شناسه خبر : 100527
شنبه 13 خرداد 1402 , 14:15
اشتراک گذاری در :
عکس روز

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی

در بهترین حالت ۱۰ تا ۲۰ درصد قوانین ایثارگری اجرا می شود

دولت بایستی تدابیر لازم را برای زندگی نسبی برای یک جانباز که جان خود را نثار این مرز و بوم کرده است در سیستم حقوقیش لحاظ کند تا بلکه بتواند هزینه را جبران کند.

فاش نیوز - سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خواستار اجرایی شدن کامل قوانین ایثارگری برای جامعه هدف شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی فاش نیوز، حسن لطفی، نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی در گفت و گوی اختصاصی در خصوص برنامه هفتم توسعه و جایگاه ایثارگران در سال های آینده خاطرنشان کرد: ما هر سال برای رفع مسائل و مشکلات ایثارگران در برنامه های پنج‌ساله و سالیانه قانون می نویسیم که باید این طور و آن طور شود. ولی در عمل هیچ کدام از این قوانین اجرایی نمی شود و در بهترین حالت فقط  10 تا 20 درصد اجرا می شود.

عضومجمع نمایندگان استان همدان با اشاره به ایثار و فداکاری های جامعه ایثارگری یادآور شد: دولت محترم بایستی تدابیر لازم را برای یک زندگی شرافتمندانه جانباز -نمی گویم عین اینکه تورم دیده شود- بلکه حداقل بخش اندکی از تورم در زندگی جانباز لحاظ و یک زندگی نسبی برای جانبازی که جان خود را نثار این مرز و بوم کرده است در سیستم حقوقی دیده شود تا بتواند هزینه آنها را جبران کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم با اشاره به گلایه بسیاری از جانبازان و رزمندگان معسر از بی برنامگی سازمان های دست اندرکار ایثارگری در خصوص بیمه این قشر از جامعه متذکر شد: من در طول دوران نمایندگی به شدت دنبال این موضوع بودم تا بلکه بتوان جانبازان و رزمندگان معسر را بیمه کنیم. اما متاسفانه نشد و دولتمردان به انحای مختلف زیر بار نرفتند و الان هم بهانه این را می آورند که سنشان گذشته و مشمول بیمه نمی شوند.

نماینده دوره ای نهم، دهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم تغییر در ساختار بودجه نویسی در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: ببینید چالش که ما هر سال در ساختار بودجه داریم این است که اولاً سازمان برنامه و بودجه کشور بایستی خودش  دبیر دبیرخانه اجرای برنامه هفتم توسعه باشد. چرا که برنامه هفتم عملاً در بودجه سالیانه دیده نمی‌شود یعنی این برنامه پنج ساله باید تبدیل به برنامه هرسال بشود که اینگونه نیست.

نماینده مجلس شورای اسلامی از حوزه رزن استان همدان ادامه داد: دولت یاید طوری برنامه‌ریزی کند که برنامه پنج سال توسعه در بودجه هر سال به عنوان بخشی از برنامه دیده شود. یعنی وقتی به سال پنجم برنامه برسد در دوره چهار ساله مجلس یا دولت هشتاد درصد یک برنامه اجرا شده باشد. به طور مثال ما الان وارد برنامه هفتم شده ایم در صورتی که عملاً بیست درصد از برنامه ششم اجرا شده است و 80 درصد آن مانده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم تصریح کرد: علتش این است که در بودجه سالیانه تقسیم بندی نمی‌شود و برنامه پنج ساله در بودجه سالیانه دیده شود و متاسفانه این موضوع در برنامه هفتم تا آن‌جایی که من اطلاع دارم دیده نشده است. در حالی که باید برنامه پنجساله بایستی در بودجه سالیانه دیده شود. 

لطفی گفت: موضوع دیگری که باید دولت و مجلس به آن توجه کنند لحاظ شدن قدر السهم استان ها و شهرستان ها از بودجه سالیانه است که متاسفانه در برنامه هفتم توسعه دیده نشده است. بر این اساس یک بودجه کلی می آید و عملاً این موضوع لحاظ نمی‌شود. در حالی که بایستی قدر سهم شهرستان ها و استان ها چه از بودجه و چه از تسهیلات هم در برنامه هفتم و هم در بودجه سالیانه دیده شود که متاسفانه دیده نشده است و این ها نکاتی هست که اشکالات برنامه هفتم است.

نماینده مجلس یازدهم تاکید کرد: موضوع دیگر آمار مبتنی بر واقعیت های جامعه و علمی است در حالی که آمار که زیر بنای کشور است و  بایستی بر اساس داده های علمی و مبتنی بر واقعیت های جامعه بشود باز هم، در بودجه کمرنگ و در برنامه ی هفتم هم کمرنگ دیده شده است.

وی به اختصاص رقم ناچیز اعتباران عمرانی در بودجه های سالیانه اشاره کرد و تاکید کرد: علاوه بر این ها بحث 80 درصد بودجه چاری کشور است که متاسفانه ما الان 80% از بودجه کشور را صرف مسائل جاری و 20% را صرف مسائل عمرانی و جالبه اون 20% عمرانی هم که داره میره ما 6/6دهم از این بودجه های عمرانی را برای تامین اجتماعی -که یک قانون غلط است- بر می داریم. 9درصد ارزش افزوده برداشته می شود 20 تا 25 درصد به عنوان تعدیل به جیب پیمانکاران می رود و عملا 10 الی 15 هم سود پیمانکار را در نظر بگیریم یعنی عملا از بودجه عمرانی فقط 20%یا 10%، 8%، 7%، صرف امورات مردم می شود.

عضو کمیسیون اجتماعی در پایان اظهار داشت: این ها مواردی است که من مطمئنم در قانون برنامه هفتم دیده نشده است، اگر هم دیده شده بایستی اصلاح شود و سخن آخر اینکه برنامه هفتم باید به نفع مردم باشد نه به نفع دولت.

معرفی

اینستاگرام
سلام فرض کنیم نماینده محترم مجلس صحیح میگوید و درصد زیادی از وظایف بنیاد عمل نشده است آیا نماینده مجلس آمار غلط داده است؟ آیا دیوان محاسبات خلاف قانون اسنادی که هزینه نشده را تایید کرده است؟ لطفا پاسخ بدهند وقتی ادعایی اینچنین در کنار اعتراضات ایثارگران مطرح است باید پاسخگو باشند.میدانیم بنیاد بودجه سالانه مصوب را دریافت کرده است چرا با توجه به عملکرد حدود 20 درصد از بنیاد پاسخی نخواستند؟
باسلام آقا نماییده که دروغ نمی‌گوید کاملادرست میفرمایندولی دراین مملکت که هرروزکه ازخواب بیدارمیشوی تاشب که میخواهی به رختخواب بری همش ازشهداوایثارگران صحبت می‌کنند ولی درعمل میبینی که همون هایی که دارن ازشهداوایثارگران تعریف وتمجید می‌کنند همونها هم دارن به حق ایثارگران ظلم می‌کنند آدم درکاراین آدم ها می‌ماند که چی بگه بایدازاقای نماینده که لطف کردن واین مطالب رابیان فرمودندباید پرسیدپس چه کسانی دارن کم‌کاری می‌کنند همه صبح تاشب که دارن ازخدمت به ایثارگران حرف میزنن ودرضمن همه هم ميدونند که داردبه حق این عزیزان ظلم میشه خدابدادمان برسه
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi