شناسه خبر : 99639
سه شنبه 05 ارديبهشت 1402 , 10:16
اشتراک گذاری در :
عکس روز

درجه‌داران اوکراینی سلاح‌های ارسالی غرب را در بازار سیاه می‌فروشند!

فاش نیوز - «سیمور هرش»، روزنامه‌نگار مشهور غربی در اظهارات جدیدی درباره ارسال گسترده تسلیحات به اوکراین اعلام کرد غرب در مورد ورود تسلیحات ارائه شده توسط نیروهای مسلح اوکراین به بازار سیاه سکوت کرده است و غربی‌ها به خوبی می‌دانند که بخش زیادی از این تسلیحات توسط درجه‌داران و فرماندهان اوکراینی در بازار سیاه فروخته می‌شود.
 دبیرکل ناتو پنج شنبه گذشته در سفری اعلام نشده به کیف و در جریان کنفرانس خبری مشترک با «زلنسکی» رئیس‌جمهور این کشور اعلام کرد که از زمان آغاز جنگ روسیه و اوکراین در فوریه ۲۰۲۲،(24 اسفند 1400) کشورهای عضو ناتو بیش از ۱۵۰ میلیارد یورو به کیف کمک کرده‌اند اما. علی رغم ارسال گسترده انواع تسلیحات به کیف، کارشناسان و تحلیلگران نظامی هشدار می‌دهند که حتی باوجود تمامی حمایت‌های نظامی غرب و ارائه ادوات سنگین نظامی ناتو به کیف، این مسائل نمی‌تواند تاثیری فوری بر جنگ اوکراین در مقابل روسیه داشته باشد. پیش از این نیز کارشناسان هشدار داده بودند که نیروهای رزمی اوکراینی به‌اندازه کافی برای استفاده از این تسلیحات آموزش دیده نیستند. از سوی دیگر علی رغم ارسال حجم انبوهی از انواع تسلیحات به کیف‌ اشتهای مقامات اوکراینی برای دریافت تسلیحات جدید سیری ندارد. معاون وزیر خارجه اوکراین ضمن کافی ندانستن کمک‌های نظامی غرب به این کشور برای جنگ با روسیه با لحنی قلدرمآبانه از متحدان کیف خواست که هر کدام یک درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به این کشور اختصاص دهند. «آندری ملنیک» در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: «ما از متحدان خود برای کمک‌های نظامی آنها سپاسگزاریم، اما کافی نیست. ما از شرکای خود می‌خواهیم که از تمام خط قرمزهای ساختگی عبور کرده و یک درصد از تولید ناخالص داخلی را برای تحویل تسلیحات اختصاص دهند»
فروش در بازار سیاه
ارسال گسترده و بدون حساب و کتاب تسلیحات از سوی کشورهای غربی به اوکراین پشت پرده‌ای نیز دارد و آن این که بسیاری از این تسلیحات به جای استفاده در جبهه جنگ سر از بازار سیاه درمی‌آورد. در همین رابطه «سیمور هرش»، روزنامه‌نگار آمریکایی برنده جایزه «پولیتزر»، روز یکشنبه گفت که غرب می‌داند که سلاح‌هایی که برای سربازان اوکراینی عرضه می‌شود به بازار سیاه راه پیدا می‌کند؛ اما رسانه‌های آنها سکوت می‌کنند. به گفته این روزنامه نگار، حتی در مراحل اولیه درگیری، لهستان، رومانی و سایر کشورهای هم مرز «مملو از تسلیحاتی بودند که برای عملیات جنگی به اوکراین ارائه شده بود.» به گزارش ایرنا وی که این اظهارات را در گفت‌وگو با راشا تودی بر زبان می‌آورد، تشریح کرد که غرب از این تجارت در بازار سیاه به خوبی آگاه است، چرا که گزارش‌های متعددی در مورد محموله‌های اسلحه گم شده در رسانه‌های آمریکایی هم منتشر شده است. «هرش» در ادامه به گزارشی که شبکه خبری آمریکایی سی‌بی‌اس در این مورد تهیه کرده بود ‌اشاره کرد که مدیران این شبکه ‌اندکی پس از انتشار، مجبور به تکذیب آن شدند. وی در توضیح این اقدام سی بی‌اس گفت: رسانه‌ها اساسا از موضع دولت آمریکا حمایت می‌کنند؛ موضعی که می‌گوید «ما در کنار اوکراین هستیم. همه ما از روسیه متنفریم.» این فعال رسانه‌ای سرهنگ‌ها و سایر رده‌های ارتش را در قاچاق تسلیحات دخیل دانست و خاطرنشان کرد: «غرب سال گذشته نگران بسیاری از تسلیحات ارسالی از جمله موشک‌های استینگر بود که برای سرنگونی هواپیماها از آن استفاده می‌شود.» مقام‌های روسی نیز بارها در مورد قاچاق سلاح‌های غربی به خارج از مرزهای اوکراین هشدار داده‌اند؛ موضوعی که به گفته آنها امنیت را در سایر نقاط جهان وخیم‌تر کرده است.«ماریا زاخارووا »سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه چندی پیش گفته بود
« تدارکات نظامی ناتو که برای رژیم کی‌یف در نظر گرفته شده بود به دست تروریست‌ها، افراط‌گرایان و گروه‌های جنایتکار در خاورمیانه، آفریقای مرکزی و آسیای جنوب شرقی می‌رسد.»
یک رکورد بی‌سابقه دیگر
از سوی دیگر و همزمان با گذشت ۱۴ ماه از جنگ روسیه و اوکراین، داده‌های جدید نشان می‌دهد افزایش ۳.۷ درصدی هزینه‌های نظامی جهان در ۲۰۲۲، آن را به رقم بی‌سابقه ۲.۲۴ تریلیون دلار رسانده است. به گزارش ایرنا «موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم» (SIPRI) روز دوشنبه گزارشی از آخرین داده‌ها درباره هزینه‌های نظامی جهان منتشر کرد که در آن آمریکا، چین و روسیه به ترتیب بیشترین هزینه‌کننده‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۲ معرفی شدند. براساس گزارش این موسسه، سهم این سه کشور رقم بی‌سابقه هزینه‌های نظامی جهان در ۲۰۲۲ میلادی ۵۶ درصد بوده است. در میان، هزینه‌های نظامی قاره اروپا در ۲۰۲۲میلادی ۱۳ درصد افزایش داشته که درصد قابل توجهی از این رشد به دلیل هزینه‌های نظامی اوکراین و روسیه در جنگ عنوان شده است. بدین ترتیب، هزینه‌های نظامی روسیه در ۲۰۲۲ با ۹.۲ درصد افزایش به حدود ۸۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رسید. این رقم برای اوکراین به عنوان طرف دیگر جنگ که مورد حمایت نظامی کشورهای غربی قرار دارد با با افزایش ۶۴۰ درصدی، ۴۴ میلیارد دلار ثبت شده است. بر اساس گزارش موسسه « سیپری» هزینه‌های نظامی اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در سال گذشته در مجموع یک هزار و ۲۳۲ میلیارد دلار (۹ دهم درصد افزایش نسبت به ۲۰۲۱ ) بود. انگلیس در سالی که گذشت با ۶۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در میان کشورهای اروپای مرکزی و غربی بیشترین بودجه را صرف هزینه‌های نظامی مصرف کرده که از این رقم ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیارد دلار آن به اوکراین اختصاص داده شده است.
شکاف بین آلمان و فرانسه
از سوی دیگر جنگ اوکراین به شکاف دیگری در اروپا بر سر رابطه با چین دامن زده است. تارنمای پولیتیکو در تحلیلی با ‌اشاره به اختلاف نظر شدید بین اعضای ارشد اتحادیه اروپا درباره روابط با چین، نوشت: «فرانسه، آلمان و موسسات اتحادیه اروپا بر سر احیای موافقتنامه جامع سرمایه‌گذاری با پکن (CAI) که متوقف شده است، اختلاف نظر آشکار دارند. »به گزارش روز دوشنبه ایرنا، تحلیلگر پولیتیکو در این تحلیل خود افزود: درست زمانی که فکر می‌کردیم سیاست اروپا در برابر چین نمی‌تواند بیشتر از این از هم گسسته شود، دو کشور قدرتمند اتحادیه اروپا اکنون در مورد احیای یک توافق سرمایه‌گذاری با این ابرقدرت نیز با هم اختلاف دارند. به گفته امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه احیای به اصطلاح توافقنامه جامع اتحادیه اروپا و چین در سرمایه‌گذاری (CAI) حداقل فوریت را دارد و عملی نیست. در همین حال، «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان طرفدار فعال کردن مجدد این توافق است؛ توافقی که بلافاصله پس از اعلام آن در اواخر سال ۲۰۲۰ پس از اعمال تحریم‌های پکن علیه چندین عضو پارلمان اروپا به دلیل انتقاد از نقض حقوق بشر، متوقف شد. پولیتیکو در ادامه نوشت: پکن با استفاده از تهدیدهایی از ممنوعیت احتمالی نوشیدنی‌های فرانسوی و اسپانیایی گرفته تا هشدارهایی مبنی بر اینکه چین به جای هواپیماهای ایرباس فرانسوی، بوئینگ آمریکایی را خریداری خواهد کرد، در ممانعت از توسعه سیاست یکپارچه اروپا در قبال چین از خود مهارت نشان داده است.

به نقل از کیهان

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi