شناسه خبر : 76967
چهارشنبه 22 مرداد 1399 , 14:19
اشتراک گذاری در :
عکس روز

۳۰ برنامه بنیاد در سالروز ورود آزادگان

نشست خبری تشریح برنامه‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران به مناسبت سالروز ورود آزادگان به کشور، صبح امروز (چهارشنبه) با حضور حجت الاسلام کاویانی‌راد معاون فرهنگی آموزشی بنیاد شهید در ساختمان شهید سلیمانی این بنیاد برگزار شد.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره آزادگان دوران دفاع مقدس، ۲۶ مرداد را از روز‌های شعف‌انگیز تاریخ ایران‌زمین دانست و اظهار داشت: سی‌امین سالگرد ورود آزادگان به کشور مصادف است با چهلمین سالگرد دفاع مقدس و بزرگداشت ۴۳ هزار آزاده. این آزادگان از شش ماه تا بیش از ۱۰ سال دوران اسارت را پشت سر گذاشتند که ۶۶ نفر از آنان آزادگان زن هستند و ۵۷۰ نفر از آزادگان در غربت اسارت به شهادت رسیدند.

کاویانی‌راد با اشاره به شعار امسال جهت بزرگداشت سالروز ورود آزادگان به کشور افزود: «همدلی، مقاومت و ایثار اجتماعی» شعار امسال است. همدلی اشاره‌ای به همدلی مردم در جامعه به ویژه در جریان شیوع کرونا دارد که راهکار برون‌رفت از سخت‌ترین مشکلات اجتماعی است. مقاومت پیام بزرگی برای وضعیت امروز جامعه دارد که دوران حصر اقتصادی و هجمه فرهنگی را تجربه می‌کنیم. امروز کشور ما بدترین شرایط محاصره اقتصادی و تحریم‌ها را که به دامنه دارو هم نفوذ کرده، پیش رو دارد. آزادگان در دوران دفاع مقدس همه این سختی‌ها را به صورت فردی تحمل کردند و امروز مردم این مشکلات را به صورت اجتماعی تحمل می‌کنند. در این موقعیت آزادگان الگو‌هایی هستند که به صورت دیگر چنین شرایطی را تجربه کرده‌اند و با افتخار از آن خارج شدند.

۳۰ عنوان برنامه در سالگرد ورود آزادگان به کشور

معاون فرهنگی آموزشی بنیاد شهید از برگزاری ۳۰ عنوان برنامه در کشور خبر داد و بیان کرد: تقریبا هزار و ۲۰۰ اجرا به شکل‌های مختلف در بزرگداشت این روز انجام خواهد شد که در راس آن برگزاری کنگره «الماس‌های درخشان» است و به دلیل شیوع ویروس کرونا متفاوت از سال‌های گذشته به صورت همزمان و مجازی در کشور برگزار می‌شود. در این مراسم از ۱۰۶ آزاده فعال در ایثار اجتماعی که در زمینه ارائه خدمات و مشارکت اجتماعی فعالیت چشمگیر داشتند تقدیر خواهد شد.

کاویانی‌راد تصریح کرد: هشت عنوان نماهنگ تولید شده است که برای اولین بار در معرض دید عموم قرار می‌گیرد. در همین راستا فهرستی از آزادگان شاخص را به صدا و سیما ارائه کرده‌ایم تا در برنامه‌ها حضور پیدا کنند. سیاست ما این است که از آزادگان در جهت روحیه‌بخشی در جامعه استفاده شود.

تجلیل از ۱۰ نویسنده آزاده/ انتشار پی.دی.اف ۲۰ عنوان کتاب با موضوع آزادگان

وی افزود: برنامه حضور آزادگان با لباس دوران اسارت در بیمارستان‌ها را برای تجلیل از کادر درمان در برنامه داریم. بسته نمایشگاه مجازی در قالب عکس هنر‌های تجسمی و آثار دست‌ساز ایثارگران در سایت بنیاد شهید بارگزاری خواهد شد؛ همچنین از ۱۰ نویسنده برتر آزاده کشور نیز تجلیل به عمل خواهد آمد. مصاحبه با آزادگان و شنیدن خاطرات آنان از جمله برنامه‌هاست که انجام خواهد شد. حدود ۱۰۰ فیلم داستانی و مستند در اختیار عموم مردم قرار خواهد گرفت که بخشی از این مستند‌ها برای اولین بار به نمایش در می‌آید. همچنین ۲۰ عنوان کتاب به صورت پی دی اف در دسترس مردم قرار می‌گیرد و نیز تولید سه مستند و پخش در صدا و سیما در دستور کار قرار داریم.

معاون فرهنگی آموزشی بنیاد شهید در ادامه برنامه‌های سالروز ورود آزادگان گفت: یادواره آزادگان اردوگاه‌های «موصل» در اصفهان برگزار می‌شود. هرچند به واسطه کرونا اجتماعاتی همچون سال‌های گذشته نخواهیم داشت. ارسال پیامک تبریک با همکاری اپراتور‌ها انجام خواهد شد تا این روز در خاطر مردم زنده شود. ارتباط مدیران بنیاد با خانواده آزادگان در قالب طرح «سپاس» و از طریق تلفن انجام خواهد شد. مجموعه‌ای از مسابقات فرهنگی با موضوع آزادگان به صورت استانی و ملی برنامه‌ریزی شده است. برنامه نمادین ورزشی به نام «کوهگشت» و مسابقه فوتسال نیز برگزار خواهد شد.

تجلیل آزادگان از کادر درمان

وی در ادامه بیان کرد: ویزیت رایگان بیماران توسط پزشکان آزاده انجام خواهد شد. برنامه اهدای خون توسط آزادگان که با لباس آزادگی در مرکز اتتقال خون حضور پیدا خواهند کرد را هم در نظر داریم. تبلیغات محیطی نیز با کمک شهرداری در حال انجام است. برگزاری مراسم تجلیل از ۴۶ خانواده توسط شهرداری پیش بینی شده و طرح نورافشانی برج‌های میلاد و آزادی نیز اجرا خواهد شد. از کتاب «شقایق در اسارت» نیز که تاریخ شفاهی اسارت آزادگان تهرانی است رونمایی خواهد شد. ما دو هزار و ۵۰۰ ایثارگر داریم که در قالب پیام ایثار قرار است نقش‌آفرینی کنند. مسابقه فرهنگی «الماس‌های درخشان» هم اکنون در سایت نوید شاهد در حال برگزاری است. کاروان نمادین آزادگان در برخی استان‌ها با حضور در سطح شهر خاطره روز ورود آزادگان را زنده خواهد کرد. مجموعه‌ای از اسناد آزاده خلبان لشکری و مرحوم ابوترابی امسال در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

کاویانی‌راد در پایان گفت: به دستگاه‌ها ابلاغ شده است آزادگان سازمان خود را مورد تجلیل قرار دهند. تلاش می‌شود ایجاد  ارتباط و تکریم خانواده آزادگان شهید، متوفی و آزادگان فوت‌شده در ایام کرونا به نحو مطلوب انجام شود. امیدواریم اصحاب رسانه نیز در تجلیل از آزادگانی که حق به گردن ما دارند کمک کنند.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi