شناسه خبر : 86516
یکشنبه 16 آبان 1400 , 10:49
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ضرورت استفاده از تفکر دفاع مقدس در مقابله با جنگ نرم

باید با سلاح فضای مجازی آماده حمله به مقاصد شوم دشمنان در بستر جنگ نرم باشیم و یقین بدانیم که هیچ اسلحه‌ای قدرتمندتر تفکر جهادی برای مبارزه در این بستر بی مرز نیست.

 

ضرورت استفاده از تفکر قدرتمند حوزه دفاع مقدس در مقابله با جنگ نرم فضای مجازی هوشنگ نوبخت؛ ویروس کرونا علیرغم تمام مشکلات و چالش‌هایی که طی ماه‌های گذشته برای بشریت داشته اما درس‌های بزرگی هم به انسان‌ها داده است که نیاز به بررسی دارند. 

بی شک یکی از بزرگترین دستاوردهای اجباری وجود ویروس کرونا، تغییر ماهیت عملکرد خیلی از کشورها نسبت به خیلی از امورات فرهنگی و اجتماعی بود. ضرورت استفاده از بستر اینترنت و به خصوص فضای مجازی در پیشبرد خیلی از اهداف از جمله تحصیل دانش آموزان و یا کسب و کارهای نوین، تلنگری اساسی برای دولت ها و ملت ها بود که به خود بیایند و بیش از پیش توجه شان را به این رسانه حساس و عالمگیر جلب کنند.

همه می دانیم که تغییر سبک زندگی بشر و هدایت آن به سمت دنیای مجازی که در واقع جزئی از دنیای حقیقی مان شده است، غیر قابل انکارتر از همیشه شده است چنانچه به جرات می توان اعتراف کرد، کمتر رخداد و یا رویدادی در دنیا در حال انجام است که بتوان از وجود ظرفیت پیوست چشمگیر مجازی آن به راحتی عبور کرد.

این مقدمه در خیلی از حوزه های کشورمان به خصوص در عرصه فرهنگی، اجتماعی و محتوایی دفاع مقدس هم صدق می کند. یعنی ما هم به ناچار و به فراخور شرایط حاکم، ناچار به تولید محتوا و فعالیت گسترده در بستر اینترنت و فضای مجازی هستیم تا بتوانیم مخاطب تخصصی و یا عمومی خود را حفظ کرده و بلکه آن را افزایش دهیم.

در این اینکه از فضاها و معیارهای سنتی به یکباره و بدون وجود زیرساخت های لازم، جدا شدن، عواقب خاص خودش را دارد اما نباید منکر تاثیر پذیری شدید جامعه جوان کشورمان و بلکه دنیا از فضای مجازی شد. فضایی که پرمخاطب ترین و ارزان ترین رسانه حال حاضر دنیاست.

در حال حاضر که سران دنیا در سنگر جنگ نرم مستقر شده و دستور شلیک محتوای مجازی به سمت ملت‌ها داده‌اند، عاقلانه‌ترین دفاع و حتی حمله به این دشمنان که در گوشی‌ها و ماهواره‌ها جا خوش کرده‌اند، استفاده از اسلحه‌هایی متناسب با این گونه مبارزه‌هاست.

حوزه ارزشی، معنوی و حماسی دفاع مقدس که بی نهایت، زمینه و سوژه جالب و جذاب برای تولید محتوا در بسترهای گوناگون رسانه ای، اجتماعی و فرهنگی دارد نباید از این همه ظرفیت نوین غافل شود و نیاز به تشکیل کارگروه هایی تخصصی و راهبردی برای هدایت نسل جوان و پیشکسوت این حوزه در رسانه بزرگ فضای مجازی نیز اولین خاکریز برای مصونیت و اولین عملیات برای یورش به شلیک های مهیب هزاران افسر جنگ نرمی است که دنیای رسانه ای غرب آن ها را هدایت می کنند.

در جنگ سخت هشت ساله، بارها و البته با آزمون و خطاهایی موفق و گاه ناموفق توانستیم حماسه ها خلق کنیم و اجازه ندهیم که یک وجب از خاک میهن عزیزمان به دست ارتش بعث و ده ها دشمن پشتیبان پیدا و پنهان اش بیفتد و اینک نیز جنگ در قالبی دیگر ادامه دارد و عرصه، میدان کارزار رزم و جنگ نرم است که افسر و سرباز متعهد و دلیر خودش را می طلبد.

بی شک، خبرنگاران، نویسندگان، نخبگان و هنرمندان کشورمان در راس این کارزار و اقشار مختلف مردم که هر کدام با داشتن یک گوشی تلفن همراه می توانند یک سرباز تاثیرگذار این مبارزه باشند در صف دوم این تهاجم بی مرز باید بتوانند نقش بی بدیل خود را در عملیات های مکرر مجازی به خوبی ایفا کنند و نگذارند که دشمن تا دندان مسلح که مجهز به صدها شبکه ماهواره ای و رسانه ای است بتواند یک وجب از سرزمین معنوی، ارزشی و هویتی ما را اشغال کند.

آری، باید با سلاح قلم و اپلیکیشن و نرم افزار و تصویر، آماده حمله به مقاصد شوم دشمنان در بسترهای اینترنتی و مجازی باشیم و یقین بدانیم که هیچ اسلحه‌ای قدرتمندتر از تدبیر و تفکرات فرهنگی و اعتقادی حوزه دفاع مقدس برای مبارزه در این بستر بی‌مرز نیست.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi