شناسه خبر : 93206
یکشنبه 24 مهر 1401 , 09:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

«کمتر بخورید، کمتر بپوشید» راهکار اتریشی‌ها برای عبور از بحران اقتصادی

بسیاری از کشورهای اروپایی این روزها شاهد اعتصاب و تظاهرات گسترده مردمی علیه افزایش تورم و گرانی سرسام آور انرژی هستند. در برخی کشورها مثل ایتالیا قبوض برق افزایش 500 درصدی داشته و....در این بین گزارش‌ها نشان می‌دهد دو سوم شهروندان اتریشی برای مدیریت بحران اقتصادی مجبور به کاستن از هزینه غذا و پوشاک خود شده‌اند.
بحران انرژی مردم اروپا را حسابی کلافه و سردرگم کرده است. طی روزها و هفته‌های اخیر روزی نیست که شهرهای بزرگ اروپایی شاهد اعتراض و اعتصاب نباشد. تورم سالانه در آلمان به 11 درصد افزایش پیدا کرده و خبرها از تعطیلی هزاران شرکت به دلیل بحران انرژی و بحران تورم حکایت دارد. از این کشور خبر می‌رسد کارکنان شرکت «لوفت‌هانزا » نیز به دلیل نارضایتی از حقوق خود اعتصاب کرده‌اند. در ایتالیا هم افزایش 
500 درصدی قبوض برق مردم را به خیابان‌ها کشانده است. شهروند ایتالیایی در تجمع ضد دولتی در این باره می‌گوید: «دولت در خانه‌هایمان از ما غارت می‌کند! ما قادر به تغذیه فرزندان خود نیستیم، دلقک‌ها در دولت گرسنگی و فقر را برای ما ارمغان آوردند، اتحادیه اروپا باید منحل شود.» در انگلیس هم به‌دنبال افزایش هزینه‌های زندگی در بالاترین سطح خود در ۴۰ سال گذشته بسیاری از کارکنان و کارگران صنوف مختلف در ماه‌های اخیر بارها اعتصاب کرده و تجمعات اعتراضی برگزار کرده‌اند.
اعتصاب‌ها در انگلیس و مجارستان از سر گرفته شد
 دیروز خبر رسید صدها هزار نفر از کارکنان ادارات پُست هم به اعتصاب کنندگان انگلیسی پیوسته‌اند. در مجارستان هم معلمان در سراسر این کشور در اعتراض به وضعیت دستمزد‌های خود اعتصاب کرده‌اند. دانش‌آموزان و والدین آنها هم به این اعتصاب‌ها ملحق شده‌اند. اتحادیه معلمان، دولت را به ناتوانی در هرگونه رایزنی در این رابطه متهم کرده است.
اتریش
نظرسنجی‌های جدید اما نشان می‌دهند که افزایش بهای مواد غذایی و انرژی، دو سوم شهروندان اتریشی را به شدت نگران کرده طوری که مجبور به کاستن از میزان مصرف غذا و پوشاک خود شده‌اند. ایرنا در این رابطه نوشته، نظرسنجی جدیدی که تارنمای اینترنتی اتریشی «دورچ بلیکر» منتشر کرده نشان می‌دهد دو سوم شهروندان اتریش- که بیش از نتایج نظرسنجی انجام شده در این زمینه در ماه‌آوریل(فروردین) است- بشدت نگران وضعیت مالی خود هستند.در نظرسنجی‌آوریل(فروردین) گذشته از هر ۱۰ خانوار اتریشی ۸ خانوار گفته بودند که اثرات افزایش قیمت‌ها را احساس کرده‌اند اما اکنون بیش از ۹۰ درصد اتریشی‌ها این نظر را دارند. بر اساس این نظرسنجی اکنون یک ششم خانوارهای اتریشی باید برای پوشش دادن هزینه‌های ثابت زندگی خود وام بگیرند و از هر ۹ خانوار یک خانوار در حال حاضر نمی‌تواند هزینه‌های ثابت خود را پوشش دهد. تارنمای خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نیز آن را اعلام کرده ۹۶ درصد از پاسخ دهندگان به سؤالات این نظرسنجی بیان کرده‌اند که انتظار دارند هزینه‌های ثابت آنها همچنان افزایش داشته باشد و ۹۳ درصد از آنها قصد دارند هزینه‌های خود را محدود کنند. تاکنون ۷۷ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی گفته‌اند فعلا هزینه‌های خوراکی و نوشیدنی خود را کاهش داده‌اند و ۶۹ درصد گفته‌اند که پوشاک کمتری خریداری می‌کنند و ۶۳ درصد در هزینه‌های سفر خود صرفه‌جویی کرده‌اند.
آلمانی‌های مضطرب
 در آلمان جدای از اعتصاب و تظاهرات روزانه نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بحران کنونی به ترس و نگرانی مردم از آینده دامن زده است. به گزارش تارنمای «دویچه وله»، یک سال پیش از این، دغدغه مردم آلمان مشکلات اقتصادی ناشی از همه‌گیری کرونا بود اما اکنون با گذشته هشت ماه از شروع جنگ در اوکراین نتایج یک بررسی نشان می‌دهد که هراس آلمانی‌ها از مسائل اقتصادی به شدت افزایش پیدا کرده است. بر اساس این گزارش تورم حال حاضر آلمان در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده که دست‌کم نیمی از آن ناشی از رشد ناگهانی بهای انرژی و مواد غذایی در این کشور پس از اعمال تحریم‌ها علیه روسیه است.بنابر نتایج این بررسی، ۶۷ درصد از پاسخ‌دهندگان (۱۷ درصد بیش از سال گذشته) نگران گرانی‌ها و ناتوانی در پرداخت مخارج روزمره خود هستند. ۵۷ درصد از شرکت‌کنندگان نیز (۱۷ درصد بیش از سال گذشته) نسبت به وخیم‌تر شدن شرایط اقتصادی ابراز نگرانی کرده‌اند.مراکز رادیولوژی، پزشکی هسته‌ای، پرتودرمانی و همچنین مراکز دیالیز که به طور مستقیم از افزایش بهای انرژی تاثیر می‌پذیرند در حال بررسی امکان کاهش زمان کار دستگاه‌های تشخیص پزشکی از جمله دستگاه‌های ایکس ری هستند.یکی از پزشکان متخصص آلمان در گفت‌وگویی پیرامون هزینه‌های چند برابر شده، گفت:« مراکز درمانی ۶ برابر بیشتر برای انرژی پرداخت می‌کنند. راهی جز تعطیلی نداریم.»
نگرانی دولت فرانسه
در فرانسه اوضاع به هم ریخته‌تر از سایر کشورهای اروپایی است هم زمان با پیوستن اتحادیه‌های کارگری تندرو به جنبش اعتراضی‌، دولت ماکرون به شدت نگران شکل گیری یک جنبش گسترده تری است.به گزارش خبرگزاری رویترز؛ اعتصاب‌های کارگران پالایشگاه‌ها پس از نزدیک به سه هفته و رو به پایان رفتن ذخایر بنزین در جایگاه‌های توزیع سوخت، موجب تصمیم‌هایی برای اقدام‌های صنعتی اعتراض‌آمیز در دیگر بخش‌ها شده و برای مخالفان دولت فرصت مناسبی ایجاد کرده است.   بر اساس این گزارش برخی کارگران نیروگاه‌های هسته‌ای نیز با الهام گیری از همکارانشان در پالایشگاه‌ها، برگزاری اعتصاب دوره‌ای برای درخواست افزایش دستمزد را آغاز کرده‌اند که موجب کاهش بیشتر میزان تولید برق هسته‌ای در این کشور شده است.
براساس این گزارش، اتحادیه کارگری سی اف دی تی مرکب از چهار اتحادیه فرانسه، خواستار برگزاری اعتصاب و اعتراض در روز سه شنبه برای افزایش دستمزد و حفاظت از حق خود برای دست کشیدن از کار، شده‌اند. بر اساس این گزارش دولت فرانسه با آغاز آسیب رساندن کمبود سوخت در فرانسه به کسب و کارها و مختل شدن زندگی روزانه شهروندان، در روزهای گذشته در اقدامی نادر، شمار‌اندکی از کارگران پالایشگاه‌ها را به کار فراخوانده تا عرضه سوخت به جایگاه‌ها قطع نشود.به گزارش ایرنا از «فرانس اینفو»، شماری از اتحادیه‌های صنفی مهم فرانسه اعلام کردند از هجدهم اکتبر (سه‌شنبه ۲۶ مهرماه) ضمن اعتصاب سراسری، تظاهرات برپا می‌کنند. این اتحادیه‌های صنفی در اعتراض به تلاش‌های دولت فرانسه برای وادار کردن کارکنان اعتصابی بخش انرژی به بازگشت به کارهایشان در بیانیه‌ای از اعضای خود خواستند از روز سه‌شنبه آینده ضمن اعتصاب سراسری، تظاهرات کنند و خواستار افزایش حقوق و دستمزد اعضای خود هستند. هجوم تاجران اروپایی به سمت پوشاک زمستانی چینی از سوی دیگر و همزمان با افزایش نگرانی‌ها در اروپا نسبت کمبود سوخت در زمستان آینده شرکت‌های چینی خبر دادند که طی ماه‌های اخیر تقاضای پوشاک زمستانی و تجهیزات گرمایشی از سوی اروپایی‌ها افزایش چشمگیری داشته است. به گزارش فارس به نقل از گلوبال تایمز، افزایش درخواست اروپایی‌ها از شرکت‌های چینی شامل موارد زیر نیز شده است: «پتو‌های برقی، پمپ‌های گرمایشی، هیترهای برقی، کیسه‌های آب گرم.» افزایش تقاضا برای لباس‌های گرم و وسایل گرمایشی از سوی اروپایی‌ها در حالی است که اروپا با کاهش شدید مواد سوختی مواجه است و همین موضوع می‌تواند زمستان پیش رو را برای بسیاری از خانوارهای اروپایی غیرقابل تحمل کند.برخی شرکت‌های چینی نیز اقدام به تولید محصولاتی مخصوص بازارهای اروپا کرده‌اند. شرکت فن‌ساز «جیسو تکنولوژی» اخیرا فنی را وارد بازارهای اروپایی کرده که در زمینه مصرف انرژی بسیار بهینه عمل می‌کند.شرکت‌های اروپایی نیز طی ماه‌های اخیر به صورت فعال در حال تهیه تجهیزات گرمایشی از فروشنده‌های چینی هستند تا بتوانند فصل سرما را بگذرانند.چند روز پیش بود که  «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه گفت، تقصیر کشور او نیست که اروپایی‌ها مانند قرون وسطی برای زمستان هیزم ذخیره می‌کنند بلکه انباشته شدن اشتباهات سیاستمداران اروپا عامل این بحران است.
 تمرین جنگ هسته‌ای 
 خبر دیگر از حواشی جنگ اوکراین این که ائتلاف ناتو در رزمایشی که از دوشنبه (فردا) آغاز می‌شود استفاده از بمب‌های هسته‌ای آمریکا در اروپا را با مشارکت حدود ۶۰ جنگنده از نیروی هوایی ۱۴ کشور تمرین خواهد کرد. طبق گزارش خبرگزاری رویترز در این رزمایش حدود ۶۰ هواپیما با انجام پروازهای آزمایشی بر فراز بلژیک، دریای شمال و انگلیس استفاده از بمب‌های هسته‌ای آمریکا در اروپا را تمرین خواهند کرد.در این تمرین‌ها از بمب استفاده نخواهد شد، اما نیروی هوایی کشورهای عضو ائتلاف به تمرین با جنگنده‌هایی خواهند پرداخت که قابلیت حمل بمب‌های هسته‌ای B61 آمریکا را خواهند داشت.رزمایش ناتو احتمالاً با رزمایش هسته‌ای روسیه همزمان خواهد شد. مسکو در این رزمایش زیردریایی‌ها، موشک‌ها و بمب‌افکن‌های قادر به حمل سلاح‌های اتمی را آزمایش می‌کند.ناتو گفته رزمایش‌ سالانه این ائتلاف ارتباطی با تنش‌های اخیر از سوی روسیه ندارد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه چند هفته پیش در یکی از سخنرانی‌های خود گفته بود روسیه برای دفاع از خاک خود از تمامی ابزارهایی که در اختیار دارد، از جمله سلاح اتمی استفاده خواهد کرد. پس از آن روزنامه «واشنگتن پست»  نوشت که  آمریکایی‌ها درباره احتمال استفاده روسیه از سلاح اتمی، هشدارهایی محرمانه به مسکو داده‌اند.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi