تاکید کردند که باید ظرفیت فضای مجازی را برای شکست محاصره ملت فلسطین و معرفی روز جهانی قدس  به کار بگیریم. دکتر قدومی با اشاره به رنج‌های مضاعفی که ملت فلسطین به‌دنبال شیوع کرونا از جانب رژیم صهیونیستی متحمل می‌شوند تاکید کرد رژیم صهیونیستی بدتر از کرونا است.
امسال با توجه شیوع کرونا مراسم روز جهانی قدس در بسیاری از شهرهای  ایران و جهان قرار است به‌صورت مجازی برگزار شود به نظر شما فضای مجازی چه ظرفیت‌هایی برای بهره‌گیری در راستای آرمان فلسطین دارد؟
ج) حلول ماه مبارک رمضان را تبریک عرض می‌کنم و از خداوند می‌خواهم که بشریت را از این بیماری منحوس کرونا نجات دهد و عیدفطر، عید امنیت و ایمان برای ایران و تمام امت اسلامی و بشریت باشد.
در بحران کنونی که تمام انسان‌ها با آن درگیر هستند و با اجرای قوانین و مقررات قرنطینه چه داوطلبانه و چه اجباری و محدودیت در منع آمد و شد برای پیشگیری از شیوع این ویروس، همگان به اهمیت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی پی بردند و من شخصا مزایای زیادی برای این فضای مجازی قائلم. چون شما با این امکان جدید می‌توانید به اماکنی دست یابید که به‌ خاطر موانع جغرافیایی یا وجود عوامل مختلف سیاسی و ارتباطات بین‌المللی نمی‌توانستید به آنجاها دسترسی داشته باشید. در عین حال بایستی از این فضای مجازی نهایت بهره‌برداری و استفاده برای متحد کردن تلاش‌ها و اقدامات صورت گرفته، به عمل آید. به نظرم از این وسیله درباره روز جهانی قدس هم می‌توانیم و باید استفاده کنیم و از آن در ایران و خارج از آن برای شکستن محاصره‌ای که برای ایران و غزه و برخی مناطق دیگر ایجاد کرده‌اند بهره گیریم. همچنین می‌توان با استفاده از زبان‌های مختلف، ملت‌ها را با رنج‌های ملت فلسطین و ماهیت این روز بزرگ که به ابتکار امام خمینی بوجود آمد آشنا کرد.
در آستانه روز جهانی قدس، رژیم صهیونیستی به‌دنبال بسط اشغالگری و الحاق کرانه باختری به اراضی می‌باشد در خبرها بود که نشست سران گروه‌های فلسطینی در این زمینه به تعویق افتاده است؟ آیا گروه‌های فلسطینی در مورد اتخاذ موضع واحد در این زمینه دچار اختلاف هستند؟
ج) مایلم بار دیگر تاکید کنم که در خصوص باصطلاح معامله قرن موضع فلسطینی‌ها با تمام سلایق و دیدگاه سیاسی متفاوت، چه در حماس، چه فتح یا جهاد اسلامی و جبهه دمکراتیک خلق، موضعی مخالف با این معامله است. اما از آن دسته از فلسطینی‌هایی که در حکومت خودگردان هستند و در عرصه دیپلماسی بین‌المللی فعالیت می‌کنند انتظار می‌رود که موضعی قاطع و مترقی اتخاذ کنند اما ما در خصوص طرحی که در سوال مطرح کردید و نیز الحاق بخشی از اردن و اماکنی از کرانه باختری به رژیم صهیونیستی تاکنون موضعی قاطع از آنان مشاهده نکرده‌ایم. همه ما باید به این نکته توجه کنیم که هر چقدر اختلاف‌مان بیشتر باشد، رژیم صهیونیستی راحت‌تر اقدامات خود را عملی می‌کند. من امروز اعلام می‌کنم که ما همگی موضعی متحد در زمینه سیاسی در مخالفت با معامله قرن داریم اما هر کدام از فلسطینی‌ها باید در جایگاه خود در مقابله با این طرح اشغالگرانه نقش داشته باشند و مانع از پایمال شدن حق فلسطینی‌ها شوند. از این رو از برادران دولت خودگردان و در راس آنها برادر محمود عباس انتظار می‌رود که در این خصوص موضعی قاطع اتخاذ کنند و مخالفتشان، صرفا در حد شعار و حرف و سخنرانی نباشد.
آنان بایستی به طرح همکاری امنیتی و تعامل اقتصادی و سیاسی با اشغالگران پایان دهند. نمی‌توان به محض دیدن چراغ سبزی از سوی آمریکائی‌ها مبنی بر بازگشت به میز مذاکره، از بخشی از سرزمین خود به نفع رژیم صهیونیستی صرف‌نظر کنیم.
آنان در حقیقت مسئولیت سنگینی بر عهده دارند و امیدواریم متناسب با این مسئولیت خود عمل کنند. همه مردم فلسطین از طرح مقاومت در خصوص عدم امتیاز دهی به اشغالگران حمایت می‌کنند و دست‌اندرکاران حکومت خودگردان  باید از این لحظه تاریخی و مخالفت همه جانبه تمام اقشار و گروه‌های فلسطینی با معامله قرن و اقدامات تجزیه‌ گرایانه نهایت بهره‌برداری را بکنند.
در خبرها بود که رژیم صهیونیستی عمداً  ویروس کرونا  را در مناطق فلسطینی‌نشین منتشر می‌کند در مورد آخرین وضعیت شیوع این ویروس در نوار غزه و کرانه باختری و اقدامات رژیم صهیونیستی در این زمینه لطفاً برای خوانندگان کیهان کمی توضیح دهید.
ج) این موضوع دلایل علمی ندارد. مساله، تنها تلاش رژیم‌ صهیونیستی برای گسترش ویروس کرونا در فلسطین نیست بلکه مساله وخیم‌تر از آن است. تلاش‌های این رژیم برای محاصره مردم ما و سخت کردن زندگی برآنان، تداوم محاصره غزه، تکه تکه کردن شهرها در درون کرانه باختری، سوءاستفاده از این پدیده ویروس برای تسهیل ورود شهرنشینان به مسجدالاقصی و در کنار آن ممانعت از حضور ده‌ها هزار کارمند فلسطینی در محل کارشان، منع ورود کمک‌های بین‌المللی به مردم فلسطین در کرانه باختری و غزه، بمراتب بدتر و سخت‌تر از انتشار ویروس در میان آنان است این رژیم با این اقدامات سعی می‌کند مردم ما را دچار خفگی و مرگ خاموش و آرام بکند. با وجود اقدامات حکومت خودگردان در خصوص پیشگیری از انتشار این ویروس، بحمدلله موارد ابتلا در فلسطین زیاد نیست و تعداد آنان کمتر از 400 مورد است و تاکنون 2 مورد فوتی در اثر کرونا داشته‌ایم. ما در مناطق مختلف فلسطین با کمبود امکانات بهداشتی و کیت تشخیص بیماری کرونا مواجهیم و در اثر موانع به وجود آمده از سوی رژیم صهیونیستی، امکان ارتباطات میدانی برای رسیدگی به بیماران و انتقال آنان به مراکز بهداشتی وجود ندارد. مردم ما از کمبود تجهیزات تنفسی رنج می‌برند. اما علی‌رغم این کمبودها و محدودیت‌ها مقاومت در غزه توانست قرنطینه مناسب و متناسب با شأن و کرامت انسانی ایجاد کند و با تشویق مردم به اجرای قرنطینه اختیاری در خانه‌ها و بستن اماکن عمومی تلاش‌هایی را به عمل آورد.
برادران ما هم در حکومت خودگردان اقدامات قابل قبولی تا به امروز انجام داده‌اند اما شیوه بستن بخش‌های مختلف جامعه و قفل کردن آن، بدون توجه به مسئله معیشت مردم، بسیار دشوار است و باید راه‌حلی برای آن پیدا کرد.
متأسفانه رژیم صهیونیستی از این شرایط دشوار اقتصادی و کرونایی مردم فلسطین برای اجرای طرح‌ها و برنامه‌های سیاسی خود سوءاستفاده می‌کند تا زندگی آنان سخت‌تر و بدتر شود.
همزمان با ماه مبارک رمضان برخی شبکه‌های تلویزیونی عربی سریال‌هایی با مضمون عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی پخش کردند به نظر شما چرا این پروژه دنبال می‌شود و آیا آمریکا و رژیم صهیونیستی به‌دنبال عادی‌سازی این مسئله در افکار عمومی جهان اسلام و سپس پیگیری سیاسی آن هستند؟
ج) مطمئنا یکی از پایه‌های اصلی طرح به اصطلاح معامله قرن عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی است. برخی دولت‌ها در جهان عرب و اسلام متاسفانه به مبانی اخلاقی و ایمانی خود پشت کردند و بدون در نظر گرفتن منافع ملت‌هایشان و بدون توجه به باورها و مقدساتی که به آنها ایمان داریم، اقدام به عادی‌سازی فرهنگی و برپایی نمایش و تئاتر کردند.
اما حقوق فلسطینی‌ها با اجرای چند نمایش بی‌ارزش که به جای نمایش رنج‌های فلسطین، به بیان هولوکاست و رنج‌های یهودی‌ها می‌پردازد، از بین نخواهد
رفت.
من نمی‌خواهم در مورد وارونه کردن حقایق تاریخی و یا درباره مسائل دینی سخن بگویم چون بر ضد هیچ دین و مذهبی نیستیم بلکه آنچه در حال حاضر باید بازگو شود رنج‌ها و سختی‌های فلسطینی‌هاست نه بیان رنج‌های رفته بر یهود، آنان در منطقه عربی ما مورد ظلم واقع نشدند بلکه در گوشه دیگری از جهان به آنان ستم شد.
در این خصوص ما باید نقطه روشن امت اسلامی را بیان کنیم مثلا مردم بزرگ مصر با ساخت سریال «پایان»، خشم صهیونیستها را برانگیختند و آنان را وادار به اعتراض رسمی به مقامات مصری کردند.
ملت‌های عربی و اسلامی خواهان عادی‌سازی رابطه با این کیان نیستند، چون این رژیم از نظر تاریخی و فرهنگی و تمدن هیچ ریشه‌ای در منطقه ما ندارد.
غربی‌ها می‌خواهند این رژیم را به عنوان بخشی از جغرافیای منطقه به مردم این منطقه قالب کنند اما ملت‌ها و اغلب دولت‌های منطقه مخالف این اقدام هستند لذا این تلاش‌های سخیف فرهنگی و رسانه‌ای یا سیاسی راه به جایی نخواهد برد.
وحدت ما و موضع قاطع و مقاوم ما در برابر این طرح‌ها، ضامن شکست آنها خواهد بود. این اقدامات و طرح‌ها هیچ‌گاه بیانگر خواست افکار عمومی عربی و اسلامی و مردم فلسطین نیست؛ مردمی که مطالبه حق خود می‌کند و در پی پایان دادن به این اشغالگری برای همیشه است.
منبع: کیهان
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi