شناسه خبر : 106398
شنبه 18 آذر 1402 , 10:59
اشتراک گذاری در :
عکس روز

به مناسبت روز دانشجو

وظایف عمومی دانشجویان مومن انقلابی

دانشجوی تراز گام دوم انقلاب، جوان مومن انقلابی است که ریشه باورهایش در اسلام ناب و رویش هایش در دستاوردهای انقلاب است و با سلاح علم و ایمان، مهیای عرصه‌های گام دوم انقلاب، و...

 فاش نیوز - دانشجوی تراز گام دوم انقلاب جوان مومن انقلابی است که ریشه باورهایش در اسلام ناب و سرلوحه امورش، بیانیه گام دوم انقلاب است.

دین مبین اسلام مبتنی بر علم و دانش و بر تکامل و تعالی است. پیامبر اعظم بر کسب دانش تا پایان عمر حتی در دوردست تاکید نموده اند؛ چرا که دانش برنده‌ترین وسیله‌ عزّتمندی و قدرت یک کشور است. به عبارتی دانایی، توانایی را به همراه می آورد. دانشجو یعنی جوینده‌ی دانش. تلاشگر یابنده علم در جهت پیشرفت و توانایی های کشور است.

بر این اساس وضعیت دانشجویی کشور در سه بخش پیش از انقلاب، در چله اول انقلاب و در گام دوم انقلاب اسلامی قابل دسته بندی است.

در مورد وضعیت تحصیلات عالی در پیش از انقلاب باید یادآور شد که کشورمان از این لحاظ بسیار فقیر و تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهها در مجموع ۱۶۰ هزار نفر بود. ولی پس از انقلاب اگرچه جمعیت سه‌برابر شد، ولی رشد تحصیلات فقط 20 برابرشد. به عبارتی 7 برابر قبل از انقلاب رشد و از ۱.۲ درصد به ۲۰ درصد جامعه ارتقاء پیدا کرد.

دانشجوی تراز گام دوم انقلاب، جوان مومن انقلابی است که ریشه باورهایش در اسلام ناب و رویش هایش در دستاوردهای انقلاب است و با سلاح علم و ایمان، مهیای عرصه‌های گام دوم انقلاب، و سرلوحه امورش بیانیه گام دوم انقلاب است.

سهم دانشگاه و دانشجو در پیش از انقلاب در تولید علم و فنّاوری صفر بود. در صنعت بجز مونتاژ، و در علم بجز ترجمه، دانشجو هنری نداشت و وضعیت شرم‌آور علمی داشتیم.

لکن در بعد از انقلاب، با جهش و رستاخیز علمی در کشور مواجه شدیم و رکورددار رسیدن به رتبه‌های بالای دانش فنّاوری‌هایی چون هسته‌ای، سلّول‌های بنیادی، نانو، هوا فضا ، دفاعی و... و از مرجعیّت علمی و عملی برخوردار شده ایم.

همچنین برای آینده باید جهاد علمی در امور دانشجویی را دنبال کنیم و از مرزهای کنونی دانش در رشته‌های مهم‌ عبور کرده و به قلّه‌ها دست یابیم.

متاسفانه در رژیم گذشته معنویت و اخلاق در محیط دانشگاهی به شدت منفی بود و دانشجوی پیش از انقلاب در معرض خفقان و فساد رژیم قرار داشت. ولی انقلاب اسلامی عیار معنویت و اخلاق را در دانشجویان بشدت ارتقاء داد؛ به نحوی که اعتکاف هزاران جوان، نمازهای جمعه و جماعات، اردوهای جهادی و جهاد سازندگی و بسیج را به‌همراه داشت. تا کنون 3100 دانشجو نیز در راه اسلام و انقلاب جان‌فشانی کرده اند. 

بر این اساس دانشجویان بایستی اقتصاد مقاومتی را هم فرا گیرند و هم در حوزه های زندگی و کار خویش بکار بندند. اقتصاد مقاومتی، سیاستی است که سبب درون‌زایی، مولّد شدن، دانش‌بنیان شدن و مردمی شدن اقتصاد کشور می شود و لازم است در گام دوم انقلاب فراگیر شود.

  همچنین یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی عدالت است و در این راستا مراکز آموزشی به دورترین مناطق کشور گسترش یافت و موضوع عدالت در امور آموزشی باید در گام دوم انقلاب ارتقاء یابد و همچنین با هر نوع فساد مبارزه شود.

 استقلال و آزادی دو دستاورد بزرگ انقلاب است و باید در آموزش دانشجویان آن‌گونه در نظر گرفته شود که در حرفه‌ی آینده دانشجو از استقلال و آزادی  کشور صیانت شود.  

 روز 16 آذر روز دانشجو، روز مجاهدت دانشجویان در اعتراض به بازگشت استکبار در دوره‌ی ستم‌شاهی بود -که 3 دانشجو در اعتراض آرام در دانشگاه در 16 آذر 32 به شهادت رسیدند- و این روحیه بعد از انقلاب گسترش یافت و بایستی همه‌ی دانشجویان دارای بصیرت سیاسی باشند تا دیگربار غبار فتنه 1401 بر ساحت مقدس دانشگاه ننشیند. 

بنابراین نظام آموزشی باید به گونه‌ای باشد که دانشجو با سبک زندگی اسلامی کاملا آشنا شود و با سبک زندگی غربی مقابله نماید و آینده‌ی شغلی‌اش نیز چنین باشد.  

 وظایف عمومی دانشجویان مومن انقلابی، جهاد تبیین است که نخست برای خود دانشجویان حقایق دستاوردهای انقلاب تبیین شود و سپس خود دانشجویان مروج جهاد تبیین در جامعه باشند.

 هدف مراکز آموزشی، تربیت دانشجوی مومن انقلابی و تبدیل به متخصص مومن انقلابی است. پرورش دانشجوی روشنفکر متدین آگاه به مسایل سیاسی و علمی و آرمان‌خواه و مطالبه‌گر اهداف انقلاب می باشد و به فرموده‌ی رهبری، گفتمان انقلاب باید در دانشگاه غلبه پیدا کند.

ترغیب دانشجویان به مهاجرت خیانت به کشور است و بایستی از دمیدن روحیه‌ی یاس توسط برخی از اساتید جلوگیری شود و برعکس، بر ایجاد روحیه‌ی امید به آینده‌ی درخشان پیش رو و فراگیری نشاط در جامعه تاکید شود.

درود خدا بر دانشجویانی که ایثار جان کردند تا جان بگیریم و جان‌های عالم را بسازیم، تا جان جانان بیاید!

امید است که دانشجویان برای ساختن آینده مجهز و مهیا شوند و در گام دوم انقلاب، سازنده تمدن نوین اسلامی و زمینه‌ساز ظهور مهدوی (عج) باشند.

|| دکتر سیدجواد هاشمی فشارکی

 

اینستاگرام
مردمی داریم، از بس ساده‌اند

(گرچه از دنیا عقب افتاده‌اند)

پای صندوق اکثراً آماده‌اند

چون به آنها باز قولی داده‌اند
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi