شناسه خبر : 99788
یکشنبه 10 ارديبهشت 1402 , 10:31
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تلاش برای پاسخ به دغدغه‌ای حیاتی

فاش نیوز - رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از سال 1391 دغدغه افزایش جمعیت و فرزندآوری را مطرح نموده و تا کنون مکرر در مکرر بر این موضوع تأکید و در مورد خطرات و خسارات پیری جمعیت و تحدید نسل هشدار فرموده‌اند. رهبر انقلاب تلاش برای افزایش نسل و جوان شدن نیروی انسانی کشور و چاره‌جویی برای نجات کشور از آینده‌ هولناک پیری جمعیت را سیاستی حیاتی و از ضروری‌ترین فرائض دانسته‌اند.
اقداماتی مؤثر و چندجانبه 
حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسین موسوی مسئول هیئت یامهدی(عج) واوان، روحانی جهادی است که در لبیک به ندای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در این عرصه اقداماتی مؤثر و چندجانبه انجام داده است که در این گزارش تبیین می‌نماییم. هیئت یامهدی(عج) هیئتی است که بر اساس اولویت‌های جامعه حرکت می‌نماید. با توجه به اینکه نظام سلطه برنامه فروپاشی نهاد مقدس خانواده را برای ایران در دستور کار قرار داده است، بنابراین پرداختن به بحث خانواده و موضوع فعالیت‌های تحکیم بنیاد خانواده اهمیت زیادی دارد و بر این اساس هیئت به موضوعات خانواده ورود نموده است؛ چون موضوعاتی که هیئت به آنها می‌پردازد بر اساس اولویت‌های جامعه است. 
هیئت یامهدی(عج) در این سال‌ها هزاران هزار خانواده در جنوب استان تهران را به خود جذب کرده است. این هیئت، کاملاً خانوادگی است و در تمام برنامه‌ها تمام اعضای خانواده‌ها از کودک و نوجوان و پدرها و مادرها و پدر بزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها در مراسم حضور دارند.
در این هیئت محتوای منبر و مداحی متناسب با حضور خانواده‌هاست و تلاش شده تا برای همه، آموزه‌های اختصاصی برای خانواده داشته باشد. مثلاً یکی از کارهای آنان، چاپ کتاب «عوامل نشاط در خانواده» است. این کتاب در سال 97 توسط هیئت یا مهدی چاپ شد و به شمارگانی بالای 88 هزار نسخه رسید و به سراسر کشور ارسال شد تا مردم در پویش کتابخوانی آن شرکت کنند.
در تبلیغات محرمیِ چند سال قبل، عبارت زیبا و بدیع «عرض ارادت ما خانوادگی‌ است»، آمده بود. این عبارت در دکور مجالس هیئت هم درج شد تا بر خانوادگی بودن هیئت تأکید گردد. در آن سال، غرفه عکسی برای خانواده‌ها ایجاد شد تا اعضای خانواده‌ها کنار هم با حال و هوای محرم عکس یادگاری بگیرند. این عکس رایگان به دست مردم می‌رسید.
کتاب و پویش «مثبت3»
از سال 1391 که حضرت رهبر در خراسان شمالی، موضوع فرزندآوری را مطرح و تأکید نمودند که باید به ایرانِ 150 میلیون نفری برسیم، این هیئت در سخنرانی‌ها و در مداحی‌ها به این قضیه، حسابی پرداخت و آن را تبلیغ و ترویج کرد. 
کتاب «مثبت 3» هم بر اساس سخنرانی‌های حجت‌الاسلام سیدحسین موسوی که پایه‌گذار و رهبر بچه‌های هیئت یامهدی(عج) بود، تدوین و نوشته شد. آنها برای این‌که مفاهیم کتاب، خوب دست به دست شود، پویش کتابخوانی مثبت 3 را در سال 1400راه‌اندازی کردند که تا سال 1401 ادامه یافت و با استقبال کم‌نظیری هم روبه‌رو شد. 
هیئت یامهدی(عج) اسلامشهر در راستای لبیک گفتن به ندای رهبر انقلاب اسلامی درباره افزایش فرزندآوری، پویش کتابخوانی «مثبت3» را با حمایت و همراهی جامعه ایمانی مشعر از ۲۰ آذر سال ۱۴۰۰ کلید زد.
پویش «مثبت3»، سومین پویش مردمی بود که توسط هیئت یا مهدی(عج) با محوریت کتاب «مثبت3» برگزار شد. کتاب «مثبت ۳» با همکاری «نشرهیئت امروز» و «جامعه ایمانی مشعر» کاری از نهضت ملی کتابخوانی رضای مهر است. پویش مثبت 3 درونزا بود و تمام برنامه‌های این پویش مردمی بودند و اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران و جامعه ایمانی مشعر از آن حمایت نمودند. با اسقبال گسترده‌ای که در سراسر کشور از کتاب مثبت3 شد، این کتاب در پنج ماه ۱۱۰ بار چاپ شد؛ هر چاپ هزار نسخه، مجموعاً صد و ده هزار نسخه.
محتوای کتاب مثبت3
کتاب «3+» (مثبت 3)، گزیده‌ای از سخنرانی‌های حجت‌الاسلام سید حسین موسوی با موضوع جمعیت در ماه مبارک رمضان ۱۴۴۱ هجری قمری در حرم حضرت معصومه (س) و جلسات هیئت یامهدی(عج) واوان است که پس از پیاده‌‌‌سازی، با اضافاتی از برخی کتب مربوط به جمعیت، مقالات و مصاحبه‌های متعدد، با تنقیح و بازنگری جمعی از پژوهشگران تهیه و تنظیم شده است.
این کتاب ضمن پاسخ به سؤالات و ابهام‌ها درباره جمعیت، در پی پرده برداشتن از حقایقی مهم است که اگر امروز آنها را نبینیم و زندگی‌هایمان بر همین منوال رفاه‌طلبی و تکلیف‌گریزی پیش رود، تبعات و هزینه‌های سنگین اقتصادی، سیاسی، نظامی و امنیتی و بحران‌های حاصل از آن را باید در آینده نزدیک، تمام ملت ایران بپردازند. در کتاب «مثبت 3» با دلایل کنترل جمعیت در ایران، ضرورت فرزندآوری و تأکید بر فرزندآوری در اسلام آشنا می‌شویم. در بخش پیوست‌های کتاب توصیه‌های مقام معظم رهبری در مورد فرزندآوری، ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت در جمهوری اسلامی ایران و راهبردها و اقدامات ملی مصوب در شورای عالی انقلاب فرهنگی ذکر گردیده است.
بیشتر از 3 فرزند داشته باش!
معنی این پویش و محتوای کتاب به مخاطبش می‌گوید: «بیشتر از 3 فرزند داشته باش!» در کنار چاپ و نشر این کتاب، هیئت یا مهدی(عج) اقدامات مکمل متعددی نیز در جهت ترویج فرزندآوری انجام داده است.
تجلیل از مادران زیر 40 سالی که 3 فرزند دارند، طراحی پیام فرزندآوری روی لیوان‌های کاغذی مورد استفاده در هیئت و ایستگاه‌های صلواتی، اجرای طرح مجاهدت عظیم در محرم 99 برای اهدای هدیه نقدی به مادران شرکت‌کننده در طرح و تأمین بخشی از هزینه‌های بهداشتی که فرزند آنها تابستان 1400 به دنیا می‌آمد، از جمله برنامه‌های هیئت برای ترویج فرمایش‌های رهبر بود. در طرح مجاهدت عظیم 190 نفر ثبت‌نام کردند که تابستان همان سال، 20 نفر فرزنددار شدند.
اخیراً در ماه رمضان امسال نیز طرح «مجاهدت عظیم2» از سوی هیئت یا مهدی(عج) واوان اجرا شد که طرح حمایت از مادران زیر 40 سال دارای سه فرزند یا بیشتر بود.
فلسفه و اهمیت فرزندآوری
برخی صحبت‌های حجت‌الاسلام سیدحسین موسوی، مولف کتاب«مثبت٣»، در مورد فلسفه و اهمیت پویش که در موقعیت‌های مختلف بیان داشته‌اند:
- حضرات معصومین علیهم‌السلام بر ازدیاد نسل صالح تأکید داشتند.
- اگر به دنبال تأسی از معصومین علیهم‌السلام باشیم باید از ائمه اطهار(ع) تبعیت کرد.
- رهبر انقلاب اسلامی از سال ۹۱ دغدغه جمعیت و فرزندآوری را مطرح کردند، اما کسی به این ندا لبیک نگفت. ایشان حدود ۵۰ بار در طول این ۹ سال از آینده‌ای دهشتناک در مورد جمعیت صحبت کرده‌اند و در این زمینه هیچ بشارتی نداده‌اند، در حالی‌ که ایشان همیشه به آینده در عرصه‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی امیدوار بوده‌اند. متخصصان هم معتقد هستند که اگر این مسیر ادامه پیدا کند، در آینده‌ای نزدیک با بحران جمعیت رو‌به‌رو خواهیم بود. این پویش مسیری برای تبلیغ و ترویج این امر است.
- اگر چه مردم اصلی‌ترین مانع فرزندآوری را مانع اقتصادی می‌دانند؛ اما دلایل زیادی وجود دارد برای این مدعا که مانع اصلی برای فرزندآوری بینشی و فرهنگی است. مطابق تحقیقات و آمارها نرخ باروری در ثروتمندان کمتر و پایین‌تر است. به عنوان نمونه بر اساس آمار ثبت احوال نرخ باروری زنان در جنوب تهران بیشتر از شمال تهران است. 
- جالب است بدانید که استانهای گلستان و گیلان از ثروتمندترین استانهای کشور، پایین‌ترین آمار فرزندآوری را به خود اختصاص داده‌اند، در مقابل استان سیستان و بلوچستان علی‌رغم آثار فقر شاهد درصد بالای فرزندآوری هستند.
- شأن مادری به قدری بالا است که اگر فرزندآوری معطل مسائل اقتصادی شود، توهین به جایگاه والای مادری است و امیدواریم پویش‌های این چنینی کمکی به افزایش فرزندآوری در جامعه بکند.
فرزندآوری از اولویت‌های سال 1402
سید حسین موسوی معتقد است: درست است که بحث حجاب و موضوعاتی مثل تولید و مهار تورم از جمله مهم‌ترین و اولویت‌دارترین دغدغه‌های دلسوزان انقلاب و دلسوزان فرهنگی هست و در سال 1402 در صدر مباحث قرار می‌گیرند؛ اما نباید از موضوع فرزندآوری هم غفلت کرد. به خصوص که همچنان رهبری در سخنرانی‌های‌شان مکرر بر این موضوع تأکید نموده و از کوتاهی‌ها در این عرصه گله و انتقاد می‌نمایند.
بازتاب پویش و برنامه‌های آینده
حجت‌الاسلام موسوی در مورد بازتاب و اثرگذاری کتاب و پویش «مثبت3» خاطرنشان می‌نماید: خیلی‌ها تشکر کردند و گفتند ما برای فرزندآوری قانع شدیم. سیدحسین موسوی در مورد برنامه‌های آینده هیئت یامهدی(عج) در عرصه لبیک به ندای رهبر انقلاب در عرصه فرزندآوری و افزایش جمعیت ابراز می‌دارد: می‌خواهیم یک کانال به اسم «مثبت ۳» راه‌اندازی کنیم و با افرادی که در پویش شرکت کردند، ارتباط بگیریم و بازخوردها را منتشر کنیم و کلاً بحث فرزندآوری را ادامه بدهیم و در شکل‌ها و قالب‌های مختلف به موضوع فرزندآوری بپردازیم.
 
* کامران پورعباس
منبع: کیهان
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi