شناسه خبر : 99608
دوشنبه 04 ارديبهشت 1402 , 10:31
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ماجرای تفحص یک شهید آشوری پس از ۳۸ سال

فاش نیوز - اواسط اسفند سال گذشته نیروهای تفحص پیکر شهیدی را تفحص کردند که به سرعت از طریق آزمایش DNA هویت او مشخص شد، اما این شهید با دیگر شهدا یک تفاوت داشت.

ماجرای تفحص یک شهید آشوری پس از ۳۸ سال

به گزارش خبرگزاری فارس، آخرین روزهای سال همه مردم ایران در تلاطم بودند تا مقدمات برگزاری عید نوروز را فراهم کنند. در این عید به سنت ایرانیان با نو شدن سال، اغلب لباس نو می‌پوشند، گاهی وسایل خانه را نو می‌کنند و به دیدن کسانی می‌روند که دوستشان دارند و یا میزبان میهمانانی هستند که می‌آیند سال نو را تبریک بگویند. 

اما ایران پیش از آغاز سال جدید میهمانی داشت که قرار بود پس از ۳۸ سال به کشورش برگردد با این تفاوت که چند سالی می‌شد دیگر چشمی انتظار آمدن این جوان عزیز کرده را نمی‌کشید. 

جانی بت از جوانان عاشوری بود که در سال ۶۳ با پوشیدن لباس سربازی ارتش جمهوری اسلامی ایران به جبهه رفته بود و در عملیات بدر به شهادت رسید. پدر و مادر و برادرانش سال‌ها چشم انتظار خبری یا نشانی از جانی بودند اما سرنوشت آنگونه برایشان رقم خورده بود که دیدارها در بهشت تازه شود. 

اواسط اسفند نیروهای تفحص پیکر او را تفحص کردند و به سرعت از طریق آزمایش DNA هویت او مشخص شد. اما فرق جانی با دیگر شهدای مثل خودش در این بود که کسی از اعضای خانواده‌اش در دسترس نبودند. جامعه عاشوری‌های ایران و نیروهای ارتش با چاپ عکسی از او و اطلاعیه، تمام تلاش خود را کردند تا نشانی از اقوامش پیدا کنند. 


حضور آیت‌الله خامنه‌ای در سال ۶۵ در منزل شهید اوشانا

پس از مدتی مشخص شد پدر و مادر و برادر جانی در آرامستان عاشوری‌ها در اسلامشهر به خاک سپرده شدند و حالا تنها یک دختر عمو و یک دختر عمه هستند که قرار است بیایند تا تابوت قوم وخویش خود را در آغوش بگیرند و به او بگویند مادرش چند سال چشمش به در بود تا جوان رعنای خود را یکبار دیگر ببیند. 

امیر محمدرضا فولادی رییس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس که در جریان این وقایع بوده است، در گفت و گو با فارس گفت: جانی سرباز تیپ ۵۵ هوابرد ارتش بود که متأسفانه بیش از سه دهه پیکرش بعد از شهادت، در منطقه باقی ماند و زمانی بازگشت که والدینش از دنیا رفته بودند.

وی می‌گوید: در جلسه‌ای که با نمایندگان مجلس ادیان مذهبی و نمایندگان جامعه آشوری‌ها داشتیم قرار شد پیکر جانی در کنار مزار پدر و مادرش در آرامستان اسلامشهر دفن شود. 

امیر دلاوری همچنین از برگزاری مراسم برای خاکسپاری این شهید عزیز خبر داد و گفت: در هفته آینده اقوام جانی با او در معراج شهدا وداع خواهند کرد و پیکر او روی دوش مردم پایتخت نیز تشییع می‌شود. همچنین مراسمی نیز در ارتش و کلیسای حضرت یوسف برگزار می‌شود که اطلاعات تکمیلی‌تر در روزهای آتی اعلام خواهد شد. 

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi