شناسه خبر : 98375
دوشنبه 08 اسفند 1401 , 09:33
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تظاهرات ۳۰۰ هزار نفری به خشونت کشیده شد

هرج و مرج در سرزمین‌های اشغالی

فاش نیوز - روز شنبه این هفته بزرگ‌ترین تظاهرات ضددولتی در تل آویو و دیگر شهرهای فلسطین اشغالی برگزار شد. منابع خبری از تل آویو خبر داده‌اند که این تظاهرات بزرگ با دخالت پلیس به خشونت کشیده شده است. دستگیری و بازداشت حداقل 21 نفر در این اعتراضات تایید شده و همزمان پلیس صهیونیستی به‌دنبال بازداشت معترضان است.

بزرگ‌ترین تظاهرات ضد نتانیاهو در تل آویو و دیگر شهرهای اشغالی در شامگاه شنبه این هفته برگزار شد. اعتراضات این هفته علیه نتانیاهو تا آنجا بزرگ و گسترده بوده که حتی معترضان برخی مسیرها و بزرگراه‌ها را مسدود کردند. طی هشت هفته گذشته، اعتراضات هفتگی در تل آویو و دیگر شهرهای اشغالی ادامه داشته است و بخش‌های بزرگی از صهیونیست‌ها و شرکت‌های تجاری به اعتراضات ضد نتانیاهو پیوسته‌اند. اعتراضات این هفته 10 روز پس از آن برگزار شد که هفت نفر در عملیات موفق یک جوان فلسطینی به کنیسه‌ای در قدس شرقی اشغالی کشته شدند. حمله به کنیسه در قدس شرقی پرتلفات‌ترین عملیاتی بود که در آن صهیونیست‌ها جان خود را از دست می‌دادند؛ اما حتی آن حادثه مرگبار نیز نتوانست افکارعمومی صهیونیست‌ها را از درگیری‌های داخلی خودشان منحرف کند و همچنان صدها هزار نفر سقوط نتانیاهو را فریاد می‌زنند. اگر برنامه‌های موردنظر نتانیاهو برای تغییر سیستم قضایی به اجرا گذاشته شود، رادیکال‌ترین تغییر در شیوه حکمرانی در مناطق اشغالی فلسطین خواهد بود که در آن دادگاه‌ها هیچ استقلال عملی نخواهند داشت. نتانیاهو اگرچه ادعا می‌کند که از میلیون‌ها رای‌دهنده برای انجام اصلاحات قضایی دستور دارد، اما همزمان میلیون‌ها نفر دیگر اجرای طرح نتانیاهو را تیر خلاص به پیکره نیمه جان و پر بحران کنونی تل آویو می‌دانند.
تایمز اسرائیل آمار شرکت کنندگان در تظاهرات بزرگ روز شنبه را تا 300هزار نفر عنوان کرده و از قول ایهود باراک، نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی گفته است: «ما با بدترین بحران از زمان تشکیل کابینه سیاسی در تل آویو رو‌به‌رو هستیم.» باراک همچنین افزود: «اگر این قوانین دیکتاتوری به نتیجه برسد، ما باید نافرمانی مدنی انجام دهیم.»
درگیری و خشونت با پلیس
اعتراضات ضد نتانیاهو این هفته در تل آویو به خشونت کشیده شد و براساس گزارش‌ها، حداقل 21 نفر از معترضان دستگیر شدند. همچنین معاریو گزارش داده است که معترضان بزرگراه ایالون را مسدود کردند و با پلیس درگیر شدند. برخی از تظاهرکنندگان لاستیک‌ها و تخته‌های چوبی را در جاده آتش زدند که این مسئله به تشدید درگیری‌ها انجامید. برخی حساب‌های توئیتری نیز گفته‌اند که پلیس برای کنترل معترضان مجبور به استفاده از پهپاد شده، اگرچه این اعتراضات تا پاسی از شب در بامداد روز یکشنبه ادامه یافت. گفته شده پلیس تل آویو به‌دنبال بازداشت یکی از معترضان است که در بزرگراه با اسپری نوشته بود: «نتانیاهوی خائن»
فراتر از تظاهرات اصلی در مرکز تل‌آویو، تظاهرات بزرگی نیز در حیفا برگزار شد. همچنین تظاهرات دیگری در بیت المقدس اشغالی، هرتزلیا، بئرشبا و دیگر شهرها برگزار گردید. برنامه‌های نتانیاهو برای تضعیف شدید سیستم قضایی باعث اعتراضات گسترده و هشدارهایی در مورد احتمال آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی شده است. بسیاری از شخصیت‌های مطرح رژیم صهیونیستی از جمله حقوقدانان، اقتصاددانان، رهبران تجاری، کارآفرینان و حتی نیروهای ذخیره ارتش برنامه نتانیاهو را باعث سقوط می‌دانند و خواستار توقف آن هستند، اما گوش نتانیاهو همچنان بدهکار هشدارها نیست. نتانیاهو در مقابل معترضان را به ایجاد هرج و مرج برای برگزاری یک انتخابات دیگر متهم می‌کند. در واکنش به این اعتراضات، ایتمار بن گویر، وزیر امنیت ملی نتانیاهو معترضان را به «وحشی‌گری» متهم کرد و گفت که انتظار دارد پلیس با معترضان برخورد کند.
هلاکت دو صهیونیست در جنوب نابلس
کمتر از 24 ساعت پس از تظاهرات بزرگ 300 هزار نفری تل آویو علیه نتانیاهو، منابع عبری زبان گزارش دادند که یک خودروی متعلق به صهیونیست‌ها در شهرک «حواره» جنوب نابلس هدف گلوله قرار گرفت و ۲ سرنشین آن کشته شدند. گفته شده یکی از این صهیونیست‌ها عضو نیروی دریایی ارتش رژیم صهیونیستی بوده است. منابع عبری زبان در تشریح این عملیات گفته‌اند که جوانی فلسطینی به عمد با خودروی صهیونیست‌ها در شهرک حواره تصادف کرده سپس پیاده شده و جلوی آنان را گرفته و به سمت این خودرو تیراندازی کرده و مجری عملیات به سلامت محل را ترک کرده است.
روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت اعلام کرد که عملیات تیراندازی در جنوب نابلس همزمان با برگزاری نشست امنیتی عقبه انجام گرفت که هدف از آن توقف عملیات‌های فلسطینیان در اراضی اشغالی است! همچنین پایگاه خبری عبری زبان کان اعلام کرد که دو صهیونیست کشته شده در تیراندازی امروز در شهرک حواره، دو برادر ساکن شهرک صهیونیست‌نشین «هار براخا» در جنوب نابلس هستند و آنها نوه شموئیل یانیو خاخام معروف مدارس دینی یهودی هستند. پس از این عملیات، سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی حماس در شهر قدس تاکید کرد که عملیات تیراندازی امروز در شهرک حواره در نابلس پاسخی به جنایت و کشتار اخیر دشمن صهیونیستی در شهر نابلس بود.
تشدید شکاف‌ها در کابینه نتانیاهو
از سوی دیگر صحنه سیاسی تل آویو در کابینه نتانیاهو بدلیل دودستگی‌ها در معرض فروپاشی است. این دودستگی‌های داخلی عمق ازهم‌گسیختگی سیاسی و شکاف در جامعه صهیونیستی و عدم توافق‌نظر یا فقدان اجماع بر سر موضوعات داخلی را نشان می‌دهد. از همین رو نیز منابع رسانه‌ای صهیونیستی روز یکشنبه فاش کردند که وزیر تندرو امنیت داخلی کابینه رژیم صهیونیستی درپی تشدید اختلافات میان وی و حزب لیکود تهدید به استعفا از سمتش کرده است. روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» در این باره گزارش داد که اختلافات شدیدی داخل کابینه و به ویژه میان اعضای حزب «لیکود» به رهبری «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و حزب «قدرت یهود» به رهبری «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی این رژیم وجود دارد.
همچنین در ادامه جنگ قدرت و تنش سیاسی در رژیم موقت صهیونیستی، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم به تحریک خشونت علیه معترضان ضد کابینه خود متهم شد و حزب کارگر رژیم کودک‌کُش صهیونیستی روز یکشنبه از نتانیاهو به‌دلیل اظهاراتش مبنی بر لزوم «کوبیدن مُشت» بر دهان اپوزیسیون و تحریک به خشونت علیه معترضان، شکایت کرد. به نوشته وبگاه تایمز اسرائیل، «مِراف میکائیل» رهبر حزب کارگر در توئیتی با اشاره به ثبت شکایت در اداره پلیس علیه نتانیاهو، خواستار انجام شدن تحقیقاتی حول اظهارات تحریک‌آمیز او علیه معترضان و اپوزیسیون شد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi