شناسه خبر : 80288
شنبه 27 دي 1399 , 09:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

آزدسازی کدام شهرهای سوریه باعث شادی شهیدسلیمانی شد؟

هجر حبیب|آزدسازی کدام شهرهای سوریه باعث شادی شهید سلیمانی شد؟/ گفت‌وگوی با فرمانده‌ای که حاج قاسم دست او را بوسید+ عکس

یکی از فرماندهان نظامی در سوریه با اشاره به اینکه دشمن در آینده داعش را رنگ و لعاب جدید می‌زند؛ از نقش‌آفرینی حاج قاسم برای نابودی داعش سخن گفت.

 13 دی ماه سالروز یکی دیگر از جنایت‌های استکبار جهانی و آمریکای جنایتکار علیه ملت ایران است؛ اقدامی که نه تنها مردم کشورمان بلکه تمام آزادی‌خواهان جهان را در غمی بزرگ فرو برد.

رئیس‌جمهور خبیث و جنایتکار آمریکا در چنین روزی دستور ترور بزرگ مردی را داد که بسیاری از مردم مظلوم منطقه از لبنان و‌ سوریه گرفته تا افغانستان و عراق احساس آزادگی و حمایت این بزرگ مرد را چشیده‌ و توانسته‌اند از یوغ استکبار رهایی یابند.

سردار رشید اسلام، سپهبد شهید قاسم سلیمانی، مردی که از جوانی میدان‌های نبرد را ترک نکرد و همواره لباس مجاهدت را به تن داشت. مبارزی که در دوران جوانی عملیات‌های تأثیرگذاری را علیه رژیم بعث عراق انجام داد و بعد از آن با استفاده از تجربیات دفاع مقدس، جنوب شرق کشور را از لوث وجود اشرار و گروهک‌های تروریستی مسلح پاکسازی کرد و طعم زندگی آسوده و بی‌دغدغه را به مردم آن منطقه چشاند.

پس از آن هم با نظر مقام معظم رهبری فرماندهی نیروی قدس سپاه را برعهده گرفت و به حمایت از مردم بی‌پناه و مظلوم منطقه پرداخت. مردمی که روزگاری گرفتار طالبان، داعش و رژیم جنایتکار صهیونیستی قرار گرفته بودند. ایشان میدان مبارزه را ترک نکرد و آن‌چنان علیه دشمن پیکار کرد و در سراسر جهان پوزه آنها را به خاک مالید که دیگر نتوانستند حضور ایشان را تاب بیاورند. بر همین اساس شخص اول دولت آمریکا به صورت ناجوانمردانه دستور ترور ایشان را صادر کرد و در حال انجام مأموریت به شهادت رسید.

 در نظر دارد با توجه به سالروز شهادت شهید قاسم سلیمانی به خصوصیات اخلاقی، ابتکارات، اقدامات و مجاهدت‌های این شهید بپردازد. از این رو برای آشنایی بیشتر با دوستان، همرزمان و فرماندهان ایشان گفت‌وگو کرده‌ایم. در این قسمت با سردار سرتیپ دوم پاسدار محمدعلی حق‌بین جانباز دفاع مقدس، فرمانده تیپ ایرانی و از همرزمان حاج قاسم سلیمانی در سوریه که به دلیل عملیات آزادسازی دو شهر مهم نبل و الزهرا مورد تقدیر سردار دلها قرار گرفته‌ است، گفت‌وگو کرده‌ایم.

 

شهید , سردار قاسم سلیمانی , دفاع مقدس , کشور سوریه , آمریکا ,

* خوش خلقی حاج قاسم، باعث شده بود محور اصلی باشد

سردار سرتیپ دوم پاسدار محمد علی حق‌بین از همرزمان شهید سلیمانی در سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه در هر کشوری افرادی به عنوان لیدر اصلی نقش‌آفرینی می‌کنند؛ اظهار داشت: دشمنان اسلام و مسلمین و این مرز و بوم با تمام وجود، امکانات خود را -در قالب داعش- جمع کردند تا انقلاب اسلامی را نابود کنند، اما لطف خداوند متعال و عنایات امام زمان (عج) به داد این انقلاب رسید.

وی با تأکید بر اینکه از این دست کمک‌های نهان و آشکار بی‌شمار دیده‌ایم؛ تصریح کرد: این کمک‌های نهان را شاید کسی متوجه نشود و نیازمند این باشد افرادی همچون حضرت آیت‌الله بهجت، رهبر معظم انقلاب اسلامی و افرادی از این دست این کمک‌ها را ببینند اما دست‌های آشکار مثل حاج قاسم سلیمانی را همه دیدند و لمس کردند.

این همرزم سردار قاسم سلیمانی،‌ ایشان را باعث افتخار ملت ایران عنوان کرد و گفت: سردار سلیمانی با طراحی‌های زیبا و شجاعت کم‌نظیر خود به همراه جمعی از یاران با وفا مثل شهدای مدافع حرم توانستند این طرح شیطانی، یعنی تشکیل داعش را نابود کنند.

سردار حق‌بین در بخش دیگری از سخنان خود به ویژگی‌های حاج قاسم اشاره کرد و یکی از خصوصیات اخلاقی ایشان را افتادگی و تواضع دانست و افزود: افتادگی و تیزبینی این شهید والا مقام در موضوعات مختلف،‌ سیاسی، اجتماعی،‌ فرهنگی و غیره؛‌ باعث شده بود همه آحاد مردم ایشان را دوست داشته باشند.

* خیلی‌ها به عشق اسلام و سردار دلها، دل به آتش زدند

وی با بیان اینکه حاج قاسم به دلیل رفتارهای خوبی که از خود بروز داده بود، در جنگ سوریه محور اصلی بود؛ تصریح کرد: عشق و علاقه به سردار سلیمانی یک جنس دیگری داشت؛ با اشاره سردار سلیمانی خیلی‌ها خود را به آتش زدند؛ یعنی عشق و علاقه به حاج قاسم واقعی بود.

این فرمانده نظامی سپاه پاسداران به سختی‌های مقابله با داعش اشاره کرد و گفت: شهدا و رزمندگان مدافع حرم خود را برای همه‌نوع جنایت داعش، النصره و... آماده کرده بودند. جنگ در خارج از مرزهای بسیار سخت است اما مدافعان حرم جانانه ایستادگی کردند و در برابر آنها خم به ابرو نیاوردند.

شهید , سردار قاسم سلیمانی , دفاع مقدس , کشور سوریه , آمریکا ,

* نباید منتظر باشیم حاج قاسم‌ها خودشان ایجاد شوند/ داعش جدید ایجاد می‌شود

این همرزم شهید سلیمانی در سوریه با تأکید بر اینکه بسیاری از افراد شهید سلیمانی را برای پیروزی بر داعش همراهی کردند اما حاج قاسم یک فرمانده بی‌بدیل بود، افزود: ما نباید منتظر این باشیم که امثال شهید سلیمانی خودشان به وجود بیایند اما در حال حاضر ده‌ها سلیمانی در کنار رهبرمان حضور دارند که باید آنها را با وحدت همه جناح‌ها در عرصه و معرکه وارد کرد.

سردار حق‌بین، وحدت را یکی از ضروریات جامعه عنوان کرد و گفت: شک نکنید در آینده دشمن همین داعش را رنگ و لعاب می‌دهد و در یک قالب دیگری وارد میدان می‌کند چراکه میلیاردها دلار برای ایجاد آن خرج کردند.

وی با بیان اینکه سردار سلیمانی حق بزرگی بر گردن ملت‌ ایران و منطقه دارد، تصریح کرد: همانگونه که باید سالگرد باشکوهی برای این شهدای والامقام برگزار کنیم؛ باید خواسته‌های این شهید را عملیاتی کنیم؛ چراکه ایشان راه درست را به ما نشان داد. البته ما دیگر راه گم نمی‌کنیم و جوانان این مرز و بوم راه و مسیر سلیمانی را پیدا کردند.

این جانباز سال‌های دفاع مقدس، سردار سلیمانی را باعث وحدت میان ملت ایران و عراق پس از جنگ 8 ساله برشمرد و تأکید کرد: ایشان با تلاش فراوان لشکرهای مختلفی را از مناطق گوناگون در جبهه مقاومت جمع‌آوری کرد و با یک هدف مشترک جنگیدیم. هرچند دشمن ابومهندس و حاج قاسم را از ما گرفت اما افراد دیگری جا پای این شهدا می‌گذارند و این مسیر را ادامه خواهند داد.

* هنر بی‌بدیل حاج قاسم؛ جمع کردن نیروها از اقصی نقاط جهان برای جبهه مقاومت است

این فرمانده سپاه پاسداران در بخش دیگری از سخنان خود نحوه آشنایی خود را از دوران دفاع مقدس عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه از دوران دفاع مقدس ایشان را می‌شناختم،‌ اما حدود 5 سال از نزیک در جبهه مقاومت خدمت ایشان بودم.

این فرمانده تیپ مدافعان حرم ایرانی در سوریه با بیان اینکه حاج قاسم نظرات همه فرماندهان میدان را به خوبی گوش می‌کرد؛ تصریح کرد: فرماندهان جبهه مقاومت علاوه بر اینکه مستشاران نظامی بودند، یعنی اطلاعات و تجربیات 8 سال دفاع مقدس و کومله و غیره را در اختیار عراقی‌ها و سوری‌ها قرار می‌دادیم، در جبهه رزم نیز فعالیت میدانی داشتیم. یعنی با نظر و تأیید سردار سلیمانی در صحنه‌های رزم علیه دشمن عمل می‌کردیم.

سردار حق‌بین به روزهای دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: در 8 سال دفاع مقدس هیچ کشور مسلمانی کمک ما نکرد؛ اما با هنر سردار سلیمانی رزمندگان از اقصی نقاط جهان اسلام به جبهه مقاومت پیوستند.

* ماجرای شنیدنی آزادسازی شهرهای نبل و الزهرا

وی به ماجرای آزادسازی دو شهر سوریه اشاره کرد و اظهار داشت: این دو شهر شیعه‌نشین بودند و حدود 50 تا 70 هزار جمعیت داشتند که پس از حمله داعش بخشی از آنها آواره شدند و بخشی از آن یعنی حدود 55 هزار نفر داخل این دو شهر سکونت داشتند که قریب به 4 سال در محاصره کامل نظامی بودند.

این فرمانده نظامی در سوریه از محاصره این دو شهر از فاصله بسیار نزدیک خبر داد و تصریح کرد: شهر مایر که یکی از شهرهای نزدیک به این دو شهر بود تنها 1200 متر با این دو شهر فاصله داشت، برای همین نیاز به خمپاره و غیره نبود بلکه تکفیری‌ها با قناصه رزمندگان را مورد هدف قرار می‌دادند. حتی در بسیاری از موارد داعشی‌ها با سلاح‌های بسیار سبک، زن و بچه مردم را که در این کوچه و خیابان بودند مورد هدف قرار می‌دادند و در موارد دیگر نیز با خمپاره و گلوله به این دو شهر حمله‌ور می‌شدند.

این رزمنده جبهه مقاومت و دفاع مقدس با تأکید بر اینکه داعشی‌ها هرچه در توان داشتند را بر سر این مردم می‌ریختند؛ تصریح کرد: در این دو شهر یک بیمارستان 300 متری دو طبقه با امکانات بسیار ضعیفی وجود داشت که از طریق بالگرد تجهیزات پزشکی و خوراکی برای آنها ارسال و از هوا برای آنها پرتاب می‌شد.

سردار حق‌بین با اشاره به اینکه طراحی بسیار دقیقی انجام دادیم تا دشمن محاصره را بشکند؛ افزود: حاج قاسم از این برنامه‌ریزی بسیار تقدیر و تشکر کردند و ابراز محبت به رزمندگان گیلانی داشتند. چراکه در 12 بهمن‌ماه سال 1394 – که شب مهتابی بود- از سه محور به منطقه دورالزیتون حمله کردیم و خوشبختانه از هر سه منطقه وارد خطوط دفاعی دشمن شدیم و آنها را محاصره کردیم.

وی طول این عملیات را حدود 3 ساعت و 30 دقیقه عنوان کرد و اظهار داشت: یک عملیات تقریباً حدود 15 دقیقه باید به طول بینجامد اما این عملیات حدود سه ساعت و نیم به طول انجامید. دشمنان هر روز اعلام می‌کردند که به‌زودی به این دو شهر حمله می‌کنیم و ناموس شیعه را به عنوان برده به کشورهای دیگر می‌فروشیم.

این همرزم حاج قاسم سلیمانی با بیان اینکه این جملات برای ما بسیار سخت و عذاب‌آور بود؛ تصریح کرد: با سایر رزمندگان عهد کردیم که به هر قیمتی هم شده این محاصره را بشکنیم. برای همین شناسایی بسیار دقیقی انجام دادیم مثلاً من به عمق و عقبه دشمن رفته بودم و توانستیم طراحی مناسبی را برای حمله برنامه‌ریزی کنیم.

شهید , سردار قاسم سلیمانی , دفاع مقدس , کشور سوریه , آمریکا ,

این فرمانده سپاه پاسداران ادامه داد: این طراحی به قدری خوب برنامه‌ریزی شده بود که در این عملیات به این گستردگی فقط دو شهید داشتیم و به فرموده سردار دلها حاج قاسم سلیمانی این افتخار به نام مردم گیلان ثبت شد.

سردار حق‌بین تصریح کرد: حاج قاسم این کار ما را همانند کندن درب خیبر عنوان کردند و انگشتر شخصی خود و یک سلاح شکاری را به من هدیه کردند و گفتند چند بار برای شکستن محاصره عملیات انجام داده بودیم اما هر دفعه به یک مشکل بر می‌خوردیم و ناکام بودیم.

وی به نحوه عملیات اشاره کرد و افزود: به شوخی به حاجی گفتم ما یک کلک رشتی به دشمن زدیم و توانستیم آنها را شکست دهیم. چراکه آن شب یک شب مهتابی بود اما به فضل خدا ابری مقابل ماه قرار گرفت و ما عملیات را آغاز کردیم و دایره بسیار بزرگی را برای خودمان تثبیت کردیم که دیگر نتوانند خودشان را سازماندهی کنند و همین ماجرا دلیلی شد که در روزهای آینده شهرهای دیگری را هم آزاد کنیم.

به گزارش خبرنگار تسنیم، حاج قاسم به رسم ادب و تشکر پس از برگزاری مراسم، دست سردار حق‌بین را می‌بوسد.

شهید , سردار قاسم سلیمانی , دفاع مقدس , کشور سوریه , آمریکا ,

منبع: tasnimnews خبرگزاری تسنیم
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi