شناسه خبر : 99226
شنبه 19 فروردين 1402 , 09:59
اشتراک گذاری در :
عکس روز

در یازدهمین دور اعتراض‌های هفتگی صورت گرفت

راهپیمایی ۲ میلیون فرانسوی؛ پلیس ضد شورش به جان معترضان افتاد

فاش نیوز - دو میلیون نفر از فرانسوی‌ها در یازدهمین دور از اعتراض‌های هفتگی خود علیه طرح ریاضتی دولت ماکرون برای افزایش سن بازنشستگی در سراسر این کشور به خیابان‌ها ریختند. اعتراض‌ها در بسیاری از شهرها با سرکوب شدید پلیس مواجه شد و نیروهای امنیتی ده‌ها تن از معترضان را مجروح و بازداشت کردند.
مردم فرانسه 11 هفته متوالی است که در شهرهای مختلف این کشور به خیابان‌ها می‌ریزند تا صدای اعتراض خود را علیه طرح ریاضتی دولت برای افزایش سن بازنشستگی به گوش ماکرون برسانند. اوضاع اقتصادی فرانسه مثل خیلی از کشورهای دیگر اروپایی پس از ورود به جنگ اوکراین، نامساعد است. در فرانسه این وضع به اصلاحات قانون بازنشستگی و در نتیجه اعتراض گسترده به آن نیز منجر شده است. دولت ماکرون این اصلاحات را با توسل به ابزارهای قانونی بدون رای‌گیری عادی در مجلس سنا و مجلس ملی به تصویب رسانده و همین امر، خشم معترضان را بیشتر برانگیخته است. نتایج نظرسنجی روزهای اخیر نیز نشان داده که محبوبیت ماکرون به ۲۸ درصد سقوط کرده که پایین‌ترین سطح از زمان اعتراضات جلیقه زردها در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ است. طی این مدت با اصرار ماکرون به اجرای این طرح اعتراضات نیز تندتر شده و معترضان خواستار استعفای ماکرون شده‌اند و در مقابل پلیس و نیروهای امنیتی فرانسه نیز به شدت معترضان را سرکوب کرده‌اند. بر اساس گزارش‌ها طی 3 ماه گذشته بیش از 2000 تن از معترضان بازداشت و زندانی و تعداد کمی از آنها تا کنون تفهیم اتهام شده‌اند.
بازداشت 111 نفر دیگر
روز پنج شنبه نیز به دنبال شکست مذاکرات اتحادیه‌های کارگری و دولت صدها هزار تن از مردم فرانسه در شهرهای مختلف این کشور به خیابان‌ها ریختند و بار دیگر در اعتراض به اصلاحات قانون بازنشستگی تظاهرات کردند که به درگیری با پلیس منجر شد. به گزارش شبکه فرانس ۲۴، وزارت کشور فرانسه اعلام کرد که ۵۷۰ هزار نفر در تظاهرات پنجشنبه شرکت کردند اما اتحادیه‌های کارگری شمار معترضان را ۲ میلیون نفر اعلام کردند.این اعتراضات در پاریس و برخی شهرهای دیگر از جمل نانت، نانسی و رن به درگیری کشیده شد و پلیس برای متفرق کردن معترضان از گاز‌اشک‌آور استفاده کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، معترضان تردد وسایل نقلیه را در فرودگاه اصلی پاریس مختل کردند. بر اساس این گزارش معترضان در حالی که پرچم‌های رنگی اتحادیه‌های تجاری را در دست داشتند در شهرهای مارسی، بوردو، لیون و دیگر شهرهای فرانسه به خیابان‌ها آمدند. در شهر نانت، تراکتورها به راهپیمایی معترضان پیوستند و ابرهای غلیظی از گاز‌اشک‌آور پلیس علیه تظاهرکنندگان در آسمان پدیدار شد. پلیس در شهر رن نیر برای متفرق کردن معترضان متوسل به شلیک گاز‌اشک‌آور شد. به گزارش ایرنا دولت فرانسه اعلام کرد که ۱۱۱ معترض را بازداشت کرده و ۱۵۴ افسر پلیس نیز در درگیری‌ها با معترضان زخمی شدند. به گفته «جرالد دارونین»، وزیر کشور فرانسه حال برخی از مجروحان وخیم است.
از سوی دیگر معترضان با یورش به رستوران مورد علاقه ماکرون که وی پیروزی خود را در انتخابات سال 2017 در آن جشن گرفته بود این رستوران را به آتش کشیدند. بر اساس گزارش‌ها چندین معترض که لباس سیاه پوشیده بودند، بطری، سنگ و ترقه به سوی پلیس پرتاب کردند. نیروهای امنیتی از گاز‌اشک آور علیه معترضان استفاده کردند. سایبان این رستوران معروف مورد علاقه ماکرون آتش گرفت اما به سرعت خاموش شد. پلیس از چند زخمی در صفوف خود خبر داد. تظاهرکنندگان همچنین به بانکی در پاریس یورش بردند و نیروهای امنیتی را نیز مجروح کردند. در نانت در غرب فرانسه، تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی بیش از سه ساعت درگیر شدند، گلوله‌ها پرتاب شد و به اموال آسیب وارد شد. یک شعبه بانک در نانسی به آتش کشیده شد.
افزایش ورشکستگی شرکت‌های آلمانی
در آلمان نیز نتایج یک بررسی نشان می‌دهد که تعداد ورشکستگی شرکت‌ها در این کشور به دلیل افزایش هزینه‌ها به بالاترین حد در سه سال گذشته رسیده است. به گزارش تسنیم به نقل از روزنامه«هندلزبلات» آلمان، طبق یک مطالعه، با وجود بهبود چشم‌انداز اقتصادی در آلمان تعداد ورشکستگی شرکت‌ها در این کشور به بالاترین سطح خود در تقریباً سه سال گذشته رسیده است.بر اساس تحلیلی که روز پنجشنبه توسط موسسه تحقیقات اقتصادی لایبنیتز (IWH) منتشر شد، تعداد ورشکستگی شرکت‌ها در ماه مارس(فروردین) بیشتر از هر زمانی از ماه می‌2020 (اردیبهشت 1399)بوده است. بر این اساس در ماه گذشته 959 مورد ورشکستگی به ثبت رسیده که 15 درصد بیشتر از ماه فوریه(بهمن) است و در مقایسه با مارس 2022(اسفند 1400) این حتی 24 درصد افزایش یافته است. نتایج این بررسی نشان می‌دهد که بیشتر ورشکستگی‌های شرکت‌ها در ایالت نوردراین-وستفالن با 213 مورد بود.
 ناکامی ماکرون در سفر به چین
اما در حالی که روز پنج شنبه شهرهای مختلف فرانسه شاهد درگیری شدید پلیس و معترضان بود ماکرون رئیس‌جمهور این کشور در چین مشغول رایزنی با مقامات این کشور برای پایان دادن به جنگ اوکراین بود. با این وجود نشریه پولیتیکو روز پنج شنبه گزارش داد که ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه نتوانست« شی جین پینگ»، رئیس‌جمهوری چین را متقاعد سازد که موضع‌گیری خود در رابطه با جنگ اوکراین را تغییر دهد. نویسندگان مقاله گفتند، رهبر چین دیدگاه خود درخصوص مناقشه اوکراین را در مذاکرات با ماکرون تکرار و تأکید کرد که «همه طرف‌ها نگرانی‌های امنیتی منطقی دارند که باید در نظر گرفته شود»، وی حتی‌اشاره نکرد که از نفوذ خویش بر مسکو برای پایان دادن به درگیری‌ها استفاده خواهد کرد. به گزارش تسنیم این نشریه یادآور شد که شی جین پینگ تنها قول داد که چین به همراه فرانسه آماده است تا از جامعه بین‌المللی بخواهد منطقی و آرام با این مناقشه برخورد کنند. «مائو نینگ»، سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز اعلام کرد که آمریکا به همراه متحدانش در پیمان آتلانتیک شمالی، باید به جای انتقاد از چین، مسئولیت خویش در آغاز درگیری نظامی در اوکراین را بر عهده بگیرد و ناتو حق اعمال فشار بر پکن را ندارد. مائو نینگ یادآور شد که چین همواره موضع‌گیری واقع بینانه و منصفانه در قبال بحران اوکراین اتخاذ کرده و آغازگر حل و فصل سیاسی این مناقشه است.
جنگ گرم روسیه با آمریکا
وزیر امور خارجه روسیه نیز تاکید کرد، با تداوم ارسال کمک‌های تسلیحاتی سنگین آمریکا به اوکراین، واشنگتن و مسکو وارد مرحله جنگ گرم شده‌اند. به گزارش فارس، به نوشته خبرگزاری «تاس»، وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ با کانال یک تلویزیون کشورش اظهار کرد: «ما واقعا در مرحله یک جنگ گرم به سر می‌بریم چون نیروهای نازی اوکراینی عمدتا با تسلیحات آمریکایی در حال جنگیدن هستند» لاورف با‌اشاره به روند ارسال تسلیحاتی هر چه سنگین‌تر از سوی حامیان غربی به کیف خاطر نشان کرد، دولت آمریکا «هر بار تهدید به عرضه سامانه‌هایی با میزان کشندگی و برد هر‌چه بیشتر به اوکراین می‌کند.»پیشتر «سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز در مصاحبه‌ای با اسپوتنیک بیان کرده بود« مسکو و واشنگتن اکنون در روابط بین خود از مرحله جنگ سرد گذر کرده و وارد مرحله جنگ گرم شده‌اند.»
آمادگی اوکراین برای مذاکره 
از سوی دیگر یک نشریه انگلیسی در گزارشی از تغییر موضع کیف و آمادگی این کشور برای مذاکره با روسیه درباره آینده شبه جزیره کریمه خبر داد. به گزارش ایرنا فایننشال تایمز به نقل از «آندری سیبیها»، معاون دفتر «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری اوکراین نوشت که اگر نیروهای کیف به مرز شبه جزیره کریمه برسند، این کشور آماده گفت‌وگو با مسکو خواهد بود. به تعبیر نشریه انگلیسی، این صریح‌ترین اظهارنظر صورت گرفته درباره علاقه اوکراین به مذاکرات با روسیه از زمان قطع گفت‌وگوهای صلح با کرملین در سال گذشته است.«سیبیها »به فایننشال تایمز گفت: «اگر ما درباره دستیابی به اهداف استراتژیک خود در میدان نبرد موفق و به مرز با کریمه نزدیک شویم، آماده ایم که فصل دیپلماتیک جدیدی را برای گفت‌وگو در این زمینه بازکنیم. البته این بدان معنا نیست که ما مسیر آزاد‌سازی [کریمه] توسط ارتش خود را نادیده خواهیم گرفت» این نشریه انگلیسی نوشت که اظهارات نامبرده می‌تواند مقامات غربی را که نسبت به توانایی اوکراین برای بازپس‌گیری شبه‌جزیره کریمه تردید دارند و نگرانند که هرگونه تلاش نظامی کی‌یف در این زمینه می‌تواند منجر به تشدید جنگ و تحریک روسیه به استفاده از سلاح هسته‌ای شود خاطر جمع کند.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi