شناسه خبر : 95120
چهارشنبه 18 آبان 1401 , 10:54
اشتراک گذاری در :
عکس روز

سبک شهدای جوانان دهه ۶۰ برای آغاز زندگی

دفاع مقدس نه تنها در اندیشه و تفکر بلکه در نوع سبک زندگی آدم‌های دهه شصت هم تغییر و تحول ایجاد کرد. نمونه‌ای از تغییر سبک زندگی را می‌توان در کارت‌های عروسی‌ در آن دوران دید.

 

 از سال ۱۳۵۹ که جنگ تحمیلی صدام علیه ایران آغاز شد، تا حدود ۱۰ سال بعد یعنی سال ۱۳۶۹ که آخرین گروه از آزادگان به کشور بازگشتند شاهد دهه‌ای در کشور هستیم که بی شک در تاریخ سرزمین ایران نمونه و الگوست. در این دهه علاوه بر حمایت و حضور مادی و معنوی مردم در صحنه نبرد با دشمن، شکلی از سبک زندگی بر مبنای زندگی ایرانی اسلامی پا گرفت که بسیاری از ارزش‌های اسلامی و ایرانی را در اوج خود به نمایش گذاشت.

سبک شهدایی جوانان دهه ۶۰ برای آغاز زندگی + تصاویر

اگرچه در همان زمان هم همه مردم مثل هم زندگی نمی‌کردند، اما ارزش‌ها مبنای دینی و فرهنگی داشت و ضد ارزش‌ها کمتر در جامعه و خانواده‌ها نمود می‌یافت و اگر هم بود به آن بها داده نمی‌شد. دوری از تجملات و تشریفات، شروع ساده زندگی مشترک زوج‌های جوان، معیار قرار دادن ملاک‌های خدایی و اخلاقی، فرزندآوری و قناعت از جمله ارزش‌های حائز اهمیت خانواده و جامعه در این دهه بود.

نگاهی به سبک زندگی شهدا و فرماندهان شهید و نیز اغلب جوانان آن دوران نشان از تفکر و اندیشه والایی دارد که به دور از ظواهر و شکل رویداد‌ها به باطن و ماهیت هر موضوع توجه دارد. جنگ و دفاع از کشور باعث شده بود تا شیوه‌ای نو برای هر رویداد زندگی شکل بگیرد و آن را متفاوت از دوران‌های قبل و بعد خود کند.

عروسی‌های ساده در خانه و مسجد برگزار می‌شد؛ معمولا عروس‌ها با یک لباس عروس ساده و حتی قرضی به خانه بخت می‌رفتند. از طلا و جواهران آنچنان و هزینه‌های گزاف خبری نبود.

با همین شیوه کارت‌های عروسی هم مثل دیگر ملزومات مجالس عروسی ساده و بی آلایش بود. در این کارت عروسی‌ها آیه‌ای از قرآن و یا روایتی از معصومین دیده می‌شود و عده‌ای تصویری از امام را ضمیمه کارت‌های عروسی خود می‌کردند.

سبک شهدایی جوانان دهه ۶۰ برای آغاز زندگی + تصاویر

روی یک کارت عروسی دهه شصت نوشته شده است:

«بنام خداوند مهر پیشه دوست پرور

در دورانی که تمام پیوند‌ها بر مبنای غرایض و مادیات خلاصه میشود، ما به هم می‌پیوندیم پیوستنی خدائی تا پیوندمان نیز قدمی باشد برای ریشه‌کن ساختن اینگونه پیوند‌های حیوانی و مادی.
باید از «بودن» رفت
باید از «ماندن» رفت
و «شدن» را پیوست
با حضور شما «سرور» لحظه پیوستن را جلوه‌ای دیگر است
ما من شیء احب الی‌لله من بیت یعمر فی‌الاسلام بالنکاح
نزد خدا محبوبتر از این چیزی نست که خانه‌ای با ازدواج اسلامی آبادان گردد و افراد باایمان در آن پرورش یایند»

بهترین زنان آنانند که مهریه کمتر و اخلاق نیکوتر و... داشته باشند و نامبارکی زن در آن است که مهریه‌اش سنگین و اخلاقش بد و... باشد.

سبک شهدایی جوانان دهه ۶۰ برای آغاز زندگی + تصاویر

 

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi