شناسه خبر : 107833
شنبه 07 بهمن 1402 , 11:45
اشتراک گذاری در :
عکس روز

شعر دفاع مقدس، خون تازه در رگ‌های شعر معاصر

فاش نیوز - حماسه‌سرایی، میهن دوستی، آرمان‌خواهی، شهادت برای دفاع از ناموس و وطن خونی تازه در رگ‌های شعر ریخت و مورد استقبال شاعران دفاع مقدس قرار گرفت و گرما‌بخش محفل‌های ادبی و شب‌های شعر در شهر‌های مختلف کشور شد.

کد خبر: ۶۴۷۰۰۳
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۵ - 27January 2024
 

شعر دفاع مقدس، خون تازه در رگهای شعر معاصرگروه استان‌های دفاع‌پرس_ «علیرضا حکمتی» دانشجوی مقطع دکتری فقه و حقوق؛ شعر را می‌توان موهبتی الهی دانست. موهبتی که انسان را به شور و شعور می‌رساند تا مراتب زیبایی‌های الهی را بهتر ببیند و با هنرمندی به دیگران منتقل سازد. شعر آیینه‌ای است که در آن می‌توان سپیدی و پاکی را به نظاره نشست و روشنایی را انتشار داد. این پنجره روشن، این دریای بی‌کران، این لطف بی‌دریغ سرمایه ارزشمند و بی‌بدیل آفرینش است که از طرف حضرت باری‌تعالی به انسان امانت داده شده است.

بهره‌گیری و بهره‌مندی از این فضیلت گرانسنگ می‌تواند چراغی روشن برای راهروان طریق حق و حقیقت و جویندگان راستین عشق و محبت باشد. شعر در کشور ما جزیی جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره مردمان ماست. امری که در همه امور زندگی مردم جاری است و همه روزه، از این لطف ارزشمند بهره‌های فراوان می‌برند. تا آنجا که حتی، بر مزار درگذشتگان خود، شعر را به یادگار می‌نویسند.

این همه نشانه‌های ادبی که حاکی از دوستی و مهرورزی فراوان مردم این سرزمین با شعر و ادبیات است، هر مخاطب ایرانی و غیر ایرانی را مبهوت خود می‌سازد. از همین روی، نگاه بزرگان این سرزمین، همواره به شعر، جور دیگری است و همواره در احترام به شاعران سنگ تمام می‌گذارند. توجه ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی به شعر و برگزاری برنامه پرشور دیدار با شاعران در سال‌های اخیر باعث رونق این هنر الهی در بین قشر‌های مختلف سنی شده است.

همه این شواهد، نشان می‌دهد، بهره‌گیری از ظرفیت شعر و ادبیات در بسیاری از امور اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و ... امری ضروری، بایسته و شایسته است. اما در همین راستا، ژانر شعر دفاع مقدس، منجر به آفرینش نگاهی بدیع، تحول‌گرا، مضمون‌ساز و ... در شعر معاصر شد؛ و همچنین، شعر دفاع مقدس، زمینه‌ساز کشف، معرفی و رشد شاعران در گروه‌های مختلف سنّی شد.

مطالب بیشتر:

**این سرزمین که با شهیدانش چراغانی است

**برگزیدگان کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت معرفی شدند

حماسه‌سرایی، میهن دوستی، آرمان‌خواهی، شهادت برای دفاع از ناموس و وطن و ... خونی تازه در رگان شعر ریخت و حلاوتی چندباره به شاعران بخشید. همچنین، قالب‌های مهجور فارسی نظیر: مثنوی، دوبیتی، و... بار دیگر مورد استقبال شاعران دفاع مقدس قرار گرفت.

جوشش شعر‌هایی با موضوع دفاع مقدس و پیدایش ادبیاتی با همین عنوان، گرما‌بخش محفل‌های ادبی و شب‌های شعر در شهر‌های مختلف کشور شد. کنگره شعر دفاع مقدس، به میعادگاه شاعران سراسر کشور تبدیل و شعر‌های شاعران در این کنگره عظیم، تاریخ مستند دلاورمردی‌ها و جان‌فشانی مردان و زنان غیور ایران شد.

زنده نگاه‌داشتن یاد و نام شهیدان، جانبازان و رزمندگان سلحشور و غیور این مرز و بوم، وظیفه‌ای است مبارک که بر دوش همه شاعران قرار دارد. امید است با برپایی کنگره‌های شعر دفاع مقدس، شرح منظومه رشادت شهیدان و رزمندگان در دفاع از میهن، سینه به سینه حفظ و به نسل‌های بعد رسانیده شود.

مثل شما دلم، شاید سپید شد
شاید شبیهتان روزی شهید شد

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi