شناسه خبر : 99333
سه شنبه 22 فروردين 1402 , 11:19
اشتراک گذاری در :
عکس روز

شورش فرماندهان صهیونیست علیه حاکمیت

فاش نیوز - نارضایتی و بی‌ثباتی سیاسی و اقتصادی در سرزمین‌های ‌اشغالی باعث شده تا بحران به حوزه نظامی و ارتش رژیم صهیونیستی نیز کشیده شود و زمزمه‌های بسیاری درباره نافرمانی مدنی در میان نظامیان و شورش علیه حاکمیت شنیده می شود. شورشی که می‌تواند ارتش تل‌آویو را به طور کامل از درون فرو بپاشد.
شورش در میان فرماندهان نظامی رژیم صهیونیستی آخرین پازل مورد نیاز برای تکمیل بحران در مناطق‌اشغالی فلسطین است. شورش نظامی در کنار بحران سیاسی، اقتصادی و امنیتی، کلکسیون بحران در تل‌آویو را تکمیل خواهد کرد و اکنون نشانه‌های مشخصی از شکل‌گیری این شورش‌ها در رژیم صهیونیستی به چشم می‌خورد. عمیچای الیاهو، وزیر میراث رژیم صهیونیستی روز دوشنبه به وجود شورش فرماندهان نظامی اذعان کرده و گفته است که درگیری‌های نظامی و امنیتی در جبهه‌های مختلف چیزی جز شورش فرماندهان ارشد سرویس‌های امنیتی علیه نتانیاهو نیست. این وزیر کابینه نتانیاهو با تاکید بر اینکه فرماندهان ارشد دستگاه‌های‌ امنیتی در حال شورش علیه کابینه هستند، افزود: «رفتار فرماندهان امنیتی چیزی جز شورش نیست.» نارضایتی و نافرمانی مدنی در تل‌آویو و دیگر شهرهای‌اشغالی در بالاترین سطح است و شورش فرماندهان نظامی نشان‌دهنده آن است که آنها می‌خواهند خود را با جنبش اعتراضی علیه برنامه‌های کابینه دست راستی نتانیاهو همسو کنند. ارتش رژیم اسرائیل پیش از این با اتهامات جنایات جنگی به دلیل حملات هوایی خود به غزه و کشته شدن غیرنظامیان فلسطینی مواجه بوده است و حتی برخی از مقامات نظامی صهیونیست با حکم بازداشت اروپایی مواجه هستند. در این شرایط شورش در میان نظامیانی که برخی از آنها با اتهامات ضد حقوق بشری رو‌به‌رو هستند، تیر خلاصی بر پیکره ضعیف ساختار پربحران تل‌آویو خواهد بود.
از سوی دیگر فراخوان‌های گسترده برای نافرمانی در واحدهای نظامی ارتش رژیم اسرائیل بی‌سابقه است. در رژیم صهیونیستی، اکثر شهروندان باید در ارتش خدمت کنند و بسیاری از آنها برای چندین دهه در نیروهای ذخیره داوطلب می‌شوند، لذا ارتش‌اشغالگر برای انجام ماموریت‌های ویژه خود به نیروهای ذخیره وابسته است و اگر این نیروها به سمت نافرمانی مدنی و شورش کشیده شوند، در عمل ارتش برای انجام ماموریت‌های خود با بحران رو‌به‌رو خواهد بود.
به طور کلی‌تری، نافرمانی در میان نیروهای ارتش یک خط قرمز پررنگ در میان نظامیان در همه جای دنیاست و در صورت تداوم نافرمانی شکاف‌هایی در میان نظامیان ایجاد خواهد شد که ممکن است هیچ گاه ترمیم نشود. «امیر آویوی»، فرمانده ارتش رژیم صهیونیستی نیز به ان پی آر می‌گوید که ارتش همواره باید از سیاست دور نگه داشته شود، اما این روزها ارتش در تل‌آویو غرق در سیاست زدگی و اعتراضات داخلی است.
جلسه پرتنش نتانیاهو با نظامیان
تنش و شکاف در میان نظامیان را در جلسه روز دوشنبه نتانیاهو با نظامیان می‌توان ردیابی کرد. نشریه الشرق الاوسط در این ارتباط از حمله بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به فرماندهان ارتش این رژیم در خلال جلسه‌ای در محل ستاد کل ارتش اسرائیل خبر داد و گفت نتانیاهو در ابتدای جلسه با‌اشاره به اهمال و کم کاری ارتش در مهار اعتراضات و مشارکت بسیاری از نظامیان در اعتراضات علیه کودتای قضایی وی افزوده: «شما ارتشی 20 میلیارد دلاری هستید اما در تظاهرات‌ها علیه کابینه مشارکت می‌کنید. این امر به هیچ وجه قابل قبول نیست. چگونه به سربازان ذخیره اجازه می‌دهید تا هر طور که دوست دارند رفتار کنند؟ در صورت عدم فرمانبری آنها از دستورات، تمرد سراسر ارتش را فراخواهد گرفت.»
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه با مقایسه ارتش این رژیم با ارتش فرانسه و نقش آن در اعتراضات سراسری ضددولتی در پاریس افزود: «در فرانسه همه ملت در حال تظاهرات هستند، اما ارتش در امور سیاسی دخالت نکرده و نمی‌کند. ارتش ما هم باید این چنین باشد.»
 افول جایگاه نتانیاهو
عملکرد مبهم و بحرانی نتانیاهو باعث سقوط جایگاه او شده است. براساس یک نظرسنجی جدید که توسط کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی منتشر شده، محبوبیت ائتلاف حاکم بر سرزمین‌های‌اشغالی بین صهیونیست‌ها به شدت کاهش یافته و براساس این نظرسنجی، اگر امروز انتخابات پارلمانی در سرزمین‌های‌اشغالی برگزار شود، ائتلاف راست به رهبری «بنیامین نتانیاهو» فقط ۴۶ کرسی از ۱۲۰ کرسی کنست را به دست خواهد آورد. این در حالی است که در انتخابات اخیر، ۶۴ کرسی را کسب کرده بودند.
نگرانی صهیونیست‌ها از «وحدت میدانی مقاومت»
از سوی دیگر، وحدت میان گروه‌های مقاومت، ترس بر‌اندام صهیونیست‌ها‌ انداخته و یک روز پس از دیدار مهم و سه جانبه رهبران مقاومت فلسطین و لبنان شامل سید حسن نصرالله، اسماعیل هنیه و صالح العاروری در بیروت، «حیزی سیمینتوف»  خبرنگار امور عربی شبکه 13 اسرائیل  اعلام کرد که اهمیت این دیدار  هماهنگی بین  مواضع حماس و حزب‌الله  لبنان است و هدف آن گسترش وحدت در محور مقاومت سوریه، ایران، حماس و حزب‌الله و همچنین هماهنگی بسیار نزدیک بین مواضع نصرالله،‌هانیه و العاروری است. همچنین «روعی کایس» خبرنگار امور عربی شبکه «کان» رژیم صهیونیستی با‌اشاره به اینکه بیانیه حزب‌الله از اهمیت زیادی برخوردار است، اعلام کرد که  این دیدار«بسیار مهم»  است؛ چراکه گزارش شده که آمادگی محور مقاومت و برخورد با تحولات مختلف محور  بحث و گفت‌وگوی دو طرف بوده است.
شبکه 13 رژیم صهیونیستی نیز عکس مشترک دیدار  سید حسن نصرالله و اسماعیل هنیه را منتشر کرد و در آن نوشت: «به نظر می‌رسد که در این نشست همگی لبخند می‌زنند و  این پیام مهمی را  ارسال می‌کند و آن این است که آنها تلاش می‌کنند تا بگویند ما باهم هستیم.» شبکه 12 رژیم صهیونیستی نیز با‌اشاره به عکس مشترک  رئیس‌دفتر سیاسی جنبش حماس  و دبیرکل حزب‌الله لبنان  اعلام کرد که این تصویر بیش از هزاران حرف در خود دارد و (سید) حسن  نصرالله در این تصویر به گونه‌ای نمایان است که گویا انگشت خود را در چشمان اسرائیلی‌ها فرو کرده است. «تال لو رام» مفسر امور نظامی در روزنامه صهیونیستی  «معاریو» نیز نوشت که هشدار نهادهای امنیتی و نظامی  درباره این  حقیقت که احتمال اتحاد  همه عرصه‌های مختلف تهدیدآمیز در ماه رمضان  وجود دارد، عملی شده است. 
نابلس ناآرام
در چند روز گذشته صهیونیست‌‎ها تقریباً در همه جبهه‌ها از جمله بیت المقدس، کرانه باختری، نوار غزه، لبنان و سوریه با شعله‌ور شدن خشونت‌ها مواجه بودند. گویی تل‌آویو در داخل دستخوش تحولات بی‌سابقه‌ای است که جرقه آن را طرح عجیب نتانیاهو برای تغییر قوانین قضایی زد و اکنون آتشی که به پا شده، خاموش نمی‌شود و ناامنی سراسر مناطق فلسطین‌اشغالی را فراگرفته است. همزمان با این ناامنی‌ها، رسانه‌های عبری زبان صبح دوشنبه از زخمی شدن یک افسر و سرباز در درگیری‌های مسلحانه در نابلس خبر دادند. از سوی دیگر روز دوشنبه یک جوان فلسطینی به ضرب گلوله نیروهای رژیم صهیونیستی در اردوگاه «عقبه جبر» در اریحا به شهادت رسید تا خشم فلسطینی‌ها از ‌اشغالگران باردیگر شعله‌ور شود. «محمد بلهان» نوجوان 15 ساله فلسطینی بود که در جریان یورش نظامیان صهیونیست به اردوگاه عقبه جبر از ناحیه سر هدف قرار گرفت و به شهادت رسید.
همزمان روزنامه عبری زبان یدیعوت احرونوت اعلام کرد که در سایه تنش و ناامنی موجود در اراضی‌اشغالی، قرار است ۷ وزیر کابینه نتانیاهو در تظاهرات صهیونیست‌ها به سمت تجمع شهر‌ک‌نشینی اویتار در نزدیکی نابلس شرکت کنند. این تظاهرات در واکنش به افزایش عملیات‌های مقاومتی فلسطینیان برگزار خواهد شد.
ضربه بزرگ اقتصادی 
همچنین رسانه‌های رژیم صهیونیستی به دنبال اوضاع امنیتی پرتنش فلسطین‌اشغالی به‌ویژه در مناطق شمالی، درباره بروز «یک ضربه بزرگ اقتصادی» ابراز نگرانی کرده‌اند. رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند: «۹۰ درصد بازدیدکنندگان و گردشگران که اماکنی را برای سپری کردن تعطیلات خود در شمال فلسطین‌اشغالی رزرو کرده بودند، سفرشان را لغو کرده‌اند.» برپایه این گزارش، درپی این اتفاق صهیونیست‌ها نگران یک ضربه شدید اقتصادی به دلیل وضعیت امنیتی در این منطقه هستند.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi