شناسه خبر : 92648
چهارشنبه 02 شهريور 1401 , 17:25
اشتراک گذاری در :
عکس روز

عبرت های کودتای ۲۸ مرداد

فاش نیوز - کودتای ننگین 28 مرداد تلخ ترین پیامدهای قرن را برای ملت بهمراه داشت و انقلاب اسلامی نه تنها کشور را ازچاه ظلمانی نجات داد،بلکه به اوج سعادت و نور رسانده و جهانی شدن را در گام دوم انقلاب رقم خواهد زد!

کودتای 28 مرداد یکی از مهم‌ترین و سرنوشت‌ساز‌ترین حوادث تاریخ قرن اخیر ایران و سرمنشاء بسیاری از حوادث تلخ تاریخی ایران رزمین به شمار می‌آید. انتقال قدرت صورت گرفته از حکومت مردمی به حکومت دست نشانده، نمونه‌ای بارز دخالت امریکا به کمک استبداد داخلی جهت محروم ساختن ایران و ایرانیان از سه مولفه استقلال، آزادی و کرامت انسانی بهمراه داشته و فراتر از آن سبب مصیبتهای گسترده 25 ساله برای ملت ایران گشت. کودتای 28 مرداد از نظر اهمیت هم سنگ وقوع انقلاب اسلامی 57 بوده؛ منتها در دو جهت متفاوت ظلمانی و نورانی بوده اند. کودتای ننگین 28 مرداد عملیات آژاکس آمریکایی ها بود که در سال ۱۳۳۲ش علیه دولت ملی گرای مصدق اجرا شد و با سقوط دولت وی، حکومت ایران به سلطنت 25 ساله پهلوی دوم منجر گردید، تلخ ترین پیامدهای قرن را برای ملت به همراه داشت و انقلاب اسلامی نه تنها کشور را از چاه ظلمانی نجات داد،بلکه به اوج سعادت و نور رسانده است.

این کودتا توسط اوباش چماقدار؛ گروهبان‌های ارتش در لباس شخصی در میان آنها، ازادی شعبان بی‌مخ و سردستگی وی، همراهی نظامیان شاه؛ تظاهراتی سازماندهی شده به طرفداری از شاه در سطحی گسترده؛ مطبوعات آماده‌سازی افکار عمومی برای پذیرش کودتا، تهدید شاه به پذیرش کودتا از سوی روزولت، مدیریت مستقیم کودتا توسط مستشاران آمریکایی، و.... سبب شد تا حکومت ملی دکترمصدق سرنگون شده و کودتا به راحتی و به سرعت موفق شود. و محمدرضا پهلوی فراری را به کشور بر گردانده و بر تخت شاهی بنشانند و او وام دار امریکایی شده و عنان عرصه های سیاسی؛ اقتصادی و نظامی و... را طبق طرحهای امریکایی اجرا نماید.

نهضت ملی ایران به رهبری آیت الله سید حسن مدرس و دکتر مصدق و همراهی ملت به ملی کردن صنعت نفت منتهی شد؛ لکن انشقاق بین رهبران نهضت سبب؛ ضعف در رهبری نهضت شده و فتنه امریکایی را میسر ساخت. مغرور شدن مصدق کنار گذاشتن آیت‌الله کاشانی و بی اعتنایی مصدق به هشدار کاشانی مبنی وقوع حتمی یک کودتا به وسیله سپهبد زاهدی؛ کودتا زمینه بروز و موفقیت شد و خسارات 25 ساله ای که اثار تاکنون ادامه دارد بر ملت ایران تحمیل شد.

خسارات های مادی رژیم پهلوی دوم شامل بازگردانیدن شاه و استقرار استبداد سلطنتی؛ دو روز پس از کودتای 28 مرداد 1332 اختیار انحلال مجلس سنا را به شاه داد؛ بازگردانیدن قدرت و سلطه استعمار انگلیس و آمریکا؛ دوران نخست‌وزیری 13 هویدا فساد گسترده؛ مواد مخدر ونفوذ فراماسیون ها؛ فساد و چپاول دربار؛ دههاکاخ‌  از شمال تا جنوب ایران اقامتگاه‌های سلطنتی؛ بازگردانیدن جریان نفت به غرب؛ جدایی بحرین از ایران 17 اردیبهشت ماه سال 1349 بود که رادیو ایران خبر استقلال بحرین از ایران را داد؛ واگذاری قصبه فیروزه شهری مهم در ۳۰ کیلومتری غرب قوچان به روسیه (ترکمنستان)؛ الحاق ایران به پیمان نظامی بغداد؛ وادادن آب معاهده هیرمند و کاهش ناگهانی  درصد قابل توجهی از ورودی آب به دریاچه هامون؛ شاه و خانواده اش ودرباریها اموال و انبوه پول های خارج شده را در حساب‌های محرمانه ذخیره کردند. قصرها و جزیره‌های میلیون دلاری در خارج خریداری کردند؛ وابسته نمودن کامل کشور به امریکا در عرصه های سیاسی، اقتصادی،فرهنگی و...؛ برقراری امنیت پلیسی و ساواک....؛ بجای تولید؛ تبدیل ایران به انبار کالاهای وارداتىِ کم ارزش غربی؛ نابودی کشاورزی ملی؛ زمینه‌ساز وابستگی اقتصاد کشور؛ اتکا اقتصاد به نفت؛ بریده شدن دو بال علم و کار؛ بی اعتنایی ها و اهانت های لفظی شاه ملعون به مردم ایران و.... بود.

خسارت های معنوی رژیم شاهی شامل تلاش برای از بین بردن ارزش های مذهبی مسلط بر جامعه و جایگزینی آنها با ارزش های غربی مانند تغییر تاریخ اسلامی به تاریخ شاهنشاهی، برگزاری جشن های سلطنتی پر هزینه و گزاف، نفوذ و اشتغال گسترده بهائیان و صهیونیست ها در پست های کلیدی و حساس دولتی، ترویج روز افزون فساد و بزهکاری در میان مردم بویژه جوانان، ابتذال و از بین بردن کرامت اخلاقی و اجتماعی زنان و تخریب کانون خانواده؛ و اقدامات ضداخلاقی شاه و خانواده وی و دربار با جوانان زیبا و ترویج اعتیاد و بی بند وباری و.... بود؛ که هنوز برخی از آثار آن برجای مانده است.

دشمنان در حال برنامه ریزی علیه ملت هستند و از همه حربه ها تمایل دارند، استفاده نمایند؛ شناخت تهدیدات گذشته و حال می تواند چراغ راه کشور در برابر فتنه های اینده باشد. وهمانطور که قران کریم قصص امم گذشته را برای عبرت اموزی بیان کرده؛ ما نیز سرگذشت حوادث گذشته ایران و جهان را پندگیریم تا دچار آن نشویم.

به عنوان یک فرض محتمل می توان جایگزینی برای جمهوری اسلامی در نظر گرفت؛ لکن یقینا هیچ حکومتی نمی توانند در برابر تمامیت خواهی غربی ها و در راس آن امریکا مقاومت کند و آنان دیگر به یک ایران خنثی راضی نخواهند بود و همانطور که بعد از حکومت مصدق؛ کشور ار شخم زدند؛ بدتر از داعش را بر سر ملت خواهند آورد تا ریشه آزادیخواهی و اسلام خواهی ملت ایران را بسوزانند. و قطعا با هوشیاری ملت انقلابی ایران و توانایی های جمهوری اسلامی، این فرض محقق نخواهد شد.

خیانات و جنایات پهلوی آنقدر گسترده و تلخ می باشد، که علیرغم تلاش غرب و شبکه های معاند در تطهیر تاریخ «پهلوی»، این نجاست قابل پاک شدن نمی باشد و به نظر نمی رسد که کسی حب وطن داشته باشد در برابر این همه خیانت از پهلوی کوچکترین دفاعی نماید.

بیانیه گام دوم انقلاب، یک بیانیه جامع در ترسیم وضعیت پیش از انقلاب و همچنین دستاوردهای چهل ساله بعد از انقلاب بوده و برای گام دوم انقلاب نیز هفت راهبرد اساسی تعیین شده؛ که بایستی مبنای برنامه ریزی همه نهادها قرار گیرد. همچنین رهبر انقلاب اسلامی برای تحقق اهداف انقلاب در گام دوم انقلاب در برابر تهدیدات دشمن؛ اعلام جهاد تبیین نمودند. و در این کارزار جهادگر تبیین بودن، عینی، فوری و فریضه همگانی است، که بایستی همه در این میدان تلاش کنند تا گفتمان انقلاب اسلامی فراگیر شده و زمینه سازی ظهور مهدوی (عج) فراهم گردد.

اگرچه کودتای ننگین 28 مرداد علاوه بر موجب عقب افتادگی های علمی و سیاسی و نظامی شد؛ که تلخ ترین و سخت ترین پیامدهای قرن را برای ملت بهمراه داشت و انقلاب اسلامی نه تنها کشور را از چاه ظلمانی نجات داد، بلکه به اوج سعادت و نور رسانده و جهانی شدن را در گام دوم انقلاب رقم خواهد زد!

...................................................................

بابُل مشهور به شهر بهار نارنج در حد فاصل دریای مازندران و رشته کوه البرز، و در فاصله ۱۵ کیلومتری دریای مازندران و 39 کیلومتری غرب ساری و ۲۱۱ کیلومتری شمال شرقی تهران واقع شده‌ است. بابل یکی از شهرهای مهم شمال کشور در زمینه پزشکی، کشاورزی، دانشگاهی، سیاسی، فرهنگی و تجاری است و هم چنین از نظر وسعت و حوزه استحفاظی بزرگترین شهرستان استان مازندران به‌ شمار می‌آید. ارتفاع این شهر حدود ۲ متر از سطح دریاهای آزاد پایین‌تر است.

مردم بابل از قومیت طبری هستند و به زبان مازندرانی صحبت می‌کنند. جمعیت شهرِ بابل در سرشماری سال ۱۳۹۵ برابر با ۲۵۰۲۱۷ نفر بوده‌ است. و اکثریت مردم بابل مسلمان و پیرو مذهب شیعه دوازده امامی هستند. بابلی ها با تقدیم 1744 شهید در دوران دفاع مقدس؛ افتخار بیشترین تعداد شهدای مازندران(9333 شهید) را دارند.

اماکن مذهبی بابل شامل مزار شهدا؛ بقعه امامزاده قاسم  در مرکز شهر بابل، مسجد جامع بابل، مسجد محدثین (جمکران دوم)، تکیه پیر علم، تکیه حصیر فروشان، مسجد جامع می باشد.

اماکن تاریخی بابل شامل تکیه کاظم بیک، کاروان سراها؛ کاخ شاپور، برج دیدبانی کاخ بابل؛ پل محمدحسن خان، موزه بابل (گنجینه بابل) و ساختمان شهربانی می باشد.

اماکن سیاحتی شامل دریای مازندران (دریای کاسپین)؛ با سواحل ماسه‌ای دریای مازندران در ۱۵ کیلومتری شمال این شهر؛ دریاچه سد البرز؛ دریاچه سد شیاده و دریاچه کامی کلا؛ جنگل‌های بابلکنار، پارک جنگلی بابلکنار؛ جنگل شیاده؛ جنگل نارنجلو؛ آبشار حاجی شیخ موسی؛ آبشار تیرکن (هفت آبشار)، آبشار کیمون، آبشار شی الیم؛ آبشار کلیره (بتلیم)، آبشار درازکش، آبشار گزو، چشمه آب گرم اَزرو و ییلاق‌ها می باشد.

دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi