شناسه خبر : 88535
سه شنبه 19 بهمن 1400 , 10:47
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ضرورت معرفی «حمزه (س)» به جامعه در قاب رسانه

اهالی فرهنگ و رسانه باید با تولید اثر فاخر درباره دوران حیات اجتماعی و سیاسی حمزه (س)، این شخصیت مهم و تاثیرگذار تاریخ را به مردم جامعه مخصوصا جوانان معرفی کنند.

 

حضرت حمزه؛ الگویی برای همیشه تاریخسمانه حسن‌خانی؛ طبق سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی غیرت دینی عامل نجات کشور در بسیاری از بزنگاه‌ها است و در سایه آن می‌توان بسیاری از تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کرد.

«حمزه بن عبدالمطلب»، عموى پیامبر (س) نمونه بارز غیرت دینی در دوران جاهلیت سرزمین حجاز بود؛ او آزاداندیش و دلاورمردی برجسته بود و گرویدنش به اسلام موجب سربلندى دین خدا شد چون پس از آن ‏مسلمانان از انزوا بیرون آمدند.

بصیرت و غیرت دینی این بزرگ مرد برخاسته از علم، معرفت و باور دینی عمیق بود که توانست در برهه‌ای از تاریخ صدر اسلام یاریگر پیامبر اکرم در مقابله با مشرکان شود؛ و در غیرت دینی مصداق آیه ۳۹ سوره احزاب شود. «الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَکَفَی بِاللَّهِ حَسِیبًا».

حمزه (س) با تلاش بی وقفه و خستگی ناپذیر در راستای نشر معارف دینی و حاکمیت ارزش‌های الهی به کسی اجازه نداد به حریم دین و دیانت تجاوز کند و برای احیای دین خدا و دفاع از آن آماده هرگونه جان فشانی بود.

نقش تاثیرگذار عموی پیامبر در آگاهی جامعه عرب بادیه نشین و مشرک و شرکت در جنگ بدر و احد و یاری رساندن حضرت علی (ع) و پیامبر اکرم در نبرد با دشمنان اسلام باعث شد جایگاهش نزد خداوند ترفیع یابد و پس از شهادتش رسول خدا (ص) در منزلتش فرمودند: «سالار شهیدان در روز قیامت نزد خداوند حمزه است‏.»

اخیرا رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دست‌اندکاران همایش حضرت حمزه (ع) منابع علمی و تحقیقی این همایش را زمینه مناسبی برای فرهنگ‌سازی و الگوسازی از آن شخصیت بزرگ اسلام دانستند و گفتند: با وجود نقش برجسته جناب حمزه در تاریخ اسلام بویژه در هجرت به مدینه و رشادت او در جنگ‌های با کفار، اما این شخصیت ارزشمند غریب است و باید از زندگی این بزرگوار و دیگر صحابه برجسته، اما ناشناخته پیامبر همچون عمار، سلمان، مقداد و جعفر بن ابی‌طالب در قالب‌های هنری و نمایشی تصویرسازی شود.

ایشان تاکید کردند: کار اصلی را بایستی هنر انجام بدهد و حتماً بایستی هنر‌های نمایشی، هنر‌های زبانی و تجسمی به کار برود برای این قضیه تا مقصود از تکریم و بزرگداشت شخصیتی مثل جناب حمزه حاصل بشود؛ والا با صرف بزرگداشت [به نتیجه نمیرسد]، خب حالا ممکن است، چون در رسانه‌ها پخش می‌شود، یک برهه‌ای از زمان اسم این بزرگوار پخش بشود؛ لکن آن کاری که شما می‌خواهید انجام بدهید و میخواهید فرهنگ‌سازی بکنید و الگوسازی بکنید، جز با کار هنری به طور کامل انجام نمی‌گیرد و ناقص خواهد ماند.

بنابراین با توجه به تاکید ایشان می‌توان غیرت دینی جناب حمزه را به عنوان یک راهبرد کلان در دورانی که دشمنان نظام به دنبال تبلیغات سو اسلام هراسی هستند به کار برد و همچنین هنرمندان، سینماگران در رسانه ملی و هنر هفتم باید به معرفی این شخصیت مهم بپردازند.

مدیران صداوسیما باید برای آگاهی جامعه مخصوصا نسل جوان امروز از دین مبین اسلام، غیرت دینی، کار جهادی به جای پخش سریال‌های تکراری مختارنامه و یوسف پیامبر باید از کارگردانان و تهیه کنندگان بخواهند مجموعه‌ای بسازند که این شخصیت بزرگ و تاثیرگذار تاریخ به مردم شناسانده شود.

و طبق فرموده رهبری اگر خواص جامعه همت کنند برای تولید یک چنین شخصیت‌هایی، هر یک از این‌ها خواهد توانست جامعه را در مواقع حساس نجات بدهد. مخصوصا در این دوران که دشمن در بستر جنگ نرم به دنبال تضعیف غیرت دینی است و ما باید با الگوگیری از حمزه (س) در برابر دشمنان و فشارهای آنها تسلیم نشده و با تکیه بر آموزه‌های دینی و داشتن روحیه انقلابی در مقابل طمع دشمنان مقاومت کنیم.

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi