شناسه خبر : 95988
چهارشنبه 16 آذر 1401 , 09:12
اشتراک گذاری در :
عکس روز

چابک‌سازی و اصلاح ساختار از برنامه‌های بنیاد شهید است

 

چابک‌سازی و اصلاح ساختار از برنامه‌های بنیاد شهید است

معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مناسبت فرا رسیدن آیین بزرگداشت روز دانشجو در نشست «دانشجو مؤذن جامعه است» در دانشگاه شاهد حضور یافت و به پرسش‌های دانشجویان پاسخ گفت.

 دکتر سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در این آئین که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه شاهد برگزار شد، گفت: روز 16 آذر به عنوان روز دانشجو یک نماد است و سه دانشجو در اعتراض به سفر معاون وقت رئیس جمهور آمریکا به ایران به شهادت رسیدند. اعتراض این دانشجویان به کودتای 28 مرداد بود که دولت ملی برخاسته از رأی مردم را برکنار کردند، دولتی که قصد داشت در اقدامی استقلال‌طلبانه نفت را ملی کند زیرا نفت کشور در اختیار انگلیس بود.
معاون رئیس جمهور افزود: دولت مصدق خوشبینانه قصد داشت که دولت آمریکا را جایگزین انگلیس کند، آمریکا در آن زمان قدرت زیادی در جهان نداشت و پس از جنگ جهانی دوم قدرت‌ها به تدریج جابه جا شد و آمریکا نه تنها کمکی به دولت ملی ایران نکرد بلکه از اعتماد آنها سوء‌استفاده کرد و با کودتای 28 مرداد تا سال 57 ثروت نفت کشور بین آمریکا و انگلیس تقسیم می‌شد و 70 درصد نفت ما در اختیار این دو کشور بود درحالی که فروش نفت ایران در آن زمان بیش از 6 و نیم میلیون بشکه در روز بود.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اعتراض دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران در سفر معاون وقت رئیس جمهور آمریکا به ایران گفت: همه دانشجویان در آن زمان فارغ از صف‌بندی و ایدئولوژی که وجود داشت ویژگی‌های مشترکی داشتند که مقابله با سلطه جهانی و استبدادی که نظام سلطه ایجاد کرده بود از این جمله است.
وی خاطرنشان کرد: در برخی روایت‌ها پس از انقلاب تحریف ایجاد شد مثلاً ماهیت و ریشه تاریخی گروه مجاهدین خلق پیش از انقلاب به گونه‌ای بود که تنها گروهی بودند که نیروهای آمریکایی را ترور می‌کردند اما این گروهی که با آمریکا در تقابل بود پس از انقلاب اسلامی آلت دست آنها شد و به دشمنی با مردم پرداخت و دشمنان مردم را همراهی کرد. دانشجویان باید با خواندن تاریخ کشور و توجه به ریشه موضوعات در مسیر درست گام بردارند.
دکتر قاضی‌زاده هاشمی ضمن تبریک روز 16 آذر به دانشجویان گفت: البته به جز روز 16 آذر روزها و وقایع مهمی در تاریخ مثل روز 13 آبان و 22 بهمن وجود دارد که ایام‌الله هستند و جای بررسی و توجه دارند. برگزاری این نشست‌ها در دانشگاه کار ارزنده‌ای است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
 
مقابله با فساد از برنامه‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران در دوره جدید است
معاون رئیس جمهور در ادامه به سؤالات دانشجویان پاسخ داد و در پاسخ به سؤالی در رابطه با مقابله با فساد در بنیاد شهید و امور ایثارگران، گفت: فساد ناشی از وجود گلوگاه فساد در یک نهاد است و اگر جریان اقتصادی کشور سالم باشد فساد هم با کاهش همراه خواهد بود. کشورهایی در مقابله با فساد موفق هستند که درجه فساد اداری را کاهش دادند و این موضوع با ایجاد شفافیت و فرایند هوشمند امکان‌پذیر است.

وی افزود: در بنیاد شهید و امور ایثارگران سعی شده است که ساختار درهم تنیده را با هم ادغام کنیم و به عنوان نمونه 10 شرکت کاغذی سازمان اقتصادی کوثر کاهش یافت زیرا این شرکت‌های کاغذی منجر به فساد و پولشویی می‌شوند. همچنین مدیران بنیاد بر اساس فراخوان، ارزیابی و آزمون به کار گرفته شدند و سازمانی را طراحی کردیم که بر نظام پرداخت دستمزد و حقوق و پاداش مدیران نظارت کند. در گذشته املاک بنیاد بلاتکلیف بود که سامانه‌ای را راه‌اندازی کردیم که نهادهای نظارتی از جمله سازمان بازرسی بر بخش‌های مختلف بنیاد نظارت کند. همچنین تیم حقوقی تشکیل شد که پرونده‌های باز و مفتوح بنیاد و دعوای بین افراد حقوقی و حقیقی را بررسی کند و در یک سال گذشته یک سوم این پرونده‌ها تعیین تکلیف شده است.
 
بنیاد شهید و امور ایثارگران از دانشگاه شاهد حمایت می‌کند
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در مورد سؤالی در خصوص حمایت بنیاد از دانشگاه شاهد، گفت: بی‌انصافی است که بگوییم بنیاد از دانشگاه شاهد حمایت نمی‌کند. دانشگاه شاهد موسسه حقوقی و مستقل است که رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران نایب رئیس و رئیس جمهور محترم رئیس هئیت امنای دانشگاه شاهد هستند. این دانشگاه از نهادهای وابسته به بنیاد است و دارای ردیف بودجه در کشور است. بنیاد هنگام تشکیل این دانشگاه دارایی‌هایی را همانند شرکت جهان در اختیار دانشگاه قرار داد که از محل درآمد و یا دارایی‌های این شرکت ساختمان‌های این دانشگاه ساخته شد. یکی از اقدامات بنیاد در مورد این دانشگاه تسهیل‌گری است و این دانشگاه مورد حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران است.
 
طراز دانشگاه‌ها و مراکز علمی به تربیت‌یافتگان آنها وابسته است
معاون رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی در مورد ضرورت حضور در دانشگاه‌ها با توجه به شرایط کنونی کشور، خاطرنشان کرد: در گذشته به دلیل مشغله زیاد در برنامه‌های کمتری در دانشگاه‌ها حضور داشتم اما پس از اتفاقات اخیر در سفرهای استانی اخیر مثلاً در دانشگاه‌های قزوین و زاهدان در جمع دانشجویان حضور داشتم. اعضا و وزرای کابینه دولت سیزدهم نیز در این ایام در دانشگاه‌ها حضور خواهند داشت.
دکتر قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به سؤالی درباره جایگاه دانشگاه شاهد، گفت: طراز این دانشگاه به دانشجویان، اساتید و نرم‌افزار آن مرتبط است. همان‌طور که طراز حوزه علمیه، شهید مطهری، شهید مفتح و شهید باهنر بودند که در این حوزه علمیه تحصیل کردند. طراز یک مرکز علمی هم به افرادی وابسته است که در آن تربیت شدند و اگر نظام تربیتی موفق نباشد باید آن را ارزیابی کرد و طراز انقلابی بودن مراکز علمی نیاز به نقد عالمانه دارد.

وی افزود: تنها دانشگاهی که رئیس هیئت امنای آن رئیس جمهور است دانشگاه شاهد است که نشان‌دهنده اهمیت این دانشگاه است و خواسته و پیام دانشجویان برای حضور ایشان در دانشگاه را به اطلاع ایشان خواهم رساند.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در مورد نحوه احراز شهدا در کشور، خاطرنشان کرد: قانون عنوان شهید و در حکم شهید را تعریف می‌کند. افراد زیادی در حوادث به صورت داوطلب حضور پیدا می‌کنند و کشته می‌شوند مثل نیروهای هلال‌احمر و محیط‌زیست اما قانون آنها را از شهدا محسوب نکرده است و این موضوع به بنیاد ارتباطی ندارد. مشکلاتی در این زمینه وجود دارد و باید نظام‌نامه حقوقی توسط مجلس قانون‌گذاری شود. حدود 30 الی 40 هزار نفر در طول این چهل سال جان خود را از دست داده‌اند که انتظار دارند که شهید محسوب شوند اما قانون این اجازه را نداده است.
 
قانون نظام اداره کشور مربوط به 100 سال گذشته است
معاون رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی درباره روش‌های اداره کشور، گفت: در بنیاد شهید و امور ایثارگران در حال اصلاح ساختار و چابک‌سازی هستیم و در رابطه با بنیاد سعی کردیم که هر کدام از جزایر جداگانه را به یک جزیره تبدیل کنیم و تعداد مدیران را کاهش دهیم. قانون نظام اداره کشور مربوط به 100 سال گذشته است و در دنیا فناوری‌های زیادی به وجود آمده است و تغییر در حوزه‌های مختلف نیاز به تلاش دارد. دولت سیزدهم در تلاش است که نظام هوشمندسازی را در حوزه‌های مختلف از جمله بحث صدور مجوزها، نظام مالیاتی و قوانین مربوط به چک را اصلاح کند. این موضوعات در دستگاه‌های مختلف کشور دنبال می‌شود و رئیس جمهور از آن حمایت می‌کنند.
 
دشمن به دنبال دو قطبی‌سازی بین مردم و تکه‌تکه کردن کشور است
دکتر قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به سؤالی در خصوص وضعیت حجاب و عفاف در کشور، گفت: مسئولان کشور باید به همه موضوعات مربوط به امور اقتصادی، امنیتی و فرهنگی توجه کنند. دولت در ریل‌گذاری موضوعات مختلف نقش دارد و اگر مشکلی وجود دارد باید سازوکار آن اصلاح شود. این موضوعات در دولت مطرح است مثلاً در زمینه فضای مجازی اگر می‌خواهیم مشکل حل شود باید قوی‌تر عمل کرد و نگاه دولت این است که بستر مطمئنی ایجاد کند و البته عقب ماندگی‌هایی در موضوعاتی مثل شبکه ملی اطلاعات وجود دارد تا حکمرانی قابل قبولی ایجاد شود.
وی افزود: در مورد حجاب مسئله حساس است زیرا کنش‌ها و واکنش‌ها وجود دارد. باید مشخص شود تا کجا تذکر و تبیین و تا کجا برخورد باشد و این امور توسط افراد آموزش‌دیده و دارای مهارت انجام شود تا مورد سوءاستفاده دشمن قرار نگیرد زیرا دشمن به دنبال دوقطبی کردن فضای جامعه است و نه فقط به دنبال تضعیف نظام بلکه قصد تکه‌تکه کردن کشور را دارد. این موضوع نه فقط از جانب مسئولان بلکه باید توسط مردم هم مطالبه شود.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در مورد بانک دی گفت: نماد بانک دی در ابتدای دوره مدیریتی جدید بسته بود و پس از برگزاری مجمع عمومی دو سال اخیر در دوره جدید به روال عادی بازگشت و بازگشایی شد. بررسی‌های مختلف رشد این بانک در حوزه‌های مختلف را نشان می‌دهد.

دکتر قاضی‌زاده هاشمی در خصوص وضعیت اشتغال ایثارگران، گفت: با اقدامات انجام شده نسبت به سال گذشته با رشد 7 برابری منابع برای تسهیلات اشتغال روبه رو هستیم و تولید شغل را در برنامه خود داریم زیرا اشتغال در بخش دولتی کاهش پیدا کرده است و به دنبال ایجاد اشتغال پایدار برای ایثارگران هستیم.
معاون رئیس جمهور در خصوص انتصابات در دانشگاه شاهد گفت: انتصابات در داخل دانشگاه شاهد مربوط به بنیاد شهید و امور ایثارگران نیست. رئیس دانشگاه توسط اعضای هیئت امنا انتخاب و حکم انتصاب با تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی صادر می‌شود.
احمد چلداوی، رئیس دانشگاه شاهد نیز در این نشست گزارشی از وضعیت و عملکرد این دانشگاه ارائه داد.

 

منبع: برگزاری تسنیم
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi