شناسه خبر : 100730
چهارشنبه 17 خرداد 1402 , 12:27
اشتراک گذاری در :
عکس روز

اوکراین: پهپاد‌های ایران احتمالا قبل از جنگ، تحویل روسیه شده‌اند

فاش نیوز - مقامات اوکراینی می‌گویند این احتمال وجود دارد که پهپادهای ایران، پیش از شروع جنگ به روسیه تحویل داده شده باشند.
به گفته دبیر شورای امنیت ملی اوکراین، اجزایی در پهپادهای شاهد ایران یافت شده که احتمالا در سال‌های گذشته در کشورهای هم‌پیمان اوکراین تولید شده‌اند.
الکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین به تلویزیون این کشور گفت: کارشناسان در بررسی پهپادهای شاهد که به اوکراین حمله می‌کردند به این نتیجه رسیده‌اند که برخی قطعات آنها، ساخت ایران یا روسیه نیستند و به احتمال زیاد در کشورهای حامی و هم‌پیمان اوکراین ساخته شده‌اند. 
وی برخلاف جنجال مقامات اوکراینی گفت: این احتمال هم وجود دارد که پهپادها پیش از شروع جنگ به روسیه تحویل داده شده باشند، زیرا به‌طور عمده در سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ ساخته شده‌اند.
شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا در ماه ‌آوریل سال جاری با استناد به یک تحلیل مؤسسه بریتانیایی «تحقیقات تسلیحات جنگی» گزارش داد که پهپادهای شاهد فروخته شده توسط ایران به روسیه «با موتوری حرکت می‌کنند که براساس فناوری آلمانی ساخته شده و ایران این فناوری را حدود ۲۰ سال پیش از طرق غیرقانونی به دست آورده است».
در همین حال، یورونیوز در گزارشی به نقل از مقامات اوکراینی نوشت: روسیه به قدری پهپاد ایرانی دارد که می‌تواند هر روز حمله کند. روسیه طی هفته‌های گذشته به‌طور گسترده از این پهپاد‌ها برای حمله به اهدافش در اوکراین استفاده کرد. مسکو علاوه‌بر پهپاد‌های «شاهد-۱۳۶» و «شاهد-۱۳۱» از پهپاد‌های اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی استفاده می‌کند. 
یک مقام نیروی هوایی اوکراین گفت: روسیه به اندازه‌ای پهپاد‌های انتحاری ساخت ایران در اختیار دارد که می‌تواند به حملات پهپادی روزانه خود به اوکراین ادامه دهد. یوری ایهنات، سخنگوی نیروی هوایی اوکراین درباره پهپاد‌های «شاهد-۱۳۶» ساخت ایران گفت: «پهپاد‌های شاهد به قدری زیاد پرتاب می‌شوند که مشخص نیست قرار است دفاع هوایی ما را شناسایی کنند یا هدف، فرسوده کردن آن است.» به نظر می‌رسد مسکو با استفاده گسترده از این پهپاد‌ها همزمان هر دو هدف را دنبال می‌کند.
یورونیوز می‌افزاید: بُرد پهپاد‌های شاهد ساخت ایران، دو هزار کیلومتر است و روسیه آنها را با مواد منفجره به پرواز درمی‌آورد. این پهپاد‌ها می‌توانند بر فراز هدف به پرواز خود ادامه دهند و در موقعیت زمانی مناسب به هدف برخورد کنند.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi