شناسه خبر : 75029
شنبه 03 خرداد 1399 , 10:19
اشتراک گذاری در :
عکس روز

«سپر بولیواری» در برابر لفاظی آمریکا

آزمایش موشکی منزوئلا در حمایت از نفتکش‌های ایران

ونزوئلا همزمان که آماده می‌شود تا نفتکش‌‌های ایرانی را اسکورت کند، روز پنجشنبه دست به آزمایش‌های موشکی زد تا آمادگی خود را برای مقابله با هرگونه ماجراجویی آمریکا نشان دهد.
ونزوئلا در حالی که رسیدن نفتکش‌های ایرانی به سواحل خود را انتظار می‌کشد روز پنجشنبه اعلام کرد که دست به آزمایش‌های موشکی زده است.
همچنین ولادیمیر پادرینو، وزیر دفاع ونزوئلا اعلام کرد که ارتش این کشور نفتکش‌های حامل بنزین ایران را زمانی که وارد منطقه ویژه اقتصادی ونزوئلا شوند اسکورت خواهند کرد.
پادرینو که در یک مصاحبه تلویزیونی صحبت می‌کرد، افزود که ارتش ونزوئلا با اسکورت تانکرهای حامل بنزین ایران از آنها استقبال کرده و از مردم ایران برای همبستگی و همکاری با ونزوئلا قدردانی کرد.
وی همچنین گفت که دولت ونزوئلا در تماس با «امیر حاتمی» وزیر دفاع ایران است.
پیام فارسی رئیس‌جمهور ونزوئلا
علاوه بر این، نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا با اشاره به حرکت نفتکش‌های ایرانی به سمت این کشور در بخشی از سخنرانی خود به زبان فارسی گفت:«ایران؛ سلام ‌علیکم».
مادورو در جریان دیدار با فرمانده بلندپایه ارتش که گزارش آن از تلویزیون دولتی پخش می‌شد گفت: ما شاهد تمرین‌های نظامی در جزیره اورچیلا بودیم که در جریان آن تست‌های موشکی با دقت بسیار بالا برای دفاع از آب‌ها و سواحل کشور انجام گرفت.
به گزارش یورونیوز، منابع نظامی ونزوئلا اعلام کرده‌‌اند که آزمایش‌های موشکی در چارچوب عملیاتی موسوم به «سپر بولیواری» و از طریق سامانه‌هایی که از ماه فوریه به صورت دائمی در این مکان نصب شده‌اند، صورت گرفته است.
این آزمایش موشکی همزمان با نزدیک شدن کشتی‌های سوخت‌رسان ایرانی به ونزوئلا و احتمال ماجراجویی آمریکا صورت گرفته است.
کاراکاس پیش‌تر نیز اعلام کرده بود که برای تامین امنیت نفتکش‌هایی که قرار است بخشی از سوخت مورد نیاز ونزوئلا را تامین کنند آنها را در دریا اسکورت خواهد کرد. نماینده ونزوئلا درسازمان ملل نیز اعلام کرد که اقدام آمریکا در تهدید تانکرهای حامل بنزین ایران نقض آزادی تجارت و دریانوردی است.
نفت‌کش‌های فورچون، فورست، پِتونیا، فاکسون و کلیول حدود 1/5 میلیون بشکه سوخت تولید ایران را به مقصد ونزوئلا حمل می‌کنند. این نفتکش‌ها در نیمه اول ماه مه از کانال سوئز گذشتند و انتظار می‌رود اواخر ماه مه یا اوایل ماه ژوئن به مقصد برسند.
ابراز بی‌اطلاعی پنتاگون
به گزارش تسنیم، به نقل از شبکه خبری فاکس‌نیوز، جاناتان راث هافمن سخنگوی وزارت دفاع آمریکا روز پنج‌شنبه در یک نشست خبری از هرگونه احتمال ایجاد مزاحمت از سوی نیروهای آمریکایی برای نفتکش‌های ایرانی که عازم ونزوئلا هستند، ابراز بی‌اطلاعی کرد.
وی مدعی شد: صادرات نفت توسط ایران به ونزوئلا «آشکارا نقض تحریم‌های بین‌المللی علیه هر دو کشور» است اما من در حال حاضر اطلاعی از هیچ برنامه یا عملیات نظامی برای جلوگیری از این صادرات ندارم.
طی روزهای اخیر زمزمه‌هایی درباره احتمال توقیف غیرقانونی 5 فروند نفتکش ایرانی که به‌درخواست دولت ونزوئلا برای تحویل سوخت عازم این کشور هستند، در رسانه‌های غربی مطرح شده است، اما تاکنون هیچ مقام آمریکایی مستقیماً در این خصوص اظهار نظر نکرده است.
دریاسالار «فلر» با رد احتمال مداخله نیروهای آمریکا جهت متوقف ساختن کشتی‌های ایران گفت که تمرکز نیروهایش اشتراک اطلاعاتی و مقابله با اقدامات نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلاست.
خبر ارسال سوخت ایران به ونزوئلا و ورود نفتکش‌های ایرانی به آب‌های کارائیب، سبب موضع‌گیری دولت آمریکا و خوان گوایدو، سرکرده مخالفان ونزوئلایی شد. تهران و کاراکاس ضمن بی‌اساس خواندن ادعاهای آمریکا، بر پاسخ صریح و قطعی به هرگونه ایجاد مزاحمت برای نفتکش‌های ایرانی تاکید کردند.
در همین رابطه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه با ارسال نامه‌ای به آنتونی گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد درباره تحرکات آمریکا در اعزام نیروی دریایی به منطقه کارائیب با نیت مداخله و ایجاد اختلال و مزاحمت در امر انتقال سوخت ایران به ونزوئلا هشدار داد. مقامات جمهوری اسلامی ایران هشدار داده‌اند که هرگونه مزاحمتی برای نفتکش‌های ایرانی با واکنش شدید و مقابله‌ به مثل از سوی ایران مواجه خواهد شد.
انتقاد روسیه از آمریکا
ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که مقامات مسکو مایلند هدف واقعی حضور نیروی دریایی و نیروی هوایی ایالات متحده در منطقه کارائیب را بدانند؛ در شرایطی که نفتکش‌های ایرانی به سمت ونزوئلا در حرکت هستند، حضور نیروهای نظامی آمریکایی در منطقه، چیزی جز تلاش برای ایجاد محاصره دریایی علیه ونزوئلا تلقی نمی‌شود.
زاخارووا در کنفرانس مطبوعاتی درباره افزایش حضور نظامی آمریکا در دریای کارائیب در شرایطی که ایران محموله‌های نفتی برای ونزوئلا ارسال کرده است، توضیح داد: طبق اعلام پنتاگون، نیروی دریایی ایالات متحده یک گروه نیروهای تهاجمی در منطقه دریای کارائیب تشکیل داده است. باید بگویم که سه ناوشکن همراه با کشتی‌های گارد ساحلی و هواپیماهای ضد زیردریایی در منطقه جابجا شده‌اند. هدفی که در این عملیات اعلام شده، تضمین امنیت حریم دریایی برای واشنگتن و شرکای آن در منطقه است. مدت زمان طولانی است که چنین حضور نیروهای نظامی آمریکایی در منطقه وجود نداشته است.
وی افزود: پیوستن کشتی‌های جنگی به این مانور نظامی همزمان با پیدا شدن اطلاعاتی در خصوص اعزام نفتکش‌های ایرانی برای ارسال سوخت مورد نیاز مردم ونزوئلا بود. در چنین وضعیتی، به نظر می رسد که آمریکا در حقیقت درصدد ایجاد محاصره دریایی ونزوئلا و ممانعت از رسیدن این محموله به آنجاست.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه تأکید کرد: ما خطاب به همتایان آمریکایی این سوال را از آنها داریم - آیا شما تأیید می‌کنید که تمرکز نیروهای دریایی و هوایی در منطقه کارائیب هیچ هدفی جز اهداف اعلام شده به عنوان بخشی از عملیات به اصطلاح «سرکوب فعالیت‌های غیرقانونی در منطقه» ندارند؟ و یک سؤال دیگر: چگونه چنین اقداماتی، از جمله با توجه به تعهدات بین‌المللی ایالات متحده در این زمینه، می تواند بر امنیت حمل و نقل دریایی در منطقه تأثیر مثبت بگذارد؟
نامه ایران به سازمان بین‌المللی دریانوردی
حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن از ارسال نامه به سازمان بین‌المللی دریانوردی در پی تحرکات اخیر آمریکا در قبال نفتکش‌های ایرانی خبر داد و نوشت: در نامه‌ای رسمی به سازمان بین‌المللی دریانوردی نگرانی عمیق خود را در خصوص گزارش‌های منتشر شده مبنی بر تصمیم آمریکا برای اقدام علیه تانکرهای حامل سوخت ایران در دریاهای بین‌المللی و به خطر انداختن امنیت بین‌المللی، ابراز کردیم.
بعیدی‌نژاد تصریح کرد: ایران به هرگونه تهدیدی پاسخ خواهد داد و مسئولیت هرگونه عواقبی بر عهده آمریکاست.
در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر تهدید مقامات دولت آمریکا به ایجاد مزاحمت برای تانکرهای حامل سوخت ایران به مقصد ونزوئلا، یکشنبه هفته گذشته سفیر سوئیس در تهران توسط سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه ایران احضار شد و عراقچی در این احضار به مقامات آمریکایی هشدار داد: هرگونه تهدید علیه نفتکش های ایرانی با واکنش فوری و قاطع ایران مواجه خواهد شد و دولت آمریکا مسئول عواقب آن خواهد بود.
ضربه نفتی ایران به حیثیت ترامپ
در روزهای گذشته، یکی از کارشناسان شبکه بی بی سی ضمن اذعان به ضربه نفتی ایران به حیثیت ترامپ، تاکید کرد: ایران با فرستادن کشتی‌های نفتی خود به ونزوئلا این پیام را به جهان و آمریکا مخابره می‌کند که قادر است نفت بفروشد و آمریکا هم نمی‌تواند واکنشی نشان دهد.
 غلامحسین دهقانی سفیر ایران در بلژیک در مصاحبه با یورونیوز با بیان اینکه این حق را داریم که نفت‌مان را به هر کسی که از ما می‌خرد، بفروشیم، درباره تهدید نظامی آمریکا علیه نفتکش‌های ایرانی تصریح کرد: دست به اقدامی متناسب با کنش آمریکا خواهیم زد.
منبع: کیهان
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi