شناسه خبر : 92546
چهارشنبه 23 شهريور 1401 , 14:46
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ضرورت بازنگری سیاست های کلی نظام در حوزه ایثارگران

عدم بیان حقیقت دفاع مقدس توسط اهلش باعث تحریف آن از سوی عده ای به اصطلاح حاجی گرینوف‌مسلک هایی می شود که متأسفانه جبهه‌ی نرفته‌ی خود را نردبانی برای رسیدن به ...

فاش نیوز - در حال حاضر ضرورت بازبینی سیاست های کلی نظام در حوزه شاهد و ایثارگر، ابلاغی مقام معظم رهبری در سال 1389 بیش از هر زمان دیگری احساس می شود.
پیش از اینکه به آن پاسخ داده شود این سوال پیش می آید که چقدر اوامر مقام معظم رهبری در این امور مورد توجه بوده و اجرایی شده است؟ اما سیاست های کلی نظام در حوزه شاهد و ایثارگر ابلاغی رهبری در سال 1388 کدامند؟

۱- اعتلاء، ترویج و تحکیم فرهنگ ایثار، جهاد، شهادت و تفکر بسیجی در جامعه و نهادینه ساختن آن در اندیشه، باور، منش و رفتار مردم و مسئولان و مقابله با عوامل بازدارنده و تضعیف کننده آن.

همه ما اذعان داریم که در این خصوص تلاش های وافری صورت گرفته است، اما نه از سوی دولت ها؛ چرا که متأسفانه با تبلیغ تفکر غرب‌گرایی و رواج بیش از پیش فرهنگ تجمل‌گرایی و اشرافی‌گری، جامعه عملا از فرهنگ ناب ایثار و شهادت فاصله گرفته است.

۲- تعظیم و تکریم ایثارگران و پاسداری از منزلت و حق عظیم آنان بر مردم و کشور و تبیین نقش برجسته آنان در انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن و دفاع مقدس و امنیت ملی.

به درستی فرمایش ایشان را باید سرلوحه قرار داد اما آن طور که شایسته و بایسته فرهنگ ایثار و شهادت است متاسقانه کوتاهی و قصور در این مورد مشهود به نظر می رسد.
آیا همین تفکر نبود که اکنون آن را در جای جای جهان اسلام مشاهده می کنیم؟ آیا دشمن به جهت از بین بردن نظام اسلامی در اندیشه از بین بردن این تفکر انقلابی نیست؟ همه ما می دانیم و دنیا نیز می داند که آنتی‌تز هدف دشمن همین رواج تفکر ایثار و شهادت است که موجب شده اکنون امنیت لازم را در کشور داشته باشیم.

۳- بسترسازی، ایجاد و توسعه ظرفیت‌های لازم در رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما، نظام آموزشی کشور و دستگاه‌های فرهنگی - هنری به منظور تحقق بندهای یک و دو و ترویج اهداف، آرمان‌ها، وصایا و آثار ایثارگران و ارائه الگوهای جهاد و حماسه و فداکاری و معرفی قهرمانان عرصه جهاد و شهادت به جامعه.


از حق نگذریم، صدا و سیما در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت همچنان در خط مقدم است. هر چند در حوزه آموزش نقایصی مشاهده می گردد و آن عدم چاپ و انتشار کتب درسی در این حوزه است. متأسفانه در مقطعی هم با اجرایی کردن سند ۲۰/۳۰ عملا در اندیشه فراموشی فرهنگ ایثار و شهادت بودند. اگر چه در رابطه با معرفی الگوهای ایثار و شهادت هم کوتاهی کرده ایم؛ چرا که در همین استان سیستان و بلوچستان نوجوان و جوان ما نمی دانند آیت الله شهید حسینی طباطبایی کیست. سردار شهید حاج قاسم میرحسینی که بوده است و یا امیر خلبانان شهید محمد میر و مرداقلی و میرمراد زهی چه پروازهای سرنوشت سازی در دفاع مقدس داشته اند. آری، در حوزه معرفی الگوهای جهاد و شهادت کوتاهی های فراوانی مشهود است.

۴- حمایت از تولید آثار ارزنده فرهنگی و هنری در جهت اشاعه فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت در جامعه.
آیا واقعا به این توصیه عمل شده است و چند فیلم سینمایی کوتاه و بلند از قهرمانان عرصه ایثار و شهادت و افتخارات استان سیستان و بلوچستان ساخته شده است؟
آیا نویسندگان کتب مربوطه در حوزه ایثار و شهادت به راحتی توانسته اند آثار خود را چاپ و منتشر کنند؟ هر چند تا جایی که اطلاع دارم عزیزان نویسنده ای هستند که در چاپ کتاب های خود با مشکلات زیادی مواجه هستند که لازم است دستگاه های مورد اشاره مقام معظم رهبری به این موضوع نیز عنایت داشته باشند.

 

۵- تحقیق، شناسایی و ترویج مستمر عوامل تقویت کننده فرهنگ جهاد، ایثار و شهادت و مشارکت دستگاه ها و ارکان نظام و لایه های مختلف اجتماعی در اجرای سیاست های مربوط به ایثارگران.
یکی از عوامل موثر در ترویج فرهنگ جهاد، ایثار و شهادت ثبت تاریخ شفاهی دفاع مقدس است، چرا که ضرورت بیان خاطرات و ثبت و نشر آنها در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری احساس می شود. در این راستا توجه به وصیت‌نامه های شهدا و تفسیر کلمه به کلمه آن چراغی است روشن از دلدادگی آنان بر هدف مقدس شان که همان دفاع مشروع از آرمان‌ها و ارزش‌های نظام اسلامی است.
خوشبختانه رزمندگان و ایثارگران کشورمان هنوز در صحنه هستند و باید با عمل و قلم خود حقایق دفاع مقدس را بازگو کنند و بگویند که بر فرزندان خمینی کبیر ره چه گذشت و چه دلاورانه رزم را سکوی بزم در حریم عشق نمودند و عاشقانه در این راه با کوله‌باری از خاطره یادگاری هایی از جنس سرب در بدن های خود ذخیره کرده و به نمایش گذاشته اند.
آری عدم بیان حقیقت دفاع مقدس توسط اهلش باعث تحریف آن از سوی عده ای به اصطلاح حاجی گرینوف‌مسلک هایی می شود که متأسفانه جبهه‌ی نرفته‌ی خود را نردبانی برای رسیدن به مطامع مادی کرده اند؛ تا جایی که هر کس لب به اعتراض هم بگشاید به راحتی او را تکفیر نموده و فریاد می زنند که «به گیتی چنان دان که رستم منم.....»
اگر چه در صورت مشاهده چنین افرادی لازم است دستگاه های متولی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت واکنش نشان دهند. چرا که رفتار چنین اشخاصی و عدم حمایت از مروجان حقیقی فرهنگ ایثار و شهادت مورد قبول جامعه نیست.

6- توانمندسازی فردی و جمعی و اهتمام به پرورش استعدادها و ارتقاء سطح علمی، فنی و فرهنگی ایثارگران و فرزندان آنها به منظور نقش‌آفرینی فعال و موثر در عرصه‌های مختلف و اولویت دادن به استفاده از ایثارگران در بخش های مدیریتی در شرایط مساوی.

خوشبختانه در این حوزه سعی شده است که جامعه شاهد و ایثارگر در حوزه رشد علمی گام های موثری بردارند. در این راستا آزادگان و جانبازانی را مشاهده می کنیم که علی رغم محدودیت های جسمی در حوزه فراگیری علم و دانش، به مدارج عالی دست یافته اند. همچنین فرزندان معزز شهدا و ایثارگران به عنوان پرچمداران تفکر ایثار و شهادت، خود را به فراگیری علم و رسیدن به مدارج عالیه مجهز کرده اند.
بی مهری به این عزیزان را در طول سال های گذشته شاهد بوده ایم و کوتاهی در رشد و ارتقاء مدیریتی جامعه شاهد و ایثارگر به عینه مشهود بوده است که متاسفانه به فرزندان شاهد و ایثارگر به چشم یک مزاحم نگریسته می شده است.


۷- اولویت دادن به ایثارگران در سیاست‌گذاری‌ها، برنامه‌ها، قوانین و آئین‌نامه‌های کشور و نیز در تخصیص و توزیع امکانات و حمایت‌های دولتی و فعالیت‌ها در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور به تناسب ایثار و جهاد در راه آرمان‌های اسلام و اهداف انقلاب اسلامی. متأسفانه در این خصوص هم کوتاهی‌هایی حداقل در این استان مشهود بوده است.

۸- شناخت نیازهای واقعی و ارائه خدمات مؤثر به ایثارگران و خانواده‌های آنان در ابعاد مختلف فرهنگی، علمی، آموزشی، اجتماعی، بهداشتی، درمانی، بیمه‌ای، معیشتی، اشتغال، مسکن، حقوقی، اداری، رفاهی و استخدامی با حفظ اصول عزتمندی، عدالت و روحیه خود اتکایی و شؤون ایثارگری.

علی رغم تلاش هایی که در این حوزه ها صورت گرفته است، اما همان اراده قوی ناشی از ایثارگرزدایی در سازمان ها و دستگاه های دولتی کاملا احساس می شود.
جامعه ایثارگری نیازهای خاص و مشترکی همچون تسهیل امور درمانی به اضافه موارد مطروحه فرهنگی، علمی، آموزشی، اجتماعی، معیشتی، اشتغال، مسکن، حقوقی، اداری، رفاهی و استخدامی دارد که متاسفانه در هر یک از این ها بی مهری و عدم توجه را شاهد بوده ایم.
به طور مثال در حوزه درمان متأسفانه ناکافی بودن امکانات و تجهیزات پزشکی و نبود پزشکان فوق تخصص باعث شده است که جانبازان برای رفع این نیاز متحمل هزینه مراجعه به مراکز مجهز ترشوند که البته این موضوع همچنان در استان سیستان و بلوچستان کاملا مشهود است.
در حوزه فرهنگی نیز جامعه شاهد و ایثارگر همواره خود را مخاطب سخنان گهربار مقام معظم رهبری در خصوص تاکید بر مبارزه با تهاجم فرهنگی دانسته و در این راه به روشنگری های خود ادامه داده است، اما بالاترین سلاح مبارزه با فرهنگ مبتذل وارداتی غرب همانا ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است که باز هم متأسفانه با به حاشیه بردن سکان‌داران این فرهنگ عملا آنان را از چرخه مستقیم مبارزه با شبیخون فرهنگی دور کرده اند.
در خصوص موارد معیشتی همگان بدانند که جامعه ایثارگری ما هیچ انتظاری از جامعه و دولت نداشته و ندارد؛ چرا که خود را وامدار و بدهکار نظام اسلامی می دانند. خانواده های معظم شهدا از این جهت خود را بدهکار می دانند که حتی با تقدیم شهدایشان هنوز هم حاضرند دیگر فرزندان خود را تقدیم نظام اسلامی کنند.
آزادگان و جانبازان نیز از این جهت خود را بدهکار نظام می دانند، چرا که برای حفظ این نظام اسلامی الهی جوانی و سلامتی خود را تقدیم کرده اند. اما در این راه با انواع آسیب ها جاماندند بنابر این همچنان خود را بدهکار می دانند.
قاطبه جامعه ایثارگری کشورمان همچون کشورهایی که بعضاً نیروهایشان در اثر تجاوز  به کشورها کشته و یا مجروح شده اند و آن کشورها خود را موظف به تجلیل مادی از آنان می دانند، نیستند. چرا که اعتقاداتشان این اجازه را به آنها نمی دهد که از نظام اسلامی سهم خواهی داشته باشند.

اما این انتظار را داشته و دارند که عنایات مقام معظم رهبری حفظه الله مورد توجه قرار گیرد و مسئولان و دولتمردان آنچه را که در قانون منظور شده است را ببینند که متأسفانه یا اجرایی نشده و یا کوتاهی های زیادی در اجرای آن صورت گرفته است.
متاسفانه در حوزه اشتغال، باید گفت در حال حاضر یکی از معضلات اصلی جامعه هدف عدم اشتغال فرزندان است. بنابر این تا زمانی که اشتغال بر اساس رانت و آقازادگی باشد جایی برای اشتغال فرزندان ایثارگران باقی نمی ماند.
بر این اساس با یک جستجوی ساده حتی در همین بنیاد شهید و امور ایثارگران که باید بوی ایثار و شهادت بدهد متأسفانه شاهد آن هستیم که با همان رانت‌بازی، افرادی خارج از جامعه ایثارگری شاغل شده اند.   
در حوزه مسکن نیز اگر چه اقداماتی صورت گرفته است اما هنوز کاستی هایی را شاهد هستیم.
همچنین در حوزه اداری لزوم بازنگری در قوانین احساس می شود و تسهیل در اعطای ماموریت آموزشی بیش از پیش مورد انتظار است.
 در حوزه حقوقی متأسفانه عدم دفاع حقوقی از حرمت و جایگاه جامعه شاهد و ایثارگر در سال های گذشته کاملا مشهود بوده است و بسیاری از مدافعان حقوق حقه جامعه ایثارگری با انواع توهین ها و تهمت ها و ناسزاها مواجه بوده و هیچ حمایتی از آنان به عمل نیامده است.

۹- مناسب سازی بناها و مراکز خدمات عمومی، معابر شهری، مراکز اداری، تفریحی و ورزشی و وسائط نقلیه عمومی با وضعیت جسمی جانبازان و ناتوانان جسمی و حرکتی، منطبق بر معیارهای مطلوب.

خوشبختانه تا حدودی در معابر، مقوله مناسب‌سازی اجرایی شده است اما در ساختمان های اداری این نقیصه کاملا مشهود است. در حوزه اماکن تفریحی و ورزشی نیز در شهرهای کم برخوردار پیش‌بینی های لازم نشده است.
همچنین در حال حاضر اختصاص خودروی مناسب برای جانبازان واقعا ضروری است و متأسفانه به این مهم توجهی صورت نگرفته است. تهیه تجهیزات مناسب از جمله بالابر ویلچر برای والدین معظم شهدا و جانبازان ویلچری نیز مورد انتظار بوده که تاکنون به آن توجهی نشده است.

۱۰- توسعه مراکز علمی و پژوهشی و ارتقاء ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و فناوری‌ها و اهتمام به تأمین تجهیزات و آموزش‌ها و مراقبت‌های لازم برای پیشگیری، درمان و کاهش آسیب‌های فردی و جمعی، ناشی از جنگ و تهدیدات.
الحمدالله این مراکز توسعه خوبی داشته اند، اما هنوز برای استان های دور از مرکز توسعه آن ضروری است.

۱۱- حمایت قضایی از ایثارگران و خانواده آنها و صیانت و حفاظت از حریم ایثارگری با ایجاد سازوکارهای مناسب توسط قوه قضائیه.
اگر چه کوتاهی هابی را در سطح کلان شاهد بوده ایم اما امید داریم معاونت حقوقی بنیاد شهید و امور ایثارگران اهتمام بیشتری داشته باشد.

۱۲- حفظ و ترویج آثار، ارزش‌ها، حماسه‌ها و تجارب انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با ایجاد توسعه و نگهداری موزه‌ها، یادمان‌ها، نمادها و نشان‌های جهاد، مقاومت و ایثار و پاسداشت قداست و منزلت تربت پاک شهیدان و ساماندهی و نگهداری مناسب آنها به صورت مراکز فرهنگی.
این امور هم در مقطعی به فراموشی سپرده شده بود که بحمدالله اکنون شاهد تلاش هایی از سوی دولتمردان انقلابی هستیم.
دیگرسخن اینکه هر وقت که متولی امر از دلسوختگان جامعه ایثارگری باشد مطمئنا رشد و توسعه و عملی کردن سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری حفظه الله را شاهد بوده ایم و خواهیم بود.
سخن آخر این که با درایت و توجهی که دولت انقلابی به رهنمودهای مقام عظمای ولایت در حوزه جهاد و ایثار و شهادت دارد، قطعا امید به کالبد زخمی عزیزان شاهد و ایثارگر تزریق خواهد شد و امیدواریم این دولت در تحقق این سیاست ها بیش از بیش تلاش کند.

علیرضا ضابطی سیستان

اینستاگرام
با سلام در بند 7 که در برنامه دوم وسوم بویژه برنامه چشم انداز 20 ساله بود یک کلمه اصلی حذف شده وان الویت در مسولیتهای دولتی... که خیلی پی گیری نمودم ولی نشد
باسلام به حضرت آقا سید مولایم رهبر عزیزم وسلام بر سردار سلامی وسلام به تمامی سرمایه های بزرگ ایران از ترس اینهاست که دشمن سکته کرده السعود کودک کشان جهان خواران سربازان باوفاشان در منطقه باسلام به تمامی ولایت مداران ای. رهبر عزیزم منتظر دستور م
متاسفانه صدا وسیما در انتقال مسائل ومشکلات جامعه ایثارگران و بخصوص درمان جانبازان بسیار کوتاهی می کند و یک دهم تبلیغات واگهی های بازرگانی به موضوعات این قشر نمی پروازد،،و بنیاد و دستگاههای دیگر هم در ترویج فرهنگ آیا وشهادت بسیار کوتاهی می کنند که امروز فرزندان این قشر با فرهنگ جبهه و جنگ فاصله دارند تا چه رسد به عموم جوانان امروزی که در بیانات امروز مقام معظم رهبری به خوبی گلایه داشتند که ارزشهای دفاع مقدس بخوبی انتقال داده نشده است ،،،
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi