شناسه خبر : 99774
یکشنبه 10 ارديبهشت 1402 , 09:57
اشتراک گذاری در :
عکس روز

مسئول گمرکی اتحادیه اوراسیا:

مبادلات تجاری کشورهای اوراسیا با ایران۲ برابر شده است

فاش نیوز - مسئول گمرکی اتحادیه اقتصادی اوراسیا از دو برابر شدن مبادلات تجاری کشورهای اوراسیا با ایران خبر داد.
به گزارش ایسنا، «ایلدار علیشروف» در نشست خبری با بیان اینکه ایران شریک قدیمی و سنتی کشورهای اوراسیا است، اظهار کرد: ارتباطات گمرکی ایران و کشورهای اوراسیا روز به روز در حال افزایش است و این دیدار فعلی به موقع و ضروری بود. بین ایران و کشورهای عضو اوراسیا توافقنامه‌های موقت سه ساله وجود داشته اما در حال حاضر می‌توان این توافقنامه‌ها را نامحدود کرد تا در آینده توافقنامه‌های طولانی با یک‌سری اختیارات داشته باشیم.
وی افزود: تبادلات تجاری کشورهای عضو اوراسیا با ایران دو برابر شده است. این میزان رشد و افزایش دو برابری حجم مبادلات بین دو طرف، نتیجه توافقنامه‌هایی است که اجرایی شد. پروتکل‌های سازمان گمرکی از طرف ایران اعلام شد که برای رفع مشکلات موجود باید به برخی نکات کلیدی توجه ویژه‌ای کرد. به عنوان مثال طرح راه‌اندازی کریدور شمال- جنوب و مسائل زیرساختاری آن نکاتی دارد.
مسئول گمرکی اتحادیه اقتصادی اوراسیا درباره تبادلات الکترونیکی اسناد و اطلاعات هم افزود: در این خصوص هیچ مشکلی وجود ندارد و ما هم از این تبادلات دوطرفه استقبال می‌کنیم اما باید درباره محتوای این تبادلات اطلاعاتی به توافق برسیم. مطمئن باشید اگر ما توافقنامه‌ای را به امضا رساندیم و به توافق رسیدیم تمام کشورهای عضو اوراسیا مجبور به اجرا و رعایت آن هستند.
افزایش مبادلات ایران و اوراسیا تا 2 سال آینده
همچنین محمد رضوانی‌فر؛ رئیس‌ کل گمرک جمهوری اسلامی ایران دیروز در نشست با وزیر گمرکی اتحادیه اقتصادی اوراسیا که با هدف تسهیل و توسعه مبادلات تجاری با کشورهای عضو اوراسیا برگزار شد، اظهار کرد: اگرچه موافقت‌نامه بین ایران و آسیا سه ساله بوده و هم‌اکنون تشریفات دائمی شدن را طی می‌کند اما استراتژی دولت بر همکاری بلندمدت با کشورهای عضو اوراسیا است.
وی افزود: در سال شمسی گذشته حجم مبادلات ایران با کشورهای اوراسیا ۳.۳ میلیارد دلار بوده است که از این میزان یک میلیارد و 500 میلیون دلار سهم صادرات ایران به این کشورها و یک میلیارد و 800 میلیون دلار سهم واردات از این کشورها است.
رئیس ‌کل گمرک جمهوری اسلامی ایران با ‌اشاره به افزایش ۳۲ درصدی حجم مبادلات تجاری ایران با کشورهای اوراسیا، ادامه داد: درصدد این هستیم تا کمتر از دو سال بتوانیم آن را به ۱۰ میلیارد دلار برسانیم که با توجه به تنوع کالایی مبادله شده بین ایران و کشورهای عضو اوراسیا دستیابی به این هدف ممکن خواهد بود.
رضوانی‌فر درباره آخرین وضعیت ترانزیت بین ایران و کشورهای عضو اوراسیا گفت: میزان ترانزیت در سال گذشته یک میلیون و 800 هزار تن بوده که یک میلیون تن آن حجم ترانزیت از مبدأ کشورهای اوراسیا به ایران بوده و حدود ٨٠٠ هزار تن آن ترانزیت از مسیر ایران به کشورهای عضو اوراسیا است.
وی اعلام کرد: نکته بسیار مهم در ترانزیت بین ایران و کشورهای عضو اوراسیا بحث تنوع کالا است؛ هر چند که تنوع کالاهای مبادله شده بین ایران و کشورهای همسایه محدود به چند قلم کالا می‌شود اما کالا مورد مبادله بین ایران و کشورهای اوراسیا از تنوع خوبی برخوردار است. درنتیجه با این تنوع کالا در صادرات و واردات و با اراده توسعه مبادلات بین دو کشور، افزایش حجم مبادلات تا ١٠ میلیارد دلار قابل تحقق است.

 

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi