شناسه خبر : 89336
شنبه 13 فروردين 1401 , 08:49
اشتراک گذاری در :
عکس روز

آرایشگاه صلواتی مطهرین

دفاع مقدس مظهر تجلی بدایعی معنوی و خدماتی بینظیر بود، ولی متاسفانه پس از پایان جنگ تحمیلی با دمیدن روحیه رفاه طلبی و مانور تجمل، چوب نسیان بر فرهنگ دفاع مقدس زده شد...

فاش نیوز- دفاع مقدس مظهر تجلی بدایعی معنوی و خدماتی بینظیر بود، ولی متاسفانه پس از پایان جنگ تحمیلی با دمیدن روحیه رفاه طلبی و مانور تجمل، چوب نسیان بر فرهنگ دفاع مقدس زده شد، لکن برخی کارهای جذابی برای زنده نگه داشتن آن می کنند که قابل تقدیر بوده و ضرورت دارد تعمیم داده شود.

دیروز، سلمانی صلواتی: بعد از گذشت چندین ماه از جنگ تحمیلی، در سراسر جبهه های نبرد و در داخل محدوده منطقه جنگی، مراکزی تاسیس شد که به ارائه خدمات رفاهی به رزمندگان اسلام می پرداخت. این مراکز در تمام ساعات شبانه روز آماده ارائه خدمات تغذیه ای از جمله صبحانه، نهار، شام و پذیرائی های گاه و بیگاه رزمندگان اسلام، مهمانان و افراد شخصی بازدیدکننده از مناطق جنگی بودند.

 این ایستگاه‌ها چون در مقابل ارائه خدمات وجهی دریافت نمی‌کردند، صلواتی نام گرفتند. این صداهای گاه و بیگاه صلوات‌های کلیه استفاده کنندگان از خدمات بود که هر از چندی فضای معنوی جبهه‌ها را پر می‌کرد. تأمین، اداره و تهیه اقلام این مراکز توسط مردم و ستادهای پشتیبانی کننده شهرستان‌های مختلف کشور صورت می‌پذیرفت و مراکز جهاد سازندگی نقش اساسی را در اداره آن‌ها به عهده داشتند. این ایستگاه‌ها معمولاً در حد فاصل خطوط مقدم و عقبه جبهه و در مسیرهای مختلف جبهه‌ها استقرار می‌یافتند.

کم‌کم در کنار این نوع مراکز، مجموعه‌های دیگری با ارائه خدمات رفاهی شروع به کار کرد؛ از جمله آرایشگاه صلواتی- حمام صلواتی – مخابرات صلواتی – پست صلواتی – تعمیرگاه صلواتی و بهداری صلواتی.

این مجموعه‌ها نقش مهمی در بالا بردن روحیه رزمندگان اسلام ایفا می‌کردند و خود بخش مهمی از خدمات رفاهی و پشتیبانی رزمندگان اسلام را در طول هشت سال دفاع مقدس تأمین می‌نمودند. (دانستنی‌های دفاع مقدس، سالمی‌نژاد، عبدالرضا، ۱۳۸۲، نیلوفران )

امروز ، زنده نگه داشتن نام و فرهنگ دفاع مقدس:

مورد اول: آرایشگاه صلواتی مردانه 25سال است که در محله سه راه آذری تهران برپاست. آرایشگران در این مکان به صورت رایگان و با ذکر صلوات موهای مشتریان را اصلاح می کنند (شبستان، ۱۳۹۱/۵/۱۴)

مورد دوم: در یکی از محله های قدیمی شهر تهران در حال کار است این آرایشگاه بسیار بزرگ بوده و تعداد زیادی صندلی دارد و صاحل این آرایشگاه یک مرد 67 ساله از بچه های پاک جبهه های جنگ و نبرد خون علیه شمشیر است. اکبر جوادی پارسا همان آرایشگر صلواتی دوران جبهه و جنگ است که امروز بعد از گذشت 29 سال به سبک دیروز در میدان زندگی می جنگد. (فارس ، ۱۳۹۵-۷-۶)

مورد سوم: آرایشگاه صلواتی جان نثاران: در آستانه فرا رسید شهادت هشتمین اختر تابناک عصمت و طهارت حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) جهت پذیرایی از زائران حرم مطهر آن امام رئوف، ایستگاه صلواتی جان نثاران ولایت روستای صد خرو در سبزوار در حال برگزاری است. (مشرق، ۲۱ دی ۱۳۹۱)

مورد چهارم: آرایشگاه صلواتی برای زائران پیاده رضوی (نامه، ۱۳۹۴/۰۹/۱۷)

مورد پنجم: ابتکار یک طلبه جوان بیرجندی؛ پاتوق فرهنگی محل در یک آرایشگاه مردانه! (حوزه، ۱۱ دی ۱۳۹۶)

مورد فراگیر: آرایشگاه صلواتی در مسیر راهپیمایی میلیونی اربعین حسینی و حتی پیاده روی جاماندگان حسینی

آرایشگاه مطهرین: این آرایشگاه در بلوار شهیدان سرباز (تختی) در شرق تهران واقع می باشد، و اگرچه صلواتی نیست ولی با بنر بزرگ ایستگاه صلواتی، خاطرات آن دوران مقدس را زنده نگاه داشته است.

 

دکتر سید جواد هاشمی فشارکی

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi