شناسه خبر : 96279
شنبه 26 آذر 1401 , 10:46
اشتراک گذاری در :
عکس روز

استقبال از همکاری‌های پالایشگاهی فراسرزمینی در ونزوئلا و ازبکستان

استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس می‌گوید: در وضعیت کنونی کشور که زمان ساخت پالایشگاه در کشور بالاست، همکاری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی در کشور‌های دوست می‌تواند گزینه مناسبی باشد. می‌توانیم از طریق استفاده از تأسیسات پالایشگاهی دیگر کشور‌ها با باز‌سازی و فعال کردن همه ظرفیت پالایشگاه فراسرزمینی کشور هدف، به تبدیل نفت خام خود به فرآورده‌ها اقدام کنیم.
مرتضی عزتی در گفت‌وگو با «تابناک»، درباره لزوم تبدیل نفت به فرآورده و کاستن از خاصیت تحریم‌پذیری آن تصریح کرد: هر چقدر بتوانیم مواد خام را به فرآورده تبدیل کنیم و محصول نهایی را به فروش برسانیم، به نفع کشور است. هر چیزی را که بتوانیم در داخل کشور تبدیل به محصول نهایی‌تر کنیم، بر ارزش افزوده آن می‌افزاییم و برای‌مان مزیت دارد. این اقدامات به تناسب خودشان وضعیت اقتصادی کشور را بهبود می‌بخشند. به‌طور کلی، تبدیل مواد خام به محصولات نهایی و فرآوری شده به‌طور مطلق امر مثبتی است.
وی گفت: فروش نفت در شرایط تحریمی اقتضائات خاص خودش را دارد. شاید اگر با وضعیت کنونی روبه‌رو نبودیم، بهتر بود نفت را در کشور خودمان فرآوری کنیم و محصول نهایی را به فروش برسانیم؛ اما الان کشور ما با شرایط تحریمی رو‌به‌روست و برای فروش نفت با مشکل مواجه هستیم. از طرف دیگر، به لحاظ مالی شرایط لازم را برای پالایشگاه‌‌سازی در کشور نداریم. در وضعیت کنونی کشور که زمان احداث پالایشگاه در کشور بالاست، همکاری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی در کشور‌های دوست می‌تواند گزینه مناسبی باشد.
عزتی افزود: می‌توانیم از طریق استفاده از تأسیسات پالایشگاهی دیگر کشور‌ها با باز‌سازی و فعال کردن همه ظرفیت پالایشگاه فراسرزمینی کشور هدف، به تبدیل نفت خام خود به فرآورده‌ها اقدام کنیم و ارزش افزوده بیشتری نسبت به فروش نفت خام به دست بیاوریم. از سوی دیگر، این همکاری‌ها روشی برای خنثی‌‌سازی تحریم‌ها به شمار می‌رود.
استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس خاطرنشان کرد: درست است که دانش ما به اندازه کشور‌های پیشرفته نیست، اما طی سال‌ها توانسته‌ایم توانمندی‌هایی به لحاظ فنی و مهندسی به دست بیاوریم و می‌توانیم از طریق صدور آنها به کشور‌های دیگر منافعی کسب کنیم. کسب درآمد از صدور خدمات فنی و مهندسی کشورمان نسبت به فروش کالا بسیار با ارزش‌تر است. البته ممکن است محدودیت‌هایی در این زمینه داشته باشیم که باید آنها را رفع کنیم. به‌طور کلی، صدور خدمات فنی و مهندسی یکی از بهترین راه‌ها به منظور ارزآوری برای کشور است و باید از فرصت‌هایی که داریم استفاده کنیم.
وی خاطرنشان کرد: همکاری‌های ایران با ازبکستان در زمینه پالایشگاه‌هایی که به تازگی وزیر نفت کشورمان در حاشیه نشست اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای از آن سخن گفت، می‌تواند به تناسب خودش کمک‌کننده باشد. هرچند ظرفیت‌های نفتی ایران بسیار بالاست و می‌توانیم نیاز‌های چند کشور مانند ازبکستان را تأمین کنیم، همکاری با این کشور نیز قدم مثبتی به شمار می‌آید. در هر حدی که ما بتوانیم صادرات نفت را داشته باشیم، حرکت رو به جلویی محسوب می‌شود. به‌ویژه اگر به‌جای فروش نفت به فرآورده‌‌سازی آن اقدام کنیم و ارزش افزوده بیشتری به وجود بیاوریم، ارزشمند خواهد بود.
عزتی خاطرنشان کرد: اینکه توانسته ایم در شرایط تحریمی نفت و یا فرآورده‌های نفتی خود را به این کشور بفروشیم و روزانه صادرات ۲۰۰ هزار بشکه‌ای نفت خام را به این کشور داشته باشیم، خوب است. تلاش‌های وزارت نفت در راستای بازار‌سازی برای فروش نفت کشورمان به کشور‌هایی مانند ازبکستان و ونزوئلا را می‌توان اقدامات مناسب و رو به جلو دانست.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi