شناسه خبر : 96864
سه شنبه 13 دي 1401 , 11:51
اشتراک گذاری در :
عکس روز

یک گزارش تکان‌دهنده دیگر از اوضاع حاکم بر اروپا

سی‌ان‌ان: انگلیسی‌ها با مرگ دست‌ و پنجه نرم می‌کنندومجبورند بین غذا و گرما یکی را انتخاب کنند

شبکه تلویزیونی «سی ان ان» در گزارشی تکان‌دهنده از بحران انرژی و زمستان سختِ انگلیس نوشته «مردم این کشور در حال دست و پنجه نرم کردن با مرگ هستند چون مجبورند بین غذا و گرما یکی را انتخاب کنند.»
این روزها «بحران انرژی» در اروپا به مسئله‌ مرگ و زندگی تبدیل شده و هر روز اخباری از برخی کشورهای اروپایی منتشر می‌شود که، شاید برای خیلی از ماها باور کردنش مشکل باشد. اما واقعیت این است که مردم این قاره بیش از 10 ماه است به دلیل جنگ اوکراین تحت تاثیر فشار گسترده اقتصادی قرار گرفته‌اند چرا که هم در بحث انرژی و گاز به شدت به روس‌ها وابسته‌اند، هم زمستان سخت از راه رسیده و هم دولتمردانشان مستقیما و به اشکال مختلف وارد این جنگ شده‌اند.
 بحران انرژی در اروپا طی این مدت به افزایش چند صد درصدی! قبوض برق و گاز منجر شده است و در این بین به نظر می‌رسد انگلیس وضعیتی وخیم‌تر از سایر کشورهای اروپایی دارد. گزارش‌های رسانه‌های همین کشورها نشان می‌دهد میلیون‌ها انگلیسی قادر نیستند خانه‌های خود را گرم نگه دارند چون گاز و برق به شدت گران شده و بخش زیادی از درآمد خانواده‌ها را می‌بلعد. در همین زمینه ائتلافی تحت عنوان «ائتلاف پایان فقر سوخت» تشکیل شده که می‌گوید: «زمستان امسال انتظار داریم 7 میلیون خانوار انگلیسی خود را در فقر سوخت ببینند.» حالا در چنین شرایطی دولت انگلیس رسماً اعلام کرده واردات گاز از روسیه را ممنوع کرده است. آلمان نیز دست به اقدام مشابهی زده است.
شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ در تشریح شرایط حاکم بر انگلیس نوشته: «میلیون‌ها خانواده در شرایط ناامنی شدید قرار گرفته‌اند و مجبورندکه بین گرم کردن، تغذیه یا پوشاک یکی را انتخاب کنند.» شبکه خبری «ان بی‌سی» آمریکا نیز توئیت بسیار تکان دهنده‌ای را منتشر کرده و نوشته بود: «افزایش هزینه‌ها در بریتانیا سبب‌شده بسیاری از مردم تا چند روز بدون غذا بمانند و در خانه‌های‌شان یخ بزنند؛ با مردی صحبت کردیم که برای کاهش اشتهای خود و جلوگیری از گرسنگی، به نوشیدن سرکه متوسل شده است.»
مسئله مرگ یا زندگی
شبکه خبری «سی ان ان» نیز اقدام به انتشار خبری تکان دهنده از شرایط حاکم بر انگلیس کرده است: 
« انگلیسی‌ها با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند چون مجبورند بین غذا و گرما یکی را انتخاب کنند» در گزارش سی ان ان با تیتر «مرگ یا زندگی» آمده: «توان مالی خانوارها در بریتانیا به‌ سبب افزایش مبلغ قبوض انرژی و تورم بی‌سابقه در ۴۰ سال گذشته کاهش یافته است و بسیاری از آنان در برآورده کردن نیازهای اولیه زندگی خود به دردسر افتاده‌اند. از این رو زمستان امسال هزاران گرم‌خانه در سراسر لندن و شهرهای دیگر آغاز به کار کرده‌ است...در راستای «کمپین استقبال گرم» که حرکتی ابتکاری به منظور  پاسخ جامعه به بحران‌های زندگی در بریتانیاست؛ بیش از ۳ هزار سازمان رسمی و دولتی به عنوان گرم‌خانه سازماندهی شده‌اند. چارلوت از کارگران یکی از همین مراکز می‌گوید بسیاری از مردم در این شرایط برای گذران زندگی دست و پا می‌زنند. زن ۳۳ ساله‌ای که چهار فرزند دارد نیز می‌گوید ما هنوز به اوج بحران نرسیده‌ایم. نباید مردم به این روز می‌افتادند که مجبور باشند بین گرم شدن یا سیر شدن یکی را انتخاب کنند چرا که از پس هزینه هر دوی آنها بر‌نمی‌آیند.» 
بر اساس این گزارش هزینه‌های زندگی در این کشور از ابتدای سال ۲۰۲۱ به شدت افزایش یافته و طبق آمارهای دولتی، در بازه اکتبر ۲۰۲۱ تا اکتبر ۲۰۲۲ (مهر 1400 تا مهر 1401) قیمت گاز و برق خانگی، به ترتیب ۱۲۹ و ۶۶ درصد افزایش یافته‌اند. میانگین سالانه قبوض انرژی از پاییز گذشته ۹۶ درصد افزایش داشته و به مبلغ ۲۵۰۰ پوند رسیده است. «شارلوت»، یکی از کارکنان گرم‌خانه‌ای در واترلو می‌گوید که او مصرف گاز و برق در آپارتمانش را محدود کرده و عصرها به جای روشن کردن وسایل گرمایشی، او وخانواده‌اش زیر لحاف می‌نشیند و با بطری‌های آب گرم، خود را گرم نگه‌می‌دارند.
باید برای کمک می‌گریستم 
«گریس ریچاردسون» مددکار اجتماعی به سی ان‌ان می‌گوید: «زمستان امسال، اهمیت ویژه‌ای دارد و ما در تلاشیم فضایی را برای مردم مهیا کنیم تا بتوانند همه وسایل خانه خود را خاموش کنند و به این‌جا بیایند تا‌اندکی از هزینه‌های زندگی آنها کاسته شود». «ریچاردسون» می‌گوید از والدین جوان تا بازنشسته‌ها و دانش‌آموزان، از همه طیف‌ها مردم به این گرم‌خانه می‌آیند و هر روز حدود ۲۵ نفر مراجعه‌کننده وجود دارد. «مایکل جان ادوارد ایستر» ۵۷ ساله مدعی است ارائه سرویس در این مرکز برای او در این زمستان سخت، نجات‌بخش بوده است. او دچار آرتروز زانو است و قادر به کار کردن نیست. او در مصاحبه با سی‌ان‌ان می‌گوید از ابتدای سال ۲۰۲۲ تا بحال تنها دو بار وسیله گرمایشی اتاق خوابش را روشن کرده است تا از هزینه‌های انرژی جلوگیری کند. او زمانی که به گرم‌خانه رسیده است بسیار آشفته بوده‌است. او میگوید: «من بسیار شرمنده و خجالت‌زده بودم و‌گریه می‌کردم و کمک می‌خواستم. من به کمک احتیاج داشتم و نمی‌دانستم به کجا باید بروم»
  فاجعه در نظام پزشکی انگلیس
همزمان کالج سلطنتی پزشکی اورژانس انگلیس در گزارشی از بروز فاجعه‌ای دیگر در این کشور خبر داده و اعلام کرده است که تاخیر در ارائه خدمات اورژانسی (ناشی از اعتصاب‌پرستاران)، هر هفته باعث مرگ بیش از ۵۰۰ نفر می‌شود به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، دکتر «آدریان بویل»، رئیس‌کالج سلطنتی پزشکی اورژانس انگلیس می‌گوید که تاخیر بخش اورژانس بیمارستان‌ها در پذیرش بیماران و ارائه خدمات اورژانسی، هر هفته به کشته شدن بیش از ۵۰۰ نفر می‌انجامد. بر اساس داده‌های سازمان خدمات بهداشت ملی انگلیس، در ماه نوامبر ۲۰۲۲(آبان 1401) حدود ۳۸ هزار بیمار برای پذیرش شدن در واحدهای اورژانس، بیش از ۱۲ ساعت منتظر مانده‌اند؛ رقمی که در مقایسه با نوامبر ۲۰۲۱(آبان 1400) با افزایش حدود تقریباً سه برابری روبه‌رو شده است. این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۱۰ هزار و ۶۴۶ نفر بود.«بویل» با اشاره به اینکه ارقام ماه دسامبر(دی) هنوز منتشر نشده، گفت: چیزی که در حال حاضر از حیث انتظار طولانی بیماران و آسیب دیدگان برای پذیرش، شاهد آن هستیم، افزایش مرگ و میر است. فکر می‌کنیم هر هفته بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ نفر به دلیل تاخیر و بروز مشکل در دریافت کمک‌های درمانی اضطراری، جان خود را از دست می‌دهند. بر اساس این گزارش در حالی که بیمارستان‌ها معمولاً در فصل زمستان شلوغ‌ترند،‌پرستاران و کارکنان واحدهای اورژانس و آمبولانس انگلیس در زمستان سال ۲۰۲۲، دست به اعتصابات گسترده زدند و علاوه‌بر این، در هفته‌های اخیر شیوع آنفلوآنزا افزایش پیدا کرده است. روز شنبه نیز رسانه‌های فرانسوی اعلام کردند به دلیل اعتصاب پزشکان فرانسوی بیش از 80 درصد مطب‌ها در این کشور تعطیل بودند.
خطر ورشکستگی بیمارستان‌های آلمان
در آلمان نیز بحران اقتصادی به بروز بحران گسترده در بیمارستان‌های این کشور منجر شده است.در همین راستا انجمن و سازمان‌های پزشکان در آلمان طی نامه‌ای به وزیر بهداشت درباره وضعیت وخیم بیمارستان‌ها و خطر ورشکستگی آنها هشدار دادند. به گزارش تسنیم به نقل از روزنامه «فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ»، سازمان‌های پزشکان در آلمان نسبت به ورشکستگی قریب‌الوقوع بیمارستان‌ها هشدار داده و خواستار بودجه جدید عمومی هستند. در نامه‌ای از انجمن ماربورگ و انجمن پزشکان ارشد بیمارستانی (VLK) به «کارل لاوترباخ»، وزیر بهداشت فدرال و همکاران ایالتی او آمده است:« خطر ورشکستگی بسیاری از کلینیک‌ها با افزایش هزینه‌ها و کمبود پرسنل افزایش می‌یابد.»در این نامه آمده است: «اصلاح چشم‌انداز بیمارستان‌ها که توسط لاوترباخ برنامه‌ریزی شده است تنها در صورتی موفق خواهد شد که در این مدت از مرگ بیمارستانی جلوگیری شود. از این رو، از سرگیری اقدامات تثبیت مالی کلینیک‌ها توسط شرکت‌های بیمه فدرال، ایالتی و بهداشتی دستور روز است.» نشریه «فوکوس» آلمان هم اخیرا در گزارشی نوشت: «در سال 2023، بیمارستان‌های آلمان با موج بزرگی از ورشکستگی تهدید می‌شوند.» به گفته انجمن بیمارستان‌های آلمان کلینیک‌های آلمان در سال آینده تحت تاثیر موج بی‌سابقه ورشکستگی قرار خواهند گرفت. 
هشدار صندوق بین‌المللی پول
خبر دیگر از تشدید بحران در اقتصاد جهانی این که  رئیس‌صندوق بین‌المللی پول هم اعلام کرد: سال ۲۰۲۳ برای بخش بزرگی از اقتصاد جهانی، سال سختی خواهد بود زیرا موتورهای اصلی رشد جهانی- آمریکا، اروپا و چین- همگی با وضعیت نامطلوبی مواجه خواهند شد. 
به گزارش ایرنا به نقل از « الگماینر»، «کریستالینا جورجیوا»، مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول یکشنبه به شبکه سی‌بی‌اس گفت: سال جدید «سخت‌تر از سالی خواهد بود که پشت سر می‌گذاریم». وی علت این امر را افول سه اقتصاد بزرگ جهان یاد کرد و افزود، اقتصاد آمریکا، اتحادیه اروپا و چین همگی به طور همزمان در حال افول هستند. بر اساس این گزارش، صندوق بین‌المللی پول در ماه اکتبر(مهر)، برآورد خود از رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۳ را کاهش داد. این موضوع منعکس‌کننده تداوم عقب‌نشینی این صندوق ناشی از عواملی مانند جنگ در اوکراین و همچنین فشارهای تورمی و نرخ‌های بهره بالای مهندسی‌شده توسط بانک‌های مرکزی مانند فدرال رزرو آمریکا با هدف کاهش فشار قیمت‌ها به آن بود.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi