شناسه خبر : 93827
دوشنبه 18 مهر 1401 , 11:16
اشتراک گذاری در :
عکس روز

از تشکیل لشکر در تهران تا اتحاد یک ملت در سوریه

شهید همدانی در تشکیل لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) تهران نقش بسزایی داشت و در جنگ سوریه نیز توانست به سازماندهی دفاع الوطنی کمک کند.

 
 از ابتدای دهه ۹۰، آتش جنگ و فتنه در سوریه شعله کشید، در جریان اعتراضات این کشور، شورش و آشوب شهر‌های آن را درنوردید و در نهایت با حمایت کشور‌های غربی، آمریا و رژیم صهیونیستی گروه‌های تکفیری به نام‌های مختلف و در راس آن داعش و جبهه النصره شکل گرفت. گروه‌هایی که با شعار زیبای آزادی و حاکمیت اسلام پا به عرصه گذاشتند، ولی از همان ابتدا با جنایت و وحشیگری ماهیت خود را به جهانیان نشان دادند. در مدت کمی جنایت پشت جنایت، قتل عام و آوارگی مردم سوریه ارمغان حضور جریانات تکفیری شد.

در چنین شرایطی ایران به عنوان حامی اصلی جبهه مقاومت در منطقه با حضور مستشاری خود به حمایت از سوریه نیرو‌هایی را به این کشور فرستاد. در زمانی که بیش از ۵۷ درصد خاک سوریه به اشغال تروریست‌ها رآمده بود سردار حاج حسین همدانی ۱۳ دی سال ۱۳۹۰ به درخواست سردار قاسم سلیمانی و حکم سردار عزیز جعفری فرمانده وقت سپاه پاسداران به سوریه رفت. او توانست هسته اولیه «دفاع الوطنی» که به بسیج مردمی سوریه شهرت یافت را سازماندهی و سن خروج سوریه از بحران را تنظیم کند.

فرماندهی شهید همدانی از تشکیل لشکر در تهران، تا اتحاد یک ملت در سوریه

دلیل حضور ایران در سوریه از زبان شهید همدانی

او خود یکی از دلایل مهم حضور مستشاران ایرانی در سوریه و حمایت ایران از این کشور را اینطور عنوان می‌کند: «در جامعه ما گاهی از این حرف‌ها زده می‌شود که چرا به سوریه رفتیم. سوریه به رهبری حافظ اسد اولین کشوری بود که ایران اسلامی را بعد از انقلاب به رسمیت شناخت. کشوری که اول از همه شما را به رسمیت می‌شناسد جایگاه خاصی در روابط خارجی دارد و باید قدرش را دانست.

وی ادامه می‌دهد: «در جنگی که بر علیه ما آغاز شد، سوریه علیرغم اینکه حزب بعث بود به اردوگاه انقلاب اسلامی آمد و در کنار ایران قرار گرفت. لول‌های نفتی که از عراق به سمت سوریه می‌آمد را قطع کرد، شاهرگ اقتصادی عراق را زد، و منافع ملی خود را کم کرد با اینکه کلی پول و سود می‌برد. هیچ کشوری برای ما این کار را نکرد. در شرایطی که گاهی برای عملیات چندین ماه معطل می‌شدیم مهمات به ما برسد سوریه زاغه مهماتش را باز کرد و موشک داد آن هم زمانی که زیر سلطه بود از توافقاتی که با شوری داشت خروج کرد. نباید به کمک کشوری که آنروز آن کار را کرد برویم؟ اگر همسایه شما کمکی به شما کرده باشد به کمکش نمی‌روید؟ اگر سوریه نبود امروز حزب الله به عنوان دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی وجود نداشت. ما از طریق سوریه کمک کردیم حزب الله تشکیل شود.»

سرار همدانی ر ادامه توضیح می‌دهد: «از آن مهمتر امام و مقام معظم رهبری فرموند در مقابل جهان استکبار جبهه مقاومتی تشکیل شده و تنها کشوری که در جبهه مقاومت باقی مانده سوریه است و همه با رژیم صهیونیستی معامله و مذاکره کرده اند. رهبر انقلاب فرمود هر جبهه‌ای که امروز در مقابل استکبار باشد ما پشت سرش هستیم و هیچ ابایی از حمایت آن نداریم. ما بنا بر تکلیف به سوریه رفتیم همان تکلیفی که در دفاع مقدس بود.»

فرماندهی شهید همدانی از تشکیل لشکر در تهران، تا اتحاد یک ملت در سوریه

مسوولیت‌های شهید همدانی

سردار شهید حسین همدانی در دوران دفاع مقدس مسئولیت‌هایی از جمله فرماندهی لشکر ۳۲ انصار الحسین همدان، فرماندهی لشکر ۱۶ قدس گیلان و معاونت عملیات قرارگاه قدس را بر عهده داشت. همچنین وی یکی از سرداران ارشد سپاه بود که در نقش موثری در فرماندهی جنگ علیه ضدانقلاب در استان‌های غربی کشور را برعهده داشت.

پس از دفاع مقدس به فرماندهی قرارگاه نجف اشرف و فرماندهی لشکر ۴ بعثت منصوب شد، ریاست ستاد نیروی زمینی سپاه پاسداران و دو دوره جانشینی فرمانده نیروی مقاومت سپاه پاسداران، جانشین سازمان بسیج مستضعفین و مشاور عالی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز از دیگر مسوولیت‌های وی بود.

حاج حسین به همراه احمد متوسلیان و محمد ابراهیم همت و محمود شهبازی در تشکیل و سازماندهی لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله نقش بسزایی داشت و در سال ۸۸ و در جریان فتنه آشوبگران در جریان انتخابات ریاست جمهوری فرماندهی سپاه محمد رسول الله تهران را برعهده داشت، از این رو نقش مهمی در خاموش گردن فتنه این دوران داشت.

منبع: defapress.ir
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi