شناسه خبر : 75411
دوشنبه 26 خرداد 1399 , 11:15
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گپ و گفتی با پدر و مادرشهید ۱۶ ساله دوران دفاع مقدس، شهیدحمیدرضا شیرین

مادر وقتی قهرمان است که پسرش شهید شود!

یک روز که می خواست در بخاری نفت بریزد، نمی توانست درب آن را باز کند و از من خواست این کار را انجام دهم. من وقتی این کار را کردم، به شوخی گفتم: مادر تو یک قهرمان است. او در جوابم گفت...

فاش نیوز -  گپ و گفت با خانواده های معظم شهدا حال و هوای روحی و معنوی انسان را عوض می کند. چرا که سادگی، صمیمیت و صفای ظاهر و باطن درونی این عزیزان مثال زدنی است. در دورانی که آرامش روحی و آسایش روانی بسیاری به دلیل دوری از منشاء و سرچشمه آرامش، سلب شده است این عزیزان با آنکه فرزند خود را از دست داده اند، اما آرام و متوکل به زندگی خویش ادامه می دهند.

شهید، حمیدرضا شیرین بسیجی 16 ساله ای بود که سال 1346 متولد شد و در 1361/3/5 در عملیات الی بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر به شهادت رسید.

در اینجا گپ و گفت کوتاهی که قبلا" با والدین این شهید انجام گرفته است را به بهانه درگذشت پدر دلسوز شهد شیرین از نظرتان می گذرد.


مادر شهید حمید رضا درباره خصوصیات اخلاقی فرزندش می گوید: حمیدرضا بسیار دلسوز و مهربان بود و در کارهای منزل به من خیلی کمک می کرد. یک روز که می خواست در بخاری نفت بریزد، نمی توانست درب آن را باز کند و از من خواست این کار را انجام دهم. من وقتی این کار را کردم، به شوخی گفتم: مادر تو یک قهرمان است! او در جوابم  گفت: مادر وقتی قهرمان است که پسرش شهید شود.
پسرم نسبت به بیت المال خیلی مراعات می کردند و حساس بود و با وجود اصرار زیاد مادر بزرگش و بنده مبنی بر نرفتن به جبهه می گفت: من چند ماه از بیت المال استفاده کردم و باید به جبهه بروم.
یک نوار کاست خریده بود که در آن نوار این شعر بود:
مادر ز هجران غمیدی
مرگم ز قاصد شنیدی
دامادیم را ندیدی
تو شادی کن که من شادم نمردم   
که زنده می باشم از غم آزادم
حمید از بس در منزل این نوار را روشن می کرد من این شعر را حفظ شده بودم.

خواهر شهیدان علیرضا و رضا شیرین نیز ادامه می دهد: وقتی برادران من شهید شد، حمید هم تصمیم گرفت به جبهه برود؛ چون سنش کم بود، با رفتنش به جبهه موافقت نمی کردند. او تاریخ تولدش در شناسنامه را سه سال تغییر داد و برای دوره ی آموزشی به پادگان امام حسین (ع) رفت.
مادر شهید حمید رضا ادامه می دهد: بعد از شهادت حمید رضا دفترچه نیم سوخته ای از دست نوشته های ایشان آوردند که در آن این شعر نوشته شده بود:
در راه خدا تن به خطر باید داد
در مقدم انقلاب سر باید داد
آن شیر زنی که شوهرش گشت شهید
می گفت در این راه پسر باید داد
پدر شهید: شهید هفت خصلت دارد
 حاج یحیی شیرین، یکی از دلسوختگان و ارادتمندان اهل بیت (ع)و وفادار به انقلاب اسلامی و ارزش های دینی، صبح روز یکشنبه 18 خردادماه 99  دار فانی را وداع گفت و آسمانی شد.
 این پدر مهربان که تربیت یافته مکتب اهل بیت و مجالس اباعبدالله و دل شیفته سید و سالار شهیدان بود با تربیت فرزندی نیکو و شایسته چون حمید رضا، دین خویش را به اسلام، امام، انقلاب، وطن و آرمان های بزرگ این سرزمین مقدس ادا کرد و با فراغ بال و آرامش خیال در جوار حق آرام گرفت.

روزهای پرشور انقلاب و جنگ و تهاجم دشمن، حاج یحیی در عرصه های مختلف حضوری فعال و پرتلاشی داشت و بسیاری از عزیزان با این فعالیت ها آشنا هستند. پدر شهید همچنین فعالیت های دینی و مذهبی و حضور در فعالیت های بسیج و نهاد انقلابی بسیج را با شور و علاقه و متعهدانه دنبال می کرد.

حمید نیز جا پای پدر نهاد و در عنفوان جوانی، با اینکه 15 بهار عمر بیشتر پشت سر ننهاده بود، با احساس تکلیف، روانه جبهه ها شد و در برابر دشمن بعثی به عنوان یک بسیجی و سرباز ولایت جنگید و رزمید و خالصانه داشته های خود و گرانترین سرمایه ی حیات یعنی جان را در طبق اخلاص نهاد و در روزهای پرغرور آزادسازی خرمشهر، نگین افتخار سرزمین جنوب، به شهادت رسید.

حمیدرضا عملیات بیت المقدس را درک کرد و نام و نشان خود را در عداد یاران امام شهیدان به ثبت رساند. بی تردید این افتخار و اعزاز به هر کسی تعلق نخواهد گرفت.

یحیی شیرین پدر حمید رضا هم با ذکر خاطراتی از حمید رضا می گوید: مدتی بود که از حمید نه نامه ای دریافت کرده بودیم و نه زنگ زده بود. من در ایام عملیات بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر به دنبال یافتن خبری از حمیدرضا به جبهه رفتم. فرمانده ای را دیدم و عکس حمیدرضا را به ایشان نشان دادم و سراغش را گرفتم.
ایشان گفتند: فرزند شما جزء فداییان امام و خط شکن هستند؛ دست شما به ایشان نمی رسد. بروید و توکل شما به خدا باشد.
وقتی به خانه برگشتم جنازه حمید رضا را آورده بودند.

پدر شهید در این گفت و گو با اشاره به روایتی در باره منزلت و جایگاه شهید نزد باریتعالی می گوید: براساس روایتی، شهید دارای هفت ویژگی و خصلت است که به این شرح است:
از زید بن على (ع) از پدرش  و از پدرانش نقل شده که رسول خدا (ص) فرمود: شهید از سوى خدا داراى هفت خصلت است:

1- نخستین قطره خونش که به زمین می ‏ریزد تمام گناهانش آمرزیده می شود.
2- سرش در دامان دو همسرش از حوریان قرار می گیرد، و آن دو، گرد و خاک از صورتش پاک می کنند و به او خوش آمد می گویند. او نیز به
آنان خوش آمد می ‏گوید.
3- از لباس هاى بهشتى به او می پوشانند.
4- خازنان بهشت هر کدام با هر بوى خوشى به سوى او پیشدستى مى‏ کنند که او را با خود ببرند.
5- شهید جایگاه خود را مى‏ بیند.
6- به روح او خطاب می شود که هر کجاى بهشت که مى خواهى گردش کن.
7- شهید به خدا نظر می کند و این نگاه مایه آرامش هر پیامبر و شهیدى خواهد بود.

یاد شهید حمیدرضا شیرین و مرحوم پدرش حاج یحیی شیرین را گرامی می داریم.

گفت وگو از علی شیرین

اینستاگرام
سلام ، حصرت امام ره ازدامن مادراست که شخص به معراج میرود.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi