شناسه خبر : 89010
شنبه 21 اسفند 1400 , 16:25
اشتراک گذاری در :
عکس روز

مدیرکل بین الملل بنیادشهیدتشریح کرد:

گزارشی مبسوط از جزئیات سفر رییس بنیاد شهید به عراق

معاون بین المللی بنیادشهید همچنین از درخواست جدی رییس بنیادشهید کشورمان برای مجازات عاملین شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس و همچنین شرکت هایی اروپایی عامل تولید سلاح های شیمیایی، از شورای عالی قوه قضاییه این کشور شد

فاش نیوز - در پی سفر رییس بنیادشهید و امور ایثارگران به کشور عراق و امضای تفاهم نامه فی مابین، معاون بین المللی بنیادشهید و امور ایثارگران در نشست خود با خبرنگاران، دستاوردهای این سفر را تشریح کرد.

دکتر  حسن ساکی، معاون بین المللی بنیادشهید و امور ایثارگران در ابتدای نشست خود با خبرنگاران، در توضیحاتی مقدماتی گفت: این سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به عراق از حدود یک سال پیش برنامه ریزی شده بود و مقدمات لازم آن چیده شده بود، که در زمان ریاست بنیادشهید پیشین به لحاظ زمان و تکمیل نشدن برنامه ریزی ها و بررسی های اولیه، انجام نشد. البته سفر رسمی  باید بر اساس دعوت رسمی طرف مقابل انجام می گرفت و تمام فرآیند دیپلماسی آن طی می شد، که این سفرهم از این قاعده مستثنی نبود. لذا با هماهنگی همه مسئولان و سازمان های مربوطه برنامه ریزی شده و یادداشت تفاهمی که در این سفر امضا شد و نتیجه حاصل از آن، با نظر حقوق‌دانان و حوزه حقوقی وزارت خارجه انجام شد و سفر نیز براساس دعوت موسسه شهدای کشور جمهوری عراق انجام شد.
وی افزود: این تفاهم نامه در راستای تبادلات و تحکیم روابط فی مابین ایران و عراق و توسعه روابط فرهنگی، اقتصادی و گردشکری برنامه ریزی شده است.

معاون بین المللی بنیادشهید سپس با اشاره به واکنش طیف های مختلف جامعه ایثارگری طی روزهای اخیر در فضای رسانه ای و فضای مجازی توضیحاتی ارائه داد و گفت: درفضای مجازی اینگونه بیان شده که ما تعاملات را با کسانی انجام می دهیم که روزی در مقابل ما جنگیده اند و ما به آنها خدمات ارایه می دهیم. ابتدا این سوال و استفهام در ذهن ما هم ایجاد شد اما با مطالعه کم و از بررسی شواهد و قرائن به جواب این سوال رسیدیم.

حسن ساکی ادامه داد: چندین سال قبل دعوت رسمی از بنیادشهید و امور ایثارگران ایران انجام شد و برای خود ما هم مطرح بود، با اندکی مطالعه و بررسی به صورت علمی و کارشناسی پیگیر آن شدیم و پاسخ لازم را دریافت کردیم. اما در مورد این سفر و قبل از آن، بررسی بسیار دقیقی با حضور کارشناسان ما انجام شد و حتی با بررسی میدانی، قانون اساسی بنیادشهید عراق هم مورد بررسی قرار گرفت که براساس ماده 1 این قانون، کشته شدگان رژیم بعثی به هیچ عنوان در آمار شهدای موسسه شهدای عراق محسوب نمی شوند.

ساکی همچنین در باره تعریف شهید در قانون اساسی عراق گفت: هرشهروند عراقی یا شخص دیگری که مقیم عراق است و جان خود را به طور مستقیم در اثر جنایت های حزب بعث از جمله اعدام، زندان، شکنجه، نسل کشی، سلاح شیمیایی، جنایت های ضد بشری حزب بعث، آوارگی، فرار از خدمت نظامی در زمان جنگ با ایران، مفقود شده و در گورهای دسته جمعی یافت شده اند و یا به دست حزب بعث با گرایش های سیاسی و یا همفکری و کمک به آنها جان خود را فدا کرده، شهید محسوب می شود.

وی سپس اضافه کرد: بحمدلله با تسلطی که بنده به زبان عربی دارم، آمار این شهدا مشخص است و هیچ کدام از کسانی که در جنگ با ایران کشته شده اند هیچ ارتباطی با موسسه شهدای عراق ندارند و اگر خانواده آنها هم حقوقی دریافت می کنند از ادارات ذیربط آنان و بسیار بسیار ناچیز است. اضافه بر این در ابتدای حکومت فعلی عراق، قانونی تصویب و هیئت های پاکسازی تاسیس شد که تمام کسانی که با رژیم بعث عراق ارتباط داشتند، همه آنها از ادارات و سازمان ها تصفیه و بیرون رانده شدند، مگر کسی که هویت او نامعلوم مانده باشد که این استثنائات هم در همه جای دنیا امکان دارد.

وی درخصوص شهدای موسسه عراق هم گفت: انقلابیونی که مورد حمایت جمهوری اسلامی و به فرمان حضرت امام درسال 61 مجلس اعلای عراق را  تشکیل دادند و شاخه نظامی مجلس عراق و سپاه بدر را تشکیل دادند و دیگر شهدا در کنار رزمندگان ما جنگیدند و شهید شدند و جان خود را  برای ایران و انقلاب اسلامی فدا کردند چندین هزار نفر هستند. خانواده های عراقی که درکنار ما جنگیدند و برای انقلاب اسلامی و دفاع از ما و در مقابل کشور خودشان جنگیدند کار بزرگی کردند. این افراد امروز متولی این کار هستند. خود رییس بنیادشهید عراق برادر دو شهید است و کارکنان موسسه شهدای عراق از همین خانواده شهدا هستند که خانواده های آنان در ایران زندگی می کردند و شهدایشان در جبهه ما و در خط مقدم شهید شده اند. پس این افراد خود اجازه نمی دهند که افراد غیر از موارد ذکر شده اضافه شوند. ما هم هیچ گاه وقت و هزینه خود را صرف خانواده هایی نمی کنیم که فرزندانشان، در مقابل جمهوری اسلامی ایران جنگیده اند. این برداشت سطحی است و به کسانی که در این خصوص شبهه دارند می توانیم مستندات بیشتری را در اختیار آنها قرار دهیم و امیدواریم با این توضیحات مختصر این شبهات رفع شود.

وی سپس با ارایه آمار این شهدا افزود: 60000 نفر در زمان رژیم صدام یا اعدام شده اند و یا مفقودالاثر هستند، به این معنا که اجساد آنها را به خانواده هایشان تحویل نداده اند. حشدالشعبی نیز در جنگ با داعش هزاران شهید را تقدیم کرده است و سپاه بدر نیز در مقابل دشمن بعثی در طول جنگ تحمیلی هزاران شهید تقدیم کرده است که بعضا خانواده هایی در بین آنها هست که دو و یا سه شهید داشته اند. جنایات داعش در عراق که سال های سال این کشور را ناامن کرد و گروه های تروریستی که روزی 100تا 150 نفر را به شهادت می رساندند، این پرونده ها متعلق به این شهداست که اگر غیر از این بود تعداد این پرونده ها به 800هزار پرونده در جنگی که صدام به راه انداخته بود می رسید.

"ساکی" دربخش دیگری از صحبت های خود در خصوص اهداف سفر رییس بنیادشهید و امور ایثارگران به عراق نیز گفت:  توسعه روابط  فرهنگی، اقتصادی و مذهبی مشترک در راستای تحکیم روابط برنامه ریزی شده که به همین منظور بحث گردشگری هم مورد پیشنهاد قرار گرفته که بنیادشهید دو کشور بتوانند خانواده های شهدای طرفین را برای زیارت عتبات مقدسه اعزام نمایند و در تسهیل این سفر اعم از تسهیلات مادی و معنوی در مراسمات مذهبی مورد علاقه دو طرف گام های مثبت و اساسی بردارند و سالانه حداقل دوبار، در ایام اربعین حسینی و یک بار هم در سایر روزهای سال داشته باشند.

وی همچنین متذکرشد: بنیادشهید عراق متقبل شده که دو زمین در کربلا و نجف با یک موقعیت خوب و مناسب و نزدیک حرم در اختیار بنیادشهید جمهوری اسلامی ایران قرار بدهد که هزینه ساخت آن با بنیادشهید ایران و از محل وجوه بلوکه شده در عراق پیگیری و آن را آزاد نموده و برای ساخت و ساز این دو زمین هزینه شود که خانواده شهدای ما بتوانند از آن استفاده نمایند.

وی متذکرشد: بسیاری از کشورها نظیر عربستان سعودی و اردن آمادگی دارند که این قراردادها را بقاپند و از آن خود کنند. اما کشور عراق این اولویت را برای ما قایل شده است و این بر مبنای اعتماد و اعتقادی است که به بخش اقتصادی بنیاد دارد، لذا ما می خواهیم منفعت این قرارداد به سازمان اقتصادی کوثر که عواید حاصله به برنامه ها و مسایل مربوط به خانواده شهدا برمی گردد، برسد.

در دیداری که دکتر قاضی زاده هاشمی با رییس جمهور، نخست وزیر، رییس قوه قضاییه و رییس مجلس عراق داشت این مطالب مطرح و همه از آن استقبال کردند که با حمایت کامل از موسسه شهدای عراق این اهداف پیش برده شود.

ایشان سپس با اشاره به این که متن این تفاهم نامه در اختیار وزارت امورخارجه قراردارد و هیچ نکته پوشیده ای در آن نیست، اضافه کرد:  این یادداشت تفاهم در 10 بند با محوریت درمان، زیارت و مسکن تنظیم شده که تمامی جزییات آن  شرح داده شده است. در بحث درمان آنچه مطرح است که بیماران نیازمند به درمان به جای درمان در کشورهای اروپایی و اردن، از خدمات درمانی کشورمان با پرداخت هزینه و با کمک کارشناسان توریست درمانی بهره مندشود.

وی درخصوص آموزش در دانشگاه های شاهد نیز گفت: ایران می تواند دانشجویان شاهد نخبه و مستعد را جذب نماید که از طریق درمان و آموزش موضوع ارزآوری و رونق اقتصادی وهمچنین توسعه ابعاد فرهنگی برای کشور مطرح می باشد.

وی سپس تصریح کرد: عراق کشور ثروتمندی است ضمن اینکه نیازمند تجربیات کارشناسان جمهوری اسلامی است. دراین تفاهم نامه بنیادشهید جمهوری اسلامی ایران هیچ امتیازی مالی به طرف مقابل نداده است. موسسه اقتصادی کوثر شرکت متولی ساخت و ساز و ساختمان است و تمامی مصالح ساختمانی که از ایران وارد شود معاف از گمرک، معاف از مالیات و معاف از تمام تعرفه هایی که سایر کشورها می بندند می باشد.
مدیرکل بین الملل بنیادشهید همچنین گفت: نخست وزیر عراق در دیدار با رییس بنیادشهید کشورمان پیشنهاد داد میزبانی دولت عراق از خانواده شهدای ایرانی مدافع حرم به مدت 4-5 روزه و برگزاری کنگره بزرگداشت این شهدا با حضور مسئولین عراقی، علاوه بر اثر معنوی بر خانواده شهدای مدافع حرم، از بُعد سیاسی محکم و بسیار خوبی نیز برخوردار است که در این خصوص دانشگاه تهران در برگزاری این کنگره اعلام آمادگی نموده و تمام هزینه های میزبانی اعم از ایاب و ذهاب، اقامت و پذیرایی نیز برعهده نخست وزیری عراق خواهد بود.

وی ادامه داد: همچنین رییس جمهور عراق نیز از برگزاری جشنواره های فرهنگی وهنری حمایت و اعلام آمادگی کرده که در واقع فداکاری ها و ایثارگری های شهدای دو ملت در مبارزه با داعش و بعثی ها و صدام نیز به تصویر کشیده شده که با اعلام آمادگی کشورمان در ترجمه کتاب به زبان های عربی و فارسی از وصایای شهدا و خاطرات آنان در این زمینه استفاده شود.

معاون بین المللی بنیادشهید همچنین از درخواست جدی رییس بنیادشهید کشورمان برای مجازات عاملین شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس و همچنین شرکت هایی اروپایی عامل تولید سلاح های شیمیایی، از شورای عالی قوه قضاییه این کشور شد که با استقبال مسئولین عراقی مواجه و قرار شد این مسیله با قدرت بیشتری به جریان انداخته شود و دو بنیادشهید ایران و عراق متعهد شدند که مستندات و مدارک لازم را در اختیار شورای عالی قضایی عراق قرار دهند تا این پرونده ها در مجامع قضایی بین المللی فعال شوند.

وی در پایان گفت: این تفاهم نامه یک ساله است و بنابر توافق طرفین قابل تمدید است و قرار است طی ده روز آینده کارشناساسان موسسه شهدای عراقی به ایران سفر نموده و این قرارداد را پیگیری و عملیاتی کنند.

| صنوبر محمدی

اینستاگرام
سلام، خودگوییدوخودخندید عجب مرد هنرمندی ماکه نفهمیدیم یعنی چی که نخبگان عراقی بیایندودرمدارس ودانشگاه های شاهد ادامه تحصیل بدهند در حالیکه نخبگان خودمان به اندازه کافی هستند ونیازی نیست نخبگان عراقی بیاینداما دربحث درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران برای درمان جانبازان خود، خودرادرمانده میخوانداونوقت چطور میشه برای عراقی ها همه چیزفراهم باشد واین جملات راچنان بیان کرده اید که انگار گنجی پیدا کرده ایداین که گفته ایدکشورهای عربی خصوصاً عربستان داشتند می قاپیدند، ٱقایون دهه1400رو داریم نه 50سال قبل که انگاردارین با یک آبنبات چوبی جانبازان مظلوترین قشر جامعه هدف رو گول زده خجالت بکشید البته اگرحیا رو قی نکرده اید، آنچه را که شما ها درٱیینه میبینبد مادرخشت خام دیده لطفاً دست ازماست مالی بردارید اجازه بدهید همان کشور های عربی بیایندوازاین مزایا وامکانات عراقی بهره مند شوند، مارا به خیرشما امیدی نیست لطفاً شرمرسانید، جمعی از جانبازان ومن معلول
سلام بر عزیزانی که 8 سال دفاع از این خاک کردند.
نوشته‌های فوق فقط برای تطهیر اشتباه هولناک رییس بنیاد است و بس.
اگر تا دیروز در خصوص فاش نیوز تصور فرهنگ ایثار و شهادت داشتم، از امروز اشتباهم را تصحیح میکنم و اعلام می کنم این که از عوامل جیره خوار بنیاد است و تمام
سلام بنده جانباز ۵۵درصد هستم ما جانبازان تو ایران خودمان از بنیاد هیچ خیری ندیدیم الان ریس بنیاد میره عراق قراردادمی نویسه برای ساخت هتل این مسخره بازیها چی دیگه بابا برید جمع کنید ما تو مشهد هتل داریم حتی نشده یک بار بنیاد ما را دعوت کنه
حتی حاضر نیستید نظرات مخالف را منتشر کنید
اگر جرات داشتید همه پستهای مخالف را منتشر میکردید نه گزینشی
جیره خواران بنیاد
فقط لازم است، در باره این دیدار وقرارداد یه نظر سنجی از جامعه ایثارگران کشور بصورت محرمانه انجام دهید برای خودتان ،،،،اگر جانبازان رهبران این نهضت هستند و اگر فقط جملات بزرگان در وصف ایثارگران یک نمایش است، که ادامه بدهید، ،،فردای قیامت باید جوابگو باشید، ،،،شما که دارو ودرمان واشتغال فرزندان ایثارگران را حل نکرده اید چرا به دیگران که روزی دشمن بوده اند امروز غمخوار شده، اید، ،،
انچه که بصورت شفاف در صدا و سیما منتشر شد و اقای قاضی زاده و همتای عراقی بیان کرد
در این تفاهم نامه
قرار شده خانواده های معظم شهدای ایران بتوانند در سال دوبار به عتبات سفر زیارتی کنند!!

در مقابل قرارشده ایران به عراق خدمات درمانی ارائه بده و شهرک خانواده شهدا بسازد و.......
یعنی یک تفاهم نامه کاملا نا متعارف
وقتی ایثارگران ایران هنوز از حداقل معیشت بهره مند نیستند و در سختی بسر می برند، انهم به خاطر جنایاتبعثیها و صدام، در حالیکه عراق کشور ثروتمندی است ، چرا بنیاد غرامت را پیگیری نکرده است و ان را به سایر مسئولین محول می کند ؟!
بنیاد اول باید این همه قوانین نامتعارف خودش را اصلاح کند
این همه تبعیض ایا دیده نمیشود؟
عراق با انهمه ثروت بعید است بخواهد از ایران تجربه کسب کند
انها ذاتشان را قبلا بارها نشان دادند
ای کاش دکتر عزیز انرژی خود را برای حل مشل بی عدالتی در امتیازهای جانبازان جنگ بگذارد........تا ما و خانواده ما از این بی عدالتی نجات پیدا کنیم.گرچه نظر چاپ نمی شود.
به جای اینکه بره غرامت جنگی و صدمات روحی روانی که مردم دچارش شدند بگیرد تفاهم نامه کمک به عراق مینویسد کویت برای دوماه جنگ کلی خسارت از عراق گرفت تو چه میدانی هنوز صدای سربازی که خون ازش جاری بود و میگفت تورا به خدا مرا با خودتان ببرید در گوشم صدا میکند
خدا نبخشد مسئول بد را
چرا در باره پرداخت هزار میلیارد دلار خسارات جنگ صحبت نکردید. غرامت کویت پرداخت شد اما غرامت ایرا ن نه. .
فاش نیوز جاده صاف کن بنیاد
فاش نیوز جیره خوار بنیاد
فاش نیوز عامل بنیاد
فاش نیوز ....
سلام بنده جانباز۵۰درصدسال۶۳هستم بنیادبجای که مشکل جانبازان راحل کندبرای هرچه مراجعه می کنیم اولین سوال این است چند درصدهستی مگردرصدپایینهامشکل ندارند. بنیادبجای حل مشگل جانبازان فقط یادگرفته تبلیغات کندتوجامعه همه مردم فکرمیکنند همه چیزرابه ماجانبازان میدهند.آقایان مسول تواین چندسال یادتان نبود که خانواده هاراببریدبرای زیارت حالاخدامی داندچه نقشه ای ....
ماجانبازان همه پیرشدیم کمی تحمل کنیدهمه رفتنی هستیم اگرراست میگید در قطعنامه عراق قبول کرده که همه غرامتهارابدهدشماچرااجازه نمیدهید.شایدهم گرفتیدپس شما دلسوز عراقیها هستید. نه ما.اگرهمه جانبازان مثل زمان جنگ باهم باشیم میشه حق مان رابگیریم.ولی به شماباشدسال به سال همه چیزراکم می کنید والسلام.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi