شناسه خبر : 76470
چهارشنبه 08 مرداد 1399 , 13:05
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گفت وگو با مدیر ایثارگر امورایثارگران صدا و سیما(بخش نخست)

از بازنشستگی تا بازگشت به‌کار

سازمان رسانه‌ی ملی افتخار میزبانی تقریباً ۵۵۴۳ ایثارگر را دارد که اگر بخواهم به‌تفکیک خدمت شما عرض کنم، تقریباً ۲۸۵ شهید رسمی و غیر رسمی، ۱۱۱۵ نفر جانباز، ۱۲۲ نفر آزاده، ۳۰۴۳ نفر رزمنده، ۲۰ نفر پدر شهید، ۲ نفرمادر شهید، ۱۶ نفر خواهر شهید، ۲۴۷ نفر برادر شهید، ۲۶ نفر همسر شهید، ۶۱۱ نفر فرزند شهید و ۵۶ نفر فرزند جانباز...

فاش نیوز -  چندی قبل خبری از زبان علیرضا نوباوه، نماینده‌ی مجلس یازدهم و از خبرنگاران باسابقه‌ی صدا و سیما با عنوان «صدا و سیما مصداق عدم اجرای قوانین ایثارگری است» منتشر کردیم که با واکنش عباس قره‌تپه، مدیر امور ایثارگران سازمان صدا و سیما مواجه شد و در تماسی که از دفتر ایشان باما داشتند، خوستار تعیین زمان برای مصاحبه و ارائه‌ی توضیحاتی در این قالب درخصوص مطالب گفته‌شده در خبر مذکور شدند.

به همین منظور خبرنگار ما گفت‌وگویی با مدیر امور ایثارگران رسانه‌ی ملی که خود فرزند شهید و از قشر معزز ایثارگران می‌باشند انجام داده‌است که نخستین بخش آن از نظرتان می گذرد.

 

فاش نیوز: جناب آقای قره‌تپه، با تشکر از اینکه فرصت این مصاحبه را به ما دادید، لطفا" درباره‌ی خود و مجموعه‌ی تحت مدیریتتان برایمان بفرمایید.

- بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین. عرض ادب و احترام دارم خدمت حضرت عالی، خداقوت می‌گویم و آرزوی سلامتی و تندرستی دارم برای جنابعالی و همه‌ی عزیزانی که زحمت می‌کشند در راستای رسیدگی و خدمت‌رسانی به ایثارگران گرامی در کل کشور.

همان‌طور که استحضار دارید بنده به‌عنوان خادم و نوکر(جسارت نباشد خدا گَواه است من اصلاً کلیشه‌ای این حرف را عرض نمی‌کنم، وقتی می‌گویم خادم، خدا را گَواه می‌گیرم که به معنای واقعی می‌گویم و وقتی می‌گویم نوکر به معنای واقعی می‌گویم؛ این که بخواهم یک حرف کلیشه‌ای زده‌باشم نیست؛ من چیزی را که از عمق دلم نباشد اصلاً به زبان نمی‌آورم) توفیق این را دارم که (تقریباً دو سال و هشت ماه) که در خدمت ایثارگران رسانه‌ی ملی می‌باشم، با اعتمادی که جناب آقای دکتر علی‌عسگری، جناب آقای مهندس شهریاری، معاون محترم منابع مالی و سرمایه‌ی انسانی سازمان به بنده‌ی حقیر داشتند و جامعه‌ی ایثارگری این حقیر را پذیرفت به عنوان کمترین و کوچک ترین ایثارگر، توفیق این را دارم که در خدمت عزیزان و ایثارگران رسانه‌ی ملی باشم.

اگر من بخواهم آماری کلی از تعداد جمعیت ایثارگران سازمان رسانه‌ی ملی خدمت شما عرض کنم باید بگویم که خب این آمار مدام تغییر می‌کند. شما استحضار دارید که ممکن است تعداد رزمندگان و جانبازان ما متغیر باشد. الان درحال حاضر تعداد 1115 نفر در سیستم ثبت شده‌است؛ امکان دارد ماه آینده ما این گزارش را بگیریم شده‌باشد به‌عنوان مثال 1120 نفر. دلیلش هم این است همان‌طور که شما استحضار دارید، براساس قانون برنامه‌ی ششم، عزیزان رزمنده‌ای که آن زمان مدارک بالینی نداشتند با مراجعه به یگان‌های اعزامی خودشان می‌روند گواهی می‌گیرند، این آماری که من الآن گفتم در حال تغییر است ولی من کلی و تقریبی خدمت شما عرض می‌کنم.

سازمان رسانه‌ی ملی افتخار میزبانی تقریباً 5543 ایثارگر را دارد که اگر بخواهم به‌تفکیک خدمت شما عرض کنم، تقریباً  285 شهید رسمی و غیر رسمی، 1115 نفر جانباز، 122 نفر آزاده، 3043 نفر رزمنده، 20 نفر پدر شهید، 2 نفرمادر شهید، 16 نفر خواهر شهید، 247 نفر برادر شهید، 26 نفر همسر شهید، 611 نفر فرزند شهید و 56 نفر فرزند جانباز هستند که سازمان رسانه‌ی ملی افتخار میزبانی‌شان را دارد.

بر اساس قوانین و مقررات ابلاغی و مصوب در کشور، عمده‌ترین و شاخص‌ترین این قوانین و مقررات ما، قانون خدمات‌رسانی به ایثارگران است که در ماده‌ی 2 آن ذکر نام هم شده‌است که سازمان صدا و سیما و سازمان های وابسته و تابعه‌شان مشمول اجرای این قوانین و مقررات ابلاغی و مصوب هستند. درمورد ایثارگران قانون و برنامه‌ی ششم توسعه هم ما با افتخار این قوانین را که مربوط به سازمان صدا و سیما می شود اجرا می‌کنیم. شما استحضار دارید که یک سری از این قوانین عمده‌اش، تکلیفش بر عهده‌ی بنیاد شهید و یا بقیه‌ی دستگاه‌ها است و آن بندها و مواد قانونی که مربوط به دستگاه‌ها، از جمله سازمان صدا و سیما می‌شود را سازمان افتخار می‌کند که بدون کم و کاست با دستوری که ریاست ارجمند صدا و سیما، معاون محترم منابع مالی و سرمایه‌ی انسانی سازمان دادند اجرا می‌کند. استحضار دارید که سازمان صدا و سیما مشمول قوانین خاص است؛ یعنی ما مشمول قانون جامع خدمات کشوری نمی‌شویم، ما خودمان آیین‌نامه‌ی جداگانه داریم، اساس‌نامه‌ی جدا داریم، صندوق بازنشستگی‌مان جداست، درمان ما نسبت به بقیه‌ی دستگاه‌ها بسیار بسیار مناسب‌تر است و خدمات خیلی بهتری را ارائه می‌دهد. من ان‌شاءالله در ادامه در حوزه‌ی درمان حتماً نکاتی که مهم هستند را اشاره می‌کنم.

از عمده‌ترین فعالیت‌های سازمان، اجرای ماده‌ی 13 می‌باشد؛ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران که اشاره می‌کند به موضوع درمان ایثارگران؛ استحضار دارید که مشمولین این قانون جانبازان، خانواده‌هایشان یعنی افراد تحت‌تکفلشان و فرزندان شهید، شخص خودش، همسر شهید، شخص خودش و مادر و پدران شهیدی که استخدام و حقوق بگیر سازمان صدا و سیما هستند. همانطور که خدمت شما عرض کردم موضوع درمان ما کاملاً با بقیه‌ی دستگاه‌ها متفاوت است؛ چون ما خودمان مرکز بهداشت داریم، دفترچه‌ی درمانی ما خاص است و ما به همه‌ی عموم کارمندان صدا و سیما خدماتی ویژه می‌دهیم و این خدمات برای ایثارگران مشمول ماده‌ی 13 ویژه‌تر است.                

شما اگر استحضار داشته‌باشید و به خاطر داشته‌باشید فکر می‌کنم که تقریباً آبان یا آذر سال 1397 بود که به‌یکباره ابلاغی شد به کلیه‌ی دستگاه‌ها از طریق دولت و بنیاد شهید مبنی بر این‌که درمان برعهده‌ی خود دستگاه‌ها باشد. خدا را شکر به لطف خداوند متعال و حمایت‌های سازمان؛ چون ما از قبل خودمان این را داشتیم، الّا یک تعداد خیلی کم شاید 100 نفر از این عزیزانی که بیمه‌ی خود سازمان ما نبودند؛ مثلاً بیمه‌ی تأمین اجتماعی بودند. ما یکی از دستگاه‌هایی بودیم که آن زمان به چالش و به مشکل برنخوردیم. یعنی همان خدماتی را که به‌روز ارائه می‌دادیم 100% هزینه را نه 100% تعرفه را، خدمت ایثارگران عزیزمان پرداخت می‌کنیم برای این که این موضوع سهل شود و راحت‌تر و سریع‌تر عزیزانمان بتوانند به درمانشان و به آن مبلغ هزینه‌شده‌شان برسند و این امر با تدبیر سازمان و شورای بسیار خوبی که داریم و متشکل از ایثارگران خبره و با سابقه‌ی ما هستند میسر می‌شود. ما در این شورا عزیزانی از هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف داریم، مشاور معاون سیاسی هستند، مشاور معاون منابع مالی و سرمایه‌ی انسانی هستند، جانباز 70%، جانباز 35%، رزمنده، فرزند شهید؛ متشکل از شورایی است که در سازمان ما فعالیت می‌کنند و این مباحث را آنجا پیشنهاد می‌دهند.

با پیشنهاد آن شورا و موافقت سازمان، یک شورایی به‌نام شورای پزشکی ایثارگران تشکیل شد که یکی از اقدامات خیلی خوب این دوره‌ی سازمان است که عزیزان ما، مخصوصاً جانبازان 70% ما در کمترین زمان به آن هزینه‌ای که کردند و یا موارد درمانی که وجود دارد می‌رسند و سریعاً مشکلشان حل می‌شود.

 

فاش نیوز: یعنی هزینه را پرداخت می‌کنند بعد شما به آنها برمی‌گردانید؛ یا به شکل دیگری است؟  

- خیر. جانبازان 70% معرفی نامه می‌گیرند؛ ما با یک‌سری از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی طرف قرارداد هستیم. با آنهایی که طرف قرارداد هستیم، با گرفتن یک معرفی‌نامه می‌روند آنجا و کارشان را انجام می‌دهند و صفر تا صد هزینه‌ها دیگر بر عهده‌ی سازمان است. مرکز بهداشت ما نماینده می‌فرستد، مددکار واحد ایثارگران خود ما مراجعه می‌کند؛ بالای سر بیمار با همراهی خانواده‌اش با آنها تماس می‌گیرد و نکاتی اگر باشد و یا نیازی به رایزنی باشد و یا اگر توصیه‌هایی در حوزه‌ی درمان باشد این موارد انجام می‌شود. یک بخش دیگر به این شکل است که مثلاً ایثارگر ما به یک مرکز درمانی رفته است که طرف قرارداد با ما نیست.

 

فاش نیوز: یعنی اورژانسی مراجعه کرده است!

- بله به صورت اورژانسی؛ آنجا هزینه می‌کند. با دستوری که جناب آقای شهریاری، معاون منابع مالی و سرمایه‌ی انسانی دادند، ظرف 1 تا 3 هفته مخصوصاً برای جانبازان 70% که موارد درمانی و مشکلات درمانی‌شان حاد و خیلی بیشتر است، باید پرداخت شود؛ اگر پرداخت نشود به ما گزارش می شود و ما بلافاصله ورود می‌کنیم که الحمدالله من تا الان در این مورد گزارشی نداشتم؛ الّا چند مورد خاص که احتیاج به نظر پزشک متخصص و معتمد بوده و باید در آن حوزه نظر می‌دادند، بعد از آن فرایند پرداخت انجام می‌شود. این تعداد واقعاً تعداد بالایی است. شما استحضار دارید ما یکی از معدود دستگاه‌هایی هستیم که شاید بدهی نداشته باشیم و یا اگر هم داشته باشیم خیلی کم است در مراکز درمانی‌مان؛ و الحق والانصاف من دیدم که به‌عنوان مثال در حوزه‌ی دندان پزشکی سازمان، خدمات خیلی ویژه‌ای را مخصوصاً به شخص جانباز ارائه می‌دهد.

خدا را شکر ما در سازمان خودمان عزیزانی که (من تأکید می‌کنم) عزیزانی که دفترچه‌ی بیمه‌ی سازمان صدا و سیما را دارند و تحت پوشش هستند خیلی خیلی مشکلاتشان کمتر است؛ یعنی با افتخار یک فرایندی تعریف شده‌است با همفکری عزیزان و خبره‌ها و نخبگان ایثارگر سازمان و دستور ویژه و موافقت‌های ویژه‌ای که خدمت شما عرض کردم.

 

فاش نیوز: این قضیه‌ی شامل جانبازان درصد پایین‌تر و رزمنده‌ها هم می‌شود؟

- عرض کردم مشمولین ماده‌ی 13 یعنی خود شخص جانباز و افراد تحت تکفلش، فرزند شهید، شخص خودش، همسر شهید، شخص خودش و مادر و پدر شهید.

 

فاش نیوز: با هر درصدی؟

-  بله؛ عین متن قانون، مشمولین ماده‌ی 13 عین قانون در حال اجرا شدن است و الحمدالله تا به امروز ما هیچ مشکلی در این خصوص، با این همه مشکلات اقتصادی و گرفتاری که الان در کشور، دولت و حوزه‌های درآمدی هست نداریم. ما برای بقیه‌ی ایثارگران عزیزمان که مشمول ماده‌ی 13 نیستند، سازمان دیگری داریم که مرکز درمانی خاص و دفترچه‌ی درمانی خاص دارد و باز هم نسبت به بقیه‌ی دفترچه‌ها بسیار بهتر است.

یک نمونه مثال زدم که در آبان یا آذرماه 97 یک شبه ابلاغیه زدند، من خودم به این موضوع انتقاد خیلی جدی داشتم که شما یک‌شبه یا یک‌هفته‌ای تصمیم می‌گیرید. اینقدر به ما گزارش می‌شد که مثلاً من یک قطره‌ای را ریختم در چشمم و قرار بوده دو هفته‌ی بعد بروم و عمل چشم انجام دهم، یک‌دفعه بیمه‌ی من باطل شده‌است و دیگر تمدید نکردید. گفتند به دستگاه و سازمان مراجعه کنید؛ و خب دستگاه هم چون زیرساخت فراهم نبوده و به یکباره ابلاغ شده، قطعاً به مشکل خواهدخورد. من خودم یکی از منتقدین خیلی جدی بودم و در آن شورای مشاورین وزرا که ماهی یک‌بار در خدمت عزیزان هستیم و جمع می‌شویم، من این موضوع را گفتم.    

 

فاش نیوز: احتمالاً بحث کمبود اعتبارات بوده است!

به هر حال این موضوع باید حل شود؛ من این را نمی پذیرم. این نیست که یک‌دفعه و یک‌شبه کمبود اعتبار ایجاد شود. برای این موضوع باید برنامه‌ریزی داشته‌باشیم، فکر داشته باشیم و با یک پروتکل کار را پیش ببریم؛ ما امیدمان به خداست.          

فاش نیوز: با توجه به این که خدا را شکر اینجا هنوز کانالیزه، مرتب و درست است، مدیریت ایثارگران چرا در همین سطح مانده و ارتقاء پیدا نکرده‌است. ما در قانون برنامه‌ی ششم داریم، در شورای عالی مجوز داریم ولی شما خودتان چرا تلاش نکردید؟

- بله درست است شما به نکته‌ی خیلی خوبی اشاره کردید. ما جزو معدود رسته‌هایی هستیم که متأسفانه ساختارش در این سطح مانده‌است. من می‌گویم شاید یکی از دلایلی که مدیران ایثارگرانی که اینجا منصوب شده‌اند وآمدند و اینجا مشغول شدند، به‌خاطر گستردگی کار شاید واقعاً وقت این کار را نداشتند و یا این که شاید اخلاقاً این کار را انجام ندادند. من می‌خواهم این را عرض کنم که مثلاً من ابتدای کار اگر بیایم به‌جای این که اموری را که موارد قانونی و مربوط به جامعه و حداقل مربوط به سازمان ایثارگران است را دنبال کنم، بروم دنبال مسائلی که مثلاً الان مدیر هستم، مدیرکل شوم، مدیرکل شدم، حالا رئیس مرکزشوم. شاید کسی که از دور نگاه می‌کند این موضوع را جور دیگری برداشت کند؛ ضمن این که من عرض کردم با همفکری شورای ایثارگران عزیزمان در سازمان صدا و سیما این پیشنهاد شده‌است و مطالعه‌ی خیلی جدی، فنی و علمی در این خصوص صورت گرفته است و برگرفته از ساختار دستگاه‌هایی است که موفق بودند در این زمینه؛ مثل جهاد، شهرداری، دانشگاه آزاد و.... این‌ها مطالعه شد؛ بسته‌ای آماده شد و جلسه‌ای هم به اتفاق شورا با معاون برنامه‌ریزی و نظارت که ساختار تشکیلات سازمان ما زیر نظر آن معاونت است تشکیل شد. ما پیشنهادمان را دادیم و منتظر پاسخ هستیم.

 

فاش نیوز: شما چند وقت است که دنبال می کنید؟ برای تسریع کار، خودتان به‌شخصه ورود کنید.

- من به دوستان هم گفتم من به‌شخصه این کار را نمی‌کنم؛ جداً می‌گویم؛ حالا صدایم هم ضبط هم می‌شود. دوستانم شهادت می دهند، من به دوستانم هم گفتم این اولویت دهم من است.

 

فاش نیوز: به هر حال مطالبه‌ و پیگیری‌ کنید. 

- بله این درست باید مطالبه کرد، من خدا را گواه می‌گیرم که پیگیر هستم؛ شورای ایثارگران پیگیر است. ما پیشنهادمان را هم دادیم. شما استحضار دارید که یک قانون است و به سازمان ما ابلاغ شده‌است؛ یعنی بر اساس مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، آن دستگاه هایی که رئیسش عضو ستاد شورای مرکزی ایثار و شهادت است، از جمله سازمان صدا و سیما، وزارت ورزش، وزارت علوم، وزارت بهداشت و آن 10-15 نفر عزیزانی که عضو هستند، جزو تکالیفی بوده که باید انجام می‌شده‌است.

من عرض کردم، زمانی که توفیق شد و به اینجا آمدم، شاید 9 ماه از سال 96 گذشته‌بود. موارد قانونی ما از جمله قانون برنامه‌ی ششم، مواردی که مربوط به ایثارگران بود بر روی زمین مانده بود و ما تمام انرژی و وقتمان را صرف این کردیم که بتوانیم آن قوانین را در سازمان خودمان جاری و ساری و اعمال کنیم.

 

فاش نیوز: یکی از این قانون‌هایی که اشاره می‌کنید، به‌قول شما صدا و سیما قانون خاص خودش را دارد؛ از جمله بازنشستگی که حالا بسیاری از دوستان بازنشست شده‌اند و شما هم در جریان هستید؛ در صورتی که طبق قانون می‌توانستند استفاده کنند و مدت زمان بیشتری بمانند اما متاسفانه این کار در سازمان صدا و سیما انجام نشد و باعث نارضایتی شد. چرا؟  

- شما استحضار دارید که سازمان صدا و سیما جزو قوانین خاص است و بازنشستگی‌اش با 25 سال است؛ به‌خاطر سختی کار، به‌خاطر تشعشعات و این که در معرض مستقیم فرستنده‌ها و گیرنده‌ها هستند و این در سطح سازمان ما هم کم نیست. آن زمانی که قانون اساس‌نامه‌ی سازمان را می‌نوشتند، تصمیم بر این شد که قانون سازمان ما با 25 سال باشد تا این که برنامه‌ی ششم ابلاغ شد. برنامه‌ی ششم و قوانینی که ابلاغ می‌شود انتهایش یک تبصره‌ها و توضیحاتی دارند؛ به‌عنوان مثال می‌گویم یک قانونی می‌خواهد اجرا شود، منوط می‌کند بر تامین اعتبار، منوط می‌کند بر تصویب آیین‌نامه‌ی اجرایی و این تا برود در بدنه‌ی دولت، برود در مصوبه‌ی هیئت وزیران و هیئت دولت و مجدداً به دستگاه‌ها ابلاغ شود و تامین اعتبار شود، یک پروسه و زمان طولانی را طی می‌کند. قانون ادامه‌ی خدمت تا 35 سال یک سری ابهامات داشت، برداشت این بود که چون ما 25 سال هستیم، ادامه‌ی خدمت باید تا 30 سال باشد. منظور قانون‌گذار 5 سال بوده‌است. چون ما مشاوره گرفتیم از عزیزان در حوزه‌ی حقوقی، از آقای میرمحمدصادق، معاون قوانین مجلس؛ ما از آنها مشاوره گرفتیم و سوال کردیم. آن عزیزان گفتند چون عدد است و چون قانون‌گذار نوشته‌است 35 سال همان 35 سال است؛ مگر این که پایینش یک تبصره می‌داد و می‌گفت مثلاً دستگاه‌هایی که خاص هستند؛ مثل صدا و سیما، آتش‌نشانی یا وزارت نفت که صندوق‌هایشان جداست. چون آن را نداشت پس دستگاه ها ملزم بودند که این را اجرا کنند. در این کش و قوس عرض کردم که من تقریباً از 9 ماه بعد از ابلاغ قانون برنامه‌ی ششم قسمت شد که در خدمت حوزه‌ی ایثارگران باشم. اولین کاری هم که من انجام دادم بلافاصله برای خودم جدولی تهیه کردم و قوانین برنامه‌ی ششم را که مربوط به ایثارگران بود و مربوط به سازمان می‌شد و سازمان ما باید اجرا می‌کرد را برای خودم وارد کردم. در واقع برای خودم چشم‌انداز یا یک استراتژی و یک برنامه ریزی کردم که الان کدام یک انجام می شود و کدام یک انجام نمی‌شود. کاری که انجام نمی‌شود دلیلش چیست و آن کاری که انجام می‌شود دلیلش چیست. از جمله همین موضوع بود که نیاز به دستور مستقیم رئیس سازمان صدا و سیما داشت. ما بعد از جلسات متعددی که در سازمان با همان شورای ایثارگران تشکیل شد و پیشنهاداتی که ما دادیم، جناب آقای دکتر علی‌عسگری یک پیام واقعاً پدرانه و خیلی خوبی را در این خصوص دادند که من عین آن را برای شما قرائت می کنم؛ از روی همان دستوری که ایشان درخصوص قانون 35 سال دادند. چون ما باید این را تطبیق می‌دادیم، بومی سازی می کردیم با آیین‌نامه ‌های داخلی خودمان؛ و چون زمان‌بر بود، باعث اعتراض جامعه‌ی ایثارگری هم شده‌بود. ایشان با تدبیری که به خرج دادند و با دستوری که دادند، بلافاصله بعد از آن جلسات و اعتراضاتی که شد، این پروسه را کوتاه کردند و دستور دادند به آقای مهندس شهریاری؛ که من عین این دستور را برای شما می خوانم:

جناب آقای مهندس شهریاری

با توجه به ابلاغ قانون عدم به‌کارگیری بازنشستگان و ابهامات و برداشت‌های متعاقب و متناقضِ (در تاریخ 24/8 قانونی آمد که هیچ یک از بازنشستگان نمی‌توانند بمانند و...) حوزه‌های مختلف، در راستای حمایت از ایثارگران عزیز که به‌حق از بهترین‌ها و اسوه‌های خدمت و تلاش در رسانه‌ی ملی می‌باشند، ادامه‌ی خدمت اختیاری ایثارگران، مشمول قانون برنامه‌ی 5 ساله‌ی ششم تا سقف تعریف‌شده مطابق قانون، در سازمان صدا و سیما بلامانع است؛ لذا اقدام لازم اجرا و نتیجه گزارش شود.

 

فاش نیوز: یعنی 30 سال؟

- خیر 35 سال. ما بلافاصله که این دستور را گرفتیم کارگروه‌هایمان تشکیل شد؛ برای تکریم این عزیزان و این که جلوگیری شود از این پروتکل‌های اداری و رفت و آمدها و نامه نگاری‌های اداری. ما یک پرونده‌ی شخصی داریم در سازمانمان که همه‌ی عزیزان ما در سازمان صدا و سیما دسترسی دارند؛ یعنی هر کدام از این عزیزان یک پرونده‌ی شخصی دارند. در این پرونده‌ی شخصی، یک پنجره‌ای با همکاری اداره‌ی کل منابع انسانی، اداره‌ی کل بازنشستگی سازمان صدا و سیما و حوزه‌ی انفورماتیک سازمان صدا و سیما ایجاد شد که افرادی که مشمول بودند، اتوماتیک در آن قسمت پنجره‌ای باز شد که ایثارگر عزیز ما از اتاق خودش و یا با گوشی موبایلش وارد می‌شد، تیک می‌زد که من تمایل دارم تا 35 سال خدمت کنم یا نکنم؛ اگر خدمت کنم همان‌جا به صورت درجا و اتوماتیک 10 سال تاریخ بازنشستگی‌اش به تعویق می‌افتاد. مثلاً اگر یک ایثارگری قرار بود در سال 1400 بازنشسته شود و مشمول همین قانون 35 سال هم بود، به صورت اتوماتیک، بعد از این که تیک می‌زد که تمایل دارد ادامه‌ی خدمت دهد، اتوماتیک تاریخ بازنشستگی‌اش می‌شد سال 1410 و سازمان هم با افتخار در خدمت این عزیز بوده و در همان جایگاه و یا پستی که بود اعلام خدمت می‌کرد؛ مگر این که خودش بخواهد حتی با این که تیک را زده‌است دو سال، سه سال یا پنج سال بعد بگوید من گفتم تا 35 سال خدمت می کنم ولی الان می‌خواهم بروم.

 

فاش نیوز: الان که این کرونا پیش آمده‌است، به عده‌ای از این بچه‌ها گفته‌اید نیایند؛ درست است؟  

- ما اگر گفتیم نیایند که به نفع عزیزان بوده است. اتفاقاً یکی از اقدامات خیلی خوبی که به‌خاطر همین کرونا انجام شد، ما به جانبازان 70% و آنهایی که مشکلات ریوی داشتند گفتیم تشریف نیاورید؛ ما حقوق، مزایا و اضافه کارتان را تقدیمتان می‌کنیم؛ تا زمانی که اوضاع مناسب شود و بتوانید برگردید.

 

فاش نیوز: من با تعدادی از این عزیزان که صحبت می‌کردم می‌گفتند عذر ما را خواستند؛ حتی در بین این عزیزان جانباز اعصاب و روان هم بوده‌است و در مورد مشکل ریوی حرفی نزدند!

- خیر؛ این اصلاً به بحث کرونا مربوط نمی‌شود.

 

فاش نیوز: منظور از ابتدای امسال است؟

- اصلاً محال است و امکان ندارد. اگر یک مورد شما بفرمایید، من پیگیری می‌کنم و گزارشش را حتماً به صورت مکتوب ارائه می‌دهم که شما منتشر کنید.

 

فاش نیوز: البته ما سراغ داریم.

- بله، بفرمایید من حتماً این موضوع را پیگیری می کنم؛ ولی به‌طور کلی خدمت شما عرض می‌کنم که ما به جانبازان 70%، به عزیزانی که شیمیایی بودند و مشکل ریوی داشتند و یا عزیزانی که مشکلات خاص داشتند، یکی از اقدامات خیلی خوب این بود که در راستای همان ستاد اصلی مبارزه با کرونا، سازمان ما هم یک ستاد مبارزه با کرونای داخلی دارد که رئیس مرکز بهداشت ما هستند، رئیس حوزه‌ی ریاست ما هستند، ریاست منابع انسانی ما هستند، بازنشستگی ما هست، اداره‌ی کل رفاه ما هست و مدیر شبکه‌ی سلامت سازمان صدا و سیما هستند که همه‌ی این‌ها عضو آن ستادند؛ تصمیم می‌گیرند و مصوبه‌ای درهمه‌ی جلساتشان دارند که ابلاغ می‌شود. یکی از اقدامات خیلی خوب ما برای عزیزان جانباز 70% و آن‌هایی که مشکل کرونایی دارند و یا درگیر بودند، این بود که ما به این عزیزان گفتیم تشریف نیاورند ولی ساعت کارشان و اضافه کاری که می‌گرفتند، مثل ماه قبل، عیناً خدمت این عزیزان تقدیم کردیم؛ آن هم به‌خاطر این که ما بتوانیم سلامت این عزیزان را حفظ کنیم.     

مجدداً با توجه به موج دومی که ما با آن درگیر هستیم، بنده دوشنبه‌ی دو هفته‌ی قبل در شورای مدیران پیشنهاد دادم و مجدد مورد تصویب قرار گرفت و آن عزیزان هم موافقت کردند که فعلاً تا آخر مردادماه این جریان ادامه داشته باشد مگر این که خود ایثارگر بخواهد بگوید که من می خواهم بیایم. آن دیگر مسئولیتش با خودش است؛ یعنی خدای ناکرده این نیست که ما بگوییم شما نیایید. اصلاً دلیلی ندارد و تا الان هم این موضوع به من گزارش نشده‌است؛ مگر این که ایثارگری خواسته باشد از واحدش جابجا شود.

 

فاش نیوز: شما آمار عزیزانی که بازنشست شدند ولی بازگشت به کار گرفتند را دارید؟

- بازگشت به کار قانونش جداست؛ من در ادامه خدمت شما عرض می کنم. ما یک مورد داشتیم ادامه‌ی خدمت تا 35 سال. حالا می‌آییم سر موضوع بازگشت به‌کار. اگر اشتباه نکنم بند چ ماده‌ی 87 قانون برنامه‌ی ششم است که سه شرط دارد:

1- همه‌ی ایثارگران و رزمنده‌ها نیستند، فقط جانبازان ما هستند. کدام جانباز؟ آن هم 3 شرط دارد:

1- زیر 65 سال

2- زمانی که بازنشست شده‌است ازسنوات تشویقی و ارفاقی استفاده نکرده باشد؛ یعنی خدمتش را کامل انجام داده‌باشد(25 سال ما یا 35 سال دیگر دستگاه‌ها)

3- تاریخ بازنشستگی‌اش قبل از ابلاغ این قانون باشد. برداشت خود ما از این قانون 1/1/96 بود؛ چون در برنامه‌ی ششم بود؛ اخیراً یکی از عزیزان ما که رفته‌بود کمیسیون ماده‌ی 16 به او گفته‌بودند که نه؛ منظور قانون‌گذار، قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران بوده‌است و بعد مجدداً استحصار شد. سوال شد و جناب آقای نوروزی رئیس حوزه‌ی ایثارگران زحمت کشیدند و نامه‌ای را برای مجلس تهیه کردند که استحصار شود. آقای میرمحمدصادق، معاون قوانین مجلس پاسخ داد که جناب آقای نوروزی! باتوجه به این که این موضوع شفاف است، نیازی به استحصار ندارد و منظور قانون‌گذار همین قانون برنامه‌ی ششم است؛ یعنی تاریخ بازنشستگی این عزیزان از 1/1/96 به قبل باید باشد. اگر اشتباه نکنم یک 27 نفر و یک 16-17 نفر بدون هیچ مشکلی داشتیم؛ ما در بین این عزیزان تصویربردار داشتیم که عزیزمان آمده برای ادامه‌ی خدمت، و الان در شبکه هم در حال تصویربرداری است. جانبازمان بوده که مشمول بوده‌است و همه‌ی این 3 شرط را داشته است و الان دارد کارش را انجام می‌دهد.

بعضی از این عزیزان ما متاسفانه بعد از سال 96 بازنشست شده‌بودند که خب نمی‌شد. یکی دو نفر از این عزیزان بازگشت به کار داشتند‌؛ متاسفانه آن عنوان شغلی که قبلاً در سازمان ما بوده، براساس تغییراتی که در طی این سال‌ها وجود داشته است مثلاً در حوزه‌های ستادی، در حوزه‌های خدماتی و یا در حوزه‌های پشتیبانی، یک سری از این عناوین شغلی ما از بین رفته‌است و شغل‌های دیگری جایگزین شده‌است. مثلاً عزیزی داشتیم در یکی از استان‌های غربی که ایشان می‌خواستند برگردند؛ آزاده بودند و عنوان شغلی‌شان راننده بود؛ آمدند این جا و کلی هم با هم صحبت کردیم. خب الان رانندگی در ساختار سازمان صدا و سیما نداریم. چرا در یک مقطعی راننده می‌گرفت؛ ولی الان این‌ها را واگذار می‌کند به شرکت‌ها؛ یعنی عنوان شغلی راننده از ساختار و الگوی ما حذف شده‌است. من به آن عزیزمان کامل توضیح دادم.       

    

یکی دیگر از افتخارات سازمان رسانه‌ی ملی و یکی از اقداماتی که سازمان انجام می‌دهد این است که همکار ما که بازنشست می‌شود، هیچ چیزی از حکمش در حوزه‌ی ایثارگری کم و کسر نمی‌شود. به‌عنوان مثال اگر عزیز ما به این نیت برمی‌گردد که مثلاً برگردد که کمک خرجی‌اش شود. من به آن عزیز هم عرض کردم شما با همین حقوقی که الان کنار خانواده هستی، باز هم همان است. مخصوصاً در مراکز ما؛ من خودم 4 سال در یکی از مراکز صدا و سیما خدمت کردم. مراکز چون ساعت کاری‌شان محدود است، اضافه‌کار و بودجه‌شان محدودتر است. اضافه‌کار شاید در آنجا معنایی مثل تهران و کلان شهر نداشته‌باشد. آنجا همکار در یک ساعتی می‌آید و در یک ساعتی می‌رود؛ مگر این‌که آن سازمان و یا آن اداره از او بخواهد. من به این عزیز کامل شرح دادم و قانع شد. یعنی این حقوقی که ایشان در کنار خانواده‌است را می‌گیرد؛ با این تفاوت که باید صبح ساعت 7 بیاید ورود بزند، 2/30 یا 4 خروج بزند. مرخصی بخواهد برود باید اجازه بگیرد، ساعتی بخواهد برود برای درمان به همین شکل. گفتم خب این چه کاری است و کامل قانع شد. عرض کردم، اضافه کار در مراکز ما واقعاً معنی ندارد و سقفش خیلی کم است؛ تهران هم افرادی که مشمول بودند انجام شد. ما دو نفر از این عزیزان را برگرداندیم؛ ولی متاسفانه نتوانستیم جایی برایشان پیدا کنیم، مثلاً 10 سال است، 12 سال است آن ایثارگر رفته است، همه‌ی رفیقانش رفتند، آن‌جایی که کار می‌کرده‌است، اصلاً عوض شده‌است و یا یک ساختار جدید آمده‌است. خب این عزیزان واقعاً اذیت شدند. ما در کنار آن شروط، شرطی را گذاشتیم که اگر اعلام نیاز باشد کارشان تسهیل می شود؛ اگر اعلام نیاز شود کارشان سریع‌تر انجام می‌شود. اگر نباشد ما باید بگردیم یک الگوی خالی و یک جای خالی برای این عزیزان پیدا کنیم تا بلاتکلیف نباشند و شأنشان حفظ شود.

خدا را گواه می‌گیرم ضمن این که یک تعدادی در حال حاضر هستند، منابع انسانی ما دارد روی این عزیزان کار می‌کند، فکر می کنم 10-12 نفری را داریم که می‌خواهند برگردند. یک تعداد اعلام نیاز دارند که کارهایشان در حال انجام شدن است.

 

فاش نیوز: این عزیزان چه زمانی برمی‌گردند؟

- بستگی به تصویب آن حکمی که منابع انسانی برایشان می زند دارد. ما هم پیگیری می‌کنیم. ما با حوزه‌ی منابع انسانی‌مان با توجه به دستوری که جناب آقای شهریاری، معاون منابع مالی و سرمایه انسانی سازمان دادند ارتباط خیلی خوبی داریم و همکاری خوبی با ما دارند. ان‌شاءالله اگر جایابی شود و اعلام نیازشان بیاید، مثل بقیه‌ی عزیزانی که من عرض کردم، کار آنها را هم انجام می‌دهیم.

پس ما 35 سال را بدون استثناء انجام می‌دهیم و اختیار با خود فرد است. بازگشت به کار هم آنهایی که این شرایط را داشتند و اعلام نیاز داشتند، یک تعداد انجام شده است و یک تعداد هم در حال بررسی هستند.

 

فاش نیوز: اما آمار دقیقی هنوز وجود ندارد!

- من ندارم؛ آخر این‌ها می‌روند پی‌گیری می‌کنند، و نمی‌آیند از اینجا شروع کنند. مثلاً طرف قبلاً شبکه‌ی 3 بوده‌است، می رود سراغ شبکه‌ی 3؛ آنجا نامه می‌زند و مکاتبه می‌کند؛ بعد که کارش گیر می‌کند می‌آید سمت ما، بعد ما متوجه می‌شویم که آقای X می‌خواهد بیاید و ما از آنجا به بعد ورود می کنیم. به همین دلیل من آمار خیلی دقیق در حال حاضر ندارم ولی می‌توانیم بگیریم. اگر نیاز بود من حتماً می‌گیرم و تقدیم می‌کنم خدمت شما. می‌خواهم بگویم که ما 35 سال را بدون استثناء انجام می‌دهیم و بازگشت به کارها هم در حال انجام است و ان‌شاءالله پیگیری می‌شود.

 

فاش نیوز: بحث تدبیر مدیریت کل تمام شد از نظر شما؟

- ما دو بخش داریم؛ یک بخش قانونی است که من آنجا کوتاه  نمی‌آیم، به هیچ عنوان؛ و آن هم براساس دستور و مأموریتی است که دارم.

 

فاش نیوز: سازمان از نظر مالی ایراد دارد؟

- خیر؛ خدمت شما عرض کنم که سازمان ما کلاً ساختار، آیین‌نامه، اساس‌نامه و بخش‌نامه اش همه داخلی است و کاملاً متفاوت است با سایر دستگاه‌ها. یعنی ما یک سری از عناوین شغلی را در سازمان داریم که شاید در هیچ کجای کشور نیست. ما ساختاری را در سازمان خودمان داریم که هیچ کجای کشور نیست. ما ارتباطات استخدامی در سازمانمان داریم که در هیچ جای کشور نیست؛ آن هم برمی‌گردد به نوع فعالیت و مأموریتی که سازمان ما دارد. به عنوان مثال ما همکار برنامه‌ای داریم، حق الزحمه‌ای داریم، شرکتی داریم که در این دوره خیلی هزینه‌ی بالایی را برای سازمان ایجاد کرد ولی خدا را شکر سازمان همه‌ی عزیزان را بیمه کرد؛ حالا چه ایثارگر چه غیرایثارگر. ولی می‌خواهم بگویم که چون خاص است باید پیشنهاد شود، برود معاونت مربوطه و کارشناسی شود، کمیته بگذارند، بعد ما را دعوت کنند. ما پیشنهادمان را دادیم و منتظریم.      

 

فاش نیوز: فکر می کنم این اتفاق یک دهه طول بکشد!

- ان‌شاءالله که اینطور نمی‌شود. ان‌شاءالله با پیگیری شورای ایثارگران سازمان که عرض کردم خبرگان و نخبگان سازمان هستند، و قول مساعدی هم که سازمان داده‌است، زودتر انجام می‌شود. متاسفانه زمانی که ما این پیشنهاد را دادیم خورد به 22 بهمن؛ بعد از آن خورد به قبل از شهادت حاج قاسم و بعد از آن کرونا و انتخابات مجلس و تماماً آن نظم روتینی که همه‌ی دستگاه‌ها داشتند از بین رفت. جلسات کنسل شد، شوراها کنسل شد، بخشی از کمیته‌ها کنسل شد، نشست‌ها کنسل شد و ..... ما پیگیر هستیم؛ شما هم پیگیری کنید. ما امید داریم که ان‌شاءالله یک اتفاق میمون و خوب در این دوره بیفتد.

گفت‌وگو از محمد معرفی

ادامه دارد...

 

اینستاگرام
چرا یک نامه برای جانبازان شیمییایی نزدند که روزهای کرونا نیایید
ایشان متاسفانه متوجه منظورآقای نوباوه نشدند گفتند صداوسیما هیچگونه اطلاع رسانی برای اجراء وعدم اجرای قوانین ایثارگری ویا جانفشانی ای عزیزان نمیکنه ، وشاید خود عزیزان ایثارگرشاغل درآن سازمان هم دراین رابطه گله مند باشند

...
محرم و تاسوعا و عاشورای حسینی (ع) را عزاداری کنید و پاس بدارید و با فاصله گذاری رعایت کنید .
و برای فاصله گذاری و بهداشت می توانید و باید که :
یک ماه را غذای نذری در ظرف یک بار مصرف در همه مساجد و تکیه ها وخانه ها توزیع کنید .
بازار زرگران تهران گداست فقط به مغازه دارهای خودش نذری می دهد .
...

آقایانی عزیزسلام چراماجذنبازان وایثاگران مشکلات حل نمی شدماالان دربانک دی مشکل داریم سهام که به ما داداندازسال 1394پول دست بانک بوده ای به ماربت دارد که دران پنج سال بانک چکار کرده است میریم بنیاد بنیادمیگه به ماربت نداردبانک میریم میگه بنیادازادنکرده دودربانک مهراقتصات سهام داشتیم سال 97باماحساب کردندهرسهم1717تومان بعدازیک سالوسه ماپولشودادندزمانه که پول دادندهرسهام5000تومان پولش بوده ماجانبازان وایثاگران در زمان جنگ جواب گوبودایم بانک دی می‌گوید بانک خوب کار نکرده بایدجانبازوایثارگران پولشوبدندمهراقتصات سهام 5000هزارتومانی مارا1717تومان می دهدچراکسی نیست ازمادفاع کندهمه هم میگن جانبازان و ایثارگران عزیزهستندبرادروقته که میگیم جانبازهستم همه میگندخوشبحالتان ایران در اختیار شماست توراخدابه دادمان برسید
با سلام خدمت شما مدیران عرض کنم .. فقط شعار هیچ گونه کاری برای شهدا و جانبازان انجام ندادید ... چرا مگر ... خدا .. مرگ .. قیامت .. قبر ... یاد شماها نیست ... چقدر دروغ تا کی وقتی که یک یکی مرگ به سراغ ماها امد اقام ابوالفضل حق ما را از شماها مدیران به خصوص ان نوبخت از جیب پدرش پول در میاورده خدای حاج قاسم زمین گیرش کند .. تمام مدیران که حق ۸ سال دفاع مقدس را از من و امثال من را گرفتن فقط حقوق خودشان ..خدا کند در این دنیا حق ما را از شما ها بگیرد
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi