شناسه خبر : 84638
سه شنبه 19 مرداد 1400 , 12:04
اشتراک گذاری در :
عکس روز

رسالت خبرنگاران در تبیین ویژگی‌های دفاع مقدس

«ناصر مولایی» از خبرنگاران حوزه دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس به برخی از نکات و ضروریات خبرنویسی در حوزه دفاع مقدس اشاره کرد و با گلایه از کم‌توجهی به حوزه اخبار جهاد و مقاومت اظهار داشت: این درد همه آن‌هایی است که در این حوزه کار می‌کنند که متاسفانه این برداشت می‌شود که حوزه دفاع مقدس در رسانه کمتر دیده شده و مشمول مرور زمان می‌شود. هر سالی که از پایان دفاع مقدس دورتر می‌شویم این موضوع کمرنگ‌تر می‌شود.

وی افزود: در دهه ۶۰ با اینکه رسانه کم بود، اما پرداخت‌های خوبی در موضوع دفاع مقدس انجام شد، اما رفته رفته رسانه‌ها کمتر به آن پرداختند.

مولایی با برشمردن دلایل عدم اقبال رسانه‌ها به اخبار جهاد و مقاومت گفت: با توجه به گنجایشی که رسانه‌ها از جمله مطبوعات دارند بیشتر ترجیح می‌دهند اخباری به چاپ برسد که مخاطب بیشتری دارد، یکی از دلایل این کار وضعیت اقتصادی است و مطبوعات به دنبال گرفتن آگهی هستند.

وی تصریح کرد: محتوای دفاع مقدس آنطور که باید به نسل امروز و باب طبع ذائقه جوان ساخته نشده. این مقطع که مربوط به بخشی از تاریخ کشور است که باید براساس نگاه نسل جوان عرضه شود. باید بگوییم در آن مقطع چه به دست آوردیم و چه اتفاقی می‌توانست برای کشور بیافتد و چرا اصلا می‌گوییم دفاع مقدس. این دفاع مقدس چه تمایزی با جنگ‌های دیگر دارد. این نیازمند تبیین بیشتر است.

خبرنگار حماسه و مقاومت خبرگزاری ایسنا بیان کرد: بخش یگر متاسفانه، چون محتوای دفاع مقدس آنطر که باید شناخته نشده به نسل‌هایی که و چون تغییر تحول در ذائقه جوان ایجاد می‌شود نتوانستیم با زبان امروز برای بچه‌ای که سال‌های بعد جنگ به دنیا آمده نتوانستیم توضیح بدهیم این مقطع زمانی بخشی از از تاریخ این کشور است خوب است براساس ذائقه نسل امروز با آن‌ها صحبت کنیم اگر در این مقطع موفقیت به دست آوردیم چه اتفاقی می‌توانست برای کشور بیافتد، اینکه چرا اصلا می‌گوییم دفاع مقدس و چه تمایزی بین جنگ و دفاع مقدس وجود دارد که این نیازمند تبیین بیشتر دارد.

وی افزود: هر چقدر جلوتر می‌رویم پرداختن به دفاع مقدس در رسانه‌ها کم می‌شود. مثل سایر حوزه‌ها، خبرنگاران زیادی در این حوزه فعالیت نمی‌کنند خبرنگارانی که مختص این حوزه باشند کم هستند. نباید به این دلیل از خبرنگاران حوزه‌های دیگر استفاده کنیم، هرچند آنان قابل احترامند، اما نگاه به این حوزه باید تخصصی باشد.

وی به کمبود محتوا اشاره کرد و گفت: خبرنگاران حوزه دفاع مقدس نیازمند محتوا و اطلاعات از آن زمان هستند که شامل افراد حاضر در جنگ، مثل فرماندهان و رزمندگان می‌شود، یا اطلاعات محرمانه‌ای که زمانی محرمانه بودند و امروز قابل انتشارند.

مولایی در پایان گفت: خبرنگاران این حوزه ارتباطات زیادی با یکدیگر ندارند لذا لازم است نشست‌های تخصصی و کارگاه‌هایی برگزار شود و از خبرنگاران پیشکسوت کمک بگیریم. ساماندهی خبرنگاران این حوزه صورت بگیرد، گروه یا انجمنی تشکیل شود و برنامه‌های مدونی ایجاد کنیم.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi