شناسه خبر : 99762
شنبه 09 ارديبهشت 1402 , 12:43
اشتراک گذاری در :
عکس روز

کتاب‌های دفاع مقدس همچنان پرفروش‌ترین است

فاش نیوز - امینیان با تاکید براینکه همچنان کتاب‌های حوزه دفاع مقدس پرفروش است، گفت: کم شدن تعداد شمارگان کتاب‌های مختلف برای چاپ در سطح دنیا مرسوم است و این مسئله را نمی توان نقطه ضعف تلقی کرد.

 

«امیر شهریار امینیان» رئیس مجمع ناشران دفاع مقدس در گفت‌وگوی بادفاع‌پرس، با بیان اینکه نمایشگاه کتاب تهران مثل هر نمایشگاه دیگری یک ظرفیت محدود برای مخاطبی دارد که طی ۱۰ روز قصد استفاده از آن فضای را دارد، گفت: نمی‌توانیم از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران چنین جمع‌بندی را داشته باشیم که جامعیت کاملی را برای مخاطبان از تمام اقشار کتاب‌خوان را در جهت تامین کتاب، تنوع عناوین، نیاز‌های فکری و تحولات حوزه نشر داشته است.

وی با تاکید براینکه عدم تامین همه نیاز‌های مخاطب در یک نمایشگاه را لزوماً نباید ضعف بدانیم بلکه خصوصیت نمایشگاه‌ها چنین است، افزود: اینکه تمام نیاز‌های مخاطبان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تامین نشود لزوماً ضعف نیست بنابراین این ویژگی هر نمایشگاه است.

رئیس مجمع ناشران دفاع مقدس درخصوص تنوع آثار عرضه شده در نمایشگاه کتاب تهران و تدابیر اتخاذ شده برای دیده شدن آن‌ها عنوان کرد: به‌لحاظ کمی ناشرانی که فعالیت و تولیدات بیشتری را در طول سال داشته‌اند طبیعاً در فهرست نمایشگاه قرار می‌گیرند تا به‌لحاظ موقعیت مکانی در نمایشگاه در شرایط بهتری غرفه‌نمایی شوند.

امینیان برگزاری بخش مجازی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را فرصتی برای دیده شدن همه گروه‌های فکری دانست و ادامه داد: بخش مجازی نمایشگاه ظرفیت دیده شدن همه گروه‌های فکری را چند برابر کرده است چراکه حتماً شرایط برای اینکه همه ناشران حضور فیزیکی در نمایشگاه داشته باشند نخواهد بود لذا با اضافه شدن این امکان، تعداد ناشران و جریان‌های فکری که مابه‌ازایی در کتاب دارند در نمایشگاه بیشتر خواهد بود.


وی تحول فیزیکی نمایشگاه کتاب تهران را ضروری دانست و اظهار داشت: نمایشگاه به‌لحاظ فیزیکی نیازمند تحول است تا بتواند زمینه و بستر نمایندگی همه گروه‌های فکری را به شکل احسنت فراهم آورد که البته نمایشگاه در حال حرکت به‌سمت چین روندی است و براساس شنیده‌ها امسال تحولاتی براساس این ضرورت‌ها شکل خواهد گرفت تا پیوند اجتماعی آن تقویت شود.

رئیس مجمع ناشران دفاع مقدس با بیان اینکه سال ۱۴۰۱ از لحاظ تولید کتاب دفاع مقدس نسبت به سال ۱۴۰۰ پیشرفت‌ صورت گرفته است، اظهار داشت: سال ۱۴۰۱ بخاطر فروکش شدن شرایط کرونایی و پویایی ناشران، کتاب‌های دفاع مقدس از لحاظ تعداد عناوین و کتاب‌های چاپ اول و تجدید چاپ وضعیت بهتری داشت.

وی از رشد ۳۰ درصدی چاپ کتب دفاع مقدس خبر داد و افزود: خوشبختانه ناشران حوزه دفاع مقدس در سال گذشته فعال‌تر عمل کردند و اقبال اجتماعی مخاطبین و تنوع آثار نیز کمک کرد لذا حدودا در این حوزه رشد ۳۰ درصدی انتشار صورت گرفت و کتاب دفاع مقدس همچنان پرفروش‌ترین کتاب‌های را شامل می‌شوند. 

رئیس مجمع ناشران دفاع مقدس درباره افت تعداد شمارگان کتاب‌های منتشر شده عنوان کرد: در حوزه شمارگان با افت در تمام عرصه‌های نشر روبرو هستیم هرچند در موضوع تولید محتوا و عرضه کتا‌ب‌های چاپ اولی رشد خوبی داشته‌ایم اما همچنان در این عرصه برای ثبت و ضبط خاطرات دفاع مقدس عملا با ۳۰ هزار کتابی که از دوران دفاع مقدس تا امروز منتشر شده است به‌نسبت فعالان، جامعه ایثارگران، رزمندگان دفاع مقدس و شهدای عزیزی که تقدیم انقلاب اسلامی شده است، عقب‌ماندگی داریم.

امینیان چاپ کتاب با شمارگان پایین را در سطح دنیا یک امر رایجی دانست و عنوان کرد: لزوما چاپ کتاب با شمارگان پایین نقطعه ضعف نیست چراکه گاهی چاپ چنین کتاب‌هایی برای شناخت بازار هدف و مخاطب است تا کتاب مورد نظر جایگاه خودش را پیدا کند.

وی در تشریح علت کم شدن شمارگان کتاب‌های منتشر شده با بیان اینکه وضعیت اقتصادی و قیمت بالای کاغذ و ده‌ها دلیل دیگر در افت شمارگان کتاب‌های منتشر شده دخیال است، گفت: کمبود و گرانی کاغذ ناشران را مجبور می‌کند کاغذهای مورد نیز را از بازار آزاد تهیه کنند که همین امر فشار زیادی را به ناشران وارد می‌کند تا در سرمایه‌گذاری محتاط‌تر عمب کند لذا اتخاذ شمارگان پایین فرایند بلند مدت انتشار آثار خواهد بود.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi