شناسه خبر : 93797
دوشنبه 18 مهر 1401 , 08:58
اشتراک گذاری در :
عکس روز

بحران انرژی و تورم، اروپایی‌ها را به خیابان‌ها کشاند

فرانسوی‌ها خواستار خروج از ناتو شدند

همزمان با تشدید بحران انرژی در اروپا و افزایش شدید تورم و قیمت حامل‌های انرژی در این قاره شهرهای مختلف اروپایی نیز شاهد اعتراضات گسترده مردمی علیه بحران انرژی و تورم ناشی از آن است مردم در فرانسه خواستار خروج از ناتو شدند و در آلمان نیز مردم از سران اروپا خواستند تحریم‌های ضد روسی را لغو کنند.
بحران انرژی در اروپا زیر سایه جنگ اوکراین هفته‌هاست که جان مردم این قاره را به لب رسانده است و روزی نیست که شهرهای بزرگ اروپایی شاهد اعتراضات گسترده به گرانی و کمبود سوخت نباشد. اقدام چهار شنبه هفته گذشته «اوپک پلاس» در کاهش تولید روزانه نفت خود به میزان 2 میلیون بشکه در روز هم مزید بر علت شده و بحران کنونی را تشدید کرده است. بسیاری از کارشناسان طی روزهای اخیر با توجه به اوضاع کنونی از تداوم سقوط ارزش یورو، ادامه سقوط اقتصاد اروپا و افزایش قیمت انرژی سخن می‌گویند. روز شنبه نیز معترضان به افزایش قیمت‌ها و بحران انرژی در برخی پایتخت‌های اروپایی تظاهرات برگزار کردند و خواستار لغو تحریم‌های ضد روسی غرب و دسترسی به نفت و گاز روسیه شدند. در فرانسه ده‌ها هزار فرانسوی‌ در اعتراض به افزایش شدید هزینه زندگی و تورم، در پایتخت تظاهرات برپا کرده و خواستار خروج کشورشان از ناتو شدند. منابع رسانه‌ای از پاریس پایتخت فرانسه خبر دادند، ده‌ها هزار نفر از مردم فرانسه در خیابان‌های این شهر علیه رکود، افزایش شدید بهای زندگی و همچنین صلح در جهان تظاهرات اعتراضی سر دادند.در جریان این تظاهرات اعتراضی علیه مواضع دولت «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، فرانسوی‌ها با فریاد خواستار خروج کشورشان از ناتو شدند و گفتند: «بیایید از ناتو خارج شویم».این تظاهرات در شرایطی انجام شده که گروهی از‌اندیشمندان فرانسوی از جمله «آنی ارنو» برنده جایزه نوبل ادبیات در سال ۲۰۲۲ خواستار پیوستن مردم به تظاهرات علیه رئیس‌جمهور فرانسه شدند. ۶۹ فرد که در میان آنها نام نویسندگان، کارگردانان و اساتید دانشگاه دیده می‌شود در نامه‌ای از سیاست‌های امانوئل ماکرون که به افزایش تورم و گسترش شکاف‌های اقتصادی منجر شده انتقاد کرده‌اند. این گروه در نامه خود که در نشریه «دو دیمانش» منتشر شده نوشته‌اند: «ماکرون از تورم برای گسترده‌تر کردن شکاف‌های اقتصادی و افزایش درآمدهای سرمایه‌ای که به زیان گروه دیگری از مردم است استفاده می‌کند.»در متن این نامه همچنین تصریح شده دولت فرنسه اقدامات کافی برای مبارزه با افزایش قیمت انرژی انجام نداده و از افزایش مالیات شرکت‌هایی که به دلیل تورم بالا سود‌های زیاد کسب می‌کنند خودداری کرده است.امضاکنندگان این نامه از مردم خواسته‌اند به تظاهراتی که قرار است روز ۱۶ اکتبر (یکشنبه هفته آینده) برگزار می‌شود ملحق شوند. حزب چپ‌گرای افراطی «France Unbowed»

برای برگزاری این تظاهرات فراخوان داده است. موضوع تظاهرات نیز «اعتراض به هزینه‌های بالای زندگی» عنوان شده است. «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهور سابق این کشور هم درباره بحران بزرگ در اروپا هشدار داده است. اولاند با اشاره به مسائل ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، جنگ در اوکراین و افزایش بهای انرژی گفت: «اروپا با یک بحران بزرگ مواجه است»
کمبود شدید سوخت در فرانسه
اعتراضات در فرانسه در حالی است که اعتصاب گسترده شرکت‌های انرژی در فرانسه منجر به کمبود سوخت و تشکیل صف‌های کیلومتری در پمپ بنزین‌های این کشور شده است. به گزارش تسنیم، به نقل از هفته نامه اشپیگل، حدود یک پنجم پمپ بنزین‌ها در فرانسه تحت تأثیر تنگناهایی در عرضه سوخت قرار گرفته است.دولت خواهان حفظ آرامش است. در برخی جاها بنزین و گازوئیل فقط برای گروه‌های تخصصی خاص صادر می‌شود. بر اساس این گزارش دو دلیل اصلی برای این مسئله از سوی رسانه‌ها عنوان شده است از یک سو، اعتصاب در سه پالایشگاه از شش پالایشگاه فرانسوی احتمالاً به مشکلات عرضه منجر شده است. این اعتصاب‌ها چند روزی است که ادامه دارد..یکی دیگر از دلایل کمبودها احتمالاً تخفیف‌های سوخت دولت است. فرانسه در ابتدای سپتامبر(شهریور) دوباره تخفیف در پمپ بنزین‌ها را افزایش داده بود. بر این اساس به جای 18 سنت قبلی، 30 سنت به ازای هر لیتر بنزین یا گازوئیل تخفیف داده می‌شود. به خصوص در مناطق مرزی مانند لورن و آردن، تخفیف‌ها گاهی منجر به هجوم برای خرید حتی از طرف آلمان می‌شود. تنگناها به ویژه در شمال فرانسه و منطقه پاریس رخ می‌دهد. برخی از دپارتمان‌ها برای برخی از مشاغل دارای اولویت، به ویژه کارکنان‌پرستاری، ایستگاه‌های خدماتی ارائه سوخت راه‌اندازی کرده‌اند. به منظور اطمینان از تامین جایگاه‌های سوخت، کامیون‌های‌تانکر هم اکنون مجاز به رانندگی در تعطیلات آخر هفته نیز هستند.
تظاهرات در آلمان علیه تحریم‌های ضد روسی
در آلمان نیز که این روزها با موج ورشکستگی شرکت‌ها به دلیل بحران اقتصادی روبه رو است معترضان رو‌به‌روی ساختمان رایشتاگ، به عنوان ساختمان تاریخی و دولتی برلین که پارلمان آلمان را در خود جای داده است، تجمع اعتراضی علیه سیاست‌های دولت آلمان در قبال روسیه برگزار کردند. اسپوتنیک در همین زمینه گزارش داده است که چندین هزار معترض رو‌به‌روی پارلمان آلمان تجمع کردند تا مخالفت خود را با سیاست‌های دولت نشان دهند و از مقامات آلمانی خواستند تحریم‌ها علیه روسیه را لغو کنند.این تظاهرات با شعار «اول کشور ما» برگزار شد و سازمان دهندگان آن، اعضای حزب راست گرا و اپوزیسیون آلترناتیو برای آلمان بودند.معترضان آلمانی همچنین دولت این کشور را مقصر قیمت‌های بی‌رویه و سیاست‌های نادرست دانستند و خواستار لغو تحریم‌های نفت و گاز روسیه شدند. به گزارش تسنیم برخی معترضان در این اعتراضات پرچم‌های آلمان و روسیه را تکان می‌دادند و همچنین پوسترهایی را حمل می‌کردند که روی آن نوشته شده بود: «من گاز و نفت روسیه می‌خواهم» و «کسانی که امروز سکوت می‌کنند فردا یخ می‌زنند». پیش از این نیز در ماه سپتامبر(شهریور)، حزب مخالف آلترناتیو برای آلمان کمپین اعتراضی خود را برای ابراز نارضایتی از افزایش شدید قیمت مواد غذایی و انرژی برگزار کرده و خواستار پایان دادن به جنگ اقتصادی، لغو تحریم‌های ضد روسیه و راه‌اندازی خط لوله گاز نورد استریم 2 شده بود.
تظاهرات در اتریش‌، چک و ایتالیا
به گزارش فارس تجمع‌کنندگان در مرکز وین پایتخت اتریش هم خواستار کاهش قیمت‌ها، لغو تحریم‌ها علیه روسیه و دوستی با مسکو شدند.در پراگ پایتخت جمهوری چک نیز معترضان به حمایت ضعیف دولتشان از مردم در بحبوحه افت شدید استانداردهای زندگی اعتراض کردند. در رُم پایتخت ایتالیا نیز اتحادیه‌های کارگری علیه افزایش قیمت‌ها، تورم و تعرفه‌های انرژی تظاهرات اعتراضی برگزار کردند. بحران انرژی در اروپا در پی تحریم‌های ضد روسیه و کاهش عرضه گاز طبیعی این کشور تشدید شده است. برخی مقامات اروپایی از جمله «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان با وجود حمایت‌هایی که اروپایی‌ها از اوکراین در جنگ با روسیه به عمل آورده و تحریم‌هایی که در راستای این حمایت علیه روسیه وضع کرده‌اند، پوتین را به استفاده از موضوع صادرات انرژی برای ایجاد شکاف در اتحادیه اروپا متهم کرده‌اند.در حالی که کشورهای غربی سخت در تلاشند تا جایگزین مناسبی برای گاز روسیه پیدا کنند، مسکو شرایط اقتصادی نسبتا خوبی را می‌گذراند. روزنامه «وال استریت ژورنال» در گزارشی به‌تازگی نوشت که به لطف افزایش شدید تقاضای نفت از سوی برخی اقتصادهای بزرگ جهان، روسیه توانسته حجم صادرات نفت خود را تقریباً به میزان پیش از تحریم‌های غرب و درگیری نظامی با اوکراین برساند. از سوی دیگر افزایش قیمت نفت در بازار جهانی که به حدود ۱۰۰ دلار در هر بشکه رسیده، باعث شده تا درآمدهای نفتی روسیه سر به فلک بکشد.
رشد اقتصادی صفر در انتظار ایتالیا
در ایتالیا همزمان با اعتراضات مردمی خبر رسیده که اقتصاد این کشور نیز دچار رکود شده است.بر اساس گزارشی که توسط انجمن صنعتگران این کشور منتشر شده است، انتظار می‌رود اقتصاد ایتالیا در سال ۲۰۲۳ به دلیل نگرانی‌های عمده درمورد تأمین انرژی در بحبوحه تنش‌های فزاینده بین روسیه و اتحادیه اروپا دچار رکود شود.به گزارش راشا تودی، لابی اصلی تجاری این کشور چشم‌انداز خود را برای رشد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۳ از ۱.۶ درصد پیش‌بینی شده در‌آوریل(فروردین) به صفر کاهش داد.گزارش‌ها حاکی از آن است که اگر تنش‌ها بین اتحادیه اروپا و روسیه به حدی افزایش یابد که منجر به جهش بیشتر قیمت‌ها و یا مسدود شدن عرضه گاز شود، اثرات منفی بر فعالیت‌های تولیدی شدیدتر خواهد بود و به معنای رکود بارزتر خواهد بود.این در حالی است که شرکت گازپروم روسیه که غول انرژی در اروپا محسوب می‌شود روز چهارشنبه هفته گذشته پس از وقفه‌ای در ارسال گاز، صادرات خود را به ایتالیا از راه اتریش از سرگرفته است.
دستور پوتین
از تحولات میدانی جنگ نیز خبر می‌رسد که به دنبال انفجار در پل «کرچ» رئیس‌جمهور روسیه به سرویس امنیتی فدرال این کشور دستور داد تا امنیت مسیر حمل‌ونقل تنگه کرچ افزایش یابد. به گزارش فارس این اقدام «ولادیمیر پوتین» پس از آن اتخاذ می‌شود که بامداد شنبه بخشی از پل کریمه در انفجار یک کامیون تخریب شد. بر اساس دستور پوتین، حمایت از حمل‌ونقل روی پل کریمه و همچنین حمایت از شبکه انرژی و خط لوله گاز اصلی افزایش خواهد یافت. شامگاه شنبه روسیه اعلام کرد که حرکت قطارها از روی پل شبه جزیره کریمه از سرگرفته شده و حرکت خودروها بر روی این پل نیز دوباره به جریان افتاده است. تصاویر و فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از آن است که دست کم در یک باند پل کریمه، رفت و آمد خودروها به شکل عادی در جریان است. 

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi