شناسه خبر : 108271
چهارشنبه 18 بهمن 1402 , 10:59
اشتراک گذاری در :
عکس روز

پیروان و شهدای ادیان توحیدی پشتیبانانِ جمهوری اسلامی ایـران

فاش نیوز - 8 بهمن 1402، یادواره شهدای ادیان توحیدی، یادواره‌ جانباختگان زرتشتی و دیگر ادیان توحیدی در راستای برگزاری کنگره ملی شهدای پایتخت در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.
در این مراسم امیر کیومرث حیدری فرمانده ارتش جمهوری اسلامی ایران، سردار حسن حسن‌زاده فرمانده سپاه محمّد رسول‌الله تهران بزرگ، سردار احمد ذوالقدر فرمانده سابق سپاه سیدالشهدای استان تهران، اعضای شورای شهر، نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، خانواده معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران پایتخت حضور داشتند.
زرتشتیان و دیگر ادیان توحیدی در این مراسم برنامه‌های گوناگون هنری برای گرامیداشت یاد شهدا و جانباختگان کشورمان اجرا کردند.
رهبر انقلاب و شهدا، در صراط مستقیم
امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در یادواره شهدای ادیان توحیدی که با حضور جمعی از مقامات لشکری و کشوری در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد، با تأکید بر اینکه امروز قرآن مجید منادی وحدت بین تمامی ادیان الهی است، اظهار داشت: ما امروز به آیات الهی نیاز داریم؛ آیاتی که در تمام کتب ادیان الهی آمده است و مشابه همین آیاتی است که در قرآن مجید آمده و آن اهدنا صراط المستقیم است.
امیر حیدری با بیان اینکه بشر به صراط المستقیم نیازمند است، گفت: صراط مستقیم بشر را در دنیا و آخرت رستگار و عاقبت به خیر می‌کند. نمونه عینی آن هم رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی ایران و شهدای دوران دفاع مقدس هستند که از اسلام، انقلاب و خاک کشور دفاع کردند.
فرمانده نیروی زمینی ارتش ادامه داد: در میان شهدای دوران دفاع مقدس مسیحی، کلیمی و زرتشتی داشتیم، اما مهم این است که وجهه مشترک تمامی آنها قرار گرفتن در صراط مستقیم بوده است. راهی که خداوند آن را به شهدا وعده داده است.
وی خاطرنشان کرد: امروز در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، کشورمان مظهر ایثار ملی ما است که رهبر عزیزمان که امروز به تعبیر بنده، نماد عینی صراط مستقیم بعد از پیامبر و امامان معصوم علیهم‌السلام است. ضمن اینکه رهبر عزیزمان را می‌توانیم امروز بزرگ‌ترین منادی وحدت بدانیم. همچنین ایشان بزرگ‌ترین شخصیتی هستند که ندای وحدت را در عمل به منصه ظهور رسانده‌اند.
امیر حیدری اضافه کرد: از حضور همه ادیان الهی در این مراسم تشکر می‌کنم و بر روح و روان تمامی شهدای ادیان توحیدی درود می‌فرستم که خون آنها در خون برادران مسلمان خود عجین شد تا وطن عزیزمان سربلند بماند.
حضور تحسین‌برانگیزِ رزمندگان ادیان توحیدی در دفاع مقدس
فرمانده نیروی زمینی ارتش با اشاره به حضور رزمندگان ادیان الهی در دوران دفاع مقدس، یادآور شد: وسعت کشور‌ ما وسیع است و در آن ادیان توحیدی مختلف و متنوعی حضور دارند و همه به‌عنوان ملت ایران شناخته می‌شوند. حضور رزمندگان ادیان توحیدی در دوران دفاع مقدس، بسیار تحسین‌برانگیز است؛ در دوران دفاع مقدس ۱۴۷ شهید ادیان توحیدی داریم و ۱۹۷ جانباز داریم.
امیر حیدری آمار حضور ادیان توحیدی در دوران دفاع مقدس را نشانه عرق ملی پیروان این ادیان دانست و گفت: گرچه ممکن است ما در دین و آئین دارای مذاهب مختلفی باشیم، ولی در جایی که تمامی ارضی کشور به خطر بیفتد همه ما خود را مسئول می‌دانیم.
شهید همیشه زنده است
5 مهر ۱۴۰۲ نیز یادواره شهدای اقلیت‌های دینی و آیین نام‌گذاری و پلاک‌کوبی خیابان به نام شهید آشوری «جانی بت اوشانا» در کلیسای حضرت یوسف‌(ع) برگزار شد.
در ابتدا روحانی عالیجناب «خوری اسقف وانیا سرگیز» برنامه را با دعایی آغاز کرد و در ادامه اظهار داشت: شهید برای ما همیشه زنده است. شهید وطن، یعنی هر شهیدی که در رابطه با کشور و خاک عزیزمان باشد، برای ما عزیز است. تمام شهیدانی که در راه وطن جان دادند؛ چه مسلمان باشند چه مسیحی، برای ما عزیز هستند.
وی افزود: شهید جانی و آخرین شهیدمان که باعث همدلی مردم شد، برای ما عزیز است. این شهید با نام‌گذاری کوچه عزیز نشد؛ بلکه نامش عزیز است. 
این روحانی ادامه داد: روح تمام شهدا زنده است. احساس داریم که امروز زنده است. ما در مراسم صبحگاهی و شامگاهی شهید جانی را یاد می‌کنیم.
در ادامه «شارلی انویه تکیه» نماینده مسیحیان، آشوریان و کلدانی‌های ایران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: شهیدان دفاع مقدس، نمونه بارز شجاعت و مردانگی هستند و آنها با کارشان درس آزادگی به ما دادند. آنها از خود گذشتند تا ارزش‌های کشور خدشه‌دار نشود.
وی افزود: نام شهید با احترام خاصی همراه است. رشادت‌های آنها تا ابد در ذهن ما باقی خواهد ماند.
این نماینده مجلس گفت: شهدا همان پاکدلانی هستند که امروز کنار خدا حضور یافته و نظاره‌گر رفتار ما هستند. وظیفه ما، پاسداری از نظام، درستکاری و شرافتمندی به‌صورت داوطلبانه است؛ چون شهدا داوطلبانه رفتند.
وی گفت: این انقلاب حاصل خون شهدا است.
این نماینده مجلس اظهار داشت: همدلی، همبستگی و وحدت همه اقوام ایرانی زیر یک نام و آن هم «ایران» است. یکی از اصول مهمی که در همه ادیان آمده، وحدت است.
در ادامه سردار ناصر سعیدی جانشین فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین اظهار داشت: شهید اوشانا در این مجلس حضور دارد. چون این مجلس متعلق به اوست و او به‌عنوان برادر دینی ما در این مراسم حاضر است.
وی افزود: در فرهنگ شهادت چیزی که مهم است و آن را از باقی انواع مرگ متمایز می‌کند، «انتخاب» است و شهید جانی بت اوشانا با شعور و آگاهی تمام انتخاب کرد. جانشین فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین افزود: شهید اوشانا بعد از ۳۸ سال آمد و با بازگشت خود تذکری به ما داد. وجود او یک جریان وحدت را در جامعه ایجاد کرد.
در ادامه عالیجناب کشیش «نینوس مقدس‌نیا» اظهار داشت: شهدا اجر و پاداش جانفشانی خود را از خدای‌شان دریافت کردند و احتیاجی به این دنیای فانی ندارند و این ما هستیم که به آنها احتیاج داریم و ملت ایرا ن به ما نشان دادند که شهدا برای ما عزیز هستند. نسل‌های بعدی باید این نام‌ها و تصاویر را ببینند و بدانند که آنها چه کسانی بودند.
در ادامه ناخدا علوی اظهار داشت: نخستین‌بار وحدت خون مسیحیان و مسلمانان را در جریان کربلا دیدیم. وهب نصرانی خود را به صحرای کربلا رساند. وحدت و انسجامی که شایسته ایران است را در دفاع مقدس دیدیم.
نامگذاری خیابانی به نام شهید مسیحی
در این مراسم از تنها بازمانده شهید جانی بت اوشانا که برادرزاده شهید است، تجلیل شد و از پلاکی مزین به نام شهید جانی بت اوشانا رونمایی شد.
در انتهای مراسم، آیین رونمایی از نامگذاری خیابان به نام شهید «جانی بت اوشانا» با حضور عالیجناب خوری اسقف وانیا سرگیز، سردار سعیدی و ناخدا علوی برگزار شد.
اقلیت‌های دینی و شهدای‌شان
 پشتیبانانِ جمهوری اسلامی ایران
مجید اوحدیان راهنمای موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس 4 دی 1398 درگفت‌وگو با روابط عمومی و امور بین‌الملل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، اقلیت‌های دینی همگام با عموم مردم در حفظ و حراست دستاورد‌های انقلاب اسلامی کوشش کردند و با شروع جنگ تحمیلی اقلیت‌های دینی ایران (مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان) برای مشارکت در جنگ و کمک به برادران مسلمان و پاسداری از استقلال کشور شتافتند و تا پای جان از میهن خود دفاع کردند.
وی افزود: در یک مورد ۴۰۰ ایرانی مسیحی که قبلاً خدمت زیر پرچم خود را انجام داده بودند، به طور داوطلبانه به جبهه‌ها اعزام شدند و با شرکت در عملیات‌های مختلف، رشادت‌های بی‌نظیری را از خود نشان دادند و در طول ۸ سال دفاع مقدس صد‌ها شهید، مفقودالأثر، جانباز و آزاده تقدیم کردند.
اوحدیان افزود: مادران شهدای اقلیت‌های مذهبی نیز مانند مادران سایر هموطنان مسلمان، عزیزان خود را تقدیم این آب و خاک کردند و از جان و مال خود برای ایران زمین مایه گذاشتند تا یک وجب از خاک این کشور به دست دشمن نیفتد. رهبر معظم انقلاب نیز به بهانه آغاز سال نو مسیحی، هر سال سری به خانواده شهدای اقلیت‌های دینی می‌زند و با آنها صمیمانه صحبت می‌کنند. ایشان در حاشیه دیداری صمیمانه با خانواده یکی از شهدای مسیحی اعلام می‌کنند: «اقلیت مسیحی، هم ارامنه و هم آشوری، سربلند بیرون آمدند در انقلاب و جنگ. به عنوان یک ایرانی وفادارِ عاقلِ بصیرِ شجاع».
اوحدیان اظهار کرد: امام خمینی(ره) نیز در دیدار‌های متعددی که با روحانیون مسیحی و همچنین نمایندگان اقلیت مذهبی در مجلس داشتند، مباحث اعتقادی و سیاسی مهمی را با آنها در میان می‌گذاشتند. این دیدار‌ها برای امام(ره) فرصتی بود تا با نگاهی وحدت‌گرایانه، روحیه انقلابی را در عالمان مذاهب دیگر نیز زنده کنند.
وحدت بی‌نظیر
اوحدیان در ادامه اظهار داشت: با تحمیل جنگ به کشورمان از سوی عراق، وحدت بی‌نظیری شکل گرفت. اقلیت‌های دینی و اقشار مختلف مردم در کنار هم یک صف واحد را تشکیل دادند و به جبهه اعزام شدند. گروهی از ارامنه در خط‌مقدم جبهه به مرمت ماشین‌های جنگی و راه‌سازی، ساخت سردخانه، بیمارستان صحرایی و کار‌هایی از این قبیل می‌پرداختند و تمام هزینه‌ها از محل بودجه‌ای که توسط خود ارامنه تأمین شده بود، پرداخت می‌شد.
وی گفت: حضور پرشور هموطنان مسیحی و سایر اقلیت‌های دینی در کنار اقشار مختلف، وحدت مردم را در آن زمان به تصویر می‌کشید. اقلیت‌های دینی در طول هشت سال دفاع مقدس با جمع‌آوری و ارسال کمک‌های نقدی و غیرنقدی، اعزام گروه‌های فنی و مهندسی، پزشکی و... از جبهه‌های جنگ پشتیبانی کردند.
اوحدیان بیان کرد: موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در تالار سوم میزبان شهدای اقلیت‌های دینی است. در این بخش از تالار وسایلی از شهدای مسیحی، کلیمی، زرتشتی اعم از لباس نظامی، پلاک، کیف، عکس، کارت شناسایی، زنجیر و پلاک، لیوان، در معرض دید عموم گذاشته شده و آماری از تعداد شهدای اقلیت‌های دینی را در اختیار بازدیدکنندگان قرار داده است.
این راهنما و روایت‌گر موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تصریح کرد: در تالار سوم موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، لوازم وارطان آقاخانیان و ادموند بالایانس دو شهید شاخص اقلیت‌های دینی در دفاع مقدس شامل لباس نظامی، عکس از منطقه و کارت شناسایی وجود دارد که نشان‌دهنده حضور پرشور اقلیت‌های مذهبی در دفاع از کشور است.
از شهدای مسیحی ارمنی برجسته می‌توان به «زوریک مرادیان» اولین شهید مسیحی در ۱۹ مهر ۵۹ در پیرانشهر و ویگن کاراپتیان اشاره کرد که مقام معظم رهبری هرسال در شب میلاد حضرت مسیح(ع) از خانواده ایشان دیدن می‌کنند. از بین ۶ شهید آشوری، «روبرت لازار» معروف‌ترین شهید آشوری است که در سال آخر جنگ در میمک به شهادت رسید.
وی گفت: حضور رزمندگانی از میان جوانان اقلیت‌های دینی از ابتدا تا پایان جنگ استمرار داشت.
* کامران پورعباس
منبع: کیهان
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi