شناسه خبر : 101098
دوشنبه 29 خرداد 1402 , 09:07
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نشست خبری معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیادشهید

فاش نیوز - معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران روز یکشنبه 28 خرداد در نشست خبری با اصحاب رسانه با تشریح برنامه‌های بنیاد برای خدمات رسانی به ایثارگران، تأکید کرد: ایجاد اعتماد و امیدآفرینی در جامعه ایثارگری از جمله خروجی سیاست‌های مردمی‌سازی بنیاد شهید و امور ایثارگران است.
 
نشست خبری معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد/ مردمی‌سازی به ایجاد اعتماد و امیدآفرینی در جامعه ایثارگری منجر می‌شود

به گزارش «ایثار»، محمود پاکدل در این نشست ضمن تشکر و قدردانی از اصحاب رسانه، گفت: امیدوار هستم که خادم خوبی برای خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران باشیم. به فرموده مقام معظم رهبری «ملتی که شهادت دارد اسارت ندارد» و این ملت زیر بار ظلم و ستم نمی‌رود، تلاش‌ها برای توسعه فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت در کشور باید نهادینه شود که محصول آن عزت، استقلال، برقراری امنیت و آسایش است، امیدوار هستیم که ارائه خدمات و تکریم با عزت و به سهل‌ترین روش به ایثارگران و در کمترین زمان طبق قانون انجام شود و هرجا با محدودیتی رو به رو هستیم دو نکته رعایت عدالت و اولویت‌بندی بر اساس عدالت در نظر گرفته شود.
وی با ارائه گزارش و آماری از ایثارگران در کشور گفت: 228 هزار و 688 شهید در بنیاد پرونده دارند که ۷ هزار و ۴۳۵ نفر از شهدا بانوان هستند. ۶۲۸ هزار و ۵۰ نفر جانباز در بنیاد پرونده دارند که 536 هزار و 896 هزار جانباز مرد و ۷ هزار و ۶۷۰ نفر از جانبازان از بانوان هستند. تعداد آزادگان نیز ۴۳ هزار و 545 نفر هستند که ۳۸ هزار و ۲۳۳ نفر در قید حیات هستند. از بین جانبازان ۷۰ درصد ۸ هزار و ۲۴۷ نفر در قید حیات هستند که شهدای زنده ما هستند. در مجموع ۴ میلیون و 115 هزار و 307 نفر تحت پوشش بنیاد هستند که 3 میلیون و 414 هزار و 731 نفر در قید حیات هستند.
معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به مشکل و چالش خدمات رسانی به ایثارگران به ویژه در زمینه تأمین اعتبار مالی طبق قوانین مصوب، گفت: در سال ۱۴۰۰ با بررسی‌هایی که از بین قوانین موجود انجام شد ۱۲۶ هزار میلیارد تومان بودجه برای اجرای قوانین ایثارگران نیاز بود که در آن سال بودجه بنیاد ۳۱ هزار میلیارد بود. با تلاش نمایندگان مجلس و دولت مردمی در دو سال اخیر افزایش خوبی به ویژه در زمینه معیشت و حقوق در سال گذشته تخصیص یافت. آنچه توانستیم وصول کنیم بالغ بر ۴۷ هزار میلیارد تومان بود که ۲۰ هزار میلیارد مربوط به سهام شرکت‌های دولتی بود که در شرف فروش آن هستیم که اگر محقق شود بخش عمده دیون ایثارگران پرداخت می‌شود.
پاکدل با بیان اینکه قوانین متعددی در حوزه ایثارگران وجود دارد، گفت: زمانی که قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران تصویب شد قرار شد این قانون اصلی و محوری حاکم شود ولی چند قانون دیگر نیز حاکم هستند. برخی خدمات به عهده دستگاه‌های دیگر است اما تبعات عدم اجرای آن در دستگاه‌ها متوجه بنیاد می‌شود که موضوعات اشتغال، مسکن، تبدیل وضعیت و تأمین تجهیزات پزشکی و داروهای مورد نیاز ایثارگران از آن جمله است.
وی افزود: ورود پرونده‌های جدید به بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه دارد به عنوان مثال طبق تبصره بند الف ماده 87 قانون برنامه ششم، بنیاد شهید و امور ایثارگران موظف است رزمندگان هشت سال دفاع مقدس که صورت سانحه بالینی همزمان مجروحیت را ندارند اما مجروحیت آنها توسط کمیسیون پزشکی نهاد اعزام کننده یعنی نیروهای مسلح احراز می‌گردد را به عنوان جانباز تلقی نماید و حداقل پنج درصد جانبازی به آنها تعلق می‌گیرد و تاکنون حدود ۵۰ هزار نفر از این افراد پذیرش شدند.
پاکدل گفت: برای اولین بار بر اساس ماده ۷۴ قانون جامع ایثارگران گزارش جامعی از اقدامات دستگاه‌ها برای اجرای قانون جامع خدمت رسانی به ایثارگران خدمت مقام معظم رهبری، رئیس مجلس و رئیس جمهور ارسال شد، خوشبختانه رئیس جمهور دستور دادند کمیته‌ای متشکل از بنیاد و معاونت حقوقی ریاست جمهوری و سازمان برنامه و بودجه برای پیگیری و اجرای قوانین تشکیل شود تا قوانین ایثارگری اجرایی شود.‌
وی با اشاره به تحولاتی که با حضور آقای دکتر قاضی‌زاده هاشمی در بنیاد شهید و امور ایثارگران ایجاد شد، گفت: لازمه این تحولات تغییرات ساختاری در بنیاد بود و هدف عمده این طرح واگذاری امورات اجرایی به سازمان‌های وابسته است تا بنیاد شهید و امور ایثارگران بیشتر به سیاست‌گذاری بپردازد. وجود نواقصی در ارائه خدمات به جامعه موجب شد این تغییر انجام شود تا پیگیری‌ها جدی‌تر شود.
وی با اشاره به اینکه می‌خواهیم بیشتر فعالیت‌هایمان را مردمی کنیم، افزود: ۵ اداره کل در معاونت مددکاری و مشارکت‌های مردمی پیش‌بینی شده تا مددکار محور شدن کارهای ما بهتر شکل گیرد.
پاکدل گفت: ما همچنان شرمنده والدین شهدا هستیم که سومین ماه است به دلیل ابهام در مصوبه قانونی، نتوانستیم حقوق آن‌ها را در سال جدید افزایش بدهیم که البته مسئولان سازمان برنامه و بودجه قول دادند تا تیرماه این مشکل رفع شود و ما هم به تبع بعد از آن معوقات را پرداخت می‌کنیم.
وی با اشاره به برنامه‌های اداره کل مراجعات و ارتباطات ایثارگران، گفت: با توجه به سیاست رئیس جمهور و ریاست عالی بنیاد در زمینه مراجعات بیش از ۵۳ میز خدمت در استان‌ها برپا شد که بالغ بر ۷۵ هزار مراجعه از ایثارگران داشتیم و روزهای پاسخگویی به حداقل زمان یعنی ۱۴ روز رسیده است. با توجه به تفویض اختیاری که در میز خدمت در سفر رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران داشتیم بالغ بر ۲۰ درصد مراجعان کاهش یافته است. حدود ۱۲۰ هزار گفتگو در سامانه «گفتینو» داشتیم. همچنین سامانه دیدار طراحی شده است تا مشکلات ایثارگران مرتفع شود و دیدارها با نزدیک‌ترین مسئول پاسخگو در سطح معاونان بنیاد و حتی ریاست عالی بنیاد انجام می‌شود.
پاکدل در رابطه با اهداف دفتر تشکل‌های ایثارگری و مشارکت‌های مردمی گفت: ۱۲۲ تشکل از وزارت کشور مجوز فعالیت دارند و ما سیاست‌هایی در این زمینه از جمله گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری طراحی کردیم زیرا تشکل‌ها ارتباط مستقیم با ایثارگران دارند و هم مطالب ایثارگران را منتقل می‌کنند. گفتگو و شفاف‌سازی با برگزاری جلسات مستمر ادامه دارد و افزایش مشارکت تشکل‌ها و همچنین ایجاد اعتماد و امیدآفرینی در جامعه ایثارگری از جمله خروجی سیاست‌های مردمی‌سازی فعالیت‌های ایثارگران است.
معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: در حوزه مشاوران وزرا در امور ایثارگران به این سمت رفتیم که اگر قانون وضع شود دستگاه دولتی موظف است آن را اجرا کند این فرایند آسان و کار کارشناسی شد و سازمان اداری و امور استخدامی وظایف مشاوران وزرا در دستگاه‌ها را ابلاغ کرد و این جلسات به صورت مستمر در وزارت‌خانه‌ها و دستگاه‌ها برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: در بحث مددکاری و مشاوره و طرح سپاس اساسی‌ترین کار این بود که ۷۰۰ هزار طرح سپاس انجام شد و امسال هدف‌گذاری ما ۸۰۰ هزار دیدار با ایثارگران در طرح سپاس است. سال قبل بالغ بر ۶۰ درصد دیدارها توسط شخصیت‌ها و گروه‌های مرجع انجام شد، احیای طرح معتمدین معین و ایجاد شبکه مددکاری و مردمی از دیگر برنامه‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران در این زمینه است.
معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران در پایان این نشست به سؤالات خبرنگاران پاسخ گفت.

اینستاگرام
سلام لطفابفرمائیدآیاتفاوت وفرقی بین جان بازان عزیزعملیاتی خط مقدم باجانبازان دیگرحوادث وسوانح قائل هستیدیاخیرکدامین دسته مقدم وارجترهستن باامتنان
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi