شناسه خبر : 90551
یکشنبه 15 خرداد 1401 , 14:11
اشتراک گذاری در :
عکس روز

مراسم بزرگداشت شهدای قیام خونین ۱۵ خرداد در تهران برگزار می‌شود

مراسم بزرگداشت شهدای قیام خونین ۱۵ خرداد فردا در تهران برگزار می‌شود

مراسم بزرگداشت پنجاه و نهمین سالگرد قیام خونین یوم‌الله ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ فردا در جوار گلزار شهدای والامقام این قیام در تهران برگزار می‌شود.

به گزارش از بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان های استان تهران، مراسم بزرگداشت شهدای قیام خونین ۱۵ خرداد عـصــر روز یکشـــنبـه ۱۵ خرداد ماه جاری در جوار گلزار شهدای والامقام این قیام، بعد از سه راه افسریه، میدان بسیج، بزرگراه امام رضا(ع) بعد از میدان ثامن الحجج (میدان آقانور سابق) از ساعت ۱۸ الی ۲۰ با حضور جمعی از خانواده شهدا و مردم قدرشناس تهران برگزار می‌شود.

در قیام خونین ۱۵ خرداد مردم دشت ورامین هفت نفر از جوانان این دیار به نام‌های سید مرتضی طباطبایی، حسن خانی، عزت الله رجبی، امیرهوشنگ معصومشاهی، جعفر عرب مقصودی، مسیب مهابادی و ابوالقاسم اردستانی به دست نیروهای رژیم شاهنشاهی به شهادت رسیدند و پیکر پاک و مطهرشان غریبانه و بدون نام و نشان در گورستان مسگرآباد به خاک سپرده شد.

خانواده شهدای قیام خونین ۱۵ خرداد، به هیچ عنوان اجازه برگزاری مراسم ترحیم نداشتند و تا سال‌ها نمی‌توانستند در گورستان مسگرآباد حضور پیدا کنند و نام و نشانی از شهدای خود نداشتند.

در بین شهدای ۱۵ خرداد دشت ورامین، تنها مزار سیدمرتضی طباطبایی است که توسط خانواده و شبانه از محل دفن خارج و در زادگاه شهید در روستای محمدآباد عرب‌های ورامین به خاک سپرده شد.

برادرزاده این شهید در خصوص نحوه انتقال پیکر شهید به خبرنگار ایرنا گفت: پس از شهادت شهید طباطبایی ، پدرم به اتفاق تنی چند از فامیل در جستجوی پیکرش برآمده و تلاش کردند تا اثری از وی پیدا کنند.

سید علی طباطبایی گفت : دکتر سیدصادق طباطبایی، رئیس وقت پزشک قانونی کشور که اصالتا از اهالی زواره اصفهان بود ، با پدرم آشنایی قدیمی داشت و با استفاده از نفوذ وی و با استفاده از شماره لباس عموی شهیدم موفق می‌شوند تا محل دقیق دفن غریبانه وی در گورستان مسگرآباد را پیدا کنند .

وی افزود : در سال ۱۳۵۵ ، خانواده شهید طباطبایی متوجه می شوند که شاه قصد دارد گورستان مسگرآباد را تخریب و به پارک تبدیل کند لذا خوانده شهید با مراجعه به قم ، مجوز شرعی نبش قبر را دریافت کرده و شبانه به گورستان مسگر آباد می روند و با نبش قبر ، پیکر پاک و مطهر شهید را پس از ۱۳  سال به زادگاهش در روستای محمد آباد منتقل می کنند.

وی اظهار داشت : پیکر شهید در امامزاده این روستا به خاک سپردند و امروز مزار این شهید به عنوان سند افتخاری برای مردم این دیار محسوب می شود.

شهید طباطبایی درسال ۱۳۰۸ در روستای محمدآباد به دنیا آمد و ثمره زندگی وی چهار فرزند به نام‌های حسن ، حسین ، محسن و زینب است.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi