شناسه خبر : 100383
پنجشنبه 04 خرداد 1402 , 11:46
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نظری برجایگاه فرهنگ ایثار و ایثارگران در لایحهه برنامه هفتم

برابر اصلاحیه (تبصره ۳ ماده ۱۶ قانون دیوان عدالت اداری) و ایجاد معاونت احیای حقوق عامه و اختیار شکایت توسط این معاونت از طرف مردم، فرصت مناسبی برای تشکل ها و گروههای ایثارگری است تا با ارتباط با این معاونت و انتقال موارد تضییع حقوق ایثارگران...

فاش نیوز - در ماده ۲۰۷ که تنها ماده مربوط به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است. گویا تعمدا" خیلی ابتدایی طراحی شده و مواردی که در چند قانون قبلا" آمده و وجود دارد و نیازی به ذکر اینچنینی ندارد را ترکیب و آن را به عنوان ماده ۲۰۷ پیشنهاد داده اند تا شاید این را القاء کنند که به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت توجه داشته اند. در حالیکه در برنامه ششم مصوبات ارزشمندی پیش بینی شده بود ولی برنامه ای برای بهره مندی از آن نداشتند. البته با این اقدام کوچک کلیه موارد مربوط به حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را حذف و خیال خود، ایثارگران و جامعه را راحت کرده اند.

 
ماده ۲۰۸ در اصل همان بند ج ماده ۸۷ قانون برنامه ششم توسعه است لکن به دلیل آن که نتوانستند موضوع استخدام فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان ۷۰ درصد و بالاتر را طبق قانون به سرانجام برسانند و متهم به آن نشوند که این قانون را حذف کرده‌اند. این ماده را با تغییری ظریفانه آورده‌اند تا از فشار عدم اجرای آن قانون خود را رهایی بخشند. به همین منظور در کنار بکارگیری در دستگاههای موضوع ماده ۱ قانون، اشتغال آنان را از طریق توانمندسازی و توسعه آموزش های مهارتی شغلی و اعطای تسهیلات اشتغال پیش‌بینی کرده‌اند. تا استخدام فرزندان شهدا و جانبازان ۷۰ درصد و بالاتر را ماست مالی کنند. با این اقدام زیرکانه فرزندان ایثارگران را به دنبال نخود سیاه می فرستند، بدن آنکه متهم شوند قانون را اجرا نکرده و نمی کنند. از آن طرف قانون برنامه ششم به پایان رسیده و قابلیت استناد به دلیل پایان مهلت قانونی نخواهد داشت.

موضوع ماده ۲۰۹ اعطای تابعیت به ایثارگران غیر ایرانی که در قانون برنامه ششم هم وجود داشت و موضوع جدیدی نیست و چالش های متعددی در حوزه اجرای آن وجود در سال های گذشته وجود داشت و مشکلات آن را در برنامه هفتم مرتفع خواهند کرد یا خیر.

 
در ماده ۲۱۱ لایحه پیشنهادی ماده ۲۶ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران را با اعمال سیاستی که به شدت موجب نارضایتی جامعه تحت پوشش ماده ۲۶ خواهدشد،را به چالش کشیده اند. در سال ۱۴۰۱ با بد عمل کردن بنیاد و سازمان برنامه و بودجه حق پرستاری جانبازان به چالش کشیده و موجب اعتراض آنان گردید که با پیگیری های مستمر جانبازان و درگیری در سازمان برنامه و بودجه به بخشی از آن مطالبات رسیدند و بخش دیگر تاکنون اجرا نشده است آن اهدافی را که در سال ۱۴۰۱ پیگیری می‌کردند و تاحدودی اجرا کردند با اصلاح ماده ۲۶ در ماده ۲۱۱ پیش‌بینی کردند. با همین اصلاح اوج کینه توزی به جامعه ایثارگری را می توان فهمید. با تصویب آن موج نارضایتی جامعه ایثارگری را فرا خواهد گرفت و موجبات به خیابان کشاندن ایثار گران خواهد شد که احتمال دارد به دنبال آن هم باشند.
 
به دلیل آنکه تاکنون نتوانسته‌ و نخواسته اند ماده ۲۴ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران را در خصوص سنوات ارفاقی همسران جانبازان و آزادگان اجرایی کنند و اساسا" آن را قبول نداشته اند، با ارائه‌ی پیشنهاد ماده ۲۱۰ هم موضوع همسران جانبازان را به چالش کشیده و هم موضوع همسران آزادگان و همسران شهدا را در این زمینه حذف کرده اند و موضوع فرزندان شاهد را نیز دچار مشکل کرده اند. با فرض بر اینکه کاری را که تا کنون نتوانستند اجرا کنند و برای آنکه متهم به عدم اجرا شوند، بهتر است با الحاق شرایط بسیار محدود کننده، آن را از حیز انتفاع ساقط کنند. و در این ماده این کار را کرده اند.
 
ماده ۲۱۲ لایحه پیشنهادی، اصلاح بند ب ماده ۸۸ قانون برنامه ششم توسعه است. با اعمال محدودیت در حوزه شمول و تنظیم آیین نامه برای کنترل موضوع، به ویژه برای رزمندگان که علاوه بر محدودیت حوزه شمول قید داوطلبانه به نسبت برنامه ششم به آن اضافه شده و منجر می شود بخشی از رزمندگان را از حوزه کمک معیشت خارج کند. این ظلم مضاعفی به رزمندگان است. پیش بینی این تمهیدات برای محدودیت، ممنوعیت، کاهش و حذف تسهیلات و امتیازات گذشته ایثارگران از روح خبیثِ خودبین ناشی می شود.
 
ماده ۲۱۴ یک ماده بی خاصیت برای ایثارگران و اضافه کردن رئیس سازمان برنامه و بودجه به ترکیب هئیت امنای بنیاد است. سازمانی که بخش عمده ای از عدم اجرای قوانین ایثارگران مدیون تلاش های بی وقفه این سازمان است. بخش عمده مشکلات ایثارگران نتیجه عملکرد ضعیف و غیر مسئولانه این سازمان نسبت به ایثارگران است. سال گذشته فراموش نمی شود که مدیران این سازمان با برداشت سلیقه‌ای چه بلایی بر سر حق پرستاری جانبازان آوردند. عدم اجرای اغلب قوانین ایثارگران نتیجه تفکر ضد ایثارگری مدیران این سازمان است که در دوسال اخیر به اوج خود رسیده است. با اضافه شدن این سازمان به ترکیب هیئت امنا تنگ نظری ها، محدودیت ها و عدم تامین منابع بیشتر از گذشته خواهد شد. البته این به نوع تفکر حاکم بر این سازمان نیز بستگی دارد. اگر انسان شریف و ارزشی بر آن حاکم شود شاید اثرات مثبت نیز داشته باشد، که تا کنون چنین نبوده.
 
ماده ۲۱۳ در اصل اصلاح ماده ۴۶ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران است که در لایحه گفته شده ماده ۳۶. یعنی حتی دقت کافی برای اشاره درست را هم نداشته اند. این ماده اصلاح بیمه عمر و حوادث ایثارگران است؛ البته با اعمال محدودیت های جدی نسبت به قبل و با استفاده از الفاظ زیبای فریبنده، عباراتی مانند سطح بندی سرانه، در چارچوب بودجه سنواتی و تهیه آیین نامه، فقط اوج عناد پیشنهاد دهندگان با جامعه ایثارگری نسبت به مصوبه قبلی است.
 
برابر اصلاحیه (تبصره ۳ ماده ۱۶ قانون دیوان عدالت اداری) و ایجاد معاونت احیای حقوق عامه و اختیار شکایت توسط این معاونت از طرف مردم، فرصت مناسبی برای تشکل ها و گروههای ایثارگری است تا با ارتباط با این معاونت و انتقال موارد تضییع حقوق ایثارگران، مطالبات جامعه ایثارگری را پیگیری کنند.
 
|| یوسف مجتهد
اینستاگرام
سلام ، با تشکر از فاش نیوز عزیز و کارشناسان گرامی باید عرض کنیم بطور کلی ایثارگران و فرهنگ ایثار و شهادت و اساس قیام حضرت سیدالشهدا ع موضوع مطالبه گری است اما سالهاست آنقدر ایثارگران را درگیر مسایل و مشکلات مطالبات قانونی و حقوقی خود کردند که وظایف اصلی مطالبه گری عمومی ، دینی ، اقتصادی ، اجتماعی و غیره فراموش شده است.
ایثارگران با پیروی از امامت معصومین ع طلایه داران فرهنگ ایثار و شهادت هستیم چنانچه ایثارگران در خط مقدم مطالبه گری عمومی قرار داشته باشند هیچوقت دشمنان نظام اسلامی فرصت نفوذ در صفوف مردم معترض برای حل مشکلات خودشان نخواهند شد و مهمتر از اینها هیچگونه انگ و اتهامی به پیشانی ایثارگران در ارتباط با ستون پنجمی دشمن و مخالفت با نظام اسلامی در راستای سیاستهای دشمنان وجود نخواهد داشت زیرا ایثارگران با اثبات قاطعانه فدایی بودن برای مقام ولایت و دین و میهن اجازه نفوذ دشمنان نظام به صفوف فشرده خود را در مطالبات عمومی و مردمی نخواهند داد.
کمال تاسف است برخی مسئولان نفوذی در پستهای حساس توانستند بنحوی سیاست گذاری و مصوباتی را قانونی کنند که صددرصد مخالف با سیاستهای مرتبط با فرهنگ ایثار و شهادت در نظام اسلامی باشند که این خصوصیت مخصوص و منصوب به یهودیان صهیونیست و مار میزک و آب زیر کاه است فلذا ایثارگران بایستی در خط مقدم مطالبه گری مردمی و عمومی نقش حایل بین دشمن و مردم مطالبه گر باشند.
از سوی دیگر آنجا که فرمودند حامی ولایت باشیم باید یکطرف قضیه نیز بر بستر حمایت از ولایت نسبت به مطالبه گری اقدام گردد که همچنان ایثارگران را در خط مقدم مطالبه گری مردمی قرار میدهد.
برادرعزیزمجتهد، جای بسی تأسف ، چه روزها و ماه‌ها وسال ها که بنابه وظیفه اسلامی و دینی وتبعییت از فرمایشات امام بزرگوارمون صادقانه وباعشق ازهمه چیز گذشتیم و به فرامین امام راحلمون لبیک گفتیم ایثار کردیم ، از جوانیمان مایه گذاشتیم واز مال و ثروت اندوزی دست کشیدیم فقط بخاطر دفاع از آرمان های مقدس ودفاع از خاک وناموس مملکتمون
افسوس وصدافسوس
و شرم باد به آنانی که نه خودشان سهمی داشتند نه فرزندانشان
وامروز کوچکترین توجه ونیم نگاهی که به ایثارگران و رزمندگان که ندارند هیچ، منت هم میخواهند برسرمان بگذارند
خدا با ماست مطمئن باشیم سربلند خواهیم ماند
انشااله
سلام تشکر پیکیر ی برادر ارزشی
وقتی مسئولیت ها را به افراد بی ریشه و غیر انقلابی می سپارند که نه تنها هیچ اعتقادی به ایثارگری و ایثارگر ندارند طبیعی است که با تیغ عناد قانون وضع میکنند تا فرمایشات امام راحل و رهبر معظم انقلاب بر زمین بماند و پیش کسوتان جهاد و شهادت در پیش و خم روزگار زندگی گرفتار شوند ،،
با عرض سلام و ادب سردار عزیز همه شهدا و جانبازان ث ایثارگران در اول انقلاب تا بحال شهید دادیم و ایثارگر اما واقعا چرا حق قانونی جامعه ایثارگران را رعایت نمی کنند ان شالله که مسئولان دولت آقا رییسی هر چه زودتر مشکل کلی تمام جانبازان و ایثارگران چه بالای بیست پنج.درصددرصد و چه پایین زیر بیست پنج.درصد را برای همیشه تمام کنند نمایندگان مجلس شورای اسلامی. مشکل قانونی این قشر جامعه را اتمام برساند سازند والسلام
الان ما جامعه کلان ایثارگری باید چطوری صدامون برای احقاقمون به گوش مسئولین برسونیم؟
یکدست که صدا نداره!
حقمون میخواهیم والسلام نه کم نه زیاد
اینهایی که بعضی مواقع دم از ایثارگران میزنند برای درمان درد ایثارگران که نیست برای زمانی که اگر جنگی شروع شد نخواهند از خانواده خودشان مایه بزارند رویشان بشه دوباره ...
من حتی حقوقم را نگرفتم فکر م این برای دین مملکت ملت است ولی حالا میبینم برای یک سری بوده که یا خودشان یا اهل و بینشان تو ناز و نعمت دنیا گردی بوده دقیقا مثل حرفی که بیست سال پیش به من زدن برای هر کی رفتی حالا برو ازش پول دارو دکتر و اعصاب وروانت وبی خوابی هایت راازش بگیر حضرت عباسی اسلام امام علی این جوری بوده اینقدر بی عدالتی که خدا ازشان نگذرد به حق ابرو ی صاحب زمان الهی امین
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi